Han är en dvärg

av Anna Andersson

Efter det att F1 och Bahrain bestämde sig för att ta en paus i relationen så har vet varit en lugn vecka. Nu känns det som om alla väntar med spänning på testerna i Barcelona. De som inleds den 8 mars.
Vad hinner teamen finputsa på till dess?
Många är i alla fall positiva över att få lite mer tid till säsongsstarten.
•••
Bruno Senna hoppas på en förarplats 2011 och Vitantonio Liuzzi vill gärna köra F1 2011, men han är inte intresserad av att betala för en förarplats.
Just ja, han testade för HRT och den platsen är ju gratis;-)
•••
– Jag kan inte dra tillbaka min biologiska klocka och jag är absolut inte den samma som för tio-femton år sedan. Det är omöjligt, säger Michael Schumacher.
– Men om jag är tillräckligt bra för att vinna? Absolut.
•••
– Han tror at han är en stor man, men han är en dvärg.
Det är exfrun Slavica Ecclestones omdöme om sin före detta man.
Det finns med i den nya boken om Ecclestone som heter No Angel.
Märkligt namn, tycker ni inte….

Snabbaste teamet – en överraskning

av Anna Andersson

En lugn tisdag i svallvågorna efter Bahrains inställda premiär och testerna i Barcelona, men det finns en sak som jag gärna vill dela med mig av. Satt och läste tyska Auto, motor och sport. En mycket bra tidning, med en lika innehållsrik websida.
Där var det en intressant sak, som jag inte har sett på något annat ställe.
Mercedes hade bäst toppspeed på rakorna i helgen. Den kom upp till 316 km /tim, det var bara Renault som var i närheten av det.
Tyskarna som var snabbast under lördagen med Nico Rosberg höll sig sedan i mitten utan att dra någon uppmärksamhet till sig.
Det verkar som om de värsta problemen är lösta och teamet har ännu inte den omdiskuterade uppdateringen på bilen, teamet planerar en ny lösning av avgasystemet och en ny diffusor innan det är dags för säsongspremiär.
•••
Premiären är framflyttad. Har det någon betydelse för teamen? Vissa (läs McLaren och Mercedes) tycker sig få mer tid medan Mark Webber menar att grejerna ändå skickas så tidigt att det knappt blir någon extra tid att arbeta på bilen.

•••

Läkarna meddelar att Robert Kubica nu har en svag känsel i handen och kan röra fingrarna lite. Han är kvar på sjukhuset eftersom det fortfarande är en stor infektionsrisk. Han tränar lätt varje dag och han är på gott humör.

