Snacket efter kvalet

av Anna Andersson

Red Bull håller stilen, pole igen, men den här gången är det Mark Webber som startar först.
De röda tjurarna har en sekund ner till närmsta konkurrent.
Webber har haft en stigande formkurva och var femma i det första racet, sedan fyra, trea och tvåa senast.
Vinner Mark Webber i morgon?
Han gjorde det i fjol och då dominerade han i Monaco som är det kommande loppet i kalendern.
Han såg i alla fall jävligt lättad ut efter sin pole.
Samtidigt måste vi notera att Webber körde med KERS, det gjorde inte teamkollegan Sebastian Vettel som startar som tvåa.
De betyder att Red Bull fortfarande har stora problem med KERS och får Vettel inte ordning på det lär han ha riktigt svårt att hålla Hamilton och Alonso bakom sig in i den första kurvan.
•••
Fernando Alonso är en grym racer. Han tog fjärde startplats på sitt sista varv och puttade ner Jenson Button, McLaren till femte. Han var bara tre tusendelar bakom Lewis Hamilton, McLaren och är en sekund bakom Webber. Han blir att räkna med i morgon.
•••
Michael Schumacher gjorde inte något försök i Q3, han svängde in i depån och nöjde sig med plats tio. Anledningen var att han hade problem med KERS i Q2 och därför valde att spara däcken.
•••
Grattis Norden, grattis Finland och grattis Heikki Kovalainen. En plats i Q2 och startplats 15. Därmed slog han båda Force Indias bilar.
Det är riktigt skoj – och för er som undrar så är det inte ironi!
•••
Pastor Maldonado, Williams tog sig till Q3 för första gången den här säsongen. Han startar i från plats nio.
•••
Nick Heidfeld försvann i Q1, hans team fick aldrig ordning på hans Renault. Den började ju brinna under den tredje träningen och nu blir det ett tufft race i morgon.
•••
Den stora snackisen den här helgen har varit däcken Lewis Hamilton kallar dem för katastrof och Felipe Massa gnäller om att det är ett bedrövligt fäste.
Det gör att vi kan räkna med ett mycket spännande lopp i morgon, även om jag har svårt att någon kan rå på Red Bull.
Vad tror ni?

Fuskar Ferrai?

av Anna Andersson

Enligt Auto, motor und Sport är Ferraris bakvinge för hög, eller rättare sagt så har italienarna hittat en gråzon. På sin bakvinge som är 95 cm har de placerat en Guerney-Flap (jag vet inte vad det heter på svenska om det heter något på svenska…) och den är 30 mm hög, det gör att bakvingen blir 98 cm, men i den tekniska paragrafen 3.10.3 står det att man kan ignorera just en Guerney-Flap när man gör en genomgång av bilen…
…så nu snackas det om att det kryphålet i reglerna ska stängas innan hela startfältet hittar det.
•••
Det faktum att Fernando Alonso har förlängt sitt kontrakt hos Ferrari med fem år har väckt ett antal olika reaktioner.
Sebastian Vettel lät meddela att hans framtida planer inte har någonting med Alonsos vara eller inte vara hos Ferrari.
Sedan började dessutom Lewis Hamilton att flirta med Ferrari.
– Den hoppande hästen är absolut fascinerande. Säkerligen är Ferrari ett fantastiskt team och alla förare vill köra där, säger Hamilton och han får en blinkning tillbaka av Stefano Domenicali:
– Man ska aldrig säga aldrig, framförallt inte till de speciella förarna, svarar Ferraris stallchefen.
Alonso och Hamilton?
Varför skulle det äktenskapet fungera nu?
– Människor förändrar sig, svarar Domenicali.
Pass upp det kan bli riktigt spännande när Massas kontrakt går ut 2012, han har ju tydligen också förlängt.
•••
Nico Rosberg åkte fast för fortkörning i depåområdet. Det kostade 2400 Euro.

