Vem kan hota?

av Anna Andersson

Är Red Bull överlägsna?
Det är väl egentligen inte så vi ska ställa frågan utan i stället är väl frågan – hur överlägsna är Red Bull egentligen?
Renaults erfarna förare Nick Heidfeld bara skrattar och påstår att Red Bull har fler äss i rockärmen och Peter Sauber menar att det inte finns någon motståndare som kan hota dem.
Jag tycker också att Red Bull ser ruskigt säkra ut, fyllda av självförtroende och dessutom verkar bilen tillförlitlig.
Vad tycker ni? Vad är era tankar efter testerna så här långt?
•••
Ferrari verkar kunna hänga med när det gäller longruns. Det intrycket gav i alla fall Felipe Massa i går.
•••
Jenson Button var nöjd med sin McLaren i tisdags, nu hade Lewis Hamilton problem i går igen. Försäsongen är allt annat än enkel för McLaren.
– Vi är inte redo för titelkampen än, säger Hamilton.
•••
Williams hade problem med KERS. Vilken överraskning….
•••
Jerome D’Ambrosio kör för Virgin eftersom Timo Glock är nyopererad. Han hade problem med elektroniken och tappade viktiga timmar.
•••
Pirelli har inte meddelat vilken markering däcken ska ha än och i går handlade det om vissa däck med vita markeringar och andra med gröna.
•••
Mercedes kommer med nya uppdateringar under hela veckan och enligt Nico Rosberg är det positivt, detta trots att det var en dag i mellanmjölkens land för honom.

Väckt av dopningspolisen

av Anna Andersson

Ett snabbt inlägg, Sebastian Vettel, Red Bull, pulveriserade allt motstånd under  förmiddagen. Han var även snabbare än vad Mark Webber var i går. Mercedes verkar inte ha fått ordning på bilen, i alla fall var Nico Rosberg en av förarna på mittfältet under förmiddagen. Lewis Hamilton var ute och simulerade ett lopp, men han körde på varvtider kring 1.30 och var långsammast i fältet så hans McLaren tvinagdes in i depå.

Men detta var en snabb genomgång, när dagens arbete är över blir det självklart en fylligare text.

•••

HRT skulle ha haft premiär för sin nya bil i dag men den är uppskjuten. Till på fredag.
Nu är det klart att Toni Liuzzi får den andra förarplatsen och det sägs att Force India har fått stötta honom ekonomiskt för att lösa det, eftersom han sägs ha haft ett kontrakt med dem även under 2011.
•••
Heikki Kovalainen väcktes av dopningskotrollanter i morse. Klockan 06.30 väntade de i receptionen på hotellet.
•••
Suzuka har förlängt sitt kontrakt till 2012. Så det lir F1 där även nästa år.
•••
Mark Webber är trött, på alla frågor om Sebastian Vettel. Han tycker att det börjar bli tjatigt och hoppas att frågorna i alla fall tar slut till dess att han fyller 70 – så om 36 år då….

I dag smäller det

av Anna Andersson

Så är det i gång. Det avslutande testet inför F1-premiären.
Riktigt spännande.
Hittills verkar det som om Red Bull blir tuffa att tas med, Williams Sam Michael menade för någon dag sedan att de har ungefär en halv sekunds försprång på Ferrari.
Därför känns det spännande att se vad Ferraris omtalade avgassystem kan ge, premiär i dag.
Det blir även kul och se om Mercedes som varit väldigt humana kan konkurrera, Nico Rosberg kör i dag.
•••
Notera att Nick Heidfeld är förkyld, han är så passa risig att han avbröt testet efter en halv dag eftersom han ”inte trivdes i cockpit”.
Vitalij Petrov tog över under eftermiddagen, Heidfeld räknar med att köra torsdag/fredag igen.
•••
Nico Hülkenberg körde för Force India under förmiddagen och under eftermiddagen var det Paul di resta som körde. Han testade KERS för första gången och enligt teamet hade han inga större problem.
•••
I dag stiger Sebastian Vettel in i handlingen. Mark Webber var ju snabbast i går.
Ändå har jag en känsla av att de inte visar allt vad de har.
•••
Lotus båda juniorer Davide Valsecchi och Luiz Razia körde hem en röd flagga var.
•••
Pirelli håller inte med förarna som anser att däcken slits för fort.
De menar att inget team kommer att tvingas till fler än tre depåstopp under ett race.
– Om man tänker på att däcken slits hårdare nu än vad man kan förvänta sig när det är varmt så betyder det att snacket om fyra-fem depåstopp inte kommer att stämma. Det påståendet är falskt, säger Paul Hembery som är chef.

