Har vi sett det sista av Robert Kubica?

av Anna Andersson

Robert Kubicas är inte livshotande skadad.
Men hans F1-karriär kan vara över.
Så illa är det efter kraschen i förmiddags.
Den stora frågan som jag och troligen många med mig ställer är hur i hela friden kan Renault tillåta honom att köra rally? Det är inget ovanligt att klubbar och team förbjuder sina spelare/förare att syssla med saker som anses vara för farliga. Jag har för mig att Ferrari inte tillät Kimi Räikkönen att köra rally under sin tid i teamet och det är inte ovaligt att fotbolls- respektive handbollsspelare inte är tillåtna att syssla med alpin skidåkning eller fallskärmshoppning så länge de har kontrakt. Skaderisken anses vara för stor.
Men Renault har valt en annan väg. Teamet har hela tiden tillåtit Robert Kubica att köra rally vid sidan av F1-karriären, rally är en av Robert Kubicas stora passioner i live och han har dessutom funderat på att byta till just rally efter F1-karrären.
Men det kan bli riktigt dyrt, både för Robert Kuica och för Renault. Risken är stor att en av F1-fältets mest talangfulla förare nu är borta i från banan. Inte bara i från säsongen utan även för all framtid.
Det är enormt tragiskt och jag är glad att han klarade livet
•••
Brunos Senna jublade över sin plats som tredjeförare i fredags och snackade om att han skulle få chansen om någon förare bröt benet.
Chansen kan komma tidigare än någon anat.

•••

Eller väljer Renault att kolla med Nick Heidfeld? Kubicas tidigare teamkollega har betydligt mer erfarenhet än Bruno Senna och står ännu utan kontrakt.

Lewis nya kärlek

av Anna Andersson

Så har McLaren också presenterat sin nya bil och har med den till nästa veckas F1-tester. Inför en jublande folkmassa visade teamet upp bilen i Berlin för första gången, det var tydligen Vodafones önskan att ha presentationen i Tyskland. Annars kändes det lite märkligt att man gör det nu när Mercedes spelar en mindre roll än tidigare.
•••
Är det inte lite märkligt att alla förare alltid älskar den nya bilen före säsongsstarten och att de aldrig sett en så vacker bil?
•••
– Jag försöker behandla bilen som om det vore min kvinna, säger Lewis Hamilton.
•••
Är rätt nöjd med att jag inte åkte till Berlin för att trängas på McLarens visning av den nya bilen. Internet-tv var minst lika bra – om inte ännu bättre.
•••
Jean Todt vill ha fler tester igen. Han vill att talangerna ska få möjlighet att testa. Han är precis som så många andra missnöjda med att unga förare får en chans, ett år och sedan får de storstryk av de rutinerade förarna och då står de på gatan igen för det kommer en betalförare. Därför vill han ha fler F1-tester för talanger:
– Förr testades det för mycket, nu testas det för lite, säger han i en kommentar.
– Nu testas det för mycket i fabriken, med simulatorer, datorer och andra hjälpmedel. Mitt mål är att återinföra testerna för talanger.
•••
Timo Glock måste lära sig den ryska nationalsången, för om han skulle vinna ett race så är det den som spelar. Marussia-Virgin ska nämligen köra med rysk licens 2011.

Testfacit

av Anna Andersson

Så var de första två tre testdagarna avklarade och det avslutades med en liten skräll. Renualts Robert Kubica var snabbast och han hade också veckans snabbaste tid.
Han hade den i en av bilarna i från 2011.
Intressant.
Nu blir det spännande att se vad McLaren presenterar i dag och tillästa test kommer både McLaren och Force India med sina nya bilar och då blir det ännu mer spännande att se hur förhållandet mellan teamen är.
Så jag avvaktar lite, det är svårt att komma med analyser efter bara tre dagar när allt är nytt och vissa kör med nya bilar och andra med gamla.
Men det finns ett par saker att notera:
Sebastian Vettel verkar trivas i den nya bilen.
Lotus Renaults nya bil är fantastiskt snygg – och den verkar bara snabb också.
Felipe Massa fortsätter att ha otur, i går brann det efter ett oljelekage och han blev stående i flera timmar.
Under förmiddagen var Michael Schumacher länge den snabbaste föraren i en ny bil.
•••
FIA ska markera vilka omkörningszonerna är för att fansen ska se var förarna får ändra bakvingen. Det är 600 meter och det får kritik av Ferraris teknikchef Aldo Costa som vill se längre omkörningszoner.
•••
Mark Webbers kontrakt med Red Bull går ut efter säsongen, men han kan tänka sig att fortsätta inom F1.

