Barcelona dag 1 – Lotus tillbaka i topp

av Anna Andersson

Den första testdagen i Barcelona kändes inte allt för spännande. Jenson Button, McLaren drog på ett snabbt varv under förmiddagen och sedan kunde Lotus Romain Grosjean visa att stallet är tillbaka genom att köra ännu snabbare på mjuka däck (1:23.252). Han körde då en stint på fem varv.
Button hade hårda däck på när han körde på sin snabbaste tid.
Anledningen till att ingen egentligen var i närheten av årsbästat som Kamui Kobayashi satte förra veckan 1.22,312, var väl att det inte var någon som satsade på att köra hela tävlingsdistanser, teamen hade andra uppgifter under dagen. Den enda som verkligen låg och körde under eftermiddagen var Ferraris Felipe Massa som var på banan från klockan 15.40 till dess att passet var över.
•••
Positivt för Lotus att stallet var tillbaka och utan problem. I det förra blogginlägget kan ni läsa om vad det var som stoppade dem förra veckan.
•••
McLarens Jenson Button var snabbast under förmiddagem ( er om det i det förra blogginlägget), men han stod i depån mellan klockan 11.45 och 14.05. Efter edt körde han mellan fem och sju varv och sedan var han tillbaka i depån för en längre stund. Om det berodde på ett problem eller på någonting annat kan jag inte svara på.
•••
Varven för dagen:
Rosberg (128) – Petrov (123) – Perez (118) – Vergne (113) – Massa (105) – Webber (102) – Di Resta (98) – Grosjean (73) – Button (64) – Maldonado (58)
•••
Williams hade problem med elektroniken under eftermiddagen, därför stannade Pastor Maldonado på  21 varv.

•••

Heikki Kovalainen var magsjuk och ersattes av Vitalij Petrov hos Caterham.

•••
HRT har ingen bil att testa än, men stallet har byggt upp sitt motorhome i alla fall.

Sista testet har startat – rapport från förmiddagen

av Anna Andersson

Det sista försäsongstestet är i gång i Barcelona. Jenson Button är snabbast nu strax före lunch och han satte tiden med hårda däck.
 Så såg det ut:
Outlap – 1:23.5 – 1:35.2 – 1:23.7 – Inlap.
Annars så är det rätt jämnt om man ser till tiderna, så frågan är väl om alla har samma program, är fältet tajtare än tidigare  eller är det så att Red Bull håller igen för att låta alla andra tro att de faktiskt har en liten chans?
Ferrari stor stilla länge under förmiddagen, men det handlade inte om någon reparation utan om omfattande förändringar i inställningarna. Samtidigt så är det inte helt klart vad Ferrari sysslar med än, Feliep Massa har fortfarande kört omkring med olika mätinstrument, under det sista varvet innan lunch hade han den neongula färgen på bakdelen, den som gör att det ska bli lättare att se luftströmmarna.
•••
Det var en röd flagga. Perez körde slut på bränslet i sin Sauber.
•••
Mercedes har kört med en ny bakvinge under dagen, det som syns är att den främre delen är något böjd. Den gamla var rak. Jag vet att det är en skitkass beskrivning, men jag hittar ingen bild som jag av rättighetsskäl får visa upp här.
•••
Här är tiderna vid lunch:
1. Button      McLaren      1:23.510m
2. Perez     Sauber     1:23.820m
3. Grosjean     Lotus     1:23.959m
4. Rosberg     Mercedes     1:23.992m
5. Webber     Red Bull     1:23.993m
6. Vergne     Toro Rosso     1:24.216m
7. Di Resta     Force India     1:24.305m
8. Massa     Ferrari     1:24.318m
9. Petrov     Caterham     1:24.876m
10. Maldonado     Williams     1:25.587m
•••
Också kommer varven:
Petrov (67) – Vergne (61) – Rosberg (57) – Perez (57) – Webber (53) – Di Resta (48) – Massa (45) – Maldonado (37) – Grosjean (36) – Button (27)

