Den stora hemligheten

av Anna Andersson

I Tyskland har det den senaste veckan pratats enormt mycket om Sebastian Vettel och om det finns någon motståndare som ens är i närheten av honom och om det är någon som kan slå honom. Niki Lauda menade att VM redan är näst intill avgjort.
Det är väl att ta i, men faktum är att han ser så otroligt säker ut. Det imponerar mer på mig än det avståndet han hade på banan. Faktum är ju att Albert Park inte är representativ för resten av banorna (läs den har inte Hermann Tilke något inflytande på;-) ) och det är ofta så att det är ett par skrällar på den banan.
Under veckan har det också snackats mycket om Red Bulls framvinge, McLarens stallchef Martin Whitmarsh gick tydligen omkring i depåområdet i går och visade upp en bild där det ser ut som om den slickar marken. Han är väldigt upprörd över att vingen klarar FIAs test, men Christian Horner försvarar sig.
Han påpekar att vingen klarar testerna och menar att det är ögat som luras, att det bara ser ut som om framvingen är längre ner eftersom bakdelen av Red Bulls bil är högre.
•••
Malaysia ja, det snackas om regn i helgen men ändå är det fruktansvärt varmt. Förarna dricker ungefär tre gånger så mycket som vanligt vilket betyder mellan sex och sju liter om dagen, det handlar om vatten och sportdryck.
Men ingen Coca Cola eller Red Bull. I alla fall inte för Sebastian Vettel;-)
– Han ska gå på toa lika ofta som vanligt och hans urin ska vara genomskinligt. Det ska se ut som om han kissar vatten. Då mår kroppen bra, säger Vettels fystränare Tommi Pärmäkoski.
Vissa team har ju vald att ha avgasrören längre framUnder racet i Australien gjorde ju Sauber succé – sedan blev de ju diskade.
Men i alla fall finns inte stallchefen Peter Sauber med i Malaysia.
•••
Sebastian Vettel är favorit i helgen, i alla fall enligt Svenska Spels oddssättare. Han ger två gånger pengarna. Men med tanke på att det väntas regn så kan det naturligtvis vara läge för skrällar, Schumacher som vunnit på banan vid tre tillfällen ger ju 40 gånger pengarna…
Här har ni alla oddsen:
Vinnarspel Malaysias GP

Förare                                  Odds

S Vettel                                2.00

L Hamilton                            5.25

F Alonso                              6.50

M Webber                            7.50

J Button                               11.00

N Rosberg                            30.00

F Massa                               30.00

V Petrov                               35.00

M Schumacher                      40.00

N Heidfeld                            70.00

R Barrichello                         150.00

K Kobayashi                         150.00

A Sutil                                  150.00

S Perez-Mendoza                  150.00

J Alguersuari                        200.00

S Buemi                               200.00

P di Resta                            250.00

P Maldonado                        300.00

J Trulli                                  999.00

H Kovalainen                        999.00

T Glock                                999.00

J D’Ambrosio                       999.00

Button fick vätskebrist – under racet

av Anna Andersson

Nu väntar vi på årets tuffaste race och det blir också det första racet på en vanlig F1-bana. En av Hermann Tilkes skapelser och den här är faktiskt favorit hos många av förarna, detta trots att förhållandena är fruktansvärda.
Det är helt sjukt varmt i cockpit och det är en enorm luftfuktighet. Dessutom kan det regna med en så enorm kraft att det är omöjligt att köra, ni minns väl 2009?
Jag tycker att Jenson Button som vann just 2009 beskriver det som händer i Malaysia rätt bra när han säger:
– Den fysiska utmaningen att köra F1 där är inga problem. Men jag är rädd om min vattenflaska, för ett par år sedan så slutade den att fungera efter tvåvarv och jag led något fruktansvärt under det loppet. Först blev jag helt kall, vilket är helt absurt med tanke på vilken mördande hetta det är i cockpit. Sedan så blev synen sämre och jag såg allt väldigt suddigt fram till dess att jag gick i mål. Det är verkligen fruktansvärt när något sådant händer i en racerbil. Men så länge min vattenflaska fungerar i bilen då är allt okej.
•••
Qatar dementerar nu ryktena att de skulle vilja ta över Bahrains plats i F1-kalendern.
•••
De tolv F1-teamen fick dela på 460 miljoner euro förra säsongen, det var en ökning med 12 procent jämfört med 2009. FOAs omsättning ökade med 190 miljoner euro förra året.
•••
Fernando Alonso tycks inte längre ha något problem med namnet Hamilton…efter tävlingen i Australien åkte han till Hamilton Island för lite semester. Han bodde på ett femstjärnigt hotell och gosade med koalabjörnar.
•••
Den förre detta F1-föraren Emanuele Pirro hjälper tävlingsledningen i Malaysia och i Kina. Den 49-årige italienaren var även rådgivare under säsongsfinalen i Abu Dhabi förra året.

