Himmel och helvete

av Anna Andersson

Sebastian Vettel.
Pole igen.
Det påminner om Michael Schumacher för tio år sedan.
Jag vet inte vad jag ska skriva mer än….
… finns det någon som kan hota honom i från att ta sin femte seger i rad?
Jag är inte bara tveksam. Jag är jävligt tveksam.
Hur går era tankar, kära F1-fantaster?

•••
Jenson Button kvalade ut Lewis Hamilton, de är tvåa och trea.
Ett styrkebesked av mannen som vet hur man tar hand om däcken.
•••
Nico Rosberg startar i andra led, som fyra intill sin förra teamkollega Lewis Hamilton (de körde i hop under ungdomsåren). Snyggt av tysken som klarade av situationen efter Petrovs parkering i Q2 riktigt bra.
•••
1.36,468
Det är tiden som fick Mark Webber att försvinna i Q1 under kvalet till Kinas GP.
Vilken skräll.
Visserligen har han haft problem under hela helgen, hans KERS fungerar inte och inför kvalet räknade han med att det var en förlust på mellan tre och fem tiondelar.
Men han var över sekunden efter Nico Rosberg, Mercedes, som var snabbast.
Den fråga jag ställer mig är, varför satte de in på ett set mjuka däck inför det sista varvet? De är klart snabbare.
•••
Vitalij Petrov fick problem med växellådan under Q2, då var det två minuter kvar av omgången – det satte många förare i en riktigt svår situation. Själv tog han sig vidare till Q3.
•••
Michael Schumacher 14 och Nick Heidfeld 16:e – den röda flaggan som Vitalij Petrov orsakade var riktigt tung för de två tyskarna.
•••
Grattis på födelsedagen Paul di Resta! Hans Force India, var ute i sista sekunden för att hinna med ett flygande varv i Q2 och han tog en plats i Q3.
Imponerande av den unge debutanten som tagit en liten poäng i de båda inledande racen.
•••
Pirelli menar att det ska gå att köra Kinas GP med ett enda depåstopp.
Så missa inte racet kl 09.00 i morgon bitti.

Strora problem i Kina

av Anna Andersson

Två träningar genomförda i Shanghai och återigen är Sebastian Vettel i topp. Det känns som om det går i repris…
Han hade en dag helt utan problem och även om hans teamkompis Mark Webber tvingades stanna så ska det enligt Vettel inte ha handlat om några större problem utan det var en säkerhetsåtgärd.
•••
Mercedes är återigen med i toppen under träningen, Rosberg och Schumacher var fyra och femma under träningen. Är det ett tecken på en förbättring?
Det menar teamet.
Eller är dets om vanligt att de blir i frånåkta under kvalet?
•••
Felipe Massa var sexa i sin Ferrari medan Fernando Alonso var 14:e man och hade stora problem med hydrauliken. Han körde ett par varv på slutet på mjuka däck, men han använde inte DRS.
•••
Timo Glock Virgin hade problem under träningen precis som HRT och Vitantonio Liuzzi, italienaren fick bara till ett vettigt varv på tid.
•••
Förra veckans succétysk Nick Heidfeld kraschade under den första träningen och under den andra körde han av vid kurva 12 och återvände tillbanan utan framvinge. Han tog sig tillbaka mot depån, men stannade och blev sedan inkörd av sina mekaniker. Han kom tillbaka och körde sedan de sista 25 minuterna.
•••
Pirellis mål är att det inte blir två eller max tre depåstopp per förare på söndag. De menar att siffrorna i från träningen säger att däcken håller mycket bra.
•••
Så era tips, vilka fyra står i första starled i morgon?

Alonso? Vettel? Vem är du egentligen?

av Anna Andersson

Så är F1-världen på plats i Shanghai och alla som någon gång varit i Kina vet att det kan vara lite rörigt och väldigt mycket folk.
Så var det på flygplatsen nu också och när Sebastian Vettel kom så jublade fansen och hälsade Fernando Alonso hjärtligt välkommen.
Det finns ju en viss likhet – eller inte;-)
•••
Ross Brawn har absolut inte förlorat tron på sin Mercedes. Han är övertygad om att teamet kan lösa sina problem och menar att så snart stallet löst problemen med bakvingen så är de topp tio. Michael Schumacher har varit mycket nöjd med de två starterna som han gjort och ser fram emot den uppdateringen av bilen som kommer till premiären i Europa.
•••
Red Bull satsar på KERS i Kina, Sebastian Vettel ska ha hybridsystemet, han hoppas att det fungerar hela racet och Mark Webber hoppas också på att även han får använda sig av KERS den här gången. Han tappade ju enormt mycket i starten senast när han inte hade det på bilen.
•••

Sergio Perez får ett nytt chassi, det han hade i Malaysia skadades så svårt att det inte går att använda igen.