Vettels framtidsplaner

av Anna Andersson

I onsdags var det många förare som klagade över att däcken slits väldigt fort det har Pirelli redan varat för och de har också sagt att de gärna vill ha fler än ett depåstopp.
Just däcken var också en stor snackis bland förarna för sämre däck ger fler depåstopp och det är delade meningar om det är bra eller inte.
Personligen tycker jag att det är bra eftersom det ger ytterligare möjligheter till att förändra strategier och spela lite med taktiken. Sådant är positivt, men vad tycker ni?
Det har snackats om mellan två och tre depåstopp och tre det är rätt mycket det….
•••
Under förmiddagen var två fjolårsbilar snabbast i Valencia, Force Indian med Adrian Sutil och Jenson Button i en McLaren. Sedan var det strax före klockan 14.00 Robert Kubica, Renault, som var snabbast av 2011-årsbilar och därefter var det Michael Schumacher, Mercedes.
•••
Bra väder i Valencia, 16 grader i luften och 26 på asfalten.
•••
Pedro de la Rosa stannar som testförare hos Pirelli.
•••
Den stora nyheten i Storbritannien är att Lewis Hamilton snart kommer att presentera sin nya manager;-)
Då kanske han kan koncentrera sig på körningen i år och inte på bråken med pappa.
•••
Sebastian Vettel har en egen humor…nu har han fått italienarna att bli riktigt heta och stressade. Han fick frågan av RAI om han kunde upprepa sitt svar på italienska och tysken svarade:
– Jag talar italienska när jag kör för Ferrari.
Gissa om italienarna gick igång på det….
•••
Sedan så verkar det som om Mercedes köper  ut Ross Brawn och äger nu teamet till 100 procent. De köpte tre fjärdedelar för 13 månader sedan och nu köper tyskarna den sista biten.

Knäppt med knappar

av Anna Andersson

Fernando Alonso, var snabbast under den andra dagen och Sebastian Vettel kunde inte konkurrera.
Även om de första testerna  inte säger någonting så känns det ändå som om de två herrarna kommer att fajtas om positioner den här säsongen.
•••
Det är många som gnäller på att det är svårt med alla knapparna på ratten när det nu tillkommit både KERS och den rörliga bakvingen. Känns som om det är mycket att lära sig på få testdagar.
•••
Team Lotus är med nu och Heikki Kovalainen är nöjd.
•••
Narain Karthieyan på plats sex med fjolårets HRT:
Det säger väl en del om att tester är tester…
•••
McLaren kör med fjolårsbilen och Lewis Hamilton samlade information om däcken.
•••
Vissa team har önskat sig kontinuitet när det gäller däcken och därför har Pirelli tagit över vissa av Bridgestones ingenjörer.

Vettel vs Alonso – dag 2

av Anna Andersson

Sebastian Vettel var snabbast under onsdagsförmiddagen i Valencia – och nu körs testerna inte på stadsbanan om det var någon som trodde det utan på en riktig bana.
Han körde på 1.13, 614 vilket var en halv sekund före Ferrari och Fernando Alonso som var den näst snabbaste av 2011-års bilar.
Passet avbröts två gånger, Rubens Barrichello fick ett elektroniskt fel på sin Williams och Paul di Resta körde ut på gruset med sin Force India.
•••
Under eftermiddagen lyckades Alonso få till ett snabbare varv än Vettel, 1.13,307 – men det är två timmar kvar av den andra testdagen.
•••
Lotus gjorde premiär och Heikki Kovalainen var nöjd.
– Jag känner redan att det är ett framsteg twittrade han efteråt.
•••
Bernie Ecclestone är inte nöjd med att det körs två race i Spanien, ett i Barcelona och ett i Valencia. Men eftersom det är stadsbanan i Valencia som fått enormt mycket kritik så vore det väl ingen skräll om Valencia blev av med sitt race.

Vettel – schon wieder

av Anna Andersson

Så är testerna i gång och det var väl inga större överraskningar under den första dagen. Sebastian Vettel var snabbat i den nya bilen, sedan var Fernando Alonso tvåa – sett till bilarna från 2011.
Han var också den förare som körde flest varv.
Mercedes hade problem under förmiddagen och Nico Rosberg hann bara med nio varv, han tyckte antagligen inte att det var så skoj att se Michael Schumacher krossa hans tid under eftermiddagen.
•••
Bernie Ecclestone vill inte att Schumi gör honom besviken en gång till.
Det är britten antagligen inte ensam om att känna.
•••
Imponerande av Red Bull och Ferrari att dra i väg med över 90 varv. På de första testerna är tillförlitligheten enormt viktig och då verkar fjolårets två toppteam vara starka igen.
•••
Testerna fortsätter i dag – bloggen och motorsajten återkommer.

