F1-förare i slagsmål på en nattklubb?

av Anna Andersson

Det senaste ryktet som jag har hört från ett par håll är att Adrian Sutil, Force India, ska ha slagits med Geniis manager Eric Lux. Detta ska ha skett på en nattklubb och Geniis manager skadades på halsen och i samband med Turkiets GP hade han sedan ärr efter såret. Renault vill inte kommentera det hela eftersom det är en privat angelägenhet, men Adrian Sutil skriver följande i ett pressmeddelande:
– Den 17 april, efter tävlingen i Kina var jag på en fest, jag var där som privatperson och jag gjorde något väldigt olyckligt och helt oavsiktligt skadade jag en annan person. Jag beklagar det inträffade och jag har bett om ursäkt.
Enligt en av mina källor så var det en olyckshändelse och ingen attack, men självklart är det lätt att förstora upp saker och ting.
 •••
I Barcelona kommer vi att få uppleva den längsta DRS-zonen hittills, den är 830 meter lång. Enligt arrangörerna handlar det om start/målrakan.

Förlorar han sin F1-plats?

av Anna Andersson

Efterspelet till Turkiets GP har handlat mycket om Michael Schumacher och om hans vara eller inte vara i F1 – och Mercedes anser fortfarande att han har kapacitet och tror att han snart kommer att vara framgångsrik.
Den känslan är det inte så många andra som har inom F1-världen.
Men snacket har också handlat om Ferrari och deras framteg.
Italienarna var mycket nöjda med tredjeplatsen, men anser fortfarande att de har mycket arbete framför sig.
Men vi har också en del annat att berätta om:
…som att Williams delägare Sam Michael kan arbeta för ett annat team redan i mars nästa år. Han får som bekant fått lämna sitt uppdrag som teknikchef efter säsongen.
…som att Renaults teamchef som även är manager åt Jerome D’Ambrosio är orolig för att belgaren förlorar sin förarplats hos Virgin. Anledningen är att sponsorerna inte har betalt de utlovade pengarna.
…som att Virgin har gjort tester på en raka för att försöka förstå de aerodynamiska uppdateringar som teamet gjort.
…som att Heikki Kovalainen tycker att det vore rätt kul med konstgjort regn under F1-racen.

Ska Schumacher lägga av?

av Anna Andersson

Så du har det gått ett par timmar efter målgång, huvudet har fått vila lite efter alla intervjuer, intryck och alla rykten och då är det lättare att få någon form av överblick. Det var ett race med fruktansvärt många depåstopp. Jag som tittade på hade svårt att hålla koll hela tiden, jag har förstått på era reaktioner att ven TV-kommentatorerna också hade det. Hur upplevde ni det? Hur hade förarna? Jo, Nico Rosberg sa på direkt fråga att han inte hade haft en aning om någonting under loppet:

– Jag hade ingen aning om vem jag slogs emot eller vilken placering jag hade. Jag räknade bara varven jag hade till nästa depåstopp, sa han till RTL.

– Jag var väldigt överraskad över att jag slogs med en McLaren på slutet så det verkar som om vi fick ut max i alla fall.

•••

Frågan är om hans teamkollega fick det, max ur bilen alltså…

Efter racet gick ryktet i depåområdet att han sagt till BBC att han inte tycker att det är roligt att köra längre när han slåss om plats 12. Men när frågan skickades vidare till hans skugga Sabine Kehm så svarade hon att frågan om han tyckte att det var kul att det var så många dueller under racet och han svarade att alla dueller var inte roliga. Men frågan är hur kul det är att slåss om plats 12 när man vunnit sju VM och varit odödlig. Nu är han rätt mänsklig.

•••

Mark Webber började säsongen som femma, sedan var han fyra, trea och nu tvåa. Vinner han i Barcelona?

•••

Sebastian Vettel avslutar ju alltid sin presskonferens med att hälsa hem till sin familj i Tyskland och sina vänner. I dag var han på ännu bättre humör och som den svärmorsdröm han är hälsade han till alla världens mammor. Det är nämligen morsdag i Tyskland i dag.