Expertens sågning

av Anna Andersson

Så Bahrains GP ställs in.
Eller ställs in tillsvidare kanske vi ska säga. För i nuläget så är det ingen om vet om racet stryks eller om det ska köras i november i stället. Den 13 november körs GP i Abu Dhabi och då skulle det kunna vara logistiskt möjligt att lägga in en tävling i Bahrain. Antingen innan eller efter den tävlingshelgen.
Men om tävlingsprogrammet ser ut som i dag så blir det då tre tävlingshelger efter varandra – om säsongsfinalen inte flyttas. Den är nu planerad till den 27 november – och det är första helgen i advent.
Hur många är intresserade av F1 in till den andra advent?
Men värt att notera att FIA i sin skrivelse säger att racet är uppskjutet – inte struket.
•••
Testerna hamnar i Barcelona och det enda problemet där är väl temperaturen. Teamen hade hoppats på riktigt varma temperaturer, men i Barcelona lär det knappast nå upp till 20 grader under avslutningstestet och det kan vara ett problem.
•••
Är beslutet riktigt? Vad tycker ni?
•••
Då lägger vi det till handlingarna och snackar lite annat – som de just avslutade testerna i Barcelona. Ferrari fortsatte att imponera. Tillförlitligheten är grym. McLaren gjorde en bra avslutning på ett tungt test. Lewis Hamilton hann med fler varv än tidigare – men speeden saknas fortfarande. Samma sak gäller för Mercedes. Michael Schumacher körde många varv, men snabb var han inte.
•••
Lotus fick avsluta testet i Barcelona redan till lunch. Jarno Trulli kraschade rejält i kurva nio och det var inte möjligt att reparera bil på plats. Därför fick de avsluta testet:
– Det är naturligtvis trist, men det är sådant som hände inom motorsporten. Dagen började bra, vi fortsatte där vi slutade under söndagen. Bilen har en bra balans, ett bra tempo och potential att slåss om en plats mitt i fältet, säger Jarno Trulli.
Olyckan orsakades av ett tekniskt fel, exakt vad har teamet inte meddelat.
•••
Martin Brundle, den förre föraren som numera är expert är i farten. Hans kommentarer på Twitter är rätt roande. Eller vad sägs om:
”Mercedes has poor traction, McLaren looks shocking as if on cold tyres”
”Torro Rosso looks solid, Buemi is chasing the throttle as hard as anybody. Watching cars it’s definitely going to be a wild +variable season”
”Drivers will bitch like crazy bt I’m really liking what I’m seeing out on track. They are really having to drive the cars, loads of mistakes”
Brydde mig inte om att översätta det, känns som om tonen går förlorad och den är mer än hälften av grejen.
•••
Det är fyra race som bara tillåter 60 km/tim på depårakan 2011, det är Melbourne (Australien), Monte Carlo (Monaco), Valencia (Europa) och Singapore (Singapore)

Rosberg snabbast – och utbytt

av Anna Andersson

Förra helgen var det Michael Schumacher som slog till. Nu var det Nico Rosberg. Mercedes är i alla fall med och hugger i täten och Rosbergs tid var veckans bästa.
Får se om han får behålla den platsen i dag – då är Schumacher tillbaka i bilen. Även hos Renault gör man ett byte, Petrov ut och Heidfeld in.
•••
Vitalij Petrov  ja, han var tvåa under söndagen. Men han hann inte köra så mycket under förmiddagen när det var blöt, däremot var han ihärdig under eftermiddagen och hann med över 90 varv under dagen. Hans problem med bromsar och KERS var som bortblåst och de bästa tiderna fick han till när han körde korta serier på två-tre varv.
•••
Lewis Hamilton hade precis som Jenson Button problem med den nya bilen. Han lyckades bara få till 93 varv och det flesta var kortare serier. Notera att han var snabbast under förmiddagen när banan var blöt. Då var talangen Daniel Ricciardo, Toro Rosso, tvåa.
•••

Pastor Maldonado, Williams, var fyra. Han varvade topptider med besök utanför banan. Han snurrade under förmiddagen när det var blött och hann bara med 58 varv. Williams har haft tunga tester med mycket problem och tid i depån, de hade verkligen behövt mer tid på banan. Det snabbaste varvet kom på det första varvet i en serie på fem varv. Maldonadio, Sergio Perez, Sauber och Felipe Massa (Ferrari) x 2 såg till att det blev röda flaggor under förmiddagen. Sedan såg Mark Webber till att träningen avslutade två minuter före utsatt tid sedan hans Red Bull stannat på banan. Hans tid räckte till plats fem och den kom på hans utvarv efter han fått nya däck. Det var starten på en serie av 17 varv
•••
HRT fortsätter att leta efter en andra förare som är villig att betala. Under söndagens eftermiddag fick Giorgio Mondini chansen. 33-åringen var tidigare testförare hos Midland ( där Colin Kolles var teamchef). För övrigt ska Toni Liuzzi snacka med spanjorerna i veckan som kommer. Under förmiddagen körde Narain Karthikeyan för HRT. Hans tid var fältets sämsta – men det var blött när han körde vilket är värt att veta i jämförelsen med Mondini.
•••
I dag bör det komma ett besked om testerna i Bahrain, teamcheferna ska träffasoch diskutera frågan när dagens tester är avslutade. De senaste uppgifterna jag har fått är att det lutar åt att det inte blir några tester i Bahrain utan antingen i Barcelona eller Jerez. Problemet är att Barcelona är näst intill fullbokad, men i Jerez finns det tydligen plats 8-11 mars.
I så fall blir det inget race heller.

