Senaste snacket – F1-förarens advokat anhållen.

av Anna Andersson

Testveckan över, tillbaka till fabriken och ladda inför nästa veckas tester i Barcelona. Jag har samlat lite tankar och snack i från Jerez i denna, veckans första blogg. Ni  var helt otroliga förra veckan, klickade och diskuterade. Helt fantastiskt. Tack igen.
•••
Hans-Joachim Stuck, före detta förare och tysk motorsportlegendar skriver i sin krönika hos Eurosport att årets bilar är de fulaste F1-bilarna någonsin. Håller ni med?
•••
Dani Clos dröm om F1 är på väg att gå i uppfyllelse. Han blir tredjeförare hos HRT och ska köra sju fredagsträningar för stallet.
•••
Återigen har McLaren stoppat journalister från att ställa en fråga om Adrian Sutill till Lewis Hamilton. Den första gången var i samband med att bilen presenterades och den andra gången var i McLarens motorhome i samband med testerna. Det var en tysk journalist som ville veta vad Hamilton svarade på att Adrian Sutils pappa kallat honom patetisk, men enligt Auto Motor und Sport klev en representant från McLaren in och sa:
– Den frågan är förbjuden.
Hamilton har inte svarat på några frågor om Sutil, men den historien är inte över. Sutil har överklagat och Hamilton kan mycket ävl bli kallad som vittne en gång till.
•••
En annan lite kul anekdot från Jerez, hämtad från kollegorna på Auto, Motor und Sport:
Inte heller hos Lotus verkar förarna få säga vad de vill. När Romain Grosjean fick frågan varför han stannade på banan i torsdags svarade han:
– Ingen aning.
Men under slutet av passet hade Lotus twittrat om att man genomförde ett bränsletest. Så efter ett kort samtal med Lotus folket så ändrade Grosjean sitt svar:
– Jag fick slut på soppa.
•••
Kaka är ett F1-fan. Han var på testet i Jerez och hann också med att käka mat tillsammans med Bruno Senna. De har samma sponsor. Gilette.
•••
Vitalij Petrov kan snart vara tillbaka i F1. Han enligt ryktet har han ungefär 10 miljoner euro med sig och Caterham är intresserade. Men han får inte Jarno Trullis plats förrän stallet har sett pengarna.
•••
Lite annat skvaller…J J Lehto ville överklaga den fängelsedom han dömts till efter båtolyckan i somras där en av hans vänner omkom. Enligt schweiziska Blick dök advokaten upp i domstolen med överklagan och anhölls själv. Denne är tydligen misstänkt för pengatvätt.

Alonso i topp – första testet är avslutat

av Anna Andersson

En tredjedel av vintertesterna är avklarade.
Redan. Det gick riktigt snabbt.
Vad är känslan då?
Jo, Lotus verkar ha en tillförlitlig bil, Ferrari känns som de har mycket jobb framför sig och Red Bull är också svåra att få någon bild av med tanke på att halva första dagen försvann i garaget och stora delar av den sista dagen. McLaren verkar vara nöjt med det som de har presterat medan Mercedes inte ens har tagit ut den nya bilen på banan.
Snabbt känns det som om Lotus är den stora vinnaren i Jerez, men någon djupare analys tar vi först efter det att bilarna kört klart i Barcelona.
•••
Var det ett showvarv? Var det ett besked till president Luca di Montezemolo?
Eller var det verkligheten?
Det är de stora frågorna som experterna ställer sig efter Fernando Alonsos tid i Jerez.

Spanjoren var snabbast, men han nådde inte Romain Grosjeans tid från torsdagen. Samtidigt är Fernando Alonso tveksam till Lotus tider:
– Jag är inte så säker på att Lotus verkligen var snabba, men jag är glad över att Kimi Räikkönen är tillbaka. Han är en fantastisk förare och en bra kille. Det är alltid väldigt roligt att slåss mot honom på banan. Det är bra för sporten, för sponsorerna, för fansen och förarna att han är tillbaka i startuppställningen, säger spanjoren enligt Motorsportmagazin.
•••
Sebastian Vettel kan inte vara nöjd med sin avslutning. Han tillbringade mer tid i garaget än på banan.
•••
Lotus däremot är riktigt nöjt med testet. Tillförlitligheten stämmer och det verkar som om farten finns där.
•••
Ni har varit fantastiska på att läsa bloggen i veckan. Tack! Nu tar jag helg och jag hoppas att ni också får en trevlig helg så hörs vi igen nästa vecka.

