F1-team söker folk

av Anna Andersson

Nu är det onsdag och det är dags för de flesta teamen att komma till Budapest och Ungern.
Det är dags för det sista F1-loppet inför sommarledigheten och det ska bli spännande att se om Lewis Hamiltons form håller i sig och om Red Bull har en förmåga att komma tillbaka.
Så vad tippar ni?
***
Sugen på att jobba med F1? Mercedes söker 39 personer för att utveckla sina bilar till nästa säsong. Stallet anser att de behöver fler medarbetare för att kunna konkurrera med Red Bull, McLaren och Ferrari.
Kolla in:
http://www3.mercedes-gp.com/en/#/category/recruitment/
***
Red Bull är ju mest kända för sin energidryck, men nu ska det bli ändring på det. Det ska snart gå att köra en sportbil i Red Bulls anda. Det första steget är att utveckla en sportig modell åt sponsorn Infiniti.

***
Däcktillverkaren Pirelli vill också ha fler tester, men helst direkt efter en tävling på en av banorna i VM-serien. Det skulle hjälpa dem mest i sin utveckling.
***
Det är tillåtet med DRS på start/målrakan i Ungern. Vid ingången av sista kurvan så sitter den punkten som mäter om DRS får användas eller inte.
***
Force India kommer att vänta med att ta ett beslut om vilka förare som ska köra 2012. Beslutet kommer först kring den 15 december.

Hård kritik mot mästaren

av Anna Andersson

F1-cirkusen har lämnat Tyskland och styrt vidare mot Ungern. Mina kontakter där meddelar att det är kallt och regnigt.
Prognoserna säger att det inte ska bli regn – men efter helgen på Nürburgring vet vi hur fel metrologerna kan ha.
Där snackades det inte om något annat än regn, men under F1 så var det torrt.
Den enda slutsatsen vi kan dra är väl egentligen att det inte lär bli lika varmt som vanligt i Ungern Där brukar det vara en tryckande hetta den sista helgen i juli, men i år lär temperaturerna vara betydligt kallare.
***
Eddie Jordan sa till BBC i samband med racet att Sebastian Vettel bara kan vinna i från första startled. Faktum är att tysken bara tagit en seger i från ruta tre. Resten har han tagit i från första startled.
***
Nu är halva säsongen avgjord och jag funderar lite över vad det är som ni saknar på sajten och vad ni skulle vilja förändra. Har ni idéer, så får ni gärna kommentera.
Vad är det som vi missat? Vad vill ni läsa mer om?
Vad vill ni läsa mindre om?
Ja, tänkt till och kom med förslag.
Tack.

Renault byter förare

av Anna Andersson

Nick Heidfeld hade det tufft på Nürburgring och inte lär det bli lättare i Ungern. Då tvingas han hoppa över träningen på fredagen, Renault vill att testföraren Bruno Senna ska köra bilen.
Renault vill kolla hur deras möjligheter ser ut, Nick Heidfeld har inte övertygat under säsongen och det är ännu inte klart om Robert Kubica kommer tillbaka.
Även GP2-ledaren Romain Grosjean sägs ha goda chanser. hans manager Eric Boullier är även stallchef för Renault.
***
Det fanns tillräckligt mycket bränsle i Fernando Alonsos bil, FIA kunde ta sina prover. Tävlingsledningen bestämde sig också för att fria och inte fälla – det betyder att varken liftaren Alonso eller chauffören Mark Webber fick något straff.
***
Sebastien Buemi, Toro Rosso, bedömdes ligga bakom den kollision som kostade Nick Heidfeld loppet. Han straffas genom att han flyttas tillbaka fem positioner i starten av Ungerns GP på söndag.
***
Michael Schumacher är övertygad om att hans snurr kostade honom plats sex. Han var riktigt irriterad efter loppet.
Jag an förstå honom, men nu är det dags att skippa slarvfelen.
***
Jo just det, Stefano Domeicali har officiellt bett Felipe Massa om ursäkt för att det var problem under hans sista depåstopp. Missarna i garaget kostade Massa fjärdeplatsen, Sebastian Vettel körde om honom på depårakan.
***
Vilket lopp, hoppas verkligen att det blir lika skoj på söndag!

Hamiltons slår tillbaka

av Anna Andersson

Lewis Hamilton. Vem hade trott
att han skulle vinna Tysklands GP i torsdags? Han var riktigt bra under kvalet, lät själv överraskad över
hur bra bilen var och under loppet så kändes det som om ingen skulle kunna rå
på honom. Han körde med pondus, självsäkerhet och finess.

Snyggt.

När han är bra är han riktigt
bra.

Men när det går emot då är han
förbannat dålig…både på och utanför banan.

För VM-kampen är det härligt att
han också kan vara med och slåss i toppen.

***

Fernando Alonso bekräftar
Ferraris form. Italienarna är tillbaka och kommer säkerligen att kunna leverera
under resten av säsongen och hota Red Bull. Jag tror att hösten kan bli
riktigt, riktigt rolig.