UD varnar – teamen tvekar

av Anna Andersson

Efter den andra testdagen handlar det återigen mycket om Bahrain. Det är brittiska UD som avråder i från resor till landet och det har gjort F1-teamen oroliga. De funderar på vad de ska göra om FOM och FIA ändå vill genomföra racet, hur de ska kunna skydda sin personal. Renaults Eric Boullier påtalar att de behöver ha ett besked om testerna redan på måndag eftersom allt skulle packas om och skickas till Bahrain på tisdag och sedan behöver de information om racet någon dag senare. Bernie Ecclestone har sagt att han vill lämna ett besked på onsdag. När det gäller testerna så vill teamen att Bahrain ska ersättas av tester i Barcelona eller Jerez och teamen diskuterar nu om det går att testa även den tilltänkta premiärhelgen om GP-tävlingen stryks. Ett extra test är däremot inte så populärt bland de små teamen eftersom det skulle bli för dyrt. Det var dagens Bahrain rapport. Nu till testerna. Som vanligt ligger det en text på motorsidan och sedan hamnar vissa väl valda kommentarer här:

Nick Heidfeld och VItalij Petrov arbetade båda med set-up på bilen och Heidfeld var klart snabbare än Petrov.

•••

Williams lyckades köra nästan 550 km med KERS. Mycket positivt för teamet som haft mycket tekniskt strul under försäsongen.

•••

Mercedes lär Nico Rosberg sitta bakom ratten och han körde över 600 km, nästan två race, och huvudsyftet var att lära känna däcken bättre.

•••

McLaren har ännu inte fått till det. Bilen är inte tillräckligt tillförlitlig än. Under den andra testdagen var det hydraulikproblem x 2. Både under för- och eftermiddagen, vilket gjorde att Jenson Button bara körde 54 varv.

•••

Ferrari hade problem i Barcelona och det har inte tillhört vanligheterna under den här försäsongen. Fernando Alonso blev stående på banan med ett elektroniskt problem och sedan var det en pump som krånglade.

•••

Team Lotus Renault – eller Lotus Renault GP.

Det är rörigt nu.

Team Lotus med en motor i från Renault blir Lotus-Renault.

Renault har gått i hop med Lotus och heter nu Lotus-Renault.

Även om man vet vilken gubbe som kör var så är det som gjort för att göra fel.

Barcelona – snacket från depån

av Anna Andersson

Det har snackats mycket om Bahrain och det kommer att snackas vidare fram till dess att Bernie Ecclestone och FIA enas om ett beslut.
Teamcheferna bestämde sig för att följa de rekommendationer som FOM ger och om det blir ett race i Bahrain vill de också testa där, men om racet ställs in så flyttar teamen även på testerna.
Mer om det hittar ni på motor.sportbladet.se.
Vi följer utvecklingen – jag lovar.
Oavsett om det är helg eller inte.
På banan var annars Sebastian Vettel snabbast, men den tiden säger inte så mycket. Han körde troligen på supermjuka däck för tiderna försämrades märkbart efter ett varv.
Det är ju så det är med tester, det går egentligen inte att säga ett enda dugg eftersom man inte kan jämföra förarna.
Äpplen och päron ni vet.
Men det behöver jag inte skriva om för det har ni redan stenkoll på.
•••
Kanske tycker någon att frågorna och svaren i dagens tidning är lite för enkla, men i tidningen måste vi hålla oss ganska enkla eftersom den läses av många som inte har lika bra koll som ni kära superfans.
Men förhoppningsvis har i också lite glädje av den texten.
•••
Testerna ja.
Kamui Kobayash, Sauber, såg till att det viftades med den röda flaggan. Han körde slut på bränsle.
Sedan blev han också stående med tekniska problem i depån och kunde inte slutföra testprogrammet.
•••
Jaime Alguersuari, Toro Rossom var med i toppen under hela dagen, men han såg också till att plocka fram den sista flaggan när han snurrade ungefär klockan 15.
•••
McLaren körde med den justerbara bakvingen och KERS fullt ut för första gången. Det handlade också om inställningar under förmiddagen och longruns under eftermiddagen.
•••
Force India och Paul di Resta tappade mycket tid eftersom vissa av delarna till bilen var försenade till Jerez och det tog tid att bygga ihop bilen.
•••
Michael Schumacher var 3,1 sekunder efter Vettel, men ändå nöjd. Mercedes simulerade ett race och Schumi fick de svar han ville ha av bilen när däcken slets och bränslet blev allt mindre i bilen.
•••
Låt er inte luras av Nick Heidfelds tid. Han tränade depåstopp med Renault under förmiddagen och körde inte för att få någon tid alls.
•••
Jerome D’Ambrosio Virgin var testets flitigaste förare med 116 varv.
•••
Den förre Renaultmedarbetaren Bob Bell blir teknisk direktör hos Mercedes. Start i april.

