Bluffar Red Bull?

av Anna Andersson

Så är det fyra dagar långa testet över i Jerez och som vanligt är det fruktansvärt svårt att dra några slutsatser. Test är test och de håller på med så många olika grejer att det är ens löjligt att jämföra tiderna.
Ändå gör vi det. För efter en lång vinter så suktar man efter F1 igen och när det kommer så lite så är det klart att det analyseras.
Nu väntar fyra dagar i Barcelona med start på fredag, men som sagt – det lär väl inte blir några riktiga fingervisningar förrän i Bahrain.
•••
Det snackas om att Red Bull, som inte alls imponerat i Jerez, bluffar och inte visar vad de har. Vad tror ni?
•••
Bruno Senna tog över förarplats hos Renault och han var femma. Han hade ett liknande program som det som Nick Heidfeld hade i går, men han var ungefär en sekund långsammare än Nick Heidfeld, samtidigt var han ungefär en sekund snabbare än Vitalij Petrov.  Han hade väl 1,5 sekunder upp till Barrichello under dagen.
Lotus Renault har sagt att de ska lämna ett besked i förarfrågan under måndagen.
Vilka två borde det vara? Petrov och Heidfeld?
Senna och Petrov eller rent av Senna och Heidfeld?
•••
Nico Rosberg var väldigt ojämn sett till sina varvtider och hans Mercedes tvingades byta motor. En tung dag för tyskarna.
•••
Säga vad man vill om Niki Lauda, men han säger vad han tycker i alla fall.
Och skapar rubriker.

Kubica opererad igen – ersättaren snabbast på banan

av Anna Andersson

Efter Nick Heidfelds första dag  hos Lotus Renault så känns det som om vi får säga grattis. Han lyckades precis med det han ville och lite till – han kunde utveckla bilen och vara snabbast på testen.
Vad mer kan man begära?
•••
Undrar vad Vitalij Petrov tänker?
FAN?
•••
Om testkilometrarna hade gett VM-poäng så hade Ferrari redan varit mästare.
Deras resultat är imponerande, varv efter varv utan problem.
•••
Lewis Hamilton körde bara 36 varv. Hans bli hade problem – låt oss kalla det barnsjukdomar – och de reservdelar som krävdes inte fanns på plats blev det en kort dag för den förre mästaren. Han körde aldrig mer än fem varv i rad.
I morgon ska Jenson Button köra igen.
•••
Mark Webber har hittills varit snabbare än Red Bullkollegan Sebastian Vettel som tycker:
– Att det är svårt att uppskatta var man egentligen står.
•••
Williams har fortfarande problem med KERS, Rubens Barrichello tappade tre timmar på det. Därför kör Williams utan systemet i morgon.
••
15 man ägnade nio timmar åt att operera Robert Kubica i fredags. Operationen gick bra och handen mår fortfarande bra, men han är kvar på intensiven. Den sista och mest komplicerade av de tre operationerna ska genomföras på onsdag. Då ska läkarna ta sig an frakturerna i armbågen.
•••
Marcus Ericsson trea i GP2. Kul!

På jakt efter fuskare

av Anna Andersson

Testerna i Jerez är i full gång och lite snack har jag att bjuda på:
I går hade Nico Rosberg jätteproblem och var flera sekunder i från täten, i dag hade Michael Schumacher fältets snabbaste tid. Ska vi chansa på att han hade en i stort sett tom tank när han satte den?
Annars har Felipe Massa imponerat med antalet körda varv per pass, över 200 på två dagar.
•••
FIA ska testa de justerbara bakvingarna under lördagen. Detta är det första testet och FIA vill kolla hur det fungerar och vilka gråzoner som finns. Eftersom det är sällan som förarna ligger en sekund bakom varandra under testerna så har man ändrat tidsavståndet till fem sekunder under testerna. På racen får förarna ändra bakvingen när det skiljer en sekund mellan bilarna.
•••
Adrian Sutil, Force India, har haft problem med avgassystemet och även om teamet vet anledningen till det så är det något som inte går att lösa på plats. Det kan bara fixas till i fabriken.
•••
Enligt Mika Häkkinen gjorde Michael Schumacher ett bra jobb 2010, men nu måste han vara med i från början för att få godkänt.
•••
Renaults teamchef Eric Boullier menar att Robert Kubicas frånvaro gör att teamet tappar takt i sitt utvecklingsarbete.
•••
Pat Symonds blir rådgivare till Virgn Racing och Williams hade ännu en hemsk dag på banan. Pastor Maldonado har visat att han kan krascha i F1 också….
•••
En kul fjärdeplats för Marcus Ericsson och vilken omkörning på det sista varvet. Det känns lovande inför säsongen.