Det stora avslöjandet

av Anna Andersson

Så drar de i gång, säsongen avslutande tester.
 Men kom i håg det vi skrev tidigare att det inte är alla team som startar i dag, Ferrari, McLaren, Williams och Mercedes inleder sina tester först på onsdag och testar dessutom på lördag. Det gör förresten HRT med och de ska köra de första varven med sin nya bil.
Det blir spännande att se vad som händer nu. Det känns nästan som säsongsstart, som om vi äntligen får se teamens riktiga ansikte.
Sedan är väl den sedvanliga frågan, visar de alla kort? Nej, troligen inte. Men nu ska vi väl äntligen få en hint. Det som varit tidigare är bara att lägga i byrålådan. Nu börjar det.
 Har McLaren kunnat hämta något av det försprång som de andra teamen har haft?
Det blir spännande att se vad Mercedes kommer med, de ska ha ett ordentligt paket med uppdateringar på gång och jag är nyfiken på deras avgassystem, även Ferrari kommer med nyheter precis som Red Bull.
Så dra i gång – onsdag-fredag blir riktigt intressant då är alla stora på banan samtidigt.
•••
Timo Glock, Virgin missar testet. Han har precis genomgått en blindtarmsoperation men hälsar att allt är under kontroll.
•••
Vad kan Toro Rosso göra när de stora teamen kommer med sina uppdateringar? Var det en vinterfluga? Eller är det årets överraskning?
•••
Vad förväntar ni er av de kommande dagarna?
•••
Lotus ger sina talanger chansen, Luiz Razia och Davide Valsecchi som kör GP2 för Air Asia får en förmiddag att testa i Barcelona. På eftermiddagen tar Jarno Trulli över.
•••
Missa inte F1 Manager. Snart, snart är det dags.

Svidande kritik

av Anna Andersson

Bernie Ecclestone är ju känd för sina idéer och den med konstgjort regn var förra veckans stora snackis och det fortsätter den här veckan. Austin vill nu bygga in en sprinkleranordning för att kunna fixa det önskade regnet, samtidigt som den före detta F1-föraren Jos Verstappen skakar på huvudet:
– Ingen förare vill ha regn, alla vill köra racen så snabbt som möjligt och så snabbt som möjligt i kurvorna.  Därför utgår jag in från att teamen inte kommer att jubla över den här idén.
Så vad tycker ni?
Konstgjort regn, är det rätt eller helt åt helvete?

•••
Ja, alla ni som har frågat. Det kommer ett F1-manager. Håll ut Det är ett tag till säsongen startar.
•••
Sebastian Vettel fortsätter att kritisera KERS och de nya reglerna. Han tycker att man har spänt bågen för högt.
•••
Jenson Button håller på Michael Schuamcher och menar att han inte är för gammal för F1.
•••
McLaren ja, kommer inte att tillverka någon egen F1-motor, det har ju ryktas om det. De är nöjda kunder hos Mercedes.
•••
Bara så ni vet. I Sydkorea ligger man fortfarande efter tidsplanen när det gäller färdigställandet av den byggplats som kallas för banområde i Yeongam.
•••
Det verkar som om Vitantonio Liuzzi får kontraktet med HRT: Det sägs att han bara ska skriva under kontraktet.
•••
Enligt kroatiska medier ska det byggas en F1-bana i närheten av Zagreb, 15 km i från staden. Den ska ha vissa likheter med banan i Austin och stöttas av Zrinko Gergurek som sitter i FIAs värdsråd.

Beslut om Bahrain

av Anna Andersson

Så nästa vecka är det dags att testas i Barcelona igen och det kommer ytterligare en sak att ha koll på då. FIAs möte i Paris. Då ska det tas ett beslut i frågan Bahrain.
Bernie Ecclestone sa ju nyligen att han ville köra där under sommarlovet, men nej, nej nu vill han att det ska bli ett race i höst.
– Jag hoppas och tror på det, nu ser man inget på TV i från Bahrain längre, säger han i en kommentar.
De senaste är att racet ska gå i Bahrain den 20 november och att säsongsfinalen i Brasilien flyttas till den andra advent så att teamen har tillräckligt mycket tid att skicka material dit.
Ett beslut tas i Paris nästa vecka, troligen på tisdag.
•••
Det ryktas om att Mika Häkkinen kan bli Lewis Hamiltons nya manager. Hamilton bröt ju med pappa i fjol och har i efterhand sagt att det var en av anledningarna till att den förra säsongen var tuff för honom.
•••
Den första läktaren på Nürburgring är utsåld. Om det var någon som var sugen på att se Tysklands GP i år.
Kan rekommenderas, nog för att jag bor i landet, men tyskarna älskar F1, skapar bra stämning och det är underskattat med stadsbesök i Tyskland. Så flyg till Köln, gör kanske ett stopp i Kerpen för att få F1-känsla och kombinera med racet;-)