 

Och så kan jag avsluta med att berätta att det är noll procents risk för regn på söndag – och kvalet körs redan kl 08.00 svensk tid, racet kl 09.00

•••
Den före detta F1-föraren Emanuele Pirro  var rådgivare åt tävlingsledningen i Malaysia förra veckan och han är det i Kina också. Misstänker att både Lewis Hamilton och Fernando är enormt nöjda med tanke på vilka straff de fick senast.

Kris hos Mercedes?

av Anna Andersson

 Det har bara gått två lopp av årets säsong och Mercedes snackar redan om en ny bil. Det är inget bra tecken, men vad ska teamet göra? På prispallen i Malaysia stod Sebastian Vettel som Mercedes huvudkonkurrent BMW stöttat under alla år, tvåa var Jenson Button som kör för McLaren – teamet som Mercedes har lämnat och trea var Nick Heidfeld, som var testförare för Mercedes 2010.
Det är ungefär samma sak som ett slag i ansiktet för tyskarna.
Nu börjar det höjas röster för att Mercedes ska bygga en ny bil och bara det är ett tecken på att det är mycket som inte stämmer. Frågan är hur länge styrelsen har lust att bli omkörda?
Hittills har F1 gett Mercedes allt annat än bra reklam.
•••
Team Lotus satsar på två testförare under fredagens första träning, Luiz Razia och Davide Valsecchi kör medan Heikki Kovalainen och Jarno Trulli får vila. Stallet kommer sedan med en ny diffusor till tävlingen i Spanien och förhoppningen är att de då ska tillhöra teamen i mitten.
•••
Pirelli satsar återigen på den hårda och den mjuka gummiblandningen. Däremot förväntar de sig att det är något svalare i luften vilket gör att det bör bli färre depåstopp än i Malaysia, men någon prognos på antalet stopp vågar de inte leverera.
•••
Det blir en DRSzon (för den rörliga bakvingen) i Kina på söndag. Från och med kurva 13 och sedan på rakan efter den kurvan fram till kurva 14.
•••
Martin Whitmarsh fortsätter som ordförande för teamorganisationen FOTA.
•••
Så för att fortsätta tjata om Red Bull och deras frontvinge så…har FIA återigen godkänt den. Så det är dags för de andra att sluta tjata och börja kopiera;-)
•••
Och så har banan i Austin fått ett namn: Circuit of the Americas.

Ljuger Red Bull?

av Anna Andersson

Tillbaka efter lite mer än ett dygn i norden, men jag har naturligtvis inte missat veckans stora snackis i Tyskland. Ska Red Bull bli helt tyskt? Det pratas om att Nico Rosberg är på väg att ersätta Mark Webber hos Red Bull. Han anses vara en riktigt bra förare, men att Mercedes bil (som vi alla sett) inte är tillräckligt bra. Rosberg ska tydligen kunna komma ut ur sitt kontrakt med Mercedes efter året säsong och Red Bull har ännu inte bestämt dig för om Mark Webber får förlängt kontrakt. Den andra stora snackisen är Red Bull och KERS. Man undrar varför det inte fungerar och varför Helmut Marko, motorsportkonsulent, sa till media att Sebastian Vettel hade kunnat använda sig av det om det hade behövts, men att teamet ansåg att det absolut inte behövde. Mark Webber hade inte ens systemet ombord, det blir spännande att se vad som händer i Kina.

•••

Det är tänkt att den justerbara bakvingen ska utvärderas i maj, i samband med tävlingen i Barcelona. Efter det ska FIA se om man behöver justera reglerna eller inte.

•••

Michael Schumacher är lyrisk, tysken menar att hans tävlingsingenjör Mark Slade är fantastisk. Undrar om det snart ger resultat på banan också? Han tog teamets första poäng i Malaysia.

