Reaktioner på kraschen

av Anna Andersson

Sergio Perez klarade sig undan den fruktansvärda smällen med en rejäl hjärnskakning och ett par blåmärken.
Det känns otroligt bra, för förare, team och fans.
Men det onda har precis som vanligt något gott med sig och det är att diskussionen om säkerheten kommer upp på agendan igen. Förarna har redan bett FIA att titta över stället där olyckan inträffade på, det var trots allt den fjärde olyckan på just det stället den här helgen.
Det finns inte så många avåkingszoner i Monaco, men Sergio Perez missade en precis och körde in i muren intill. Kanske skulle det vara en lösning att hitta en annan typ barriär just där eller om det är möjligt flytta på den som står där mitt i banan. Det höjdes också röster för att man skulle försöka ta bort guppet eller fixa till underlaget just där.
Oavsett vad som görs tycker jag att det är bra att man ser över situationen.
•••
När jag pratade med Marcus Ericsson så sa han att han inte tyckte att man skulle försöka förändra guppet, men menade på att man måste anpassa sin inbromsning och att det är knixigt och guppigt på stadsbanor. Att det hör till. Han tyckte att man skulle se över muren i stället.
•••
Fernando Alonso anser att olyckan beror på flera saker, det dåliga fästet som är en biverkning av årets regler och bilens aerodynamik som utvecklas i en extrem riktning med de nya avgassystemen och diffusorerna.
•••
Det var tur att Perez krasch inträffade 2011 och inte 1977.
•••
Lewis Hamilton genade under sitt snabbaste varv och flyttas tillbaka två placeringar. Han startar i från ruta nio.
•••
HRTs båda bilar får starta.
Detta kanske är en upprepning för någon som läste bloggen tidigare i dag, men då gick jag in och gjorde förändringar när jag fick ny information så de som var snabba med att läsa inlägget kan ha missat det. Därför blir jag en tjatig morsa lagom till morsdag.
•••
Michael Schumacher har fem segrar i Monaco. Nu startar han som femma – och drömmer om en plats på pallen.

Sergio Perez hemska krasch

av Anna Andersson

Sergio Perez smäll fick mig och många andra att hålla andan. Det är en smäll som mycket väl hade kunnat välkomna honom till den andra sidan.
Som tur var är det inte så illa, men exakt hur illa det är vet vi inte än. Han är vid medvetande, han kan prata och enligt de första undersökningarna så är han okej, men vi får avvakta närmare besked i från officiellt håll.
Hans krasch var den fjärde på ungefär samma ställe den här helgen och det är ett ställe som länge ansetts vara farligt. Nu kanske det är läge att se till att man ändrar underlaget på det stället och fixar till det gupp som finns där, precis innan det är dags för inbromsningen.
•••
Sebastian Vettel har pole. Om det är någon som undrar….

•••

Lewis Hamilton körde en genväg i en chikan när han körde sitt snabbaste varv och flyttas tillbaka två platser i starten. Han startar som nia i morgon.

•••

Michael Schumacher, Mercedes, startar som femma. Bäst för i år och han kvalade ut Nico Rosberg som är åtta. Rosberg smällde på samma ställe som Perez under den sista träningen och var mest glad över att kunna vara med i kvalet.

•••
En missräkning för Lotus Renault som missade Q3 med båda bilarna, Petrov startar som 11:a och Heidlfeld var 16:e.
•••
Det ryktas i depåområdet att Stefano Domeicali kan vara på väg att få sparken. Aldo Costa har redan tvingats ta över andra uppgifter och teamchefen sägs var näste man på tur om inte prestationerna bli betydligt bättre.
Just nu ligger fokus på aerodynamiken hos Ferrari och även om Ferrari inte har presenterat någon efterträdare till Costa så pratas det om Nikolas Tombazis.
•••
Vitantonio Liuzzi kraschade under den tredje träningen och HRT hann inte reparera bilen till kvalet. Inte heller hans teamkollega Narain Karthikeyan startade i kvalet, men tävlingsledningen meddelar att båda två får köra i morgon.
•••
I veckan sa Renaults ägare Gerard Lopez att det inte är troligt att Robert Kubica kör något F1-race i år, men att det kan hända att han kör någon fredagsträning.
Det håller inte polackens manager med om. Han påpekar att om Robert Kubica kommer tillbaka till F1 är det för att slåss om en pallplats. Ingenting annat.
••••
Lotus får behålla sitt namn, det har domstolen bestämt. Trots det har stallet problem – med matförgiftning. Men enligt teknikchef Mike Gascoyne arbetar de som vanligt.
Frågan är väl om det är så klokt för alla andra inblandade.