Ferrari i topp, Red Bull med problem och Mercedes med en nyhet?

av Anna Andersson

I går snackade Ferraris Pat Fry om att han inte var nöjd med bilen och att det fanns massor att göra på den.
Därför är det lite överraskande att det är just Fernando Alonso som ligger i topp när det närmar sig lunch den sista testdagen. På mjuka däck körde han ett varv på 1.18,877. Det är bara fyra tiondelar långsammare än vad Romain Grosjean var i sin Lotus under onsdagen.
För Sebastian Vettel däremot var det allt annat än kul, han tillbringade i stort sett hela förmiddagen i garaget. Hans RB8 hade problem med elektroniken, enligt Red Bull så hade den helt enkelt fått spel…
Vettel var besviken, han hade hoppats att barnsjukdomarnas tid skulle vara förbi när han om in den tredje och fjärde testdagen – men tji fick han.
Force India var tillbaka på banan, Nico Hülkenberg var riktigt frustrerad när han inte fick köra i går eftersom tredjeföraren Bianchi skadade bilen när han kraschade vilket avslutade gårdagen väldigt tidigt. Nu har teamet fått nya reservdelar från Storbritannien och Hülkenberg sitter bakom ratten.
 Strax före lunch ser listan över körda varv ut så här:
Senna (46) – Trulli (39) – Hülkenberg (32) – Hamilton (27) – Kobayashi (25) – Vergne (24) – Alonso (22) – Vettel (2)
Och de snabbaste tiderna så här:
1. Alonso      Ferrari      1:18.877m
2. Vergne     Toro Rosso     1:19.667m
3. Hamilton     McLaren     1:19.673m
4. Grosjean     Lotus     1:19.729m
5. Kobayashi     Sauber     1:19.834m
6. Hülkenberg     Force India     1:20.056m
7. Trulli     Caterham     1:22.214m
8. Senna     Williams     1:22.394m
•••
Mercedes har lämnat testet, men det sägs att de testade en front med F-ducts under eftermiddagen i går och att det var aerodyamiken förbättrades rejält och den hjälpte Nico Rosberg till hans fina tider. Ser man på bilder från testet då hade de en stängd nos under förmiddagen och ett hål i den under eftermiddagen. Tanken är att luften går in i hålet och sedan leds den genom fronten och ut under bilen. Enligt McLarens Martin Whitmarsh kan det ge mellan fem och sju km/tim och självklart ger det ett bättre downforce.
F-ducts till bakvingen förbjöds 2010, men det finns inget förbud när det gäller framvingen.
•••
HRTs nya bil underkändes i krocktestet och ingen bil får vara med i de officiella testerna om den inte har klarat FIAs krocktest.
•••
Red Bulls ägare Dietrich Mateschitz är i Jerez och han poängterar två saker:
Red Bull vill försvara båda titlarna 2012.
Mark Webber och Sebastian Vettel behandlas lika och båda har samma chans att vinna titeln.

