I dag börjar det

av Anna Andersson

I dag är det dags för Ferrari att presentera sin nya F1:a. Väntar spänt på de första bilderna och de första kommentarerna, det är alltid spännande att se vad Ferrari levererar.
Presentationen går att  följa på nätet, men troligen blir det överbelastat. Så var det i fjol.
Allt startar kl 10.00 och om det är fint väder så blir det ett par varv på banan och detta filmas.
Ska se vad jag kan leverera till er under dagen.
•••
Schumacher snackar om VM-guld. Min farmor berättade gärna sagan om pojken och vargen, är detta samma grej?
•••
Sebastian Vettel har kört de första varven med RB7. Annars så ska Vettel testa tisdag och Webber torsdag, onsdagen delas troligen mellan dem. Där Vettel har det första passet och Webber tar över på eftermiddagen.
•••
Toro Rossos förare delar på testtiden.
•••
I och med att Pat Fry lämnat McLaren så tvingas teamet till vissa omstruktureringar. Paddy Lowe blir ny teknikchef och Tim Goss ska leda ingenjörerna.
•••
I kväll är det Malmö som gäller. Men det krävs nog ett mirakel…

Force India till domstol?

av Anna Andersson

Force Indias nya laguppställning är väl ingen direkt överraskning, men det blir spännande att se vad Vitantonio Liuzzi kan skaka fram. Han har hela tiden hävdat att han har ett vattentätt kontrakt, så frågan är om han är utköpt eller om han kan vidta de rättsliga åtgärder som han har hotat med.
Annars var väl det mest spännande att Paul di resta häll på att missa presskonferensen där hans kulle presenteras. hans flyg från Spanien till Glasgow ströks och han tvingades att flyga via London och hann precis i tid.
•••
Dario Franchitti, Indymästaren, är ju kusin till Paul di Resta och hävdar att  han är bättre än Sebastian Vettel. Det blir spännande att se om det ligger något i de orden.
•••
Sebastian Vettel ja, han tycker att det är synd att förarna inte är vänner.
– Jag har nästan ingen kontakt med någon annan förare, säger han till Auto, motor und sport där han intervjuvas av den före detta Mercedesföraren Hans Hermann so körde F1 under 1950-talet.
På den tiden kunde förarna ses utanför banan.
– Då kunde förarna träffas över en öl, eller bara snacka lite skit, säger Vettel.
– Men nu saknas kamratskap och det tycker jag är synd.
•••
Toro Rosso körde inte med KERS senast, men nu ska de på ”studieresa” till Ferrari som levererar deras motorer och förhoppningsvis blir det KERS 2011.

Vem ljuger?

av Anna Andersson

Så då börjar presentationerna närma sig och vi kan ju konstatera att det är en ny tid. Borta är de storslagna evenemang dr teamen bjöd in tusentals med journalister tillstora presshallar och nu är det snabba små presskonferenser i sambad med  de första testerna och presentationer på internet som gäller I fjol la McLaren ut allt på nätet och i år gör Lotus samma sak.
Ett sätt att spara  pengar och jag kan inte tycka annat än att det är vettigt.
•••
Helmut Marko, Red Bulls snacksalige motorsportkonsulent ni vet, hävdat at det inte är något stort avbräck att Ferrari värvat Neil Martin. Han fick lämna det österrikiska stallet redan i februari förra året, hävdar Marko.
•••
Mercedes bekräftar att Michael Schumacher har haft problem med illamående i simulatorn, men säger samtidigt att det inte har påverkat hans prestation.
Hur vet de det?
•••
Kapstaden ska presentera tre förslag på F1-banor för Bernie Ecclestone. Ett är en stadsbana som ska gå runt den fotbollsstadion som användes under VM.
Bernie Ecclestone vill som bekant ha F1-race på samtliga kontinenter och Sydafrika har inte arrangerat F1 sedan 1993.
•••
Dags att ladda inför semifinalen.

Prosts attack

av Anna Andersson

Var det däcken, åksjukan eller tre års frånvaro som gjorde att Michael Schumacher såg rätt blek ut 2010. Eller är det som Alain prost säger – han är för gammal. Fransmannen vann sin sista VM-titeln när han var 38 år och han säger nu att han anser att Michael Schumacher är för gammal med sina 42 år: –

Jag anser att det i hans ålder är omöjligt att komma tillbaka där han var. Vad tycker ni? Nu väntar en brutal säsong för Schumacher. Nu måste han bevisa att han är tillbaka, om han vill ta sig tillbaka. Ett år går det att överleva på att han hade en lång paus och simulatorn inte funkade. Men andra året, då är det upp till bevis.

