Knarkskandal

av Anna Andersson

Då är det dags. F1 är på väg till Europa och efter tre veckors vila så är det dags att starta motorerna igen.
Jag måste säga att jag ser fram emot den här veckan, de senaste två veckorna har det verkligen inte hänt någonting, det har varit nyhetstorka utan dess like och det är rätt svårt att hålla en nyhetsblogg uppdaterad när det inte händer någonting alls. Ibland känns det som om det är bättre att inte skriva något än en massa skit…
Men nu så.
För mig började väl F1 veckan redan i helgen, i samband med DTM-premiären där Nico Rosberg var gäst. Han passade på att återvända till rätterna och prata om framtiden och Mercedes är fortfarande övertygade om att de har någonting stort på gång. Nico Rosberg var riktigt irriterad på teamet som beräknat bränslemängden fel i Kina, men har nu lugnat ner sig och efter att ha testat de nya uppdateringarna i simulatorn så är han positiv inför racet i Turkiet.
Men fortfarande så krävs det ju en riktigt vass strategi och en stod skopa tur om de ska ha en chans.
Vad tror ni, är Mercedes gång?
•••
Mark Webber förklarar att det inte är säkert att han stannar hos Red Bull.
 – Jag vill vinna för mig själv, säger han – och det kan naturligtvis tolkas som om han har fått nog av Sebastian Vettel.
•••
Efter det att den brittiska tullen nu hittat droger i en lastbil som tillhör ett av teamen i Superbike VM så kommer kontrollen av F1-teamen nu också att skärpas.
– Fram till nu är det ganska sällan som vi kollat av de olika stallen inom motorsporten, men det kommer vi självklart att ändra på, säger en av tullarna till Daily Telegraph.
– Det kommer naturligtvis att gälla F1-teamen också.

Fuskar Ferrari?

av Anna Andersson

Har Ferrari fuskat? Nu meddelar flera olika medier att Ferrari har använt sig av en filmdag för att testa uppdateringar på bilen. Det är förbjudet.

Är italienarna så desperata att de väljer att ta en sådan risk?

De vet väl om att de har ögonen på sig, ?

Ferrari vill naturligtvis inte kommentera ärendet, men Mark Webber, Red Bull har en intressant teori. Han menar att reglerna har ändrats så ofta och så mycket de senaste åren att Ferrari helt enkelt inte hunnit med i utvecklingen.

– Under Schumachers tid så ändrades inte reglerna på flera år och bilen tog kanske små steg framåt, citeras Webber av La Stampa.

Dessutom finns det ett testförbud och det gör det naturligtvis inte enklare om man som Ferrari gjort misstag under vintern.

Så vad tror ni? Är det fusk eller bara en liten gråzon?

•••
McLaren har redan påpekat att de är oroliga över däcksituationen i Turkiet. Det är en bana som sliter mycket på just däcken och Pirellis där är inte lika hållbara som deras föregångare. Det kan bli ett mycket spännande lopp där vi kan få se överraskande omkörningar, eller vad tror ni?
Som jag ser det kommer däcken och strategin att vara helt avgörande.
•••
De flesta kommer med uppdateringar till Turkiet, Red Bull har satsat på att utveckla KERS och Force India hoppas på en bättre bil och fler poäng.

Ny storfilm om F1

av Anna Andersson

Det har ju pratats mycket om i fall årets VM-deltävling i Turkiet blir den sista.
Problemet är att det är för lite publik på evenemanget och det lär komma ett besked i sommar. Arrangörerna vill inte betala lika mycket till Bernie Ecclestone och det är väl det som de just nu tjafsar om. Annars så är McLaren lite oroliga för att det kan bli problem med däcken i Turkiet, en bana som sliter rätt hårt på gummit.
McLaren vann i Turkiet förra året.

Vad har ni för tankar kring racet i Istanbul och däcken?