Red Bull satsar allt på Vettel

av Anna Andersson

Så har det gått ett tag sedan bilarna tog sig i mål och jag har hunnit smälta loppet och intrycken efteråt en del.
Det är alltid svårt att sammanfatta någonting direkt efteråt, även om man försöker så är det alltid några detaljer som går en förbi.
Så är det bara.
En sak som fick sin förklaring under sen eftermiddag var Mark Webbers start och anledningen till att han aldrig kom förbi Nick Heidfeld.
Han hade inte KERS.
Sebastian Vettel hade det, men fick order om att inte använda sig av det när han var i säker ledning och Mark Webber hade det inte ens ombord. Då är det inte så konstigt att det såg ut som om han fått klister under däcken i starten.
– Sedan blev jag ju mördad på den första rakan, kommenterade Webber.
– Det blev inte bättre under racet heller.
Red Bull har fortfarande problem med systemet, frågan är om de får ordning på det till på söndag. För Sebastian Vettels del så har det väl kanske inte haft så stor betydelse än så länge, men det kan naturligtvis bli viktigt.
•••
Red Bull kommer med en liten uppdatering till Kina på söndag.
•••
Lewis Hamilton var riktigt sur efter racet, dels på straffet och dels på att han inte får ut max av bilen och att hans teamkollega var tvåa.
Men faktum är att Jenson Button är väldigt duktig på att ta hand om sina däck, han kör väldigt smidigt och smart och sådant premieras, framförallt på en bana som Sepang där temperaturerna också gör sitt till.
•••
Mercedes, Mercedes. Snart kommer även tyskarna att skratta åt dem.
•••
Nu kommer bloggen att vara blank i någon dag, jag ska sätta mig och barnen på flyget för att titta efter hus i den tyska stad som ska bli vårt hem i sommar.
Efter tre år i Bayern bär det snart av mot norr igen, ibland är detta liv ganska märkligt.

Söndag, segrare och sex

av Anna Andersson

Otroligt vilket sätt Sebastian Vettel inleder säsongen på. Han har två segrar, fyra i rad om vi räknar med förra året och han är på rätt spår.
Bilen är bra, han har ett otroligt självförtroende och det känns som om han bara kör precis så mycket som han behöver. Dessutom får vi inte glömma att han inte kunde använda KERS, teamet påpekade vid flera tillfällen att han skulle låta bli den knappen.  Enligt motorsportkonsult Helmut Marko handlar det om att teamet ville vara försiktigt, det tyckte inte att det var nödvändig att använda sig av det och då valde det att strunta i det. Än så länge är KERS inte helt perfekt och eftersom deras bil är så överlägsen så kan Bullarna unna sig den lyxen.
•••
Så två race körda och efter tävlingen i Malaysia så är det återigen snack om däcken och vad de betyder för racet.
Vad tycker ni? Är det bra att däcken slits fort, ger det action som Pirelli hoppats på eller blir det för många depåstopp?
••
Nick Heidfeld.
Imponerande att ta en tredjeplats med däck som var helt slut, han använde KERS som försvar och det var riktigt kul att se en gammal räv som halkat in i F1 igen med på prispallen. Förövrigt var han start fantastisk.
•••
Michael Schumacher lyckades till slut ta två små poäng i alla fall.
•••
Paul di Resta, mästare i DTM förra året, tog poäng för andra racet i race. I veckan har han hånats för att hans farfar har en bordell i skottland och hans faster har en strippklubb. Farsan har en nattklubb och hans kusin är en mycket välkänd racingförare i USA, Dario Franchitti.
•••
Även om Heikki Kovalainen håller till på den näst sista platsen (15 av 16 som gick i mål) så tycker jag att det var mycket positivt kört av honom i dag. Team Lotus är på väg att gå ikapp de andra teamen och vårt nordiska hopp visar varför han har kört för ett klassiskt team som McLaren. Där finns det mer att hämta i år.
•••
På söndag är det lopp i Kina. Missa inte det.

