Vettels förbannelse är bruten

av Anna Andersson

Vettels förbannelse är bruten, han har brutit racet i Australien tre gånger, 2008, 2009 och i fjol när han ledde och fick tekniska problem 2010.

Nu fick han äntligen sin seger.

Han dominerade och ser man till den här helgen så verkar han nästan vara en övermänniska. Han var inte bara bäst, han var överlägsen och körde i en helt egen liga.

Nu är säsongen extremt lång, den pågår fram i advent och det kan hända mycket.
Men just nu ser Sebastian Vettel otroligt stark ut.
•••
Vitalij Petrov. Vilken revansch efter all kritik han fick förra året. Det har varit mycket snack om det är pengarna som tagit honom till Renault, men i dag visar han vilka kvalitéer han faktiskt har. Snygg körning, snabb och kontrollerad. Där fick Ryssland sin första pallplats i F1-historien.
•••
Mark Webber är femma, men det är något som inte stämmer. Han ser inte alls ut som i fjol. Han var missnöjd efter kvalet och missnöjd efter racet. Frågan är vad det är som inte fungerar. Om han inte trivs med bilen, med däcken eller om det är något annat i bilen som inte fungerat.
Ett ärende vi lär få återkomma till.
•••
Tungt, tung för Mercedes. Teamet kom till Australien med stora förhoppningar och Ross Brawn snackade om att de skulle ta en plats bland de sex främsta.
Sedan slutade det med två bilar i depån innan racet var över, det har inte hänt sedan Monacos GP 1955.
•••
Sergio Perez, upp sex platser på en enstoppare. Vilken överraskning.
Den som efter vintertesterna hade sagt att det var möjligt att göra en enstoppare i premiären hade nog blivit utskrattad och idiotförklarad. Sedan kommer en F1-debutant som kallas för betalförare och slår alla på fingrarna.
Sådant gillar vi!
•••
Men innan vi jublar för mycket, Australiens parkbana är inte signifikativ för säsongen, även om det historiskt sett ofta är segraren i Australien som vinner VM…

Starten har gått!

av Anna Andersson

F1-säsongen är i gång, vilken start av Sebastian Vettel och av Vitalij Petrovv som körde upp sin Renault till fjärde plats. Men vilken miss av Fernando Alonso som ramlade ner till nionde plats. Ferrarin har ingen övertygande fart på rakorna direkt.
Schumacher får en riktigt jobbig resa som fick punktering redan på det första varvet.
Kul fajt mellan Felipe Massa, femma och Jenson Button, sexa. Den ger mersmak.
Ja, ja nu är det i gång och det lär hända mycket, innan dagens race är över.
•••
Michael Schumacher, Nico Rosberg och Lewis Hamilton varnades efter kvalet för att de har hindrat konkurrenter. Ingen av dem straffades.
•••
Hunt har ändrat sig, nu stöttar han Team Lotus igen efter förra veckans kritiska uttalanden.