Lönelyftet alla snackar om i Barcelona

av Anna Andersson

Red Bull i topp igen, men den här gången var det Mark Webber som var snabbast under fredagen.
Å andra sidan vet ni hur fredagen var för Sebastian Vettel i Turkiet, en smärre katastrof, och ändå så var han bäst…
…så Webber ska nog inte vara allt för säker.
Intressant att Lewis Hamilton, McLaren, klämde in sig mellan Red Bulls båda bilar.
•••
Under fredagen så var förarna klart över Michael Schumachers bästatid i från vintertesterna och vi kan jämföra Webbers fredagstid från i år, 1.22 med Vettels 1,19 i från förra året.
Det säger väl inte så mycket mer än att det finns en del att ta på till kvalet.
•••
Nico Rosberg är övertygad om att Mercedes tar ett stort steg framåt under helgen i Spanien. Vi får vänta in kvalet, träningarna med så många nya grejer är rätt intetsägande och det kan hända mycket under det tredje passet i morgon.
•••
Däremot så kan vi konstatera att det kan bli tufft för HRT och klara 107%regeln, hade den andra träningen varit ett kval så hade de inte fått köra racet. Det känns som om förhoppningen är att toppteamen kör hårt och de kan satsa allt på mjuka däck, annars kan det bli riktigt, riktigt jobbigt för det lilla spanska teamet.
•••
100 miljoner euro.
Snygg lönedeal för Fernando Alonso.

Avslöjar förare Red Bull som fuskare?

av Anna Andersson

Så, nu är det dags, alla är på plats i Barcelona och i dag ska det tränas två gånger.
Alla teamen kommer med uppdateringar och alla hoppas att de inte bara ska ta ett utan två steg framåt.
Det kommer att bli en intressant helg, Barcelona är en bana som alla känner väl, så väl förare som team. Dessutom gjordes det vintertester där och alla har basinställningar för sina bilar, även om de måste göra vissa justeringar med tanke på att det är betydligt varmare nu än i februari/mars.
Barcelona är också en bana som säger mycket inför resten av säsongen, det går att dra vissa slutsatser på hur styrkeförhållandena ligger i fältet och det blir spännande med tanke på hur Red Bull har dominerat inledningsvis.
•••
Red Bull ja…det ryktas om att de har fuskat och brutit mot testförbudet. Deras testförare Neel Jani skrev i söndags på sin twitter att ”hans nacke fått jobba hårt ” efter tester ”i snabba kurvor”.
Detta skapade naturligtvis spekulationer och det snackas om att Red Bull inte alls testat på en raka som det officiellt heter utan att de kört på bana, vilket inte är tillåtet. Teamet tillbakavisar anklagelserna och säger att deras test höll sig inom reglementet och att det inte alls var några snabba kurvor.
Dessutom hävdar de att Jani inte har skrivit sitt inlägg själv
I alla fall har inlägget tagits bort…Resten får ni fundera över själva;-)
•••
Nu tycker även före detta F1-förare som Nigel Mansell, Christian Danner och Alex Wurz att dte är dags för Michael Schumacher att fundera över om det inte är dags att lägga av i alla fall.
•••
Adrian Sutil har ju som ni vet problem med en polisanmälan och han erkänner att det är svårt att koncentrera sig på tävlingen till helgen.
– Självklart är det svårt just nu, säger han.
– Men när jag sitter i bilen så är allt okej igen och det ser jag fram emot.
•••
Fernando Alonso har förlängt kontraktet med Ferrari till och med 2016, det betyder att Sebastian Vettel troligen lär vänta. Hans kontrakt med Red Bull går ut 2014, men det känns inte som ett team med Vettel och Alonso kommer att vara så värst harmoniskt….

Final i Indien?

av Anna Andersson

McLaren är besvikna efter tävlingen i Turkiet där dem bästa av stallets två bilar var fyra.
Ni kommer det mellan tio och tolv uppdateringar. Jenson Button meddelar via twitter att han kört lika många varv i simulatorn som vad hankörde i Barcelona under vintertesterna och sedan påtalar han i för AP att McLaren behöver uppdateringar i varje lopp för att inte tappa.
Det är ungefär samma läge som Mercedes är i. Eller hos dem är läget än mer akut. De ligger efter och har en förare som är frustrerad för att bilen inte  är tillräckligt bra och en som är frustrerad för att han inte är det han en gång var.
•••
Det ryktas om att Indien blir värd för finalen 2011, att Bahrain får köra sitt race den 30 oktober och att man skjuter på premiären i Indien till efter loppet i Brasilien.
Det skulle innebära 4 december.
•••
Den före detta F1-föraren Mark Blundell hjälper tävlingsledningen i Spanien. Det är hans första insats som domare, han har kört 61 GP-lopp och är fortfarande aktiv. Numera kör 45-åringen 24-timmarslopp på bland annat Spa och Nürburgring.