•••
Heikki Kovalainen meddelar via twitter att han är förkyld och har ont i halsen. Därför kommer han att träna lite lättare de närmsta dagarna.
Om det nu är någon som undrar;-)
•••
Det blir ännu en film om F1, regissören Peter Morgan vars filmer ”The Queen” och ”Frost/Nixon” varit nominerade till Oscars vill göra en film och F1 1976. Filmen ska handla om titelfajten mellan Niki Lauda och hans rival James Hunt. Hunt vann loppet sedan österrikaren varit med om det som han själv kallar för ”grillfesten på Nürburgring” och sedan frivilligt gav upp under det sista loppet i Japan när det spöregnade.
– Peter ringde själv och frågade om jag var intresserad, jag sa att jag var det och sedan skrev vi ett kontrakt, säger Lauda.
– Hunt var min rival, men också min bästa vän då. Även om vi alla styrdes av vårt ego.
James Hunt dog 1993 då han drabbades av en hjärtinfarkt.

Hemliga tester

av Anna Andersson

Tony Fernandes och han Lotusteam är inblandade i ett rättslig fajt med sportbilstillverkaren Lotus som samarbetar med Renault. Just nu finns det två team som använder sig av namnet Lotus i F1 och de båda slåss alltså om rätten till namnet.
Men nu meddelar Fernandes att han har köpt den brittiska sportbilstillverkaren Caterham.
Kan det möjligen vara så att Heikki Kovalainen och Jarno Trulli snart kör för Caterham i stället?
Själv förnekar Fernandes att det och hävdar att han inte under några omständigheter kommer att  ändra namnet på sitt team.
•••
Just nu är F1 inte det minsta intressant i Tyskland. Allt handlar om DTM och helgens premiär. Mattias Ekström är så klart intressant, precis som Mercedes båda före detta F1-förare David Coulthard och Ralf Schumacher. Schumi II får i år för första gången köra en ny bil.
Annars så var det lite mer F1-glans kring DTM i går.
Nico Rosberg var på Hockenheim och testat en DTM-bil. Pappa Keke har ett team där, men eftersom pappa kör med Audi så testade sonen självklart för Mercedes….
•••
Både Lotus och Lotus/Renault har varit i brittiska Duxford och testat. Det är ju som bekant tillåtet att testa på en raka så de har kört på start-landningsbanan i Duxford. För Lotus/Renault så satt Bruno Senna bakom ratten och Team Lotus hade både Heikki Kovalainen och Jarno Trulli på plats, samt hela armadan av testförare (fyra man).

Korruptionsskandal

av Anna Andersson

Det har varit en lugn påskhelg och det har också varit en lugn start på veckan. Det är ännu mer än en vecka kvar till nästa race och det märks.
Absolut.
Men det finns lite att berätta om i alla fall.
F1-banan i Abu Dhabi ska byggas om, enligt Autosport handlar det om tre stora förändringar för att göra racen mer spännande. Bland annat ska kurvorna fem, sex och sju göras bredare.
•••
Buddh International Circuit är namnet på den nya banan i Indien. Sedan förklarar indierna att de kommer att vara färdiga i tid, landet har inte råd med ännu ett fiasko. I samband med Samväldesspelen i fjol så var inte alla arenor färdiga, det var broar som rasade samman och en stor korruptionsskandal. Det får inte hända igen.
•••
Aktivister i Bahrain har skrivit ett brev till Bernie Ecclestone för att meddela att de inte vill ha något F1-race där i år.
Om en vecka bestämmer sig FIA för om det blir något F1-race i kungariket i år.
•••
Daniel Ricciardo satsar stenhårt på en F1-plats 2012, Toro Rosso?
•••
Sedan tänker Lotus ta poäng från och med loppet i Barcelona. Det meddelar teknikchefen Mike Gascoyne.
Än så länge har Lotus inte varit bättre än 13:e, men det är det av de nya teamen som utvecklats bäst.

Köper de F1?