Der Dominator

av Anna Andersson

Sebastian Vettel. Sebastian Vettel. Sebastian Vettel.
Herre jävlar. Han slaktar poletiden i från förra året och han steker sin teamkollega i kvalet. Tysken är närmare en sekund före sin teamkollega. Anmärkningsvärt.
Det var nästan som om kvalet bara handlade om vilka som skulle vara tvåa och trea. Ingen kunde rå på Sebastian Vettel.
•••
Lewis Hamilton, tvåa. Imponerande. Det verkar som om McLarens uppdateringar har fungerat.
•••
Vitalij Petrov var sexa, klart snabbare än teamkollega Nick Heidfeld som försvann i Q1 efter problem med KERS och trafiken på banan. Imponerande av ryssen, bra jobb.
•••
Mercedes hade så stora förhoppningar, men de får liksom inget grepp på asfalten. Michael Schumachers var elva i Q2 och det känns precis som förra året.
Det måste vara en riktig missräkning för den forne stormästaren. Dessutom kunde han inte heller rå på Nico Rosberg heller.
Det måste vara en riktig besvikelse för tyskarna. De går i från en fantastisk bästatid i Barcelona till en plats i gråzonen bara några veckor senare, men inte riktigt vad man hade hoppats på. Även om det naturligtvis är en enorm skillnad på banorna och det var väldigt mycket testande på samma bana.
Inför kvalet så sa Ross Brawn att Mercedes ska vara topp sex även om de har vissa tekniska problem med bilen, men Nico Rosberg var sjua. Aj, aj, aj. Schuamcher klarade som sagt inte ens Q3.
•••
Annars är det värt att notera att det var väldigt stora tidsskillnader i topp tio.
•••
Adrian Sutil brände sin chans på Q3 när han snurrade 360 grader på målrakan, men det var riktigt coola bilder. Se dem om du har chansen!
•••
Bittert för HRT. Hinner inte testa bilen och fick köra den ordentligt under kvalet för första gången. Det är väl ingen överraskning att de inte klarade 107-cuten och därför inte får starta i morgon.
Kul helg.
•••
Men vi ska komma i håg att Australiens bana inte är signifikativ för VM-säsongen. Det kan hända mycket till vi kommer till Tilkes skapelser.

Snacket i Melbourne

av Anna Andersson

Så är det i gång. Två träningar har genomförts och den stora snackisen är McLarens förändring av bilen eftersom deras två förare toppade resultatlistan efter den andra träningen.
Men jag har sagt det många gånger och jag säger det igen.
Träning är träning och något helt annat än kval och race.
Ferrari och Fernando Alonso fanns med i toppen som vanligt och när det gäller Ferrari så vet man aldrig. De kan ha betydligt mer att lägga in till kvalet, var så säkra. Red Bull fanns så klart också med i toppen och sett till vinterns tester så är det en av favoriterna. Det snackades om att teamet inte visade allt på träningarna och att de inte använde sig av den nya bakvingen, men det tillbakavisades av världsmästaren Sebastian Vettel:
– Det stämmer inte. Vi använde den. När man har nya däck och får chansen att använda allt så är det klart att man tar den, säger Vettel i en kommentar.
Han var annars som så många överraskade över hur snabbt McLaren fått ordning på sin bil.
•••
Undrar om Timo Glock har ångrat att han satsade på Virgin? Med den nya 107 procentsregen som finns det en risk att han missar racet och försvinner redan i kvalet. Sett till träningarna så var bilen för långt efter täten.
•••
Mercedes var klart bättre med än för ett år sedan, Rosberg var fyra under den första träningen och Schumacher åtta. Under den andra var Schumacher sexa och Rosberg tia. Men teamet hade en del tekniska problem under eftermiddagen som måste lösas.
•••
Ställ klockan i morgon. 07.00 är det kval – och på söndag ska klockan ställas fram en timme.
Annars är risken stor att ni missar starten – kl 08.00

Barrichellos mardröm och ”Kinky Kyle”