Ferrari erkänner: – Vi är inte nöjda med bilen

av Anna Andersson

Den stora snackisen har varit Ferrari och deras bil. Hur bra är den? Hur bra kan den bli?
Den har inte imponerat och sett ganska osmidig ut.
Nu erkänner Ferrari faktiskt själva att stallet inte är nöjt.
– Jag är inte alls nöjd med var vi är just nu, säger Pat Fry till Autosport.
– Jag tror att det finns mycket stora möjligheter för oss att utvecklas från den positionen vi har just nu. Tillförlitligheten är bra, men vi borde kunna förbättra bilen i ett par hörn och även förbättra ett par hörn. Men jag kan inte säga att jag är riktigt nöjd innan vi får allt att fungera.
Han tror dock att Ferrari får ordning på det till säsongen startar.
Vad tror ni?
•••
Lewis Hamilton körde bilen för första gången i går, han var nöjd efteråt. Dels var den tillförlitlig och den kändes riktigt snabb.
Han körde in den på plats fyra den fösta dagen.
– Det var en riktigt bra känsla.
•••
Bruno Senna körde 125 varv. Det var han värst med.
•••
Nico Rosberg körde Mercedes fjolårsbil i pension med gårdagens bästa tid.
Så Auf Wiedersehen in Barcelona.
Då får vi se vad Ross Brawn kan plocka fram.
•••
Sauber fick bara 48 varv, bilen fick problem med ett oljefilter.
•••
Både Lewis Hamilton och Sebastian Vettel är imponerade av Lotus.
Snacka om black beauty.
•••
HRT avslutade sitt test efter två dagar och Marussia har inte varit med alls. Timo Glock har däremot varit i Spanien – och tränat cykel.

Lotus toppar – Ferrari floppar

av Anna Andersson

Så är det dags för nästa gäng att inta Jerez, mästare som Sebastian Vettel, Lewis Hamilton och Fernando Alonso gjorde sina första varv under torsdagen. Temperaturen ligger kring 8 grader och Hamilton var snabbast av alla mästarna före lunch. Han fick bara stryk av Lotus och Romain Grosjean som gjorde som sin teamkompis Kimi Räikkönen. Tog kommandot med 1.18,419.  Han körde fem snabba varv på mediumdäck: – Utvarv – 1:18.4 – 1:18.9 – 1:19.2 – 1:21.2 – 1:19.7 – invarv.
Hamilton är tvåa med. 1.19,464.
Sebastian Vettel höll sig kring 1,21 när han körde fyra snabba varv efter varandra på sina hårda däck och som snabbast körde han på 1.20,154. Red Bull har i dag alla höjdarna på plats, men Christian Horner, Helmut Marko och ägaren Dietrich Mateschitz.
Fernando Alonso och Ferrari håller sig längre bak, 1.22,82. Han hade problem med hydrauliken och bara Guido Van der Garde, Caterham har kört långsammare (1.23,505)
•••
McLaren har valt en helt annan strategi än de andra teamen och har ingen puckel, och stallet är mycket nöjt med sitt beslut. De första intrycken har varit positiva och enligt teknikchefen Paddy Lowe har stallet en bra bas att bygga vidare på.
Framförallt om man jämför med den förra vintersäsongen, som var en smärre katastrof, så är britterna nöjda med resultatet.
– Jag antar att Jenson är rätt nöjd, än så länge är allt bra i alla fall, säger Lowe.
– Han sa att det är en bil han kan arbeta med och precis så är det. Det är en sådan bil man behöver till en VM-säsong. Bättre än så kan man inte uttrycka sig.
•••
Jules BIanchi, tredjeförare hos Force India, gjorde ett förarfel och kraschade sin bil. Frontvingen måste bytas, man måste även fixa till en del i bakvagnen och enligt Nico Hülkenberg finns det inte tillräckligt många reservdelar på plats för att reparera bilen helt.
– Vi får improvisera, säger Hülkenberg till tysk media.
Annars så ska Bianchi köra Formel Renault 2012.
•••
Det pågår en rättslig tvist i Tyskland och de kan hota F1-loppet på Nürburing.
•••
Nästa vecka tar Rubens Barrichello ett beslut om sin framtid, blir det IndyCar eller inte?
Eddie Jordan och Emerson Fittipaldi avråder honom bestämt från det.
– Jag älskar Rubens och vår gemensamma historia började när han var 19 år gammal. Jag älskar hans familj, hans föräldrar och jag tycker att han nu ska stå rak i ryggen och ta ett steg tillbaka., säger Jordan till Globo.
Fittipaldi påminner om att riskerna i Indy är större i dag än när han körde och Rubens Barrichello lovade sin hustru att inte köra på ovalbanor när Dan Wheldon omkom förra året.