Se förarnas personliga hälsningar

av Anna Andersson

Robert Kubicas olycka har verkligen skakat F1-världen och i samband med testerna i Barcelona så hade samtliga bilar en påklistrad  hälsning om att han skulle bli frisk fort.
Samtidigt så spelade nästan alla förare in en video till honom, den är klart värd att titta på.
Ni hittar den här:

http://www.formula1.com/news/headlines/2011/3/11788.html.

Heikki Kovalainen skämtar om att de ska köra rally i Finland där det finns ordentliga snövallar, Sebastian Vettel om att han inte ska spela bort alla pengarna på sjukhuset utan spara lite till pokern i paddock i stället och Nick Heidfeld som har ersätter honom säger:
– Det är lite märkligt för dig att se mig i din bil och i ditt teams kläder. Jag är inte helt säker på att du blir glad över att se just mig där, men kanske kan det motivera dig till att komma tillbaka fortare.
Heidfeld och Kubica var ju som bekant teamkamratar i BMW tidigare.
•••
Sebastian Vettel är riktigt kritisk till Pirellids däck.
– De slits redan efter mellan tio och 16 varv och ett race är 60 till 70 varv. DÅ är det enkelt att räkna, ett stopp är omöjligt, det verkar två stopp också vara. Jag tror att det handlar om tre eller fyra stopp och det kan förändra loppen.
– MEd full tank är vi fem-sex sekunder långsammare och eftersom däcken är begagnade så kan man lägga på en eller två sekunder. Sedan slits däcken på första stinten och det betyder fyra-fem sekunder till.
Är däcken årets SNACKIS?
•••
Toro Rosso har varit en överraskning under testerna. Det anser många experter och det anser McLarens båda mästare, Button och Hamilton.
•••
McLarens båda förare är riktigt kritiska. Även om det inte låter så vasst så är det riktigt vasst för att komma i från så politiskt korrekta personer. Undrar vad som händer vid nästa test. Det finns en risk att McLaren är årets flopp.

Därför är F1 trist

av Anna Andersson

Dagens snackis levererar Sir Jackie Stewart, han skrev i sin kolumn i Daily Telegraph för några dagar sedan att det är banornas fel att F1 är för trist. Att det är för stora avåkningszoner och att det är för svårt att köra om.
Helt enkelt F1 har blivit så säkert att det är tråkigt.
Det i sig är en snackis och det blir ännu bättre när Mark Webber kommenterar det hela på Twitter och dessutom i sitt snabba meddelande påpekar att Sepang är Tilkes bästa bana.
Jag är beredd att hålla med de två meriterade F1-förarna. Flera av de nya banorna som är framtagna av Hermann Tilke är vansinnigt lika varandra och de är så säkra att det nästan blir tråkigt.
Förstå mig rätt nu, ingen ska behöva betala med sitt liv, men det behöver vara lite aktion också.
Och framförallt ä det så att förarfel ska bestraffas, inte premieras.
Så vad tycker ni? Är det Tilkes fel att banorna är så trista?
•••
Timo Glock har opererat bort blindtarmen.
•••
Sebastian Vettel är oroad över att det blir fler och fler betalförare i F1.
•••
Sedan tycker Vettel att Ferrari ser starka ut.
•••
Minns ett samtal med Hermann Tilke på hans inrökta kontor för ett par år sedan. Han pratade mycket om publiken, om vikten att ha en konkav upploppsraka och en snabb första kurva. Allt detta för publikens skull. Så det inte skulle bli något pärlband utan aktion.
Var det en vision månne?
•••
Bernie Ecclestone vill nu att Bahrains GP ska avgöras under sommarlovet i augusti.
Han tycker inte att hettan borde vara något problem. Teamen är av en annan åsikt, sommarlovet är nämligen det tillfälle då mekanikerna har helt ledigt.
Troligen kommer det ett beslut snart, FIAs världsråd har möte i början av mars.
•••
och det är inget PR-knep. Enligt McLaren är Jenson Button och Lewis Hamilton verkligen bra vänner.
I alla fall just nu;-)