Vettel – nochmal

av Anna Andersson

Ja, då var Turkiets GP över och ingen krasch i år…..
Men ändå ett händelserikt race. Tittar man på resultattavlan och på startgriden så har det inte hänt så mycket, det är väl Nico Rosberg och Fernando Alonso som bytt plats.
Ändå så ljuger den jämförelsen för det var ett mycket bra race.Många omkörningar, spännande depåstopp, platsbyten och flera riktigt bra fajter. Jag njöt i från start till mål och jag hoppas att ni gjorde det också.
Sebastian Vettel sa föresten på presskonferensen i går att han hoppades på mycket action bakom honom och vi kan väl konstatera att han hade rätt.

•••
Ferrari är tillbaka på pallen. Grattis Fernando Alonso, bra jobb.

•••
Sebastian Vettel känns helt oslagbar är han får ta starten och styra loppet i från start till mål. Det har funkat i tre av fyra lopp i år – i Kina missade han starten och var tvåa i mål.
•••
Även om Nico Rosberg tappade flera placeringar så ska han ha heder. En bra start, han kämpar som sjutton, men materialet håller inte riktigt. Kanske är det läge för honom att kika åt Ferrari i alla fall…
•••
 +++++
Eller fem plus det var fajten mellan Lewis Hamilton och Jenson Button.
Snacka om racing, rättvist och tufft – och det redan i början av racet!  Världsklass!
•••
Kamui Kobayashi. Oavsett var killen startar så är det underhållning av högsta klass.  Från 24:e till tionde.
•••
Det gjorde ont att se Michael Schumacher i dag. Han hängde inte med, fick försvara sig hela tiden och det kändes periodvist som om han slogs för sitt liv och för sitt rykte.
Frågan är väl om det är så mycket kvar att slåss för.
•••
Det var skador på växellådan som gjorde att Timo Glock inte kom till start i Turkiet.
•••
Nu är det dags för presskonferens och sedan lyssna på de andra förarna och därefter jobba till nätet och sist men inte minst tidningen. Jag återkommer.

McLarens miss

av Anna Andersson

Eftersnacket i går handlade mycket om Sebastian Vettel och Red Bull, om att de har lärt sig läxan i från Kina och lagt in en extra stöt för att inte bli omkörda till premiären i Europa.
Sebastian Vettel såg ruskigt stabil ut i kvalet och för första gången i år är det nu två röda tjurar i första startled.
Det får mig att tänka på Turkiet 2010 och kraschen.
Kan det hända igen?
Troligen inte. Det har hänt rätt mycket med sportens reglemente och med bilarna det senaste året och de båda tjurskallarna har väl också lärt sig någonting.
Men självklart så ska man aldrig säga aldrig…
•••
I Kina lyckades Lewis Hamilton spara däck i kvalet, något som gav honom en fördel – och i förlängningen en seger – under loppet.
Men i Turkiet var McLaren inte lika smarta. De använde två set mjuka däck, Red Bull däremot sparade ett set per förare.
•••
Kamui Kobayashi har fått tillstånd att starta.
•••
I dag ska Bernie Ecclestone träffa Turkiets regering och diskutera framtiden för sporten på banan. Regeringen har svårt att förstå varför Ecclestone vill att de ska betala mer pengar för att få arrangera tävlingen i framtiden.

Smäller det igen?