•••
Marussia är som bekant inte med, HRT hoppas kunna vara med någonting under veckan. Det arbetar för högtryck, men under den första dagen hade stallet ingen bil på plats.
•••
Det var den främre hjulupphängningen som var orsaken bakom Lotus hemresa från förra veckans F1-tester. Stalllet hade använt fäör dåligt material i ett fäste. Det stora problemet var att man upptäckte felet på chassit i Spanien, men det andra chassit som fanns hemma på fabriken hade samma problem.
– VI kom med ett sprillans nytt chassi till Barcelona, E20-2 och körde installationsvarvet. Sedan körde Romain ur för sitt första varv, men redan i den första kurvan, när han bromsade kände han att det var något som inte stämde. Han sa till oss i depån, avbröt varvet och kom in igen, säger Lotus James Allison till Motorsporttotal.
Han förklarar sedan att det var problem med den främre hjulupphängningen och att det fanns en risk att man skulle drabbas av samma problem med det andra chassit, det som var så framgångsrikt i Jerez. Därför valde stallet att avbryta testet. Han förklarar att reparationen gått bra, att man förstärkt materialet, att bilen inte måste genomgå något nytt krocktest och att stallet fortfarande ser optimistiskt på säsongen. I Barcelona ska de använda chassi 01, chassi 02 blir ett reservchassi och chassi 03 ska färdigställas till premiären.
•••
Jag återkommer med mer från testerna efter avslutat pass och när vi fått chansen att höra vad förarna vill berätta för oss.

Alonso:- Då lägger jag av.

av Anna Andersson

I väntan på Veckans tester som startar i Barcelona i morgon så kan vi konstatera att Stefan Johansson tror på Michael Schumacher. Lill-Lövis har snackat med GPUpdate och han berättar att han tror att Michael Schumacher kan bli en toppförare igen, om han får rätt bil.
– När Michael var så fruktansvärt snabb så hade han en bil som passade hans körstil perfekt. Det handlar om en mycket speciell körstil, ingen av hans teamkollegor kunde hantera bilen, säger Johansson.
Michael Schumacher har alltid varit en vän av väldigt överstyrda bilar.
– För att kunna dominera så igen så måste bilen verkligen sitta perfekt. Fronten måste vara fastklistrad på banan. Han kan hantera det, det är det inte många som klarar av.
•••
Fernando Alonso meddelar att han aldrig tänker bli en betalförare.
– Min familj och jag fick göra många uppoffringar för att jag skulle få hålla på med racing och det redan när jag var tre år gammal, säger han till El Periodico.
– När jag började så visste jag att det handlade om att vinna eller gå tillbaka till skolan. Jag kommer aldrig att bli en betalförare. Om jag hade tvingats betala för att köra så hade jag aldrig tävlat. Det är helt otänkbart.
•••
Mercedes trycker ner förväntningarna inför säsongen. Enligt Norbert Haug kan stallet vara med och slåss i toppen först 2014.
•••
I morgon ligger såklart en livelänk ute till de avslutande testerna i Barcelona. Testet startar kl 09.00 och pågår i fyra dagar.

FIA stoppar Ferrari och Red Bull

av Anna Andersson

Fernando Alonso är positiv inför framtiden, han menar att det har tagit ett tag att förstå bilen och att den är komplex. Men nu ar Ferrari stegen i rätt riktning :
– Många medier har skrivit och sagt att vår bil är dålig och att vi har haft en dålig försäsong, men de förstår ingenting, säger Alonso.
– Vi är lugna, bilen är väldigt komplex, men det finns ingen anledning att tro att vi inte ska kunna vara snabba.
Han tror att Red Bull ligger bra på det och säger.
– Förhoppningsvis är vi inte sjua, allt annat är rena spekulationer.
Man tror inte att Red Bull stannar i Q2 och att McLaren och Mercedes inte är så långt bort. Allt annat är rena spekulationer.
•••
Ferrari och Red Bull ville börja sina tester i Barcelona en dag senare än alla andra, den andra mars och testa till och med den femte mars.
Men det går inte. FIA sätter stopp.
Det betyder att alla team, utom Marussia och eventuellt HRT, finns med mellan den 1 och 4 mars.
Det är inte klart om Lotus/Renault får ta en extra testdag i anspråk. De tvingades ju ställa i testveckan i Barcelona sedan de fått problem med ett chassi.
•••
Adrian Sutil gjorde en TV-intervju och ville inte snacka om sin pågående process, men däremot trodde han att han skulle köra F1 igen inom ett år. Även Nick Heidfeld hoppas på att snart vara tillbaka i F1, han ska köra Le Mans 24-timmars i år.