av Anna Andersson

Veckans stora snackis har varit att Rupert Murdoch och världens rikaste man Carlos Slim, tillsammans med en okänd biltillverkare vill köpa F1. Det är Rupert Murdochs TV-kanal Sky som meddelar detta.
Det har snackats om det ett tag och frågan är väl hur allvarliga planerna egentligen är
Murdoch är en välbärgad man som äger TV-kanalerna Sky och FOX, samt tidningarna Sun och Times och hans mål är väl att bilda ett konsortium som tar över kontrollen av F1. Carlos Slim är bland annat mannen som fick in Sergio Perez i F1 och hans Telemex sponsrar Sauber F1. Sedan snackas det om att även Ferrari är inblandade.
– News Corp söker efter en väg att bli en delägare i F1, heter det.
Men samtidigt så vill Bernie Ecclestone inte sälja. Han påtalar att F1 inte är till salu och att ryktena är larviga.
Så vad tror ni, ännu ett löst rykte eller ligger det något i det?
•••
Sauber ska kopiera Red Bulls avgassystem och presentera sin lösning till Barcelonas GP.
•••
Nu vet Mercedes varför man missade att tanka Nico Rosbergs bil. Teamet hade inte räknat med att bilen skulle vara så bra…
…när prestandan ökar ökar också bränsleförbrukningen och teamet hade räknat efter hur de var under de två katastrofloppen i inledningen.
Men nu var bilen plötsligt bättre och då var det för lite bensin ombord. Redan efter en tredjedel av loppet så började varningslampan lysa och i 16 varv fick tysken spara sprit.
Detta hände inte Michael Schumacher eftersom han låg längre ner i fältet – Rosberg ledde ju uner flera varv.

Innan bränslet tog slut.

Dryga böter för Toro Rosso – Ferrari slipper straff

av Anna Andersson

Det var ett händelserikt lopp i söndags, det kan vi vara överens om och det har hänt lite efter det också, så jag passar på att rapportera om det här. Den stora snackisen just nu är Williams och vad som kommer att hända inom det teamet, de är i ett stort behov av poäng.
Stallet meddelar att de kommer med en stort uppdatering av bilen till loppet i Turkiet om tre veckor. Det får Sam Michael hoppas på, han sitter nämligen väldigt, väldigt löst.
•••
Toro Rosso tvingas betala 10 000 Euro, 92 400 kr, i böter för att hjulet lossnade på Jaime Alguersuaris bil i Kina.
Det är ett rätt lågt straff med tanke på att Renault blev avstängda i från det påföljande loppet i Valencia 2009 när samma sak hände Fernando Alonso. Det straffet omvandlades sedan till böter på 50 000 dollar (323 600 kr).
•••
Var det fler av er som såg att Fernando Alonsos justerbara vinge öppnade sig innan de var tillåtet och i kurvan före den långa rakan.
Enligt BBC så bestraffades han inte eftersom han inte fick någon fördel av det.
Nu har Ferrari tre veckor på sig att lösa problemet.
•••
Heikki Kovalainen slog Lewis Hamilton – i golf. Finländaren meddelar på Twitter att:
– Vi spelade 27 hål i Shanghai och den här gången så slog jag Lewis. Därmed är det oavgjort mellan oss.

Underbara F1

av Anna Andersson

Jag erkänner att jag har varit skeptisk mot Pirelli som ny däckleverantör, tänkte att det låter väl bra om det blir mer show av det men var ändå tveksam eftersom förarna var så negativa och påtalade att däcken slits för fort.
Men efter de tre första racen ( eller kanske man ska säga två för premiären kändes mer som ett extra test av allt än en premiär och den banan är väldigt speciell) så känner jag mig positivt överraskad.
Däcken har gett F1 en ny dimension, det blir mer taktik, mer utrymme för fel och förarna måste verkligen lära sig hur de ska hantera däcken.
När vi lägger till det faktum att KERS strular hos Red Bull och att flera stall (bland annat Mercedes och Ferrari) har haft problem med den justerbara bakvingen så händer det verkligen grejer.
Racet i Kina var ett av de bästa jag har sett någonsin, racing i från start till mål. Jag kände mig helt tom efteråt.
Nu känner jag att jag bara vill ha mer, mer och mer.
Vad känner ni efter inledningen? Vad tycker ni om däcken? Har jag fel eller håller  ni med?
•••
Jag är fortfarande imponerad av Mark Webber. Det kändes som om det hände någonting inom honom under det här racet. Det blir spännande att se om han kan ta med sig det in i framtiden.
•••
Ferrari har fortsatta problem med bilen och italienarna påstår att det stora felet ligger i fronten av bilen. Vi får se om det får ordning på det till tävlingen i Turkiet.
•••
Williams styrelsechef Adam Parr är riktigt missnöjd med den misslyckade inledningen av säsongen och nu kommer det att få konsekvenser. Det verkar som om Sam Michael får se sig om efter ett nytt jobb.
•••
Sergio Perez har bett om ursäkt till Adrian Sutil och tagit på sig ansvaret för deras kollision.