Ferrari – en flopp?

av Anna Andersson

Samtidigt som det är Mercedes och Red Bull i toppen av den andra testdagen så återfinns McLaren och Ferrari betydligt längre bak i fältet.
Ferrari som själva säger att de har varit väldigt djärva i sin design i år var 1,3 sekunder efter Mark Webber, Red Bull, som var snabbast av de nya bilarna. Även om det är väldigt svårt att dra några slutsatser eftersom det kan skilja mycket på hur mycket bränsle som är ombord, på däcken och på vilket program som de olika teamen genomför så är det många som höjer på ögonbrynen och funderar över varför Ferrari inte presterar bättre än så.
Bland annat säger den förre detta F1-designern Gary Andersson följande till BBC:
– Det verkar som om Ferrari har svårt att köra ett riktigt snabbt varv. Okej, de måste följa sitt program, men normalt sett så är det svårt att hålla tillbaka en riktigt snabb bil och om du verkligen vill samla data som du kan använda sig av så behöver du verkligen utmana bilen.
Felipe Massa  började attackera först i slutet av passet och är själv inte speciellt oroad.
– Jag tror att F2012 kan passa mig bättre än fjolårets bil, den understyr inte så mycket. Jag tror att den har potential, men det krävs mycket jobb.
Samtidigt hälsar Ferrari via twitter:
– Ett stoppur betyder ingenting. Vi måste samla så mycket data som möjligt för att lära känna bilen på banan, med andra ord blir det inga spektakulära varvtider från oss.
Nu får vi se vad Fernando Alonso kan mäkta med. Han ska köra de två avslutande dagarna.
•••
McLaren har också de varit en del av mittfältet i Jerez, Jenson Button körde 85 varv utan problem, men kom aldrig under 1.20,688.
– Det är positivt att Jenson kunnat köra 600 km utan problem de senaste två dagarna och det ger oss ett bra utgångsläge för resten av veckan, säger teammanager David Redding
•••
Sam Michael  har synt i McLarenkläder för första gången.
•••
Kimi Räikkönen var snabbast med sin Lotus under den första dagen, under den andra körde han av och skadade underredet när han gjorde en utflykt i gruset.
– Det var betydligt svårare än i går eftersom det blåste ordentligt i vissa kurvor, säger han.

Schumacher i topp – gömmer Mercedes årets bästa bil?

av Anna Andersson

Först måste jag bara säga att ni är fantastiska. I går var F1-bloggen en av de abdolut mest lästa på Sportbladet. Det märks att ni gillar testerna och att det händer något.

Så fortsätt klicka – så lovar jag att fortsätta bevakningen.

•••

En snabb rapport från testerna udner tisdagen visar att det är Michael Schumacher som är snabbast under förmiddagen. På de hårda däcken körde han på 1.18,56, vilket är klart snabbare än vad Kimi Räikkönen gjorde i går.
Men kom i håg, Schumacher kör fortfarande fjolårets bil.
Mark Webber, Red Bull är tvåa, 1.19,184 och Daniel Ricciardo, Toro Rosso, 1,19,605 trea. Kimi Räikkönen har ännu inte varit under 1,20 och Felipe Massa är sjua, en placering bakom Räikkönen.
•••
I dag snackas det om att Mercedes bil egentligen är klar, men att Ross Brawn har en ny superlösning och inte vill visa upp den för tidigt och på så sätt ge konkurrenterna en chans att hitta deras lösning. Vi  minns hur han lurade omvärlden med Brawn GP 2009….
En annan snackis i Jerez är det faktum att sedan fjolårets lösning med
avgasrören, som gav extra luft till diffusorn, nu har förbjudits så måste man kunna se avgasröret på bilen. Men snackas nu om att det inte går, varken hos McLaren eller Ferrari och enligt Auto, Motor und Sport så finns det en risk att de är dags för en ny fajt.
– Vi har haft en tät kontakt med FIA och vi anser att vi håller oss på rätt sida reglerna, säger Ferraris chefsdesigner Nikolas Tombazis.
Antagligen kommer det att diskuteras vidare.
Ville bara ge er en inblick i hur snacket går….
•••
Enligt Jenson Button körde Kimi Räikkönen med en i stort sett tom bil i går och britten menar att det var därför som Kimi var snabbast.
Samtidigt så hyllar han Räikkönen:
– Han har absolut en bil som kan konkurrera, oavsett om de körde med mycket eller lite bränsle. Han var fortfarande snabb.