Vettel – nochmal

av Anna Andersson

Nu har bilarna precis gått i mål, Sebastian Vettel tog sin andra seger för Red Bull och sin andra seger i rad i Malaysia men det är inte det som finns i mina tankar just nu.
Det är det härliga loppet. Det har varit kul racing, fantastiska omkörningar och underhållning på hög nivå. Det var länge sedan jag såg så många fajter i ett race.
Men som vanligt så tar det lite tid att analysera ett sådant här lopp och jag återkommer när jag hunnit samla mig, lyssnat på alla viktiga människor och skrivit alla andra texter. Nu är det stress x 10. Typ.
•••
Mark Webber, Mark Webber. Vad det som händer? Han stod i stort sett stilla i starten och föll som en sten.
Samtidigt är det imponerande att han plockade in flera placeringar under racet, även om han int ekunde köra om Nick Heidfeld – trots att tysken inte hade några däck kvar.
•••
Fernando Alonsos omkörning av Jenson Button på det 17 varvet var riktigt snygg, men vilken miss när han skulle köra om Lewis Hamilton på det 47 varvet. Han hade en bakvinge som inte fungerade redan inför omkörningsförsöket, han körde på Hamilton och skadade sin bil.  Istället för plats tre så tvingades han in i depå och rasade i resultatlistan.

•••
Red Bull verkar ha fortsatta problem med KERS, teamet bad honom vid två tillfällen att inte använda KERS. Då är det stora frågan vad det är som är fel och hur fel det är.
•••
Vilken start av Nick Heidfeld. Upp till andra plats, han körde om tre världsmästare om jag räknat rätt. Sedan körde han in som trea, med däck som var helt slut. Imponerande.
 Även hans Renaultkollega Vitalij Petrov gjorde en fin start – och så slutade han med en spektakulär avåkning. Han rockar den killen.

Han gör det igen

av Anna Andersson

Det har varit en ganska kämpig helg för Sebastian Vettel, han har inte imponerat under träningarna och han har inte hittat det där lilla extra.
Ändå snyter han fram det bästa varvet i kvalet.
Han gör det när han är pressad och han får det att se så enkelt ut. Han vet att bilen kan, han vet vad han kan och han vet hur de ska arbeta tillsammans.
Det är just det självförtroendet som imponerar på mig.

Vettel tog sin tredje pole i rad (räknat med Abu Dhabi 2010) och nu har vi två Red Bull och två McLaren på de första fyra platserna. De var också klart bäst under kvalet och Ferraris Fernando Alonso som var femma är ett litet steg bakom. Det visste han att han skulle vara och han har de senaste dagarna vid upprepade tillfällen förklarat att det blir en tuff helg.
Det verkar som om han får rätt, men räkna aldrig bort Fernando Alonso. Han är en av fältets bästa och smartaste förare.
•••
Nick Heidfeld gav svar på tal efter missen i Australien. Han rattade fram sin Renault till startplats sex och slog därmed teamkollegan Petrov som var överraskningen i premiären.
•••
Michael Schumacher missar Q3 igen, med tre tiondelar. Tungt efter det att han varit med i täten under de första träningarna. Startruta elva kan bli riktigt knepigt. Det ser inte alls bra ut för Schumi, den enda fördelen är väl att han kan välja vilka däck han kan starta på. Misstänker att han väljer de hårda däcken.
•••
Tungt kval för Williams. Startplats 15 och 18 är ingen dröm.
•••
Inför säsongen snackade alla de tre ”nya” teamen om att de skulle börja utmana om en plats i Q2 den här säsongen.
I årets första lopp fick HRT ingen startplats, de var förlångsamma och de andra två teamen försvann i Q1. I Malaysia försvann alla tre teamen i Q1, men HRT får starta i sitt första lopp 2011.

Snacket inför kvalet

av Anna Andersson

McLaren och Red Bull fortsätter att imponera. Eller Lewis Hamilton och Mark Webber. Hamilton var snabbast på den tredje träningen, tre tiondelar före Webber. Sedan följde Jenson Button, Nick Heidfeld, Sebastian Vettel och Fernando Alonso. Det verkar som om det kan bli ett spännande kval
Däremot ser det tungt ut för HRT. Igen.
•••
Pirelli har reviderat sin åsikt och räknar med tre stopp.
•••
Lucas di Grassi ska testa för Pirelli igen.
•••
Det är möjligt att det blir regn under kvalet, men det är inte helt säkert.
•••
Fernando Alonso tror att det blir en tuff helg för Ferrari.
••
Höres efter kvalet.

Sida 325 av 390