Vilken jäkla sågning

av Anna Andersson

Ännu en ny statistik har kommit. Tur är väl det för jag och Anders, som jobbar med motorwebben denna vecka, kan lägga ner 20 timmar om dygnet på detta men det händer än då ingenting.
Det är stendött.
Det är semester.
Men den senaste statistiken i från Auto, Motor und Sport är ändå lite rolig. Den ger Nico Hülkenberg beröm för att han kör säkert och är den förare som gör minst antal misstag under racet.
Fast det räcker inte.
Har han ändå inget kontrakt 2011. De förare som ligger i topp av VM-tabellen riskerar betydligt mer och återfinns längre ner. Vad är det vi brukar säga? Man måste våga för att vinna.
•••
En jäkla sågning av Felipe Massa. Han har gjort en dålig säsong, men det kan inte vara kul att läsa det uttalandet även om han har två år kvar på kontraktet.
En sådan säsong till och hans tid i teamet är troligen över.
•••
Ferrari kommer att presentera sin nya bil, efterföljaren till F10, veckan innan vintertesterna startar. Med andra ord mellan den 25 och 31 januari, för testerna startar den 1 februari.
•••
Vitantonio Liuzzi är fortfarande säker på att han kör 2011. Han menar att han har ett kontrkat med Force India.
•••
Hoppas handbollstjejerna slår Ungern.

En snorunge eller tidernas talang?

av Anna Andersson

Red Bull satsade på frifart 2010 och även om förbudet mot teamorder är borta så säger Christian Horner nu att man inte ska använda sig av teamorder 2011 heller. Förarna får köra fritt om titeln även nästa år.
Det blir spännande att se vad Sebastian Vettel kan göra 2011. Vad tror ni? Har Villeneuve rätt? Är han en bortskämd snorunge? Eller är han den supertalang som så många andra experter säger att han är?
•••
Före detta F1-förare har hjälpt tävlingsledningen 2010 och det upplägget kommer FIA att fortsätta med även nästa säsong.
•••
FIA har även sett till att de får större möjligheter att straffa förare, man vill undvika att förare byter linje flera gånger, att styra ut utanför banan för att försvara sin position. Dessutom så kommer de förare som ignorerar en blå flagga att rapporteras till tävlingsledningen.
De var de nya reglerna i korthet, det lär finnas anledning att återkomma till dem inför nästa säsong.
•••
Proton meddelar att de är besvikna på Lotus prestation 2010 – kanske därför de väljer att satsa på Renault Lotus. Ett toppteam och bra reklam är ett måste….
•••
Team Lotus gav ju testföraren sparken för någon dag sedan och nu står det klart varför, GP2-förarna i AirAsia (juniorteamet) kommer att vara testförare för F1-teamet 2011.

Lotus bryter kontraktet

av Anna Andersson

Sebastian Vettel har fått sin buckla nu och han har också fått uppleva en helt annan del av F1.
En del som han inte varit van vid tidigare, han har svårt att hantera allt som sker runt en världsmästare.
– Det är svårt och lära sig hantera den här situationen, det är första gången som jag står inför den utmaningen i F1, säger han.,
– Nu kan jag inte längre åka in till stan och bara strosa.
•••
Force India har fortfarande inte bestämt sig för vilka förare som kör för dem nästa år, men Paul di resta verkar ha ett bra läge. DTM-mästaren förhandlar fortfarande med teamet, Mercedes vill ha inom honom i F1 och enligt kusinen Dario Franchitti har han en större talang än Sebastian Vettel.
Franchitti borde ju ha koll på det med hästrafter och talang kan man tycka.
•••
Lotus skrev ett femårskontrakt med testföraren Fairuz Fauzy från Malaysia. Han fick köra på fredagarna i Sepang, Silverstone, Hockenheim, Singapore och Abu Dhabi.
Men Lotus bryter kontraktet efter bara en enda säsong.
Inte allt för överraskande kanske eftersom han stöttats av proton som nu också är med hos Renault (via Lotus).

Teamorder är tillåtet igen

av Anna Andersson

FIA hade möte i Monte Carlo, det är sällan speciellt intressant, men så kom nyheten.
Förbudet mot stallorder har redan skrotats och till nästa år är det okej igen.
Byt plats bara, så länge ni inte skadar sportens anseende så är det helt i sin ordning.
Allt kom naturligtvis upp till ytan efter Ferraris agerande på Hockenheimring i somras.
Personligen tycker jag att det är helt okej. F1 är både ett teammästerskap och ett förarmästerskap och då måste också teamen få arbeta som ett team, men självklart så tycker inte jag heller om när en bil stannar för att släppa förbi den andra redan i säsongens fjärde lopp eller något liknande. Då blir det löjligt.
Å andra sidan har de flesta team använt sig av detta sedan historiens början och de har använt sig av det även när det varit förbjudet, så vad sjutton. Då är det bättre att göra det legalt.
Vad tycker ni?
•••
Småskrattar lite åt att det är just Jean Todt som avskaffar regeln.