Red Bull avslöjar sin hemlighet

av Anna Andersson

Snacka om att markera att man är tillbaka. Kimi Räikkönen var snabbast på det första testet.
Jag vet, tiderna säger ingenting, alla var inte med och alla har olika program som de arbetar efter.
Men det var i alla fall en positiv start på säsongen. Det är inte bara lite coolt att den förare som varit borta i två år kommer tillbaka och är snabbast.
En snygg start.
•••
McLaren samlade data, Jenson Button jagade absolut inga tider utan han höll på med annat och körde mycket longruns under eftermiddagen. Det gav en åttonde plats.
– Vi samlade en massa information över aerodynamik, olika nivåer av downforce och temperaturer. På eftermiddagen körde  jag 15 longruns, Det är i alla fall en bra start, sa Button.
•••
Ferrari ägnade sig också åt att samla data, Felipe Massa hade en rejäl antenn på bilen och under sina 69 varv var han bara under 1.23 en gång (1:22.815 ).
Det säger inte så mycket, men på skoj kan vi jämföra med Kimi Räikkönen som var under 1.23 hela 23 gånger.
– Vi har använt tiden till att göra olika mätningar och jämföra olika tekniska lösningar med varandra. Vi ville få en bild av hur lösningarna fungerar på banan och jämföra det med den data vi hade tidigare. Vi ville helt enkelt se vilka tekniska lösningar som verkar mest lovande, säger Ferraris chefsdesigner Chefdesigner Nikolas Tombazis till motorporttotal.
•••
Red Bull startade den första testdagen med försening och Mark Webber var inte alls någon självklar etta. Red Bull säger som så många andra att de inte bryr sig om tiderna och designern Adrian Newey säger:
– Jag har ingen aning om hur vi ligger till. Vi kan lika gärna vara sist.
Dessutom kommenterade han hålen som så många förundrades över efter presentationen:
– Det är helt enkelt till för att kyla föraren. Enligt traditionen sitter den långt fram, men vi flyttade på den för att bryta den där rampen som reglerna numera säger att man måste ha.

•••

Testet fortsätter i morgon, i det förra blogginlägget finns ett schema över testerna och där kan ni se vem som kör när.

Kimi får hjälp – av Mercedes

av Anna Andersson

I morse var det Williams tur att visa upp sin nya bil. Den som ska ta det klassiska stallet tillbaka till ett anständigt resultat.
Fjolåret var allt annat bra och nu har Williams ändrat strukturen i stallet och dessutom valt att köra med motorer från Renault.
Ett spännande rykte är att det kanske kan bli ett par F1-lopp för Valtteri Bottas i år. Den talangfule finländaren är testförare hos Williams och om Pastor Maldonado eller Bruno Senna får problem med finanserna så är det hans som får chansen. I år ska han inte köra GP2 utan Renuault World Series vilket gör att kalendern inte krockar. Han kommer även att få chansen på flera fredagsträningar.
•••
Kimi Räikkönen får hjälp. Av Mercedes.
Han får tillbaka sin gamle vapendragare, tävlingsingenjören Mark Slade, som senaste har arbetat för Mercedes och Michael Schumacher. De båda arbetade tillsammans hos McLaren och Slade kommer till Lotus i samband med det tredje vintertestet.
– Jag ville arbeta med honom och jag är väldigt glad över att det har gått att lösa, säger Kim Räikkönen till MTV3.
•••
Så att ni får lite bättre koll:
Schemat för testerna:
Team           tisdag      onsdag      torsdag    fredag
Red Bull     Webber      Webber      Vettel      Vettel
McLaren     Button     Button     Hamilton     Hamilton
Ferrari        Massa     Massa     Alonso     Alonso
Mercedes    Rosberg/Schumacher  Schumacher     Rosberg     –
Lotus            Räikkonen Räikkonen Grosjean     Grosjean
Force India   di Resta     di Resta     Hulkenberg Hulkenberg
Sauber         Kobayashi Perez     Perez     Kobayashi
Toro Rosso    Ricciardo     Ricciardo     Vergne   Vergne
Williams     Maldonado Maldonado Senna   Senna
Caterham     Kovalainen Kovalainen van der Garde   Trulli
HRT            de la Rosa     de la Rosa     –     –