Dags för domen

av Anna Andersson

Den första dagen är över i Monaco och vi hade Ferrari i topp, kanske något överraskande med tanke på tävlingen i Barcelona senast.
Men å andra sidan är Monaco en bana där aerodynamiken inte har lika stor betydelse som i exempelvis Barcelona och det är väl här och i Monaco som de andra stallen har den stora möjligheten att blanda sig i toppstriden.
Sedan får vi se vad Red Bull gömmer, Sebastian Vettel brukar ju kunna ta det lugnt under träningen för att sedan kasta fram ett vansinnigt kvalvarv. Han var nöjd med sin torsdag, Mark Webber däremot var mindre nöjd eftersom han hade problem med växellådan under det första passet och inte fick någon tid alls.
•••
I morgon kommer domen i fallet Lotus Vs Lotus. Domaren Peter Smith ska berätta om Tony Fernandes Team Lotus får kalla sig Lotus även i framtiden eller om Lotus och Lotus Renault har rätten till namnet.
•••
Pirelli är nöjda med den första dagen i Monaco och de menar att däcken inte slits så hårt som befarat.
•••
Det ska bli F1 i Texas inom en snar framtid, Lewis Hamilton däremot drömmer om F1 i Las Vegas.
•••
Efter branden i Sainte-Devote är förarna nu oroliga för att den nya asfalten inte ska hålla och att det ska bli ett problem under helgen. Heikki Kovalainen tillexempel menar att det är ett ställe som arrangörerna måste titta till vid flera tillfällen så att det inte blir några problem för förarna till kvalet eller racet.
Men alla är inte av samma åsikt:
– Om asfalten går sönder där är det samma för alla och det skulle bara göra loppet ännu mer spännande, säger Lewis Hamilton.
•••
Så fredag i Monaco – det stavas fest!

Alonsos reaktion

av Anna Andersson

I dag är det dags för den första träningen och det pratas om att Red Bull ska avvara KERS i Monaco. Det blir spännande att höra vad de röda tjurarna har att säga efter träningen.
De har haft stora problem med hybridsystemet och Sebastian Vettel vann faktiskt utan KERS i premiären.
•••
Ett brinnande fordon har ställt till problem i Monaco.
Faktiskt så var det så att det började brinna i en husbil som stod parkerad vid Sainte Devote den kommande F1-banan och det var först i går morse som man var färdiga med bärgningsarbetet. Skadan var så illa att man var tvungna att lägga på ny asfalt och det skulle kunna ställa till en del problem under dagens träning.
•••
Fernando Alonso kommenterade det faktum att Aldo Costa tvingats flytta på sig med:
– Vi behövde en reaktion.
Ska nästa reaktion komma på banan då kanske?
•••
Det har ryktats om att Gerhard Berger ska bli en ny supermanager för Red Bull, själv dementerar han ryktena och säger han att han ska stanna i Monaco. Där har han sitt kontor och sin familj och även om han har skiljt sig i från sin hustru så vill han vara nära barnen.
•••
Lars Österlind skulle ha fått hjälp av Alain Prost i helgen, men det har blivit en förändring i tävlingsledningen och vid sidan av Österlind och Jose Abed ska den förre F1-föraren Allan McNish vara med och fatta de viktiga domsluten.

•••

Det blir kanonväder i helgen också, precis som det var i Barcelona förra helgen. Sommartemperaturer och blå himmel.