FIA ändrar reglerna direkt – eller inte?

av Anna Andersson

Bara en sak för er kära bloggläsare, ni har ju ofta koll på det mesta och har säkert också läst att FIA ska ändra reglerna till helgens race.
Detta för att hindra utvecklingen av de nya avgassystemen, enkelt förklarat för er som inte vet vad det handlar om så har teamen sedan den dubbla diffusorn förbjöds försökt att förbättra downforce genom att låta luften i från avgasrören strömma till den enkla diffusorn och på så sätt öka trycker ner mot banan.
Stallen har varit rädda för att balansen i bilen ska förändras när föraren inte trycker ner gasen, därför har man sett till att motorn även producerat extra gas så att det kommer en jämn ström till diffusorn – oavsett om föraren trycker ner gasen eller inte.
Men den utvecklingen ville FIA stoppa. Därför skrev förbundet till stallen och förklarade att luften bara får ledas till diffusorn när föraren gasar och när föraren bromsar får bara tio procent av utsläppen gå via diffusorn (detta eftersom flera team har låtit avgasströmmen ligga på 100 procent även när föraren bromsar för att förbättra balansen i bilen).
Men nyss kom ett nytt besked i från FIA:
De drar tillbaka regeländringen eftersom det skulle få för stora konsekvenser för teamen.

Alla kan köra med samma system som de använde i Turkiet.

Istället ska nu temat diskuteras på nästa möte med den tekniska gruppen.
Så ni vet. Det blir ingen regeländring till Barcelona och Red Bull som varit ledande på det här området är välkomna att fortsätta och dominera;-)

Han tackade nej till Ferrari

av Anna Andersson

Adrian Newey är F1-sportens stora stjärna – i alla fall utanför banan. Han är hjärnan bakom Red Bulls bilar och nu visar det sig att killen som tidigare har vunnit titlar med McLaren har tackat nej till Ferrari.
Och det var förra året.
Newey valde sin familj med fyra barnen före det mytomspunna teamet. Han vill inte lämna England för Italien och han trivs bra med Red Bull.
•••
Enligt italienska medier är det däcken och inte vindtunneln som är problemet för Ferrari. Stallet har inte klarat av omställningen från Bridgestone till Pirelli.
•••
Adrian Sutil har nu också gett sin syn på det som hände i Shanghai, på Lewis Hamiltons segerparty.
Tyskens manager påpekar att han aldrig medvetet skadat någon, att han aldrig skulle attackera någon och att han tar avstånd i från våld:
– Adrian har försökt att ta kontakt med Herr Lux vid flera tillfällen de senaste veckorna, men han har inte lyckats med det, hälsar managern också.
Force India meddelar att de stöttar Sutil och står bakom honom.

F1-förare polisanmäld

av Anna Andersson

Så det var betydligt mer än ett rykte, mina källor hade rätt.
Och nu är Adrian Sutil rätt illa ute.
Han är polisanmäld för misshandel och för att han skadat en av höjdarna hos Renaults ägare.
Men den här affären kan växa, Eric Lux som det handlar om, säger att han även ska ta till rättsliga åtgärder mot fler personer som är inblandade i detta och enligt ryktena så handlar det om Sutils gode vän Lewis Hamilton, McLaren.
Vad som hände är inte heller helt känt, men det sägs att det var ett glas som gick sönder och Lux fick ett skärsår på halsen.
Storyn är allt annat än snygg och inte direkt bra för en förare som vill till ett större team.
•••
Renault ja…de satsar också på nya aerodynamiska uppdateringar till racet i Barcelona.
Det gör Ferrari, Mercedes, McLaren och Red Bull också.
Precis som flera andra team.
Frågan är väl vilket stall som tar störst kliv framåt.
•••
Red Bull har en blygsam målsättning i Barcelona – de vill vinna dubbelt igen och den här gången är det Mark Webber som vill vinna.
Antar att Sebastian Vettel vill samma sak.