Bröst eller ända?

av Anna Andersson

Tre tester avgjorda och ett test kvar. Sedan är det äntligen dags för säsongsstart. På det avslutande testet så ska det köras i fem dagar, men det betyder inte att det är en extra testdag utan att tre team väljer att starta en dag senare och därmed också avsluta testet en dag senare.
Jag försökte mig på att göra någon slags sammanställning till webben i dag, ni kan läsa den här intill.
Det är inte så himla enkelt med tanke på hur däcken är i år och med bränsle och så vidare.
Men där har ni mina åsikter.
Vad tycker ni?
Vilka har imponerat och vilka har floppat?
Vilka har överraskat?
Plita ner era åsikter, få i gång ett samtal.
Det är alltid lika skoj.
•••
Jösses vad ni gillade att snacka om vem som är den bäste föraren.
Teamcheferna har sagt sitt, det är subjektivt så klart och just en sådan fråga kommer alltid att vara subjektiv. Mest framgångsrike är en annan sak, den titeln kan ingen ta i från Michael Schumacher.
Vissa kommer alltid att gilla bröst och andra föredrar rumpor – eller för egen del har jag vi sådant fall funderat över rumpa eller sixpack… Så är det bara.
Men det är förbannat kul att ni diskuterar. Mera!
•••
Precis som jag skrev för någon månad sedan så tar Mercedes över Mercedes GP till 100 procent. Nu ör det officiellt, Ross Brawn och hans kompanjoner har sålt hela teamet till Daimler och Aabar.
Enligt Norbert Haug gör det ingen större skillnad, mer än på pappret då.
•••
I Spanien sänks hastighetsbegränsningen på motorvägen i från 120 till 110 km/timme. Detta för att spara bensin eftersom bensinpriset har rusat i höjden efter oroligheterna i Libyen.
Men Fernando Alonso är inte imponerad:
– Jag tycker inte att det är något vidare, säger han till AS:
– Jag anser att det finns mer effektiva sätt att spara bensin på.
De nya reglera gäller i från den 7 mars.

Han är bäst

av Anna Andersson

Ayrton Senna.
Han är tidernas bästa.
Som om vi inte visste det?
Eller för mig är han det i alla fall, oavsett hur många VM-guld Michael Schumacher har vunnit så når han inte upp till Sennas nivå.
Vad tycker ni? Vem är tidernas bästa F1-förare?
Är det något namn som saknas på listan? Något namn som inte borde ha funnits med?
Detta känns som helgens snackis, så ta tag i ämnet så kan vi se om det lever vidare över helgen.
•••

Robert Kubica är glad över att han lever, men han kommer inte att stämma arrangören av den rallytävling som han körde när han kraschade. Nu väntar en lång rehabilitering och det kan ta upp till tre månader innan läkarna vet om det finns en chans för honom att återkomma till F1.
– Jag vet att jag inte är i någon vidare form, men jag är ändå enormt lycklig, säger han till La Stampa.
•••
Förarna fortsätter att gnälla på däcken, Adrian Sutil hävdar att det är som att köra en standardbil….

•••

Williams teknikchef Sam Michael säger att det är möjligt att teamet tvingas att avstå i från KERS till säsongsstarten. Teamet har ännu problem med nedkylningen av hybridsystemet och hoppas på en lösning till det sista testet. Lyckas inte det blir det inget KERS i inledningen av säsongen.

•••
Det verkar som om det blir svårt att få in Bahrains GP i november och det av personalskäl. Teamen vill inte ha tre race veckorna efter varandra, det är svårt med personalen, med mekaniker och ingenjörer och det blir svårt med reservdelar om någon kör sönder sin bil.
– Jag tror inte att det är möjligt, man måste också tänka på sin personal, säger Mercedes Motorsportchef Norbert Haug.
Men detta är F1 så mycket kan hända på vansinnigt kort tid.

•••

Det är så enormt tragiskt. En av Sveriges stora handbollsspelare gick bort i går, Jonas Ernelind blev bara 34 år. Även om jag visste att han var svårt sjuk är det svårt att ta in, svårt att förstå.

Hans tid på jorden tog slut allt för fort.

Jag träffade honom i jobbet regelbundet under flera år och spelade handboll med och mot hans hustru Teres under en lång period. Mina tankar går till henne och deras två små barn.

Sida 329 av 390