Schumacher i topp

av Anna Andersson

Efte förmiddagens tester är det Michael Schumacher, Mercedes, som har den bästa tiden. 1:20.352. Felipe Massa, Ferrari var tvåa och tream Mark Webber var en sekund långsammare.

Vitalj Petrov och Jamie Alguersuari var båda ute i gruset en stund.

•••

– Jag trodde att Red Bull redan hade testat.

Det är Nico Rosbergs kommentar efter de första testerna förra veckan. Flera förare tycker att Ferrari och Red Bull ser extremt starka ut.

•••

Robert Kubica säger tat han kommer  att vara starkare när han kommer tillbaka.

Frågan är väl när det blir och om han blir helt återställd.

 

 

 

Häng med live i Jerez

av Anna Andersson

Den första dagens tester är avklarade och det var väl inte allt för spännande. Saubers Sergio Perez drog ögonen till sig precis som Toro Rossos Daniel Ricciardo som körde halva dagen.
Han hade en imponerande tid, men det går inte att påpeka för många gånger att tester är tester och det går inte att jämföra bilarna eftersom man inte alls vad teamen testar eller hur mycket bränsle de har i bilen.
•••
Det mesta talar för att Nick Heidfeld får chansen igen. Det är nästan löjligt vad mycket tyskar det är i F1.
•••
Pastor Maldonado körde bara 14 varv för Williams i går, han hade problem med den nya bakvingen.
•••
Lotus Renault hade problem med läckande olja under den första dagen.
•••
Mercedes är inte oroligt trots att det är tre sekunder till täten. Enligt Nico Rosberg är den här bilen bara en tillfällig lösning.
Vill ni följa testerna på datorn kan i ni göra det på:
http://ticker.auto-motor-und-sport.de/
•••
En sjätteplats för Marcus Ericsson, det var en positiv start på säsongen.

En oväntad – men väntad comeback

av Anna Andersson

I dag startar nästa testpass, i Jerez. Men faktum är att det är flera team som nyttjat tiden mellan testerna till att testa. Detta trots testförbudet.
Hur det går till?
Jo teamen har rätt att göra ett antal tester framför filmkameran, då kan de även ta foton till media och sponsorer – och dessutom får de en möjlighet att testa lite utan att några andra team är närvarande.
I fjol fick ju Ferrari enormt stor kritik för att de använde en filmtest till att pröva F10 under säsongen och sedan dess har FOTA skärpt reglerna, nu får man inte använda sig av några delar som inte redan testats under ett race när man genomför ett filmtest undr säsongen.
•••
Förutom filmtesterna har teamen rätt att göra aerodynamiktester under fyra dagar. Men då får bilarna bara köra rakt fram. De testerna kan bytas ut mot tester i vindtunneln med en 100%-modell. Totalt får varje team, då är februaritesterna inkluderade, inte testa mer än 1500 km.
•••
Olyckan i söndags skedde naturligtvis under Robert Kubicas 13.e rally.
•••
Jättetalangen Daniel Ricciardo ska testa för Toro Rosso under dagarna i Jerez.

•••

Så Nick Heidfeld får chansen att testa för Renault. Ni som följt bloggen försår att jag inte är överraskad. Det gick liksom inte att gå förbi den erfarne tysken. Antagligen så känns det sådär för honom personligen när han ersätter sin före detta stallkamrat och  gode vän. Men just nu är klimatet inom F1 så hårt att det inte går att tacka nej till en sådan möjlighet.