•••
Växellådan måste hålla i fem och inte bara fyra race nästa år.
•••
Från och med 2012 så får de TV-bolagen som sänder F1 ta del av ännu mer intern radiokommunikation.
•••
Just nu känns det extra bra att Red Bull vann VM utan stallorder 2010.
•••
Trevlig tredje advent.

Fredagssnack – Team till salu

av Anna Andersson

Det är fredag, snart tredjeadvent och så lugnt på motorfronten att det tar flera timmar att bara hitta ett par rader att rapportera om. Nästan löjligt vad många telefonsamtal och tidningar/websidor, som måste plöjas bara för att få i hop en kort liten blogg.
Ibland är det svårjobbat;-)
Men jag är ändå glad att ni hänger i och läser och kommenterar. Det gör det hela lite mer motiverande när det gått tre timmar till att skriva typ en enda mening….
Så vad snackas det om i dag?
Jo, David Hunt kan inte förstå Lotus och Renault. Han är brorsa till James Hunt och hade rättigheterna till namnet Team Lotus och sålde dem till Tony Fernandes och hans team tidigare i år.
– Jag tycker att det verkar dumt med två team, oavsett i från vilket håll man ser det. Någon borde prata om hur förvirrande det kan vara för fansen, säger Hunt.
– Har man varnat Renaults alla sponsorer vad detta innebär och vilka skador det kan innebära om man syns i ett sammanhang med något som verkar vara en krigsförklaring i från Protons sida.
•••
Luca Badoer lämnar Ferrari efter 13 år. Han är inte längre testförare för Ferrari.
•••
Det sägs att HRT inte har någonting som en liknar en bil än så länge, samtidigt som de andra teamen planerar för vilka dagar de ska lansera nästa års fartunder.
Enligt spansk press är dessutom teamet nu till salu.
•••
Ni som undrar över Marcus Ericsson och hans framtid så är ingenting klart än. han hopas på GP2 och ett kontrakt innan året är över.

Dagens hetaste snack

av Anna Andersson

Gårdagens och dagens snackis är  ändå Lotus, Lotus-Renault och Lotus-Renault.
Två team med samma namn – bakom båda står proton ett Malaysiskt företag som äger sportbilstillverkaren Lotus och som även är inblandade i Tony Fernandes team Lotus.
Det kan tyckas rörigt och Tony Fernandes och Mike Gascoyne var inte sena att attackera Dany Bahr, VD för Lotus Sportbilar, på Twitter.
”Ni kan lita på att vi är Team Lotus och vi har kommit för att stanna.”
Frågan är vilka svallvågor detta får i F1, vad händer om det är två team med samma namn?
Vilka konsekvenser får det?
Vad tror ni?
Bahr menar att det absolut finn plats för två team med namnet Lotus-Renault.
•••
Team Lotus kommer att vara gul-gröna även 2011. Eftersom Lotus Renault redan bestämt sig för klassiska svart gult så behåller Team Lotus sin lack från 2010.
•••
Nigel Mansell tror att Mercedes kommer att bli den stora överraskningen 2011.
•••
Mark Webber försvarar sig nu och meddelar att axelskadan inte påverkade honom på något sätt och att han inte hade några som helst problem att köra de sista fyra racen förra året.
•••
HRTs Colin Colles förhandlar med GP2-föraren Davide Valsecchi om en förarplats 2011.

•••

Någon som är förvånad över att man måste vara lite galen för att köra F1 som Sebastian Vettel säger? Nej tänkte väl det.

Tror inte att det går att bli världmsästare i någon sport utan ett visst mått av galenskap.

Han kungen av depåstoppen

av Anna Andersson

Ni passar väl på att läsa texten om depåstoppen i dag? Kanske inget världsomvälvande men ändå intressant. Det är lite kul att se att Michael Schumacher faktiskt är bäst i fältet på, det visar hur viktig rutinen kan vara.
Det blir spännande att se om han får ordning på bilen, jag trodde ju att han skulle vara betydligt bättre redan i år och anledningen till det är att jag inte trodde att han skulle göra sig en otjänst och komma tillbaka om han inte hade något att hämta.
Men antagligen hade han själv ingen aning om hur mycket sporten förändrats och hur tung baksmällan efter VM-guldet 09 skulle bli.
Vad tror ni. Är det Schumi i bilen 2011 och vad kan han lyckas med?
•••
Crashgate verkar äntligen vara över, Renault har bett familjen Piquet om ursäkt och även betalat ett skadestånd för att de kallade Nelson jr och hans legendariske pappa för lögnare i ett pressmeddelande i samband med affären.
Nelson jr meddelar att han är glad över ursäkten, men att han också anser att Renault skulle ha gjort detta redan tidigare.
•••
Formel Renaultförare Lewis Wilson har fått McLarens Autosport Award och belönas med ett test.
•••
Den trefaldige världsmästaren Jackie Stewart tror at Mark Webber är extra stark 2011.
Det är han säkert.
Om han låter bli att cykla – och ramla….