Premiären är hotad

av Anna Andersson

I dag inleds testerna i Barcelona, men det kommer inte att handla om tider den här gången.
Det kommer att handla om Bahrain.
Teamen inleder samtal i dag, det är ju inte bara premiären som är hotad utan även de viktiga testerna mellan den 3 och den 6 mars.
För teamens del handlar det om att de ska ha många medarbetare på plats i ungefär två veckor och om läget är som det är nu så är det omöjligt att genomföra några tester.
Det finns ingen personal i från räddningstjänsten på banan och det finns inte heller någon som kan garantera medarbetarnas säkerhet.
Nej då är det bara att flytta testerna. Det går och det finns alternativ, som Abu Dhabi.
Men för premiären ser det värre ut. Vissa saker har teamen redan skickat med båt till Bahrain och de frakterna är svåra att styra om. Det är dessutom en jätteapparat som ska flyttas så blir det inte bättre så lär F1-premiären hamna i Australien i stället.
Två veckor senare.
Läget är allvarligt och vi ska göra vad vi kan för att ha så bra rapportering till er som möjligt.
•••
Så här ser teamens planer inför helgens tester ut:
Red Bull: Sebastian Vettel (fredag/lördag) – Mark Webber (söndag/måndag)

McLaren: Jenson Button (fredag/lördag) – Lewis Hamilton (söndag/måndag)

Ferrari: Fernando Alonso (fredag/lördag) – Felipe Massa (söndag/måndag)

Mercedes: Michael Schumacher (fredag/måndag) – Nico Rosberg (lördag/söndag)

Renault: Nick Heidfeld (fredag förmiddag/lördag och måndag) – Vitalij Petrov (fredag eftermiddag/söndag)

Williams: Rubens Barrichello (fredag/lördag) – Pastor Maldonado (söndag/måndag)

Force Inida: Paul di Resta (fredag/lördag) – Adrian Sutil (söndag/måndag)

Sauber: Kamui Kobayashi (fredag/lördag)- Sergio Perez (söndag/måndag)

Toro Rosso: Jaime Alguersuari (fredag/lördag) – Daniel Ricciardo (söndag förmiddag) – Sebastien Buemi (söndag eftermiddag/måndag)

Lotus: Heikki Kovalainen (fredag/lördag) – Jarno Trulli (söndag/måndag)

HRT: Ännu inget besked

Marussia-Virgin: Jermo D’Ambrosio (fredag/lördag) – Timo Glock (söndag/måndag)

Lägger han av?