 

Du kan följa dem live på http://live.autosport.com/commentary.php/id/435

•••
Ska försöka återkomma med en text efter testerna i kväll.

Så lurade McLaren alla på presentationen

av Anna Andersson

En stor snackis den senaste veckan har varit nosen på bilen, den som är låg och sedan har en puckel. Det är en rätt utpräglad kant och den kan vi se hos Force India, Lotus, Ferrari och Caterham, det enda teamet som valt en annan lösning är McLaren. Anledningen till denna ”puckel” är en regeländring. Eller som Lotus James Allison säger i videopresentationen från E20:

– Det finns en tydlig förändring på framdelen av bilen, där finns den här tydliga kanten. Anledningen är att nosen har blivit högre och högre de senaste åren eftersom man vill ha mer downfoce och det kan man få om man höjer den främre delen av bilen, säger han.

Eftersom man förändrat reglerna kring diffusorn för att minska downforce så försöker ingenjörerna naturligtvis att hitta samma downforce ändå. Man vill ha så mycket luft som möjligt under underredet och få in den i diffusorn och därför har Ferrari, Lotus, Caterham och Force India använt sig av maxhöjden på chassit 625 mm.

McLaren däremot har ett lägre chassi och väljer en annan lösning och därför finns det ingen så tydlig kant hos hos deras bil. Den hade inte heller någon diffusor monterad under sin presentation och därför får vi avvakta och se vilken filosofi britterna arbetar efter.

Hos de team som väljer att arbeta med maxhöjden på chassit blir det en kant eftersom nosen av säkerhetsskäl inte får vara högre än 550 mm.

– Vid en kollision från sidan är risken stor att ett för högt nosparti träffar över kanten på cockpit hos den andra bilen, säger Allison.

– Det vore naturligtvis riktigt illa om nosen på en bil skulle träffa förarens huvud. Därför är vi överens om att fronten måste vara betydligt lägre och det handlar egentligen bara om spetsen på nosen. ••• Red Bull presenterar sin bil i eftermiddag. Adrian Newey sa i en intervju med Bild am Sonntag att deras bil i alla fall inte var lika ful som Ferraris….

•••

Martin Whitmarsh erkänner att McLaren hade ett avgassystem av plast och en dummy till diffusor när bilen presenterades. Men i veckan när det är dags för tester får vi se the real deal.

Eller så real som den är nu. Bilen i Australien  lär se väldigt annorlunda ut.

•••

Jamie Alguersuari har gett upp förhoppningen om att köra F1 2012. Ryktet säger att han ska bli testförare hos Mercedes.

•••

Däremot lyckades Guido van der Garde hitta en plats i närheten av F1. Han blir reservförare hos Caterham.

•••

Gerhard Lopez målsättning för Renault är en fjärdeplats 2012 och en VM-titel 2015.

•••

I morgon är det dags för det först F1-testet för säsongen. Det pågår fram till och med fredag och alla toppteam, utom Mercedes, kommer med sina nya bilar. Däckleverantören Pirelli kommer med helt nya däck till Jerez och varje bil har 25 set däck, soft, medium och hårda. Totalt får varje team använda max 100 set däck under årets tester och teamen får själva vilka däck de vill testa. Ingen har valt att använda sig av supersoft under det första testet, men det är också den enda gummiblandningen som inte förändrats sedan förra säsongen. Förutom att gummiblandningarna är nya så är också bakdäcken något kantigare eftersom Pirelli vill ge dem bättre föste (grip).

Sida 301 av 390