•••
Pirelli meddelar att det blir mjuka och hårda däck i Turkiet och Spanien, sedan är det dags för de supermjuka däcken i Monaco.

Vilka killar!

av Anna Andersson

Sebastian Vettel fick se sig slagen, av Lewis Hamilton.
Det tillsammans med Mark Webbers tredjeplats var det mest positiva som vi tar med oss i från Shanghai.
Det var riktigt imponerande att se Webber starta i från 18:e ruta och ta sig i mål på prispallen.
Han imponerade riktigt i bilen, körde tävlingens snabbaste varv och det såg ut som om den kille som regerande under stora delar av förra året var tillbaka. Han såg inte alls ut som den bittre, sure killen som fick ta steget tillbaka för Sebastian Vettel i slutet av förra säsongen.
Självförtroendet var tillbaka och jag tror och hoppas att detta kan ge honom en riktigt skjuts in i fortsättningen av säsongen.
•••
Vi ska också notera att det bara var en enda bils om bröt loppet, Toro Rossos Jamie Alguersuari.
•••
Jenson Button är känd för att han brukar vara så otroligt försiktig med däcken och för att jan kör så mjukt.
Men i Kina erkände han att han hade däckproblem när han blev omkörd av Mark Webber. Sedan meddelar han att han tittade ner, det var därför han körde in på fel plats i depån.
•••
Fernando Alonso anser att Ferrari hade rätt strategi i Kina, men att bilen är för långsam. Det måste teamet lösa till premiären i Europa om två veckor.
•••
Nico Rosberg var riktigt besviken på sin femteplats:
– Vi lyckades inte få ut max i dag. Det var ett svårt race för mig, i början gick det bra, men sedan fick jag problem. I slutet var jag tvungen att spara bränsle och då kunde jag inte stå emot de andra längre. De var riktigt synd, säger tysken.
– Varför vi hade bränsleproblem vet jag inte, men det måste vi analysera.
•••
HRTs båda bilar var bara två varv efter, precis som Virgins båda bilar. Det kändes som ett litet, litet steg framåt.

Hamiltons fantastiska seger

av Anna Andersson

Så Kinas GP är över och Lewis Hamilton gjorde ett perfekt lopp och en underbar omkörning av Sebastian Vettel på det 52:a varvet.
Där tog han sin första seger för året och förstörde Sebastian Vettels dröm om att vinna sju race i rad.
Hamilton och McLaren har gjort ett fantastisk lopp och det var en fröjd att se fajten mellan Hamilton och Vettel.
Jag är överväldigad över det race vi har sett i dag och det tar naturligtvis lite tid innan det går att sammanfatta det.
Här i alla fall en liten sammanfattning av det som vi inte hann med i huvudknäcket och det som hände vid sidan av TV-kamerorna:
Mark Webber, vilket race han gör och det utan KERS. Riktigt snygga omkörningar, bland annat den av Nico Rosberg. Mercedes när det bara var två varv kvar och den av Jenson Button när det var dags för sista varvet.
Från startplats 18 till plats 3. Imponerande.
•••
En fantastisk start av McLarens båda bilar som körde förbi Sebastian Vettel, och återigen en riktigt bra start av Michael Schumacher. Tysken körde upp sig i från plats 13 till plats 8. Det visar att han verkligen kan köra bil, nu gäller det väl bara för Mercedes att få ordning på bilen.
•••
Vilken miss av Jenson Button, han gick in i fel depå – in till Red Bull. Det gjorde att han tappade lite, lite tid. Så pass mycket att Red Bulls Sebastian Vettel kunde köra om honom inne i depån.
•••
Red Bull fortsätter att ha problem med KERS, Webber fick besked v teamet på 24:e varvet. Sebastian Vettel däremot hade problem med radiotrafiken. Hans team meddelade på varv 29 att de inte kunde höra honom.
– Jag kan inte höra dig, men du måste stanna på banan, säger teamet. Måste vara något frustrerande för Vettel i cockpit.
Vad betydde det för utgången av racet?

Sida 324 av 390