Red Bull i topp – Ferrari en flopp

av Anna Andersson

Efter den förra veckans tester experterna nu överens.
Det är Red Bull som har övertaget, medan Ferrari fortfarande har problem.
Det skriver i alla fall Autosport, Auto, motor und Sport och Gazzetta dello Sport.
Jag är beredd att hålla med dem.
Vad tror ni?
•••
 Inför veckans avslutande F1-tester är McLarens Martin Whitmarsh besviken. På något annat sätt kan jag inte tolka hans uttalande hos Sky:
– Vi har kört mellan 100 och 120 varv om dagen och ingenting har ramlat av bilen, det är ett bra tecken. Men det är faktiskt så att man inte är nöjd förrän man är snabbast och det är vi inte, säger han.
– Tyvärr är det inte vi som är det dominerande stallet och et är en dålig nyhet för mig.
Han tror att det finns tid att hämta hos toppkonkurrenterna.
– Jag tror att de stora grabbarna kan köra mellan två och tre sekunder snabbare per varv om de verkligen vill, Men det handlar det inte om just nu.

•••
HRT har klarat krocktestet, men det är ännu inte klart om stallet deltar i de avslutande testerna eller inte.
•••
Måndag och ösregn. Kunde veckan ha börjat bättre? Absolut!

McLaren imponerar – så avslutades veckans tester

av Anna Andersson

Precis som vanligt denna vecka så är det förmiddagens tid som regerar även på kvällen. Kikar ni på det tidigare blogginlägget från i dag så hittar ni mer info om Kamui Kobayashis bästa tid. Annars så är det McLaren som har imponerat på mig, de har inte jagat tider men hela tiden varit konstanta och inte tvingats vila på grund av något tekniskt problem. En klar förbättring jämfört med förra året. Det verkar som om de vet vad de gör och har självförtroende. Det kan räcka mycket långt.
Även Red Bull har ett bra självförtroende, men mästarstallet har haft lite problem under testerna. Det har inte alls gått som på räls för dem.

Mercedes är lite svårare att rangordna, tyskarna körde tävlingsdistanser i dag och enligt Ross Brawn är deras bil inte redo att vinna än. Nico Rosberg håller med, däremot är tysken mycket nöjd med framstegen när det gäller årets bil.
– Vi vill vinna. Vi är inte där än, men vi gör framsteg och det är härligt att se. Alla jobbar i rätt riktning och bilen, jobbet på fabriken är betydligt bättre än de senaste åren.
•••
Ferrari säger själva att stallet är på rätt väg. Konkurrenterna räkna inte heller bort dem. Inte än.
– Inte så länge Fernando Alonso har en ratt, som Mark Webber sa.
Det är veckans roligaste citat.
•••
McLaren är också nöjda med testveckan. Jenson Buttons avslutande tid var McLarens bästa.
– Det var en riktigt bra dag. Bilen fungerade bra och vi  har kört 2100 km under veckan. Det är imponerande, säger teammanager David Redding
•••
Caterham har fortsatta problem. Heikki Kovalainen tvingades byta motor och han var rätt nöjd när den här testdagen äntligen var över.
•••
Det var problem med den bakre hjulupphängning som gjorde att Marussia inte kom till start under den sista testdagen.
•••
Varven för dagen:
Kobayashi (144) – Rosberg (139) – Maldonado (134) – Button (115) – Massa (103) – Di Resta (101) – Vergne (92) – Webber (85) – Kovalainen (70) – Pic (0)
•••
Felipe Massa har inte hittat formen efter det att han skadade sig i Ungern 2009. Var det pengar som gav Felipe Massa ett förlängt kontrakt hos Ferrari?
Det hävdar Nico Rosbergs pappa, Keke Rosberg.
– Det handlar nog om att de förlorade mycket pengar på Kimi Räikkönen. Klart att de hade kunnat betala ut honom från kontraktet och ta någon annan, men samtidigt så måste man också tänka ekonomisk. Man kan inte alltid bestämma sig för att välja det dyraste alternativet, säger Keke Rosberg till GMM.
•••
Trevlig helg. Jag hoppas att ni är nöjda med testbevakningen och vi hörs igen nästa vecka. Då blir det tester under helgen, men vi hänger självklart på!