av Anna Andersson

Rubens Barrichello har gjort en fantastisk bedrift bara genom att komma till Australien. Hans reseskildring är helt makalös, det var problem med kommunikationssystemet på flygplatsen i Buenos Aires, så Barrichellos flyg blev inställt. Precis som alla andra.
Men lyssna på hans egen historia i stället:
– Jag var i planet, hade satt på mig pyjamasen och vi var på startbana, men tre timmar senare stod vi kvar och vi fick besked om att vi skulle kliva ur planet igen. Då insåg jag att det skulle bli problem.
– Så när jag åkte tillbaka till terminalen hörde jag att det skulle ta tolv timmar till och jag tänkte bara ”vilken mardröm” så jag ringde alla jag kände. Jag ringde Mark Webber också för att kolla om han kunde hjälpa mig via Quantas. Men då stängde de flygplatsen och jag kunde inte göra någonting.
– Så efter tre timmar på båten till Uruguay så flög jag därifrån till Santiago och sedan försökte jag flyga vidare till Australien. Men i taxin i hamnen fick jag höra att flygplatsen skulle öppna igen, så jag åkte tillbaka till Buenos Aires. Det var en mardröm, så när jag väl var på planet så sov jag i 13 timmar.
•••
Efter ”Läckra Liz” och ”Heta Mandy” är det nu dags för Sebastian Vettel att ratta ”Kinky Kyle”.
– Hon har en perfekt bak, hon är smidig och vacker att titta på. Jag hoppas att hon är snäll också.
Det är Sebastian Vettels kommentar till sin nya bil.
•••
Fernando Alonso är bäst betald i F1. Är det någon som är förvånad?
Nej, tänkte väl det. Ferrari betalar bra och han har riktigt bra meriter.
Att Sebastian Vettel bara är fyra är väl ingen större överraskning eftersom Red Bull inte betalar så överdrivet bra utan har ett system som bygger mycket på premier.
•••
Ross Brawn lämnar Mercedes styrelse.
•••
FIA har förlängt omkörningszonen i Australien. Den är nu 867 meter den börjar precis före den sista kurvan och sträcker sig över start/målrakan fram till kurva 1.

Han är ett skämt!

av Anna Andersson

Dagens stora snackis är Bernie Ecclestones attack mot FIA och president Jean Todt.
Ecclestone anser att Todt är ett skämt och att han inte har något positivt inflytande på FIA över huvudtaget. land anat är Ecclestone inte alls förtjust i idén att köra med 1,6 L turbomotorer från och med 2013.
– Det är ett stort skämt, säger Ecclestone.
– Jag tycker inte att han tillför något positivt till FIA.
 och han fortsätter genom att jämföra fransmannen med sin föregångare Max Mosley:
– Han är mer än Max för de fattiga. Han gör det som Max inte gjorde, åker världen runt och kysser babys och skakar händer.
Ecclestone tycker vidare att FIA ska vara som polisen:
– De skapar inte lagarna och säger att man ska köra 20 km/timmen. FIA är ett skämt.
•••
Michael Schumacher menar att Mercedes inte är bäst nu, men målet just nu är att vara näst bäst.
Han hoppas väl på att vinna VM under sitt sista år, 2013…

Nu drar det igång

av Anna Andersson

I dag börjar det. presskonferens och snack på banan.

Äntligen.

Annars så ska jag byta ämne kort och skriva lite om reglerna. Personligen tycker jag att de känns lite spännande. Tillbaka med KERS och den rörliga bakvingen gör debut. Det blir spännande att se vad det kan innebära och vilken effekt som det får för racen. Tanken är att det ska bli fler omkörningar, men reglerna har fått enormt mycket kritik och fler experter hade gärna sett andra banor i stället.
När det gäller den rörliga bakvingen skriver ’Auto motor und sport’  att McLaren, Ferrari och Mercedes styr den med en pedal och inte med en knapp på ratten som övriga team.
– Våra förare har inga problem med KERS och bakvingen citeras Ross Brawn.
– Troligen har andra förare kritiserat det för att de måste trycka ner flera knappar samtidigt.
Vad har ni för förhoppningar och förväntningar på reglerna?

•••
FIA fortsätter att använda sig av före detta förare som stewarts och till premiären är det Johnny Herbert som ska hjälpa tävlingsledningen. Han har kört 160 GP och vunnit tre lopp.
Bland annat var han teamkollega till  Michael Schumacher i Benetton 1995.
•••
Det blir race i Shanghai den 17 april. FIA hade vissa reservationer i höstas, men nu har banan genomfört de förbättringar som FIA krävde och fått ett okej.
Det handlar bland annat om ny asfalt (6100 kvadratmeter) i kurva 1, 8 och 14.
•••
Christian Klien hade hoppats på en plats hos HRT. Den fick han inte, i stället ska han köra Le Mans 24-timmars för Aston Martin.
•••
Toro Rosso hoppas på en plats bland de fem främsta teamen.
•••
Även Niki Lauda tror på Toro Rosso, han tror att italienarna och Mercedes kan överraska i år.