av Anna Andersson

Ibland känns det som om det inte spelar någon större roll vad de andra teamen gör, för Red Bull och Sebastian Vettel kör skiten ur de andra under kvalet i alla fall….
Han utklassade alla andra med 1,25,049 och fyra tiondelar före stallkollegan.
Allra coolast var det faktum att han stod i depån när kvalet avslutades och såg hur ingen var i närheten av hans tid- snacka om att den killen är fylld av självförtroende.
•••
Nico Rosberg var trea i kvalet, han är därmed klart före Michael Schumacher som är åtta.  Trots det imponerar Mercedes som tagit ett stort steg framåt, samtidigt kan jag tänka mig att Schumacher är rätt frustrerad över att han bra är åtta när kollegan står i andra startled.
När ni läser texten om Mercedes så förstår ni vad jag pratar om – kan det vara så att felet sitter mellan ratten och förarsitsen?
Eller är det något annat som gör att Rosberg leder kvalduellen med 4-0?
Vad tror ni?
•••
 Om jag har räknat rätt så har Sebastian Vettel två nya set hårda däck och ett nytt set mjuka däck till loppet.
•••
Jérôme D’Ambrosio, Virgin, ignorerade en gul flagga och flyttas tillbaka fem placeringar i starten. Därmed startar han sist.
•••
Kamui Kobayashi, Sauber, fick ett tekniskt problem redan under Q1 och rullade långsamt in i depån utan någon varvtid. Han blev sedan stående i garaget och startar loppet som näst siste man.
– Det var motorn som la av, vi vet inte riktigt vad det beror på och ska undersöka det, menare japanen efter Q1.
•••
Två Red Bull i första startled. Får vi se en repris av fjolårets smäll?
Vi kan i alla fall konstatera att Vettel är betydligt mer avslappnad än Webber och att personkemin dem emellan inte är på topp.

En jävla smäll

av Anna Andersson

Den första träningen regnade bort, eller som Ferrari twittrade –  det är inte lätt att testa ny aerodynamik i regnet…
På den andra var vädret betydligt bättre, men Sebastian Vettel fick titta på eftersom mekanikerna inte lyckades återställa hans bil. Hans teamkompis Mark Webber var inte bättre än femma vilket är rätt intetsägande.

Sedan kan vi notera att inte heller Ferrari imponerar, trots den nya uppdateringen av bilen så verkar det som om den helt enkelt är för långsam. Dessutom hade Fernanso Alonso problem med hydrauliken under passet.

Allt detta gör att det känns lite tveksamt inför morgondagen, vi har inte fått någon riktig fingervisning på hur krafterna är fördelade. Någonstans så tror jag ändå att Red Bull och McLaren är de två teamen det kommer att handla om under kvalet, kanske kan Mercedes hota.
Men jag tror mer på Rosberg än Schumacher.

Ett repotage i från träningen hittar ni på:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/formel1/article12989372.ab

 

•••
Jag vet inte om det var regnet och bristen på annat skoj eller det nya avgassystemet gjorde att jag reagerade på ljudet av Ferrarin i förmiddags;-)
•••
Förövrigt snackas det om att Mercedes har hittat en hel sekund i simulatorn. Undrar vad den hade gömt sig?
•••

Pastorn har i alla fall svårt att hålla sig på banan.

•••

Craig Pollock tidigare teamchef för BAR och manager för Jac Villeneuve vill leverera motorer till F1 2013 och han säger också att han funderade på att ta över Renault innan Genii Capital slog till.

Bakom kulisserna

av Anna Andersson

Så nu är det dags, två träningar i dag och sedan är det äntligen kval.
Men vi får självklart inte glömma GP2-kvalet i dag! Det blir spännande att se om Marcus förhoppningar stämmer överens med verkligheten.
Nu har det hunnit bli lite snack bakom kulisserna och helgens första blogginlägg handlar lite om läget just nu – så håll till godo:-)
Det verkar som om vi kan se fram emot ett torrt lopp i helgen, möjligen är det den sista tävlingshelgen i Turkiet.
På söndag är det bara 15 procents risk för regn och det ska vara uppehåll under eftermiddagen, men det lär vara ganska kallt, bara mellan 13 och 15 grader varmt. Det är en fördel för däcken som slits hårt på banan.
Även i morgon lovar metrologerna solsken och mellan 13 och 19 grader varmt, däremot ska det regn i dag. Risken för nederbörd ligger på 80 procent och det klarnar upp först efter kl 14.00.
Så nu vet ni;-)
.•••
Lars Österlind är med i tävlingsledningen under F1-loppet i Turkiet, han får sällskap av Derek Warwick, före detta F1-förare som var rådgivare vid två tillfällen förra året, Barcelona och Budapest.
Den tredje stewardsen är en debutant, 25-åriga Silvia Bellot i från Spanien. Hon har varit domare inom motorsporten i nio år (rally-VM, DTM och GP2) och har genomgått FIAs utbildning för att få ta beslut även när det gäller F1.
•••
Mark Webber fortsätter att prata i gåtor när det gäller hans framtid:
– Allt kan hända, säger han och:
– Min känsla är det viktigaste.