***

Sebastian Vettel fyra. Ja, ingen
seger på hemmaplan, men viktiga poäng. Han har ett gäng att ta av. Det som borde
oroa Red Bull är väl att han plötsligt är mänsklig när han inte får styra racet
ifrån start till mål.

***

Vilken racing,

Lewis Hamilton ut ur depån och i fajt med Mark Webber. Den matchen
tar Hamilton.

Sedan vid nästa varv så kommer Fernando Alonso ut ur depån
samtidigt som Lewis Hamilton kommer på rakan.

Då är det fajt igen och Lewis Hamilton tar spanjoren också.

Snacka om att ta greppet om tävlingen.

Snacka om att F1 2011 är fyllt av fajter och spänning.

***

Mark Webber slogs som en tiger – och skjutsade Fernando Alonso i mål. Bränslet häll på att ta slut hos Ferrari. Kul bild.

***

Det är rätt viktigt med depåstopp….Ferrari slarvade bort Felipe
Massas fjärdeplats i garaget….

***

Den här gången var det mästaren
som kopierade lärjungen. Michael Schumachers snurr på det 23:e varvet var en
kopia av den snurr som Sebastian Vettel gjorde på det nionde varvet – och det
var naturligtvis på samma ställe.

***

Grattis Adrian Sutil. Sexa på
hemmaplan.

***

Timo Glock har förlängt kontraktet med Virgin till 2014.

***

Williams testade att köra Rubens Barrichello utan KERS på
Nürburgring. Det var ingenting som var trasigt utan det var helt enkelt ett test.

Men det tog slut ganska snart, veteranen tvingades bryta.

Glock förlänger med Virgin

av Anna Andersson

Vill bara berätta att Timo Glock har skrivit på ett nytt kontrakt med Virgin. Det gäller över 2014. Han tycker att teamet hela tiden tar steg i rätt riktning och det tekniska samarbetet med McLaren har övertygat tysken.

 

Webber har pole – igen

av Anna Andersson

Ett ruskigt spännande Q3
avslutade kvalet i Tyskland. Lewis Hamilton gav allt, Fernando Alonso och Sebastian
Vettel lika så.

Men ingen av dem kunde stoppa Mark
Webber som imponerade riktigt på den banan som han älskar.

Webber har nu pole i morgon,
före Lewis Hamilton som var lysande ( femhundradelar bakom Webber) och Sebastian Vettel som bara var trea i kvalet. Nu blir det en
riktigt spännande start, Mark Webber som inte har övertygat i starterna i år
står rakt framför kollegan Sebastian Vettel. Det ger Lewis Hamilton, som
startar som tvåa ett riktigt bra utgångsläge.

Det känns som Vettel får svårt
att vara först in i första kurvan.

Jag längtar redan till starten.

***

Fyra tyskar i Q3. Så ska det väl vara på
hemmaplan. Ett stort steg framåt har Adrian Sutil tagit, han har sett bra ut hela helgen
och han kvalade ut sin Force Indiakamrat Paul di Resta, – det har inte varit någon självklarhet i år.

***

Vitantonio Liuzzi fick byta växellåda och tvingas tillbaka
fem placeringar i starten. Det betyder egentligen bara att han startar bakom
sin HRTkollega Daniel Ricciardo som startar näst sist.

Vitalij Petrov får köra F1 nästa år igen. Han fortsätter hos Lotus Renault, däremot
meddelar teamet att det inte är troligt att Nick Heidfeld får förnyat
förtroende. Frågan är väl om Heidfeldt överlever säsongen eller om han byts ut
mot Romain Grosjean som leder GP2, har kört F1 för Renault och har Renaults
stallchef som manager.

***

Bernie Ecclestone är inblandad i ett åtal i Tyskland. Han
erkänner nu att han har betalat ut pengar till den bankir som sitter häktad för
bland annat korruption och förskingring. Själv tror Ecclestone inte att han
kommer att fällas på några punkter. Han anser att han är oskyldig.

Alonso och Schumacher i het duell

av Anna Andersson

 

En ganska normal fredag på Nürburgring. Inga större
överraskningar. Ferrari är fortfarande snabba och Red Bull är fast förankrade i
täten.

Den enda överraskningen kanske är Mercedes som hade två
förare bland de sex främsta under den andra träningen men kommentarerna ifrån stallet
är fortsatt försiktiga.

Men positiva.

Enligt väderleksrapporterna så kan det bli ett blött kval
och ett blött race i helgen.

Det kan naturligtvis förändra
bilden helt.Samtidigt är det en bana i
bergen och vädret har en tendens att förändras snabbt.

***

Fernando Alonso, Vitalij Petrov och Michael Schumacher var
alla inblandade i en incident under träningen. Det var lite upprörda
kommentarer ifrån olika håll efteråt, men spanjoren tog det ändå rätt lugnt.
Han sa följande till media efter träningen:

– De körde långsamt, men de släppte inte förbi mig. De var
lite action. Men det var inte så illa, på ett sådant sätt kan jag gärna värma
upp inför loppet.

