Vettels arrogans

av Anna Andersson

Så ja, fredag och nu är det äntligen dags för de två träningarna inför Storbritanniens GP. Inte för att de säger så himla mycket, men de kan ge en viss bild av om de nya regeländringarna har gjort någon större förändring.
Alla toppstall drabbas på något sätt, men frågan är väl vilka som förlorar mest och om Red Bull förlorar så mycket tid att de andra kan komma i kapp.
Jag kan tänka mig att Sebastian Vettel som annars tar det ganska lugnt under fredagen vill känna efter lite var han ligger.
Men det kan han ju säkert vänta med till lördagen också….han är lite speciell den mannen.
Förresten så har det snackats mycket om hans finger, det han sträcker upp när han tar pole eller vinner. Han har fått kritik för att det är väldigt arrogant, men själv så säger han att det absolut inte är tänkt att vara något trademark utan att han gjorde det av en tillfällighet när han  tog sin första pole för Toro Rosso på Monza.
– Vi var alltid 15:e, 17:e och 18:e, så plötsligt var jag snabbast. Det var så häftigt och en reaktion på det, sa han nyligen när han fick en fråga i det ämnet.
•••
Mercedes kommer med ett nytt avgassystem till Silverstone och precis som vanligt sätter de ett stort hopp till sina uppdateringar.  Ross Brawn meddelar att teamet kommer att drabbas av de nya reglerna, men att han inte vet hur mycket fart som de kommer att tappa.
•••
Silverstone är renoverat och depåområdet nytt, det verkar som om området ska döpas i dag för risken för regn under förmiddagen är typ 90 procent, under eftermiddagen ska det handla om ungefär 70 procents risk för regn. Dessutom ska det blåsa rätt rejält.
Det är 50 procents risk för regn under starten av kvalet, men under racet ska det enligt de nuvarande väderprognoserna inte regna.
•••
Daniel Ricciardo, HRT, är inte det minsta rädd för att han ska missa premiären på grund av 107-procentsregeln och Jarno Trulli tror att Lotus har utvecklats sedan sist.

•••

Michael Schumacher påpekade ännu en gång att han kommer att genomföra samtliga tre säsonger hos Mercedes. Han ska köra även 2012

Succéparet återförenat

av Anna Andersson

Hej på er, nu är jag tillbaka igen efter ett par veckors semester och jag hoppas att ni har hållit ut och kommer tillbaka till bloggen igen.
Nu närmar sig loppet på Silverstone och i veckan har Williams meddelat att de avslutar sitt samarbete med  motorleverantören Cosworth för att 2012 arbeta tillsammans med Renault igen.
Det är ett klassiskt par, Willliams/Renault, som tillsammans vunnit nio VM-titlar.
Därmed förser Renault fyra team med motorer, Renault, Red Bull, Lotus och Williams 2012.
•••
Den förre världsmästaren Nigel Mansell hjälper tävlingsledningen på Silverstone.
•••
 Pirelli tar med de allra hårdaste däcken och de näst mjuka till Silverstone i helgen.
•••
I Montreal och Valencia var det två DRS-rakor. I Silverstone blir det bara en, Wellington. Förarna får aktivera DRS före Brooklands och mätpunkten för om DRS får aktiveras eller inte sitter i Village.
•••
Lucas di Grassi fortsätter som testförare för Pirelli. Nu är det är officielt.
•••
Jag är riktigt sugen på att se hur Daniel RIcciardo klarar sig i hos HRT i helgen. Det är nog en av de sakerna som jag är mest spänd på inför helgen.

Nu är det dags att sätta i gång med planering och texter, så jag återkommer till bloggen när det finns tid igen. Nu är det hög tid att kvala upp ärmarna….