 

Nästa krasch

av Anna Andersson

Det har handlat väldigt mycket om Robert Kubica de senaste dagarna, vilket är förståligt. Men det första skräckscenariot där det talades om att han riskerade att tvingas amputera armen har nu bytts ut till att han redan tänker på comeback. Det låter positivt och därmed så lämnar vi det ämnet för att ta tag i lite små nyheter:
Lotus, HRT och Virgin väljer att inte använda sig av KERS i inledningen av säsongen.
Är det ett tecken på att de tre kör i en egen liga i år igen?
•••
Force India skulle presentera sin bil över internet, men det lyckades inte alls. Servern kraschade. Den klarade inte av anstormningen och i stället meddelade teamet via Facebook att det hade tekniska problem.
Men nu är i alla fall bilen presenterad och det är den sista i fältet. Så det är bara att se fram emot premiären den 13 mars, men innan dess är det ett antal spännande tester att hålla koll på så klart.
•••
Nico Hülkenbergs målsättning är att ha en förarplats igen 2012. I år han testförare hos Force India.
•••
HRT finns inte med under testerna i veckan. Den nya bilen kommer först till testerna den 18 februari, i stället för att testa ska HRT hjälpa Pirelli och med en film som spelas in på Monza mellan den 14 och 16 februari.
•••
Åter till Robert – Kubica alltså – imponerande vad den killen klarar av psykiskt. Han har kraschat med egen bil med F1-bil och nu med  en rallybil och det första som verkar dyka upp i hans huvud är ordet comeback.

Stödet till Robert

av Anna Andersson

Läkarna säger att det tar minst ett år innan Robert Kubica kan röra sin hand helt igen – om läkningen går perfekt.
Men ett första besked kommer inom sju dagar, så lång tid tar det innan man vet om söndagens operation var framgångsrik.
Trots de nyheterna så tror de flesta inom F1-världen att Robert Kubica snart är tillbaka.
Här är några citat:
– Han är en kämpe när han var med om en bilolycka kom han tillbaka till F3, tog pole och vann racet. Då tänkte jag bara vem i h-vete är det där?. Därför tror jag att han kommer tillbaka, säger Timo Glock.
– Jag var chockad när jag fick nyheten om olyckan, därför bestämde jag mig för att besöka honom så fort jag fick tillstånd av läkarna. Jag är säker på att Robert starka personlighet kommer att hjälpa honom tillbaka, säger Vitalij Petrov.
– Robert är väldigt stark och jag är säker på att han kan lita på det. Det viktigaste är att hans liv inte är i fara, resten kan vänta. Men jag står vid hans sida, hela tiden, säger Fernando Alonso.
– I den här svåra tiden är alla mina tankar hos Robert. Jag vet själv hur det är att vara i en sådan situation och jag lärde mig hur viktigt det är med stödet i från familj och vänner. Jag hoppas att jag kan skicka lite positiv energi till Robert och jag ber för att allt ska gå bra och att han blir helt frisk, säger Felipe Massa.
•••
Vitalij Petrov, Fernando Alonso och Pastor Maldonado har besökt Robert Kubica på sjukhuset. Även Flavio Briatore var på besök under måndagen.
•••
I Italien är det vanligt att stadsåklagaren startar en utredning när det sker olyckor inom motorsporten. Så även den här gången. Enligt SpeedTV har Giovanni Battista Ferro tagit tag i ärendet och bilen ska ha beslagtagits.
•••
Just det Virgin presenterade sin nya bil i går. Det frösvann i allt kaos kring Robert Kubica. Timo Glock hoppas på att ta teamets första poäng och enligt teknikchefen Nick Wirth har teamet gjort förbättringar över hela linjen. Dessutom hoppas de nya ägarna i från Ryssland att bilen ska nå prispallen under 2011.
•••
Virgin, prispallen. Konstigare saker har ju hänt. Som F1-racet i USA 2005…

•••

Härligt vilket engagemang, vad många kommentarer! Ni är fantastiska och fortsätt, det är enormt kul när det blir så mycket snack på bloggen.