Kaos

av Anna Andersson

Så, redan i morgon mullrar motorerna igen. Det är som vanligt träningsdag på torsdagen i Monaco och ledigt på fredagen.
Då är det dags att festa och spendera pengar i det glamourösa furstendömet.
För mig är Monacos GP en höjdpunkt, inte för det som händer på banan kanske men för allt det runt omkring. Det är en klassisk bana, den är så annorlunda mot allt annat och den är så långt bort från Hermann Tilke som man kan komma.
Den har historia och den kräver sin man.
Så här kommer lite snabb fakta:
Banan är fem meter bred.
F1-världens långsammaste kurva, Grand Hotel, tas på tvåans växel i 40 kilometer/timme.
Det är 19 kurvor på ett varv, det innebär att förarna växlar varannan sekund. Totalt växlar de 3 000 gånger under ett lopp.
Full gas? I Monaco är det enbart i tunneln. Resan tar åtta sekunder och man har förbättrat sikten med hjälp av reflektorer men många förare ser ändå denna passage som en av de farligaste inom F1. En otäck smäll här betyder troligen att det blir en dödsolycka.
DRS är förbjudet i området i och omkring tunneln. Annars är det tillåtet under hela banan.
Sportbladet guidar dig kring banan, nattklubbarna och F1-mästarna som vunnit i Monaco.
Halkan kan vara förrädisk. Monaco är ett stadslopp, med dammiga gatstenar och övergångsställen.
Ett lyckat kval är nästan ett måste för att vinna. Sedan 1950 har en förare kört från pole position till seger 23 gånger.
Ayrton Senna är värst med sina sex segrar, den första 1987 sedan fem mellan 1989 och 1993.
Michael Schumacher, Ferrari, har fem, den senaste 2001.
Ferrari har inte vunnit sedan Michael Schumacher var snabbast i mål 2001.
Fernando Alonso har två segrar för Renault, i fjol vann Mark Webber, Red Bull
•••
Pirelli har valt att satsa på soft och super soft, och tanken med de supermjuka däcken förklarar chefen Paul Hembery  så här:
– De ger absolut max i ett varv. De är som ett kvaldäck, om man vill köra ett kanonvarv direkt, men de slits fort och det är en del av planen.
Han räknar med att de mjuka däcken håller mellan 15 och 20 varv och hoppas få att få se en strategi med två stopp.

Men i från förarhåll har det redan mumlats om att det kan bli kaos i depån…

Förbud i tunneln

av Anna Andersson

FIA går förarna till mötes. Det blir ett förbud mot DRS i tunneln under tävlingehelgen i Monaco. Den här gången har FIA valt att tillåta DRS över hela banan, men förbjuda den mellan 1350 meter och 2020 meter – med andra ord kring tunneln.

•••

Det är premiär för de supermjuka däcken i Monaco, de som inte håller mer än tio varv enligt Pirelli.

 

Alonsos miljonsmäll

av Anna Andersson

I från snabba, breda Barcelona så drar vi nu vidare till Monaco, där det är trångt, långsamt och otroligt svårt att köra om.
Det är en rejäl kontrast, men jag tror ändå att vi har en intressant helg framför oss.
Den här gången handlar det om DRS, KERS och Pirellis nya däck och det kan naturligtvis förändra en hel del.
Förarna har varit väldigt kritiska till DRS och FIA funderar över att gå dem till mötes och förbjuda DRS i tunneln underträningen och delvis under kvalet. Ett definitivt besked har vi inte fått än.

•••
Tänk nu på att träningarna är redan på torsdag, på fredag är det party i Monaco.

•••
Fernando Alonso flyttar hem. Han har bott i Schweiz av skattemässiga skäl, men väljer nu att återvända till familjen och vännerna i Oviedo. Detta trots att han får betala enorma summor i skatt. Enligt The Mirror handlar det om 80 miljoner dollar.
– Jag är inte fattig, säger den dubble världsmästaren.
– Jag är bara lite mindre rik.
•••
Enligt Pirelli så ska de supermjuka däcken hålla i tio varv i Monaco. Däckkombinationen i Monaco är soft/supersoft.