•••

Noterar att Marcus Ericsson var snabbast på GP2-testet. Skoj!

Button övergiven

av Anna Andersson

En intressant grej inför helgens F1-lopp på Sepang är att FIA funderar på om det är möjligt att ha två zoner där den justerbara bakvingen får användas. Ser man på en karta av banan så skiljs de två rakorna bara av en hårnålskurva och det är i just den hårnålen som det under de senaste åren har varit flest omkörningar.
Just nu diskuteras det vad som är lämpligast, att tillåta bakvingen att vara sänkt under den ena eller båda rakorna. Felipe Massa, Ferrari, har uttalat sig i frågan och han anser att det bästa för publiken är om man bara får förändra bakvingen på en av rakorna:
– Rätt beslut kan göra loppet intressantare för förare och publik, menar han.
– Men jag är inte säker på att det är rätt beslut att tillåta den justerbara bakvingen på båda rakorna, som jag ser det kan det blir för enkelt att köra om då.
•••
Lotus låter Davide Valsecchi köra under fredagen i Malaysia. Han får köra Heikki Kovalainens bil, finländaren tar över till den andra träningen.
I Australien lär Lotus Karun Chandhok, men han kraschade redan under sitt första varv….
•••
Luca di Montezemolo utser sig själv till en möjlig ersättare till Silvio Berlusconi som just nu kämpar för att överleva som Italiens premiärminister.
•••
Jenson Button, McLaren, var på Hawaii förra helgen, han deltog i en triatlon tävling. Det var ett sätt att förbereda sig för F1-loppet i Malaysia. Men det gick inte helt enkelt, han fick punka på cykeln och tvingades vänta på hjälp i över en halvtimme.
– Jag väntade på McLarens mekaniker, men ingen kom förbi, meddelar han via twitter.

F1 med elbilar. Ett skämt?

av Anna Andersson

Elbilar i en serie som ska konkurrera med F1. Ärligt talat så känns det som ett skämt.
Men det är min egen högst personliga åsikt.
Det känns så konstlat och tillgjort, ett sätt att få folk att köpa elbilar, men det känns inte som något jag är intresserad av att kolla på.
Eller vad tycker ni?
Skulle ni följa en F1-serie med elbilar?
•••
Förresten så har Toro Rossos båda förare Sebastien Buemi och Jaime Alguersuari inte snackat med varandra sedan i Australien, inte heller ska de ha sagt ett enda ord till varandra under den 12 timmar långa flygresan till Malaysia.
– Vi pratade efter sammanstötningen i Melbourne, men vi är av olika åsikter. Jag hoppas att han hoppas att han gör det rätta i framtiden, jag har inget mer at säga, förklarar Buemi för schweiziska Blick.

Domen: Lägg av Schumacher!