Kommer Kimi tillbaka?

av Anna Andersson

Så är det dag två och efter frågan hur sjutton kunde Renault tillåta Robert Kubica att köra rally kommer nu nästa fråga, vem ersätter honom?
Renault har ju ett gäng med testförare, varav två har erfarenhet av F1 – Romain Grosjean och Bruno Senna.
Men med tanke på att Vitalij Petrov också bara har en säsong bakom sig och att den var ganska så omstridd så är det väl knappast troligt att teamet väljer att köra med Senna som körde för HRT i fjol eller Grosjean som kört för teamet men också fått flytta på sig för att resultatet var för dåligt.
Så även om Eric Boulier sa att Bruno Senna var tredjeförare förra veckan så kommer han nog att ta upp sin mobil så fort det ringer för det finns ett antal intressanta förare som inte har något kontrakt för 2011:
Nick Heidfeld – en säker förare och en av de bästa som aldrig vunnit något lopp. Körde tillsammans med Kubica hos BMW och numera utan kontrakt efter det att han i fjol varit tredjeförare hos Mercedes, testat för Pirelli och kört för Sauber.
Pedro de la Rosa – en gedigen tesförare som kört race för McLaren och för Sauber. Han fick lämna Sauber under förra säsongen och testar nu däck för Pirelli
Vitantonio Liuzzi – har flera års erfarenhet av F1, körde F1 för Force India förra året men fick lämna sin förarplats.
Giancarlo Fisichella – har tidigare kört för Renault (1998-2001 och 2005-2007) och körde senast för Force India, men hoppade in hos Ferrari när Felipe Massa blev skadad 2009. Numera testförare hos Ferrari.
Sedan vill säkert Nico Hülkenberg ta chansen, han är ju testförare hos Force India men körde för Williams i fjol och supertalangen Daniel Ricciardo vill Red Bull, som köper motorer av Renault, gärna se på banan.
Sedan snackas det naturligtvis om Kimi Räikkönen, han sägs ha varit i kontakt med Renault under hösten innan han bestämde sig för ännu en säsong i WRC. Kan han komma tillbaka?
Har jag glömt någon?
Fyll på listan!
Så vem blir det?
Vad tror ni?

Två tummar värda 100 miljoner

av Anna Andersson

Under kvällen kom så beskedet att läkarna klarar Robert Kubicas hand. Han behöver inte amputera den, men det är fortfarande tveksamt om den kommer att bli helt återställd.
Och då väcks frågan om han kan komma tillbaka. Händerna är ju enormt viktiga för F1-förare, det krävs en enorm känsla och de måste fungera perfekt. Allt sköts i från ratten – ni har väl hängt med i snacket om de nya knapparna som retar flera förare?
Jag hoppas verkligen att han blir återställd, att han kan komma tillbaka för Robert Kubica är en ljusglimt på banan och hans comeback efter smällen i Kanada 2007 var imponerande.
•••
Fernando Alonso var förresten på sjukhuset i går och besökte Robert Kubica som är en av hans bästa vänner. Alonso som för övrigt har försäkrat sina tummar för 100 miljoner kronor.
Det säger lite om hur viktiga händerna är….
•••
Ett antal förare och team hörde av sig till Robert Kubica via Twitter och andra liknande kanaler i går, här är ett axplock:
– Jag tänker på dig och hoppas att jag får se dig på banan snart, men framförallt vill jag träffa dig vid sidan av banan, som min vän, skriver Timo Glock.
– Robert bli frisk snabbt, jag önskar dig allt gott, skriver Nico Hülkenberg.
– Robert du har mitt stöd, tänker på dig min vän, skriver Sebastien Buemi.
– Mina tankar är hos Robert i kväll, han är en härlig kille och jag hoppas att han blir frisk snabbt och att han blir helt återställd, skriver Heikki Kovalainen.
– Nyheten om Robert är chockerande, jag hoppas att han blir frisk snabbt, skriver Jenson Button.
– Jag vill be er alla att sända era tankar till Robert Kubica. Han opereras nu. Vi tycker alla väldigt bra om honom och han förtjänar det bästa, skriver Rubens Barrichello.
– Låt oss alla stödja Robert Kubica, som skadades i en olycka. Förutom att han är en fantastik förare är han en fantastisk person, skriver Fernando Alonso.
•••
Jag undrar fortfarande, hur kan ett team tillåta att en förare kör en rallytävling i en helt ny bil en månad innan det är dags för F1-premiär?
F1 och rally är två helt olika saker, risken är uppenbar.
Jag tänkte på det när jag skrev kortisen om hans rallytävling förra veckan och jag tror att det är många med mig som ställer sig den frågan i dag.

Sida 331 av 390