av Anna Andersson

Så är Nick Heidfeld tillbaka i F1. Som förare.
Han har slutit i elva säsonger utan att vinna en enda seger. Det blir spännande att se hur han lyckas hos Renault. På något sätt känns det som om det är hans sista chans.
Annars hamnar han på avbytarbänken även nästa år – och hur kul är det att vara 34 år och räddningsplanka?
•••
Det har snackats om att årets säsong blir Mark Webbers sista, men det dementeras nu av Christian Horner.
– Han inleder absolut inte den här säsongen som om det vore hans sista. Vi har enats om att i det här läget av karriären så sluter i ettårskontrakt. För oss är det viktigt att se att han har farten, motivationen och ger allt. Och nu verkar det som om han brinner lika mycket som tidigare, kanske är han ännu hetare i år.
Sedan säger Horner att han mycket väl kan tänka sig att Sebastian Vettel går till Ferrari innan han lägger av.
– Italienarna blir alltid väldigt upphetsade när han pratar om Ferrari, kanske har han drömt om Ferrari, men det är allt.
– Jag tror att alla förare har drömt om att köra för de röda. Vi klandrar inte honom för det, men vi ser att han har en lång framtid hos Red Bull. Han har vuxit upp i vår familj och stannar förhoppningsvis i många år. Strax innan han lägger av kan han gå till Ferrari….
•••
Kinas GP körs i Shanghai till och med 2017.
•••
I morgon startar testerna igen. Mest spänd är jag på McLaren. De hade det tungt i Jerez och var väl det toppteam som testade minst kilometer. De hade problem med tekniken och med reservdelar som inte var på plats.
Experter på tyska Auto, motor und Sport och italienska Autosprint menar att McLarens bil kommer att vara den mest radikala i Bahrain.

Flyttas premiären?

av Anna Andersson

Sebastian Vettel och Ferrari, da läuft was, som man säger i Tyskland.
Det känns som om de flirtar lite med varandra och i Gazzetta dello Sport citeras han:
– Jag är lycklig hos Red Bull, men jag drömmer om Ferrari.
La Stampa skriver att han drömmer om Ferrari och en pallplats på Monza – och om att ha en Ferrari i garaget.
Är det ett skämt, är det en liten flirt eller bara ren ironi?

•••
Rubens Barrichello fick ett samtal häromdagen, från Robert Kubica.
– Ni kommer inte att tro mig, men gissa vem som ringde mig? Robert Kubica. Tack gode Gud så mår han bra, han pratar precis som vanligt. Jag var så lycklig.
Barrichello var så glad att han twittrade om det…
•••
Förresten skriver Crash.net att Robert Kubica helst vill se sin vän Vitantonio Liuzzi i Renault.
Ännu har jag inte sett något besked om vem det blir, men det lutar väl åt Nick Heidfeld.
•••
Också ska Robert Kubica rehabiliteras i Italien, på samma sjukhus som han opererats och enligt managern hade dessutom fästmön fel när hon sa att Robert Kubica nu mår sämre.
– Jag är ledsen över det som hänt. Vi ligger helt i fas, ser man till de två komplicerade operationer som han har varit med om så är han i bra form, både fysiskt och psykiskt.
•••
Hos Red Bull är det fri fart som gäller även i år och enligt storbullen själv, Dietrich Mateschitz, har teamet bara den fjärde största budgeten.

•••

Är F1-premiären hotad? Bernie Ecclestone är orolig efter de politiska protesterna i Bahrain. Oron är befogad.

Ferrari fortsatte testerna

av Anna Andersson

När de andra teamen lämnade Jerez så stannade Ferrari kvar. Det italienska teamet fortsatte sina tester under måndagen och eftersom de filmades så är de godkända.
De körde bara 50 kilometer och Felipe Massa och Fernando Alonso delade tiden bakom ratten, de övades depåstopp framföra kamerorna och därefter så träffade de fans, ställde upp på bilder och skrev autografer.
•••
Apropå Sopanien Addax ägare Alejandro Agag kastar ett öga mot F1. Nu startar de ett samarbete med franska Lagardere Unlimited för att hitta fler sponsorer.
•••
Enligt Nico Rosberg så utvecklas Mercedes bil till det bättre och är säker på att hans tid kommer.
•••
Det har varit riktigt lugnt under måndagen och tisdagen, men till helgen drar vi upp tempot igen då det är dags för tester i Barcelona.
Första passet körs på fredag.

Sida 330 av 390