Jättetalang gör F1-debut på Silverstone

av Anna Andersson

Ja, jag vet, jag har semester. Men detta kan jag bara inte låta bli att skriva om…

…äntligen får vi se Daniel Ricciardo i F1. Tyvärr handlar det ”bara” om att han ska köra för HRT som har en allt för dålig bil, men det är en väg in och det ger honom den nödvändiga erfarenheten som krävs för en framgångsrik karriär.

Ricciardo kommer precis som Mark Webber från Australien och tanken är att Red Bull ska ersätta en australiensare med en annan. Den dagen som Mark Webber slutar vill teamet att deras egen talang Daniel Ricciardo ska ta över och  när nu HRT flyttar Narin Kartikeyan åt sidan så är det dags för det första steget. Indiern får köra vidare på fredagarna och han får köra  sitt hemmalopp i höst.

Detta är en perfekt lösning för både HRT och Red Bull. Själv säger Ricciardo precis som alla andra som får köra en F1a:

– Detta är en dröm som går i uppfyllelse.

Det ska bli spännande att se Ricciardo på Silverstone om en vecka.

Lite annat att notera…

…är att Mercedes kommer med uppdateringar till Silverstone.

…det gör Red Bull också som anser att loppet är deras hemmarace, teamt må köra under Österrikes flagga men fabriken ligger i England.

…motorfrågan har fått en lösning, en kompromiss. Först 2014 är det dags för de nya turbomotorerna.

…Bruno Senna har genomfört ett aerodynamiktest för Renault.

…Ron Dennis skilsmässa kan bli en riktigt dyr affär. Lisa Dennis vill att paret ska dela på de dyra bostäderna som paret har haft under sina år tillsammans och det handlar om hus och lägenheter värda kring 196 miljoner Euro skriver brittisk och tysk press.

…Rubens Barrichello vill gärna förlänga kontraktet med Williams och köra även 2012.

…Och Ferrari ger inte upp. Enligt Luca di Montezemolo är målet nu att ta så många segrar som möjligt den här säsongen.

XXX

Jo jag vet att det kanske inte är passande att ta semester mitt under säsongen, men för mig och min familj finns ingen annan möjlighet om vi ska ha någon ledighet tillsammans. Min makes arbete är som det är, med försäsong och säsong så det är bara att anpassa sig.

Men även om jag går ut ut webbvärlden igen för ett par dagar så hörs vi under veckan som kommer. Då är jag tillbaka.

Och jag hoppas att ni också är det.

Nu är det dags för födelsedagskalas.

 

Låt Hamilton vara

av Anna Andersson

Så fortsätter historien om Lewis Hamilton. Nu går Bernie Ecclestone ut och försvarar honom:
– Låt honom köra. Vi vill att de ska köra racen och folk vill se en show.
•••
Sedan anser Ross Brawn att Mercedes inte kan hänga med de stora teamen för att de inte har tillräckligt bra personal, men hans målsättning är att det snart ska bli en stor förändring på den punkten och att Mercedes ska ha ett starkare lag nästa år.
•••
Och så säger jag trevlig sommar tack för att ni tar er tid och läser bloggen och kommenterar så ofta som ni gör.  Nu är det dags för semester i tre veckor, det är hög tid att skaffa lite ny motivation och ta hand om familjen på heltid i ett par veckor. Jag och bloggen är tillbaka lagom till Storbritanniens GP i juli.
Då hoppas jag verkligen att vi hörs igen.
Fram till dess – trevlig sommar!

Kravet på Massa och Vettels möte med Backe

av Anna Andersson

Så en sak är säker, Lewis Hamilton har träffat Red Bull.
De röda tjurarna dementerar det inte, teamet säger att det handlar om en artighetsvisit.
Inte heller Lewis Hamilton dementerar mötet.
– Jag känner alla teamchefer och många andra människor i olika team. Jag pratar ofta med Norbert Haug, Stefano Domenicali och Christian. När jag bytte i från F3 till GP2 pratade jag med honom, då arbetade han för Red Bulls F3-team. Jag känner alla och under en tävlingshelg pratar jag med många olika människor, säger Hamilton till Autosport.
Vad de snackade om vill han inte säga.
Men det finns två saker som vi kan konstatera:
1. Mark Webber och Red Bull ska prata om en förlängning av hans kontrakt i slutet av sommaren. Det handlar om att Webber i så fall ska köra ett år till, över 2012.
2. Lewis Hamiltons kontrakt med McLaren går ut efter 2012.
Sedan kan vi väl lägga i hop ett och ett?