•••

Lotus Renault har testat motorn på den nya bilen och allt fungerade om det ska meddelar teamet.

•••

Lotus och Lotus har varit i rättsliga förhandlingar och namnet Team Lotus är kvar. I alla fall till den 21 mars. Då ska ärendet tas upp igen.

•••

Giancarlo Fisichella har krockat med sin Ferrari. Han körde in i baken på en framförvarande bil och tvingades uppsöka sjukhus. Men han var så frisk att han kunde lämna sjukhuset nästan direkt. Han bromsade för sent i en kö.

•••

Det finns en risk att det inte blir något F1-race i Shanghai i år. Banan byggdes i ett sumpområde och nu har tre kurvor börjat sjunka! Enligt arrangören är det ett problem som går att lösa…men vi får se.

•••

Mot Malmö och match mot Danmark.

En överraskning?

av Anna Andersson

Du vet hur det är, man parkerar, shoppar några timmar och sedan är bilen – borta. Man har helt enkelt glömt bort var man parkerade.
Så står det i engelska tidningar i dag efter pappa Buttons bilhistoria.
Jag har gjort det en gång själv, var på fest ute i skärgården under lördagen och det blev sent. Men eftersom detta var under den tiden när jag själv idrottade på elitnivå så körde jag både dit och hem, utan att dricka en droppe.
Men när jag kom upp tidigt söndag morgon, på väg för att springa en mil ute på Ågesta så hade jag ingen aning om var jag parkerat bilen. Det tog säkert tio minuter och jag var tvungen att gå igenom var enda minut innan jag kom på att bilen stod på St Paulsgatan – där jag annars aldrig parkerar.
•••
Nu till betydligt viktigare grejer – det ryktas om att Lotus Renault även ska kontraktera Roman Grosjean som tredjeförare. Officiellt blir det den 31 januari när de presenterar bilen. Schweizaren har tidigare varit testförare för Renault och han har även kört för teamet, men det är bara några dagar sedan som Fairuz Fauzy presenterades som testförare för Lotus-Renault.
•••
Nico Rosberg får köra den första svängen med Mercedes nya bil. Schumacher får vänta.
•••
Niki Lauda har en ny sponsor, det gör att kepsen kommer att vara blå och inte röd i år.
Så ni känner igen honom;-)
•••
Titta det gick ju. Dags att röra sig mot Malmö inför matchen mot Serbien i morgon.

Lotta ut däcken

av Anna Andersson

Den stora snackisen nu, veckan innan nästan alla bilar ska presenteras är däcken.
Pirelli har avslutat ett regntest och är nöjda med det, det enda frågetecknet just nu är väl hur däcken reagerar på KERS, som kommer tillbaka till nästa säsong.
Sedan finns det en stor sak till, hur är Ferraris relation till Pirelli?
Det är flera höjdare som uttryckt sin oro för att italienarna ska få en fördel av att det nu är ett italienskt företag som levererar däcken.
FIA har försökt kringgå detta och för att slippa snack sägs det nu att däcken ska lottas ut bland teamen. Detta för att Ferrari inte ska få någon fördel och för att ingen ska kunna hävda att Ferrari har fått en fördel.
Rätt eller fel?
Vad tycker ni?
•••
10 februari.
Då ska McLarens nya bil få känna på banan för första gången- Den 4 februari presenteras den i Berlin.
•••
 Handboll innebär kamp och löpning, spring och spela, inte tvärtom. Det har aldrig fungerat.
Så våga, fram med hjärtat och visa att ni är män.

Får supertalangen en plats redan i år?

av Anna Andersson

Daniel Ricciardo minns ni väl? Killen från Australien som körde Sebastian Vettels bil snabbare än vad Vettel gjorde under testerna efter F1-säsongen.
Nu väntar Red Bull på att få slänga ut honom i hetluften.
Enligt Red Bulls motorsportkonsulent Helmut Marko så kommer han att köra F1 senast 2012.
Med andra ord så kan det vara dags redan i år. Det betyder att trycket på Toro Rossos båda förare växer, Ricciardo ska köra fredagsträningarna för teamet i år och den som inte presterar får flytta på sig.
Svårare är det inte.
Inte när det finns en sådan talang bakom.
•••
Force India ska presentera sina båda förare inom kort.