Ferraris spionage

av Anna Andersson

Ja, det var Red Bull som dominerade igen, de kom till Barcelona med ännu fler uppdateringar som gjorde att deras bil passade ännu bättre på en bana som kräver en bra aerodynamik.
Red Bull har ett överlägset downforce och dominerar, men samtidigt så får de verkligen tufft motstånd. Både Lewis Hamilton och Jenson Button gjorde strålande insatser och flyttade fram McLarens positioner ytterligare. De behöver nu förbättra kvalet, för ligger de jämsides med Vettel där så är jag övertygad om att vi kan få se en riktig kamp.
•••
Det känns som om varvet bakom Fernando Alonso kostade Mark Webber en pallplats.
•••
”Man ska inte tro på allt som man hör i radion”
Citatet är hämtat i från Red Bulls motorsportkonsulent Helmut Marko. Han var övertygad om att Ferrari spionerade på dem under loppet och att det var därför som de tog in Mark Webber sent i depå och det reagerade Ferrari på och tog in Fernando Alonso direkt.
Efter det bestämde sig österrikarna för att spela och använda radion för att förvilla sina konkurrenter, för det var inget större problem med Sebastian Vettels KERS:
– När han behövde det så fanns det, eller hus? sa Marko till Niki Lauda.
•••
Det gör lite ont att se Ferrari. De tog inte alls de steg framåt som de hoppats på och att se Fernando Alonso att bli varvad, efter den under bara starten. Aj, aj, aj.

Straffas Hamilton, Button och Webber?

av Anna Andersson

Den senaste informationen i från Barcelona är att tävlingsledningen undersöker Lewis Hamilton, Jenson Button och Mark Webber. De tre förarna ska inte ha saktat ner tillräckligt mycket när det var gulflagg.

De tre kom i mål som tvåa, trea och fyra.

Vi återkommer naturligtvis så fort vi har något besked om vad som gäller.

Enligt McLarens Martin Whitmarsh har förarna fått en tillsägelse av FIA, men de slipper vidare bestraffning och resultatet i från Barcelonas GP står sig. Vettel  vann, före Hamilton, Button och Webber.

Fantastiska Vettel

av Anna Andersson

I Barcelona var det återigen ett lopp som tog andan ur en. Racing i från första metern till det sista varvet och det hände grejer hela tiden.
Överallt på banan.
Även om det var Sebastian Vettel som vann så känns det ändå inte som om han var överlägsen, han förlorade starten men fick sedan kämpa sig tillbaka upp till segern. Han fick försvara sig och visa upp vilken förmåga han faktiskt besitter. Hans duell med Lewis Hamilton var riktigt sevärd, även om vi fick se riktigt riktigt slitna däck på slutet. Nu har bilarna precis gått i mål och det är alltid svårt att göra någon djupare analys, men det som verkligen sitter kvar är att det återigen var väldigt många depåstopp.
Det var fyra stopp för de två i täten och återigen ett lopp präglat av många depåstopp och omkörningar. I Istanbul senast var det 112 omkörningar och 82 depåstopp. Det är inte konstigt att kommentatorer och åskådare har svårt att hålla koll på vad som händer. Innan en situation är över har nästa inträffat.
Vad tycker ni om nya F1? Är det konstlat? Är det för många depåstopp och för många situationer?.
•••
Vettel får besked om att han inte ska använda KERS, Hamilton får meddelande om att Red Bull varnat hans konkurrent.
Sedan får Vettel återigen besked om att han kan använda KERS.
Har Red Bull problem med KERS? Är det ett hemlighetsmakeri eller en kod?
•••
Nick Heidfeld som hade en brand i bilen under fredagen startade sist.
Han slutade på poängplats, plats åtta, före sin teamkollega (11:a) som startade på plats sex.
•••
Vilken start av Fernando Alonso. Det är imponerande.
Att han sedan blev varvad av täten, ja det tycker jag att vi kan strunta i. Han körde in som femma och det var många viktiga poäng.
•••
Schumacher slog Rosberg. Svar på tal med andra ord.
•••
Pedro de la Rosa berättar nu att han hade chansen att köra för HRT; men att han valde att vara testförare för McLaren i stället.
Han tyckte att det inte fanns rätt förutsättningar för att göra ett bra jobb hos HRT.

Sida 321 av 390