Men frågan är väl vad flirten betyder, är det intressant för Hamilton att byta stall eller är det bara ett sätt att skaffa sig en bättre förhandlingsposition hos McLaren?
•••
Ferrari vill se mer av Felipe Massa och de vill se att han presterar.
Stefano Domenicali kan väl inte vara mer tydlig än när han säger att:
– Det här året kommer att vara avgörande för hans framtid i F1 och då menar jag inte bara hans framtid som Ferrariförare.
•••
Nu är det officiellt, det är 19 lopp i F1 2011. Nu har FIA strukit Bahrains GP.
•••
Så har stjärnorna roat sig lite…..
Lewis Hamilton körde en NASCARbil i Watkins Glen, han bytte fordon med Tony Stewart.
Sebastian Vettel passade på att avsluta sitt Kanadabesäk med en resa till USA och New York där han tränade under Hasse Backe. Tysken som gillar att kicka boll var inbjuden till Red Bulls fotbollslag och han fick lira lite med Thierry Henry.

Vad snackar Hamilton och Horner om?

av Anna Andersson

Så är det då klart. Jenson Button behåller sin seger i Kanada. Tävlingsledningen har tittat på hans båda incidenter, den där han kraschade med teamkollegan Lewis Hamilton efter bara sju-åtta varv och den där Fernando Alonso låg som en strandad val på curben.
Domarna anser att det handlade om två raceincidenter och därmed är saken ur världen.

Men det finns en annan spännande sak att snacka om. Det som hela världen (nå ja, det låter bättre än att skriva den här ankdammen som det väl egentligen är) snackar om vad Lewis Hamilton och Christian Horner diskuterade när de träffades i Red Bulls motorhome i Montreal. Mötet tog väl ungefär 15 minuter.
De lär ju knappast ha druckit en burk av ni vet vad  och spelat lite kort…nej det troliga är väl att de diskuterat framtiden. Hamiltons kontrakt med McLaren går ju ut 2012 och Mark Webber har ännu inte förlängt sitt avtal med stallet.

Så är det en flirt, menar han allvar, eller är det bara ett sätt att få bättre villkor hos McLaren?

Buttons fantastiska seger

av Anna Andersson

Jag vet inte riktigt vad jag ska börja. Hur ska vi sammanfatta intrycken efter ett så händelserikt F1-lopp? Regnavbrott, omkörningar, krascher och en Sebastian Vettel som är på väg att vinna.
Men som inte klarar av pressen i från Jenson Button och får stryk.
På det sista varvet.
Undrar om Martin Whitmarsh kan sova i natt? Kan han få ner pulsen?