av Anna Andersson

I Tyskland har folk alltid varit väldigt positiva till Michael Schumacher. Han är en stor hjälte och så var det även efter förra  säsongen, detta trots att han gång på gång fick pisk av sin teamkamrat Nico Rosberg.
Men så såg man en bra tendens under avslutningen av säsongen och det fantastiska rekordet i från Barcelona inför premiären gjorde att förhoppningarna ökade.
Men när Schumi inte ens gick vidare i från det andra kvalet så tappade folk tron.
38 procent av läsarna på Motorsporttotal tycker att han borde lägga av och bara 36 procent tror på honom (en av dem är lillebror, men han vågar väl inte annat)
– Michael kan bli världsmästare. Han är i en enormt bra form, säger Ralf till Express:
– Han är enormt motiverad, han är bättre än någonsin och han har inte förlorat förmågan att köra racerbil. Han kan vinna igen.
Vad tycker ni?
Är det dags att lägga av?  Eller ska han få en chans till innan vi dömer honom?
•••
Robert Kubica får belasta sina fötter igen.
•••
Jean Todt utesluter inte att han fortsätter som president i FIA en period till.
•••
Team Lotus har tagit in Alexander Rossi i sitt talangprogram. Han imponerade i GP3 förra säsongen och ska köra Formel Renault 3.5 i år. Amerikanen testade F1 för BMW-Sauber 2009.

Red Bulls svåra beslut

av Anna Andersson

Så är det dags att börja ladda inför värmeslakten i Malaysia. Det är alltid ett av årets jobbigaste race för förarna. Den här gången meddelar nu Pirelli att de räknar med fyra (!) depåstopp. Det betyder att det kan bli riktigt intressant. Många depåstopp där saker och ting kan gå fel…och det ger ordet stratigi en ny betydelse.
•••
Red Bull var snabbast i Australien, men McLarens teamchef  Martin Whitmars är övertygad om att teamet inte visat allt än.
Att där finns mer att ge.
Och faktum är att Red Bull inte använde sig av KERS i Australien, teamet litade inte på systemet. Hur det gör i Malaysia är inte bestämt.  På fredag, efter de båda träningarna bestämmer sig teamet om det ska användas i helgen. Enligt Christian Horner är det viktigare i Malaysia än i Australien.
•••
Det har varit mycket snack om F1 och Bahrain och det senaste ryktet är att Qatar är intresserade över att ta över platsen i F1-kalendern. Premiären i Bahrain fick ställas in, det är fortfarande oroligt i landet och det är tveksamt om det blir något race där i år, och ny pratas det om att FIA arbetar för att kunna lösa kontraktet med Bahrain. Skulle F1 välja att lämna Bahrain så är Qatar intresserade. Där hade motoGP sin premiär tidigare i år, de kör ett kvällslopp och Bernie Ecclestone gillar som bekant tävlingar i strålkastarsken.
Qatar är en idrottsnation, de arrangerar motoGP varje år, sökte sommar-OS 2016, ska arrangera handbolls-VM 2015 och fotbolls-VM 2022. Sedan har Dakarmästaren Nasser Al-Attiyah talat för att landet ska försöka arrangera F1. Det snackas också om att flera team planerar showruns i Doha de kommande månaderna.

Ferrari – lägg ner säsongen NU!

av Anna Andersson

Flavio Briatore är en man med tydliga åsikter. Och han luftar dem gärna.
Den senaste är rätt intressant, han vill att Ferrari och hans skyddsling Fernando Alonso ska lägga ner säsongen redan nu. Efter ett enda lopp.
Han menar att Red Bull är oövervinnerliga.
Har Briatore rätt? Är det dags för Red Bulls motståndare att ge upp och är detta samma dominans som Ferrari hade under början av 2000-talet?
Ett intressant ämne att snacka om, tycker ni inte?
•••
Det snackas om att James Key, teknikchef hos Sauber får sparken efter det att åda bilarna diskats i Melbourne. Teamet blev av med tio VM-poäng och har förlorat miljoner på diskningen.
– Hur ska jag kunna svara på den frågan, det kommer att ta några dagar innan jag kan ta tag i den frågan, säger teamchef Peter Sauber.
•••
Lewis Hamilton tycker att det är skönt att hans pappa inte längre är hans manager. Det ger en bättre relation och färre irritationsmoment.
Pappan säger att han alltid velat det bästa för sin son och medger ett stort fel:
– Jag stannade på posten som manager ett år för länge, det var mitt största fel. Jag visste att vi var där, dit vi ville ha hans liv. Han hade en VM-titeln, en tjej och sina pengar, men problemet var att McLarens bil inte var tillräckligt bra 2009. Jag ville inte sluta när saker och ting gick snett, jag tog på min roll som pappa.