Nu är det dags – första testet

av Anna Andersson

Så är det äntligen dags. Rollout i Valencia i dag och vi får se fe flesta nya bilarna på banan. Det enda toppteamet om inte finns på plats med den nya bilen är McLaren som valt att hoppa över de första testerna och som inte presenterar sin nya bil förrän i Berlin den 4 februari.

•••

En ny Red Bull, Toro Rosso, Williams och Mercedes. Stjärnglans i Valencia under morgonen. Vilken gillade ni?

•••
Renault har fyra testförare 2011, Bruno Senna, Romain Grosjean, Ho-Pin Tung och  Jan Charouz.
Är det verkligen nödvändigt med tanke på hur många tester det är numera….
Det är inte direkt så att de har ett stressigt schema. Inte på banan i alla fall.
•••

Senna är förste ersättare om någon av de andra två blir sjuka, skadade eller inte presterar. Annars ska han jobba mycket med  utvecklingen av Renaults sportbilar.

•••

Michael Schumacher tycker inte att det är så viktigt med arbetet i en simulator och därför är han inte så orolig över det faktumet att han blir sjösjuk när han använder den. Han påpekar också att det inte har något med åldern att göra, han blev sjösjuk i simulatorn redan när han körde för Ferrari.

De nya bilarna – här är de!

av Anna Andersson

Så har det äntligen dragit i gång, säsongen allstå.
I dag var det Sauber – där Peter Sauber tyckte att 2010 var ett av de svåraste åren i hans karriär och att det blir en ny start med C30 nu – Team Lotus och Lotus Renault.
I morgon är det dags för de första testerna och rollout, men McLaren, Force India, Virgin och HRT har inga nya ilar att plocka fram i morgon. De teamen får vi vänta lite längre på.
•••
Lotus Renault och Team Lotus.
Jag tycker redan att det är rörigt.
Kommer det att vara naturligt i november eller kommer jag att bli tokig och bojkottar dem redan i juni?
•••
Zak Brown, lägg namnet på minnet. Han är en 40-årig amerikan som är en av favoriterna till att ta över efter Bernie Ecclestone och han skulle själv inte tacka nej till en sådan utmaning.
•••
VM är över.
Det ska bli skönt med vardag igen. Märkligt att det går att sakna något så tråkigt;-)
•••
Jag räknar med att ni kollar in det bildspel som Anders Forsberg sätter i hop och vad tycker ni? Diskutera gärna bilarna. Ni är ju fantastiska på det och det är så skoj när vi får i gång en härlig debatt.

Den nya gudinnan

av Anna Andersson

Ferrari vill vara först i november och är först ut redan nu . Teamet  presenterade sin bil i Italien tidigare i förmiddags och det är som ni sett i knäcket en riktig skönhet.
Men fram till säsongsstarten den 13 mars kommer det att hända mycket, det går knappt att jämföra bilderna på dagens bil med den som står på startlinjen i Bahrain.
Så mycket hinner förändras under testerna.
•••
Värt att notera är att fronten ligger lite högre än tidigare, detta för att få in mer luft under bilen och förbättra aerodynamiken. Även förarna sitter lite högre, dessutom ser diffurorn annorlunda ut.
Men som sagt det hinner hända mycket den närmsta månaden.
•••
KERS är tillbaka och förarna bantar. Eller flera av dem försöker att bli av med något kilo för att kunna ändra viktbalansen i bilen.
Men Felipe Massa som inte ens väger 60 kg tänker inte banta.
•••
Lewis Hamilton uttalade sig nyligen i ämnet bantning och påtalade att han hade problem med en för tung bakdel.
Då snackade han inte om bilen.
•••
Snart låter detta som en blogg i från viktklubben…

•••
Flyttar Vitantonio Liuzzi till HRT? Ja det snackas om att Force India betalar för att han ska köra där. Han hade kontrakt med teamet, men hans förarplats gick till DTM-mästaren Paul di Resta.
•••
Adrian Sutil tror att Lewis Hamilton blir mästare 2011.
Vem tror ni på?

Sida 332 av 390