Japansk regent i Spanien

av Anna Andersson

Kamui Kobayashi är förmiddagens man i Barcelona. Med de mjuka däcken körde han sin Sauber enligt följande: Outlap – 1:22.3 – 1:27.1 – 1:23.5 – 1:23.9 – 1:24.6 – depå. Det är än så länge veckans snabbaste tid.
Han testade sedan med supersoft, men då missade han sin egen bästatid med sex tusendelar.
Pastor Maldonado, Williams, är tvåa och han körde på 1.22,561   med supersoft.
•••
Paul di Resta satte sin bil i gruset och såg till at det flaggades rött. Han körde av i kurva 9.
•••
Caterham hade återigen problem, denna gång med elektroniken och man tvingades byta hela motorn.
•••
Mark Webber har haft ett mätinstrument på sin bil, under framvingen. Han har även kört med en liknande apparat mellan framvingen och framhjulet.
•••
Mercedes har tränat depåstopp och en tävlingsdistans. Rosberg körde 66 varv med hårda däck.
•••
– Vi har hittat rätt riktning, nu börjar det verkliga testarbetet, hälsar Ferrari. Felipe Massa har än så länge den femte snabbaste tiden, men han har å andra sidan precis bytt till supersoft så det kan ändras.
•••
Marussia hoppade över den avslutande testdagen. De har kört med den gamla bilen. Enligt planeringen skulle Charles Pic köra, men stallet dör aldrig upp på banan.
•••
Här är tiderna som gäller strax före lunch:
1. Kobayashi      Sauber      1:22.312m
2. Maldonado     Williams     1:22.561m
3. Button     McLaren     1:23.200m
4. Di Resta     Force India     1:23.304m
5. Massa     Ferrari     1:23.563m
6. Webber     Red Bull     1:23.774m
7. Vergne     Toro Rosso     1:23.792m
8. Rosberg     Mercedes     1:24.092m
9. Kovalainen     Caterham     1:27.047m
•••
Det blir inga helt gemensamma tester i Barcelona nästa vecka.  Tanken var att alla skull testa 1-4 mars, men Lotus som missade tid i Barcelona denna vecka har fått teamen att gå med på att de testar på Silverstone den 6 mars och Red Bull och Mercedes väljer att testa i Barcelona mellan den 2 och 5 mars. Den extra dagen ger färre bilar på banan och större möjligheter att köra fler kilometer. Caterham vill köra ett test, enbart rakt fram i Spanien kommande måndag.
Alla dessa tester måste de andra teamen godkänna, men det är troligen bara en formalitet eftersom de redan har tillåtit Mercedes att hämta igen den dagen som det stallet missade i Jerez.

Senaste nytt från Barcelona

av Anna Andersson

Pastor Maldonados tid från i förmiddags stod sig hela dagen. Den tiden som Williamsföraren satte på de supermjuka däcken var det ingen som kunde hota. Mer om förmiddagen hittar ni i dagens tidigare blogginlägg.
Annars var det en kul sekvens när Mark Webber blev stående på banan, bränslet tog slut. Han fick skjuts tillbaka in i depån och samtidigt positionerade Ferrari ut två spioner som skulle ta emot bilen i depåområdet. Red Bull svarade med en mur av medarbetare som skymde allt som kunde skymmas.
Den bilden hade jag gärna visat här, men av rättighetsskäl kan jag inte det. Därför får ni klicka vidare till följande adress:
http://www.auto-motor-und-sport.de/bilder/fotos-f1-test-barcelona-2012-3-4419515.html?fotoshow_item=80#fotoshow_item=80
Annars så vet jag inte om jag vågar skriva det igen, men Ferrari har problem. I dag var bromsades italienarna återigen av tekniska problem. Felipe Massa var mer än två och en halv sekund efter Pastor Maldonado.
•••
Kungen av antalet varv heter i dag Michael Schumacher:
Schumacher (127) – Button (114) – Glock (108) – Maldonado (106) – Kobayashi (99) – Webber (97) – Massa (84) – Di Resta (83) – Vergne (78) – Petrov (70)
•••
När det gäller Schumacher så tror Bernie Ecclestone på att han kan vinna lopp igen och Christian Horner varnar också:
– Jag vore en idiot om jag underskattade Mercedes, säger Red Bulls stallchef.
•••
Hos Force India så var Paul di resta inte i närheten av Nico Hülkenbergs tider, detta beroende på att man arbetade med inställnignar och med longruns
•••
Ett riktigt bra bildspel från den tredje och näst sista testdagen i Barcelona:
http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/fotos-f1-test-barcelona-2012-3-4419515.html
•••
Sebastian Vettel har lämnat Barcelona för att krypa in i simulatorn. Har ni inte testat en sådan, passa på att gör det om ni är på F1 någon gång. Ibland har något F1-team med sig en sådan gigantisk grej för att visa upp för publiken hur det är.
•••
I morgon avslutas testerna för den här veckan. Blir spännande att se om någon slår Maldonados tid och sedan ser jag fram emot nästa vecka. Då är det dags för de avslutande testera och förhoppningsvis kan det ge oss en fingervisning av hur läget är inför säsongen.