•••
Du kan köpa ett stycke F1-historia. Den 23 juli går det att ropa in James Hunts Hesketh-Ford 308 på Silverstone. Den bilen körde Hunt i F1 med 1974 och 1975 och den vann på Zandvoort 1975.

Blir han den nya tysken hos Ferrari?

av Anna Andersson

Så har teamen jobbat som sjutton och är framme i Turkiet där det är dags att ha koll på de första presskonferenserna i eftermiddag. Det betyder att det är dags och upp till bevis.
Ferrari har meddelat att de har löst problemet i vindtunneln, de har ju tidigare arbetat med modeller som varit 50 procent av originalmodellen i sin vindtunnel men i vintras ändrade de för att jobba med bilar som är 60 procent av den naturliga storleken i stället.
Och det ställde till det för teamet. Datorn spottade ut fel uppgifter och de första tre racen har inte alls varit så som Ferrari hade hoppats på.
– Det var några problem som vi inte upptäckte i tid, erkänner stallchefen Stefano Domenicali.
 – Men i Turkiet tar vi ett steg framåt.
McLaren kommer med uppdateringar, Mercedes är positiva, trots bränslemissen i Kina och Red Bulls Helmut Marko förklarar att teamet har löst problemet KERS och är på banan igen.
Det kan bli en riktigt spännande helg.
•••
Annars är det bästa snacket att Nico Rosberg ska sätta fart på förarkarusellen och byta från Mercedes till Ferrari. Det gör att Paul di Resta återvänder till Mercedes, Felipe Massa flyttar till Red Bull och Mark Webber – han ska ju vinna själv.
Så sägs det i alla fall.
Vad tror ni?
•••
Virgin kommer med en stor uppdatering till Turkiet. Undrar om den kan hjälpa dem ut ur bottenträsket?
Knappast.
•••
Mediemoguler hit och dit. Bernie Ecclestone vill INTE sälja F1.
•••
Sedan är det rörigt hos Williams, Adam Parr berättade i förrgår att Patrick Head skulle lämna Williams när nu den före detta Spygatekillen Mike Coughlan kommer till Williams.
Men Head som äger närmare sex procent av teamet och som är parhäst till Frank Williams håller inte alls med.
– Det var nytt för mig, säger han.
– Jag hade ingen aning om att Adam sagt det och han har inte  rätt att göra ett sådant uttalande. Mina planer är inte officiella och jag de blir inte det förrän jag själv förklarar vad som gäller. Det gör jag senare i år.

Spionen tillbaka efter skandalen

av Anna Andersson

 Williams har inte alls uppfyllt förväntningarna under inledningen av den här säsongen och efter 2011 ska teknikchefen Sam Michael och chefsaerodynamikern Jon Tomlinson lämna sina jobb. Intressant att Michael som är delägare i teamet frivilligt lämnar sin plats. Däremot får Adam Parr stanna, detta trots att han ställt sin plats till förfogande.
Sedan meddelar stallet också att Mike Coughlan ska arbeta för dem från och med juni 2011, han fick sparken i från McLaren efter Spygate 2007.
•••
Det har snackats mycket om däcken och flera stall, däribland McLaren, har varit oroliga för att de hårda däcken inte ska hålla ordentligt.
Pirelli har tagit till sig kritiken och stallen ska testa nya hårda däck under fredagen i Turkiet. Om allt fungerar som det ska kommer de däcken sedan att användas i Barcelona, enligt Pirellis boss Paul Hembery ska de nya däcken hålla två-tre varv längre än de gamla.

•••

DRS får börja användas strax före kurva elva i Turkiet.

•••
Både Jarno Trulli och Heikki Kovalainen vill att de justerbara bakvingarna ska tas bort till racet i Monaco. De anser att de inte kommer att ge någon fördel eftersom rakorna är för korta, de menar att det bara blir ett störningsmoment.

Sida 323 av 390