Bakom kulisserna

av Anna Andersson

Efter premiären har det pratats mycket om Sebastian Vettel, SuperSeb, i Tyskland och det han presterade och snackats mycket om hur mycket han ännu inte har visat.
Att Red Bull har enorma reserver som de inte har plockat fram än.
Det blir spännande att se vad som händer i Malaysia nästa vecka och då blir det också intressant att se vad Mark Webber kan hitta på. Han tycks inte ha hittat anledningen till att premiären blev en besvikelse för hans egen del.
Men så har jag samlat i hop lite av snacket efter helgen också:
Det var Sebastian Buemi som körde in i Nick Heidfeld och förstörde tyskens dag. Det meddelar Buemis teamkompis Jaime Alguersuari.
– Jag såg hur Seb träffade honom i kurva elva.
•••
Rubens Barrichellos rörliga bakvinge fungerade inte de tolv första varven, anledningen var att batteriet inte var laddad. Det var fullt laddat först på det 13 varvet och då fungerade bakvingen som den skulle.
•••
Sauber kommer inte att protestera mot att deras två bilar diskades i Melbourne. Efter loppet kunde FIA fastställa att radien på den övre delen av bakvingen bröt mot reglerna med några millimeter. Saubers båda förare var sjua och åtta i mål.
•••
Jag vet att bloggen inte uppdaterats på två dagar. Behövde lite ledigt efter den första helgen. Men nu kör vi vidare den här veckan och från och med måndag laddar vi för Malaysia.

Diskning i Australien

av Anna Andersson

Saubers båda bilar har diskats, deras bakvingar höll sig inte inom reglerna. Det gör att Force Indias båda bilar får de sista två poängplatserna och Felipe Massa flyttas upp en placering.

Hur överlägsen är Sebastian Vettel?

av Anna Andersson

Så då är det dags att sammanfatta Australien GP med ett något mer genomtänkt inlägg en det som jag lade ut direkt på målgång. Då är det ganska stressigt och man hinner helt enkelt inte tänka igenom allt tre gånger innan det är dags att trycka på knapen.

Ändå ska det ut, men så är det ibland.

Alltså: Sebastian Vettel var helt överlägsen, i kvalet och under racet. Han kontrollerade hela helgen och han gör det på ett mycket självsäkert sätt. Samtidigt är det viktigt för honom och hela teamet att behålla alla fyra hjulen på marken och inte få vingar eftersom banan i Australien är väldigt annorlunda jämfört med många andra banor.

•••

Teamet själva var mest missnöjda med att det var så stor skillnad mellan Mark Webber, som var femma och Sebastian Vettel som vann: – Det är en besvikelse att vi tappade plats två till Lewis och att skillnaden mellan våra förare var så stor. Det är inte normalt och det problemet måste vi lösa, nu kommer vi att titta på all data, säger teamchef Christian Horner i en kommentar.

•••

Enligt Hemlut Marko, motorsportkonsulent hos Red Bull, så hade Mak Webber något problem med bilen eftersom varken de hårda eller de mjuka däcken fungerade. Exakt vad som var fel måste teamet undersöka. – Dessutom slets hans däck betydligt mer än vad Sebastians gjorde. Mark Webber visade med sitt kroppsspråk exakt vad han kände, jag skulle kalla det för frustration.

•••

En fråga jag har ställt mig under hela morgonen är hur överlägsen är den där Vettel egentligen? Han använde sig inte av KERS i kvalet och inte under starten. Teamet meddelar dock att man kommer att använda sig av KERS under säsongen.

•••

Nico Rosberg är riktigt sur på Rubena Barrichello efter deras kollision. Tysken menar att aktionen var helt onödig. •••

Fernando Alonso är nöjd, trots att han inte slutade på prispallen och på frågan om han var orolig för Vitalij Petrov så svarade han helt enkelt: – Nej, jag var mer orolig för mark Webber. Han är ett större hot i mästerskapet än vad Petrov är.

•••

Så vad tycker ni om premiären? Om de nya reglerna?

Vad var positivt och vad var negativt?

Sida 326 av 390