Hamiltons skandal

av Anna Andersson

I år är jag spänd på Michael Schumacher. Det är år två.
Det är upp till bevis.
Framförallt efter de testerna som han levererade.
Han såg bättre ut i slutet av förra säsongen och det blir intressant att följa hans väg.
Ross Brawn tror att Schumacher kommer att göra ett betydligt starkare intryck i år och att tysken kan överraska eftersom han helt enkelt är bättre förbered.
Vad tror ni?
•••
Lewis Hamilton gör nog rätt som låter en chaufför ta hand om honom i Australien….
•••
Bernie Ecclestone smäller av ett ovanligt tips:
– Jag tror att VM-fajten står mellan grabbarna i Red Bull och Alonso.
•••
Och så meddelar Mark Webber att det var Helmut Marko som ville att han skulle skriva på ett kontrakt över ett år och att han är tillbaka i matchvikt efter vintern så han passade på att njuta lite extra;-)

Hamiltons hån och Ecclestones nya idé

av Anna Andersson

Det märks att det bara är dagar kvar till premiären nu. Det snackas som sjutton och det handlar mycket om psykningar. Det senaste som jag bara måste dela med mig av är Lewis Hamiltons citat från The Guardian:
– Red Bull är ingen biltillverkare, det är ett bryggeri. Ett bryggeri kämpar mot McLaren och Ferraris historia. Jag har ingen aning om vad de har för plan. Vårt team arbetar, precis som Ferrari, med att bli den bästa tillverkaren och vi har varit med förbannat läge. Vi är ett renodlat racingteam.
Dessutom påpekar han att Red Bull verkar vara ett team som redan valt en etta.
– Men det har ju Mark sagt eller hur? Man kan bara bilda sig en uppfattning av det som Mark säger och det man ser i från utsidan.
•••
Och sedan påpekar Fernando Alonso återigen att Michael Schumacher är den bäste föraren.
– Om alla 24 bilarna hade varit lika så är Michael den förare som jag haft mest respekt för. Ser du på alla namnen som finns med på startlistan 2011 så är det ett namn som sticker ut, Michael Schumacher.
•••
Storyn om Niki Lauda är rätt rolig, även om den inte är så seriös.
Men det måste finnas plats för lite klacksparkar också ibland.

•••

Bernie Ecclestone är inte i Australien än. Han är i New York för att träffa borgmästare Michael Bloomberg som vill berätta om sina planer för ett F1-race på Staten Island.

Vi får se om Mr Ecclestone hinner ner till Australien lagom till premiären, men det lär han antagligen göra.

Nu bygger de om bilen

av Anna Andersson

Det är inte ens en vecka kvar till premiären och McLaren bygger om bilen.
De har haft en usel försäsong och det känns som om förarna tillbringat lika mycket tid i garaget som på banan – men ändå.
Gary Paffett har kört i simulatorn den senaste tiden, han har jobbat som ett svin och tycker väl att han börjar få ordning på det.
Är det värt att ta risken?
Att köra med en bil som inte testats en enda kilometer?
•••
Har en riktigt kul snackis till story i dag. Håll utkik på sajten.
Säga vad man vill om Niki Lauda, men han fick i alla fall mig att dra på smilbanden.
•••
Heikki Kovalainen är förkyld och laddar med vitlök.
Hellre det är magsjuka i alla fall….
•••
Lewis Hamilton meddelar att det inte räcker med en eller två VM-titlar. Han vill bli sin generations mest framgångsrika förare och nu ryktas det om att han kan tänka sig att lämna McLaren för att nå sitt mål.
•••
Team Lotus tillbakavisar uppgifterna från David Hunt och menar att det är han som försöker förändra det skrivna avtalet.

Sida 327 av 390