Klantigt Webber

av Anna Andersson

Jag kan förstå att Christian Horner är besviken och frustrerad över att mark Webber inte berättade för teamet att han ramlat med sin cykel – igen.
Dessutom är det rätt klantigt av Webber att ge sig ut på en sådan cykelutflykt när det är dags för säsongavslutning och han leder VM.
Ett tips är väl att förbjuda mountinbikecykling i hans kontrakt. Det verkar ju inte som om han kan hålla sig på hjulen…
•••
 Michael Schumacher är optimistisk för 2011. Han menar att man hos Mercedes förstod vad som var fel i tid och nu är motiverade och förberedda för 2011:
– Vi förstod ganska snabbt varför det inte fungerade och nu arbetar vi för att få koll på de grejerna till nästa år, säger han till Motorsportmagazin.
– Teamet vann VM 2009 och fick ett tufft uppvaknande och för mig är det självklart viktigt att hitta svagpunkterna så att vu kan hitta rätt väg och utvecklas tillsammans med teamet och ingenjörerna och på så sätt arbeta oss framåt.
•••
Plan A är en förarplats, plan B är att gå tillbaka till rötterna och bli McLarens testförare.
De tankarna snurrar just nu i Pedro de la Rosas huvud.

Alonso – årets förare

av Anna Andersson

Fernando Alonso är säsongens förare enligt teamcheferna. De är inte alls speciellt överraskande om man ser till vilken upphämtning som han gjorde. Han låg väl 47 poäng efter VM-ledaren i juli om jag inte minns fel, men sedan började en enastående upphämtning.
Det var riktigt imponerande, det var Kimiklass på den.
Lite synd för storyn bara att han tappade allt i sista racet, men å andra sidan var det en bra story med Vettel också som bara hade ledningen av VM vid ett enda tillfälle.
När säsongen var över.
•••
Intressant att teamcheferna tycker att Nico Hülkenberg var säsongens åttonde bästa förare 2010. Han har ingen förarplats 2010.
Han har för få sponsorer. Måste säga att det stör mig att pengar går före kunskap och kvalité.
Och det gäller inte bara honom utan även andra duktiga förare.
•••
Luca Montezemolo funderar över om han ska fortsätta som överhuvud hos Ferrari eller ge sig i i den politiska världen.
•••
Tony Fernandes, Lotus, har valts till årets buisnessmann i Asien.
•••
De har tagit sig samman i Australien och jobbar mot ett mål. Det blir F1 där 2011.
•••
Tyska Motorsporttotal.com har gjort en omröstning om vilken säsong som varit den bästa och 19,08 procent anser att 2010 var den bästa F1-säsongen, 54,15 procent ansåg att det var en av tidernas bästa F1-säsonger. Nästan 10 000 människor deltog i omröstningen
Vad tycker ni?
•••
Heikki Kovalainen är på bättringsvägen, han meddelar via Twitter att han genomfört den sista skallröntgen och att allt är bra, men att han måste vila en vecka till innan han börjar med fysträningen.

Det var bilen det var fel på….

av Anna Andersson

Michael Schumacher öppnar nu munnen och förklarar i tysk press att han haft enorma problem med bilen i år. Att han inte fattat varför han varit sämre än Nico Rosberg, men att datan är tydlig och allt som oftast har han haft problem med däck och bil, F-ducts har inte funkat eller att den har funkat på fel ställen och att underredet har bränts för att avgasröret varit för varmt.
Men för att inte skapa oro i teamet har han inte sagt något i externt utan bara internt.
– Om och om har jag haft problem med bilen, men det har inte Nico haft, säger Schumi
– Varför jag inte har sagt något? Jag pratar med teamet och ofta har jag inte fått reda på det förrän långt senare. Och hur tror ni att jag har känt mig? Vi har haft frågetecken hela säsongen, men det kommer vi inte att ha 2011.

Och är det så lär han inte bara snacka internt ….
•••
Lotus kör inte med KERS 2011.
•••
Felipe Massa menar att det inte alls är allt eller inget som gäller för hans egen del nästa år. Undrar om Ferrari håller med?
•••
Efter benbrottet 2008 la Mark Webber ner sin Pure-Tasmania-Challenge, men nu är han och tävlingen tillbaka. Ett nytt treårskontrakt är undertecknat och tävlingen körs 5-8 december 2011.
Men vilken disciplin är ännu inte klart det har snackats som simning, rafting, att klättra i grottor eller i berg.
•••
Frank Williams anser att Sebastian Vettel, Lewis Hamilton och Robert Kubica är de bästa förarna och att Mark Webber kommer att vara ännu bättre 2011.
– Racerförare är märkvärdiga människor och man ska aldrig underskatta den. Det har att göra med hur bra hans bil är nästa år.

Sida 336 av 390