Så var det med det.

***

Pirelli hoppas på att det bara blir ett enda depåstopp under
loppet.

Det lär väl beror på vädret….

***

Sergio Perez körde förbi ett
rött ljus vid utgången av depån, men han fick inget straff. Han körde i
snigeltempo och tävlingsledningen nöjde sig med att ta honom i örat;-)

Trots de senaste testerna med en cockpit ifrån ett
stridsflygplan så är FIA inte helt nöjda. De vill gärna ha en öppen cockpit och
ska försöka att lösa säkerhetsfrågan på ett annat sätt. Det är för många frågetecken när det gäller
stridsflygplansversionen.

Vad tycker ni om det egentligen?

***
Det har varit segt med uppdateringen i dag, jag vet. Min
dator har gått sönder så jag har fått använda en lånad maskin.  Jag tackar servicedesk för den snabba reparationen.
Sedan så tackar jag budfirman  så mycket för att de
levererade den reparerade datorn till fel adress. Det underlättade verkligen.

 

 

Deutschland, wir sind dabei

av Anna Andersson

Det regnade på Silverstone för två veckor sedan och det
kommer att regna i helgen. Det gör det alltid på Nürburgring. Banan ligger i bergen
och väderläget är osäkert.

Alltid.

Så vi kan förbereda oss på ett
spännande lopp och en spännande helg där däcken återigen kommer att ha en stor
betydelse.

***

Här är förresten Pirellis egen kommentar om däcken i helgen,
jag fick ett pressmeddelande och klipper in det direkt åt er:

”I England användes Pirellis PZero Intermediate med blå
markering och dessa däck visade sig både snabba och hållbara under skiftande
förhållanden när banan torkade upp. Blir det blött i helgen lär dessa däck
tillsammans med de orangemarkerade regndäcken komma till användning igen.

Under fredagens friträning får
teamen testa en ny version av det mjuka, gulmarkerade PZero-däcket som en del i
Pirellis utvecklingsarbete. Den nya versionen har förbättrats för att ge bättre
hållbarhet och mindre slitage.

***

Romain Grosjean leder Gp2 och nu verkar han vara på väg tillbaka till F1. Hans manager
Eric Boullier som också är stallchef för Renault tror att han kan vinna VM en
dag.

Grosjean
talar tydligen med flera F1-stall och är aktuell för Renault också.

***

Nu är det de gamla reglerna som gäller – och vi pratar om
diffusorn. Så tillbaka till de reglerna som gällde i Valencia och bort med det
som gällde på Silverstone för två veckor sedan.

 

Personligen tycker jag att FIA måste skärpa sig.
Trovärdigheten får sig en riktig törn, eller vad sägs om:

att det blir nya regler för ett enda lopp, sedan går man
tillbaka till de gamla.

att det finns 21 lopp i kalendern nästa år, men enligt FIAs
president ska man bara köra 20?

Trulli vilar

av Anna Andersson

Lotus låter Jarno Trulli vila i helgen. Han ersätts av Karun Chandhok som körde för HRT i fjol, Storbritanniens GP var hans sista race. Det är väl ganska troligt att indiern ska testa bilen för att köra Indiens GP senare i år.

Troligen så flyter det väl in lite extra pengar in på Team Lotus konto.

***

En regeländring. Från och med nu får en extra däcksats med intermediates användas under fredagen om det regnar. De däcken måste dock lämnas tillbaka på kvällen efter de två träningarna.

 

Nya regler för tester

av Anna Andersson

I det förra blogginlägget var jag lite ironisk med tanke på
det  svar som Michael Schumacher gav när han fick frågan om vilka regler han
ville ändra. Han vill ha fler tester under säsongen.

Det vill även hans gamle parhäst hos Ferrari, Jean Todt.
Fransmannen är ju numera FIA-president och har tillsatt en grupp som ska undersöka
om det är möjligt att förändra den regel som finns i dag.

***

Aldo Costa och Ferrari delar på sig. Den före detta tekniske
direktören fick skulden för den mindre framgångsrika säsongsstarten och han
ersattes av Pat Fry.

Nu är det klart att han inte omplaceras. Efter 15 år hos
Ferrari så lämnar Aldo Costa teamet, men han får inte börja jobba för någon
annan förrän nästa år.

***

Den danske Le Manskungen Tom Kristensen hjälper tävlingsledningen under helgens
race på Nürburgring.

***

DRS-zonen startar i slutet av NKG-chikanen och sedan
får vingen vara sänkt under start/målrakan. Annars så är starten framflyttad,
den ligger 240 meter närmare den första kurvan medan målet är kvar på sin
vanliga plats.

***

Ja, prognoserna säger regn i helgen.

Sida 317 av 390