•••

Någon som vill se hur banbygget i Texas får? Kolla då in:

http://www.motorsport-magazin.com/formel1-bilder/bauarbeiten-austin-gp-texas-galerie-specials-2011,1,1,0,60,7775,0

•••
Lucas di Grassi, som körde för Virgin i fjol, meddelar att han pratar med ett par team fortfarande, men att han satsar på att köra F1 igen 2012.
– Det var pengarna som talade, säger han.
•••
Tänk ibland önskar jag att jag vore en bläckfisk.

Pengar eller talang?

av Anna Andersson

Nu kommer det fram. Det sägs att Rom vill ansöka om att arrangera OS 2020 och att det är därför som planerna på ett F1-race i staden har lagts på is.

•••

Felipe Massa har fixat till sin sits och arbetar nu med simulatorn. Allt för att 2011 ska bli bättre än 2010.

•••

Pirelli meddelar att däcktesterna i Abu Dhabi varit framgångsrika. Det var Pedro de la Rosa som avslutade teserna. Undrar vart han tar vägen nästa år? Har han pengarna till HRT? Nr det gäller Nico Hülkenberg så verkar det väl bli en övergång 2011 och att han satsar på att få ett fredagsjobb för att köra igen 2012. Han har inte de pengarna som krävs, enligt hans manager hade väl Virgin velat ha honom men Hülkenberg är ingen betalförare. Frågan är väl om det går att överleva på talang numera. Tyvärr.

Nattliga äventyr i Abu Dhabi

av Anna Andersson

Måste erkänna at jag är väldigt spänd på däcken till nästa säsong. Pirelli säger att de vill ha in minst två depåstopp och det är ju trots allt positivt.
Det ger vissa möjligheter till att leka lite med strategin och det är inte fel.
Samtidigt så vet man aldrig hur bilarna passar till däcken, vilka bilar som äter däck och vilka som skonar dem.
Sedan kan det vara så att förare som i fjol hade enorma problem, som Felipe Massa och Michael Schumacher, kan få en helt ny chans i år.
Avvaktar de första testerna med spänning.
•••
Det var däcken, däcken i och ingenting annat som var Felipe Massas problem 2010.
Så säger han själv i alla fall.
Jag vet inte om jag riktigt köper den förklaringen.
•••
Pirelli testar nu däck i Abu Dhabi, de gör det på en regnvåt bana under sena, sena kvällar. Det är konstgjort regn och eftersom solen torkar upp banan på dagen så får testerna ske under natten.
Dessutom vill däcktillverkaren åt det varma klimatet eftersom det ofta regnar under racen i Asien.
•••
Renault kan få ett problem i Kanada. Den nya lacken påminner väldigt mycket om en cigarettförpackning – och det är förbjudet att göra reklam för tobak även i Kanada. Nu kan det hända att Renault tvingas in i en rättsligttvist i Kanada.
•••
Argentina i kväll i Scandinavium.
Då hoppas jag på en seger till.

Alonso – en trollkarl

av Anna Andersson

Så då är Dakar avgjort och det börjar att närma sig tiden för de första F1-presentationerna.
Bloggen kan meddela att Fernando Alonso varit och provat in sin sits och att David Coulthard kommer att behålla jobbet som rådgivare till Red Bull, trots att han ska kommentera för BBC på heltid.
Lite dubbla stolar där och det är bara att hoppas att han kan behålla objektiviteten. Personligen har jag lite svårt för att folk har uppdrag åt två saker som egentligen konkurrerar. Går det att vara objektiv eller sitter han i TV och undanhåller information? Höjer han sina killar för Red Bulls skull? Var är sympatierna?
Vad tycker ni?
•••
Pat Symonds, Flavios vapenbroder ni vet, vill tillbaka till f1.
•••
Sedan gör McLaren en Red Bull och börjar årets tester med den gamla bilen. Ett trick som fungerade i fjol. Hur är det i år?
•••
Fernando Alonso gillar trolleri och han kan trolla. Han lyckades trolla med kort, en nalle och en kondom så att Valentino Rossi var helt förtvivlad och bortgjord. Detta hände under avslutningen av Wroom i Italien.

Sida 333 av 390