McLaren hade ett riktgt rörigt lopp med olika incidenter och bestraffningar. Jenson Button lyckades väl med typ allt och lite till. Efter det att han drabbats av en punktering sedan han kört i hop med Fernando Alonso var han i stort sett borträknad. Han låg sist, men så fick han på nya slicks, han fick ett nytt liv, körde som en gud och var först  i mål – trots sex depåstopp.
Jag är nog inte den enda som är imponerad.
•••
Efter 25 varv bröts loppet på grund av regn. Det var helt rätt beslut. Det är omöjligt att hålla en formelbil på banan under de förhållandena. Det var så illa att bilarna riskerade vattenplaning på rakan…
…men det är helt värdelöst att stirra in i regnet och vänta på en omstart.
Under regnavbrottet satt jag och jäspade, jag önskade nästan att loppet skulle flaggas av helt – men sedan var det fart.
Jösses.
Nu fick jag återigen på ett bevis på varför jag älskar F1 och inte fotboll.
•••
McLaren har varit förskonade ifrån interna bråk, trots att de har två världsmästare i ett team.
Men i Kanada så körde Jenson Button och Lewis Hamilton ihop på start/målrakan och den sistnämnde tvingades bryta.
– Vad i h-vete gör han? sa Button på radion efter smällen.
Det är ett stort personligt nederlag för Hamilton som kritiserades hårt av sina förarkollegor efter racet i Monaco och som fick hård kritik av Emerson Fittipaldi inför tävlingen. Den före detta F1-föraren hjälpte tävlingsledningen i Montreal och redan inför loppet sa han att Hamilton är för aggressiv på banan.
Under racet var Hamilton sedan inblandad i ett par incidenter redan innan han tvingades bryta och det känns som om han måste fundera över sitt sätt att köra bil. Har han lärt sig något efter de problem han hade i Monaco?
Han sticker in nosen så fort han får chansen, han har för små marginaler och det känns nästan som om han räknar med att folk ska flytta på sig.
Det gör de inte.
Inte hans teamkollega heller.

•••
Hur tänkte Ferrari när de tog in Fernando Alonso precis innan det var dags för regnet?
Det skulle jag gärna vilja veta.
Men nu hade det ingen betydelse i alla fall eftersom Fernando Alonso var inblandad i en kollision med Jenson Button, fastnade på curben och bröt efter 37 varv. Den situationen ska domarna också titta på efter loppet.
•••
Det går inte att låta bli att le när man ser Kamui Kobayashi. Snacka om glädjespridare – på och utanför banan.
•••
Farbror Schumacher har slängt käppen. Hans omkörning av Kamui Kobayashi, Sauber och Felipe Massa, Ferrari, var riktigt rolig att se. När han gick upp på andra plats på det 52:a varvet så såg ut som under fornstora dagar.
Han hade en pallplats, slutade som fyra och bättre har han inte varit sedan han kom tillbaka.

Hotet mot Vettel

av Anna Andersson

Sebastian Vettel.
Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva längre.
Han körde på 1.13,468 i Q2 och det såg ut som om Felipe Massa, Ferrari kunde hota honom i Q3. Han var ju 0,055 snabbare i Q2.
Men i Q3 så pulversiserar Sebastian Vettel allt och alla. Igen.
Han kör på 1.13,014. Det är banrekord.
Är det någon som får vingar av Red Bull så är det Vettel.
Herre jävlar.

 •••
Ferrari har en plats i det första startledet och en i det andra. Fernando Alonso står intill Sebastian Vettel och det  blir riktigt intressant i starten i morgon.  Dessutom är det glädjande att Felipe Massa vaknade till liv. Han var trea och tillbaka i toppen där han hör hemma.
Ferraribilen ser ut att ha riktigt bra balans och det är naturligtvis viktigt för däcken.  Det blir kul att se om de kan ge Red Bull en match. Sedan är Fernando Alonso en riktigt bra förare, snacka om att kunna få ut max i precis rätt läge, utan de förmågan hade han startar trea och inte tvåa i Kanada.
Så, vad tror ni?
Vad avgör i Kanada?
•••
Nico Rosberg chansade och han står i tredje led med sin Mercedes. Det är före sin teamkollega Schumacher som är åtta – mitt mellan dem står McLaren med Jenson Button. Det måste vara en riktig besvikelse för honom och Ron Dennis som är på plats.
•••
Den nya uppdateringen skulle ju göra Force India tillräckligt bra för att nå Q3, men Paul di Resta var 11:e man och Adrian Sutil 14:e. Undrar om det är polisanmälan som spökar för tysken eller något annat?
•••
En Toro Rosso (Jamie Alguesuari), två Lotus, två HRT och två Virgin åkte ut i första kvalomgången. Sämst var Virgins Jérôme D’Ambrosio som inte klarade 107%-regeln och jag skulle bli mycket överraskad om domarna låter honom starta i morgon. Han klarade inte gränsen, därför får han se loppet i från läktaren.
•••
Däckleverantören Pirelli meddelar att de förväntar sig mellan två och fyra depåstopp i morgon.
•••
I depåområdet har det snackats om att Renault vill ersätta Nick Heidfed med testföraren Romain Grosjean, men Renaults stallchef som också är manager åt Grosjean dementerar detta hos Eurosport med orden:
– Vi har en plan för hans säsong och vi ska följa den planen vi har. Vi ska inte göra om våra misstag och hämta tillbaka honom för tidigt.
•••
Efter loppet på Silverstone den 10 juli så fokuserar Virgin på 2012. Det lär de inte vara ensamma om.
Även ett etabilerat team som Ferrari har sagt att de gör samma sak – om de inte har hittat rätt till dess det vill säga.