Williams i topp – dag 3

av Anna Andersson

Williams och Pastor Maldonado har Barcelonas snabbaste tid strax före lunch. Med däcken supertsoft drog han till med 1.22,391 och det såg ut så här:
Outlap – 1:22.3 – 1:36.1 – 1:23.0 – Inlap
Det är veckans snabbaste tid,  två och en halv tiondel snabbare n den tid som Nico Hülkenberg satte med sin Force India.
Han toppar före Michael Schumacher och Jenson Button, Button körde sin tid med mjuka däck.

1. Maldonado      Williams      1:22.391m
2. Schumacher     Mercedes     1:23.384m
3. Kobayashi     Sauber     1:23.582m
4. Button     McLaren     1:23.950m
5. Vergne     Toro Rosso     1:24.433m
6. Massa     Ferrari     1:24.771m
7. Webber     Red Bull     1:24.835m
8. Glock     Marussia     1:26.386m
9. Petrov     Caterham     1:26.929m
10. Di Resta     Force India     1:27.180m
•••
Caterham har haft problem med bromsarna under förmiddagen.
•••
För övrigt så har Mercedes täckt över både bakdelen av bilen och framvingen när de har den stående i depån. Allt för att ingen ska se vad som döljer sig under täcket.
– Vi har helt enkelt så många saker på bilen som är riktigt hemliga, säger Nico Rosberg till Auto, motor und Sport.
•••
Lewis Hamilton tror på Kimi Räikkönen:
– Han är i form, han är koncentrerad och han är en före detta världsmästare. Jag är övertygad om att han kommer att vara med i toppen, det handlar trots allt om någonting som han har gjort i hela sitt liv.

Hur stort är Ferraris problem?

av Anna Andersson

PROBLEM.
Det tycks vara det stora snacket i Barcelona. Visst är det tester och det är nu som problemen ska upptäckas och rättas till, men det verkar vara ganska mycket som inte stämmer.
Även hos Red Bull.
Sebastian Vettel fick göra förändringar i sitt program under tisdagen och det hade han säkerligen inte räknat med.
Annars var det kul att se två talanger i topp, Nico Hülkenberg och Sergio Perez, mer om deras varv kan ni lösa i blogginlägget från lunchpausen tidigare i dag.
•••
Vad är er känsla? Ligger Ferrari så långt efter som det snackas om? Är Red Bull klara favoriter? Smyger McLaren med och överraskar i Australien?
•••
Lewis Hamilton var flitigast 121 varv hann han med. Här är det andra:
 Bottas (117) – Hülkenberg (112) – Pic (109) – Vettel (104) – Alonso (87) – Perez (85) – Rosberg (82) – Petrov (69) – Ricciardo (50).
Det känns som om Mercedes har lite att jobba med när det gäller tillförlitligheten – hydrauliken strulade i går och i dag läckte det olja.
– Äh, ingenting har förändrats, vi har inga större problem. Det är en riktigt bra start, allt fungerar som planerat, säger Nico Rosberg i en kommentar.
•••
Ferrari har inte riktigt hittat rätt än, medan de andra teamen satsar å att testa kvalvarv och racefart så har Ferrari fortfarande mätinstrument på bilen. Men Alonsos kommentar är intressant:
– Vi har helt andra inställningar jämfört med Jerez och bilen uppför sig väldigt annorlunda. Efter två dagar här så förstår vi hr bilen reagerar och fungerar med vissa olika komponenter betydligt bättre och Felipe måste nu arbeta vidare med vårt program de avslutande två dagarna så att vi kan börja förbereda oss för Melbourne nästa vecka, säger spanjoren.
Frågan är hur långt de har kommit och hur längt italienarna har kvar.  Förra året hade stallet ganska bra resultat under testerna, men var ändå en halv sekund efter Red Bull i Australien.
•••
Vitalij Petrov har kört sin första dag för Caterham och han inser att han måste ändra sin körstil.
– tidigare var jag ganska aggressiv, men den här bilen behöver man vara lite mjukare med. Det kan jag naturligtvis försöka arbeta med.
•••
Många stall byter förare i morgon, ni har en lista på F1-sidan. Jag lade det i texten inför den första dagen. Även på bloggen finns det en lista i ett inlägg från i söndags.

Sida 299 av 390