Lämnar Ferrari F1?

av Anna Andersson

Så är det dags igen. Det är dags att diskutera framtiden för F1-teamen och så länge inte Bernie Ecclestone och teamen är helt överens och allt är underskrivet så kommer det att komma hot. Oavsett vad som står i det avtal som gäller nu – och i det Concorde Agreement som gäller just nu får inga av stallen planera en alternativ tävlingsserie före den 1 januari 2012.

Det står i artikel 4.5.

Trots det så har Luca di Montezemolo återigen tagit det förbjudna ordet piratserie i sin mun officiellt och frågan är vad som händer den här gången.

Kommer Ferrari att trycka på?

Vill de dra sig ur och vad betyder det för F1?

Klart är ju att Ferrari inte gynnats av de nya reglerna och det faktum att de ändras så ofta, När Michael Schumacher dominerade så var det samma regler som gällde under en låg tid och Ferrari ledde utvecklingen. Nu har det skett väldiga förändringar inför varje säsong och Ferrari har tvingats jaga, stallet har inte varit jagat. Det är inte deras lösningar som de andra teamen kopierar utan det är de som tvingas försvara missar i vindtunneln och sedan kopiera andras smarta idéer. Det är ingenting som passar herr di Montezemolo. Samtidigt så är det ett otroligt steg att lämna F1 och det kommer att handla om vilka andra team som följer med, för tiden då de stora biltillverkarna dominerade F1 är förbi.

Under helgen har de fyra stora, Ferrari, McLaren, Red Bull och Mercedes träffats hos tyskarna i Stuttgart, men ännu har inga speciella nyheter läckt ut. Jag räknar med att det kommer att göra det under veckan och självklart så ska jag rapportera dem vidare. Som ni vet vid det här laget så hamnar rykten och sådant allt oftare här på bloggen än under en egen rubrik så det kan löna sig att kika in;-)

•••

Red Bull invigde sin egen F1-bana i Österrike i helgen, eller det är samma bana där F1 kört Österrikes GP på tidigare men den är ombyggd och renoverad. Bernie Ecclestone var på plats och han var imponerad – men det är inte troligt att F1-kommer tillbaka även om Sebastian Vettel och Michael Schumacher gärna skulle köra där.

Intern kritik mot Hamilton

av Anna Andersson

Det verkar som om det rör lite på sig hos McLaren, dels är både förarna och teamet besvikna på resultatet i Turkiet.
Nu kritiserar stallchefen Martin Whitmarsh Lewis Hamilton offentligt. Whitmarsh anser att Hamilton var allt för aggressiv under loppet, under det första varvet försökte han ju att göra allt för att komma förbi Red Bulls Mark Webber.
Det hela slutade som ni säkert mins med att han bromsade försent och fick släppa förbi sig två man.
Sedan så körde han också tufft i duellen mot teamkollegan Button och nu säger Whitmarsh:
– Vi vill att Lewis attackerar, men i bland så tjänar han ingenting på det. Tempot under resten av loppet var helt okej, men däcken är så känsliga och när man duellerar, då även med en teamkollega, så skadar man dem. I ett så avgörande lopp får man inte göra det.
Lewis Hamilton har själv bett om ursäkt och säger:
– Jag hade varit närmare toppen om jag inte förstört mina däck. Man vinner inte loppet i de två första kurvorna. Jag var helt enkelt otålig och det var mitt fel.
•••
Nico Hülkenberg gör som Michael Schumacher, har avbryter samarbetet med managern Willi Weber. Tysken som körde för Willims i fjol är besviken över att han inte har något förarkontrakt i år utan ”bara” är testförare åt Force India.
•••
Japp, jag vet – min förföljelse av Michael Schuamcher fortsätter…. Eller förföljelse vill jag inte kalla det. Det är helt enkelt en rejäl snackis just nu, framförallt här i Tyskland. Det  går inte en dag utan att hans namn nämns.
Men just nu låter det ungefär så här:
Vettel kör som Schumacher.
Schumacher kör som en pensionär utan kontroll.

Sida 322 av 390