Förlänger Schumi sitt kontrakt?

av Anna Andersson

Här är helgens roligaste rykte. Michael Schumacher vill förlänga sitt kontrakt med Mercedes. Han nöjer sig inte med denna säsong och nästa utan han vill  fortsätta att utveckla bilen. Det pratas om att han har en femårsplan, att kontraktet redan är klart. Motiveringen är att det tog honom fem år att ta sin första titel med Ferrari:
– Hur ska jag kunna fixa det på 1,5 år här. Jag är ingen trollkarl, säger han enligt Auto, motor und sport.
Hans mål är fortfarande att ta den åttonde VM-titeln:
– Vi är helt i fas med vår plan, även om man kanske har svårt att se det, säger han till tidningen.
– Men som jag och Ross Brawn ser det så är vi på rätt väg.
Samtidigt får tysken mycket hård kritik av Niki Lauda som menar att hans tidsfrist har löpt ut och att de unga förarna är snabbare.
– Någon gång måste varje idrottsman som kämpar mot en yngre generation ställa sig frågan om man får ut den prestation som faktiskt krävs, säger Lauda.
Så vad är er åsikt? Schumi, ska han lägga av eller köra fram till och med 2014?
XXX
Kvällskval i dag, klockan 19.00 drar det i gång.

XXX
Så kom datorn tillbaka. Då gick den att slå på.
Men att arbeta,  nej det gick inte. Så det tog ytterligare en timme av konsultation med tekniken innan det gick att göra någonting vettigt. Det betyder att jag nog slängde bort fyra timmar på datorn i dag med att skit, hämtning och resor. Snacka om tidseffektiv…nej absolut inte.
Men nu är jag på banan igen.
Tror jag;-)

Schumis revansch?

av Anna Andersson

Så är jag inne på den tredje datorn på lika många dagar, men jag ska inte gnälla. Det är en i alla fall och i morgon hoppas jag på att min egen är tillbaka och att det inte är fruktsallad utan att äpplet släpper in mig. Det är fruktansvärt frustrerande att inte kunna arbeta ordentligt utan att bara halka runt.

Nog snackat om sådant skräp, nu till det intressanta – snackisarna inför helgens F1-race i Kanada.

Lewis Hamilton har ringt till Felipe Massa och bett om ursäkt för incidenten i Monaco, den som fick Massa att påstå att Hamilton var fältets värste förare.

– Det viktigaste är att han förstår vad han har gjort och när han gjort det så är det okej, säger Felipe Massa.

XXX

Emerson Fittipaldi hjälper tävlingsledningen i Kanada.

XXX

Kan det bli Schumis härliga revansch i Kanada? Det kan nämligen bli ett regnrace och han trivs som bekant på banan. Det vore första gången sedan 2000 och den gången vann tysken med Ferrari. Det är 60 procents risk för regn under kvalet och 65 procents risk under racet.

XXX

Både Sergio Perez och Vitalij Petrov har klarat sina läkarundersökningar och startar i helgen.

Sida 319 av 390