Ni är fantastiska – och lite skvaller såklart!

av Anna Andersson

Tack alla! För de fina orden i kommentarerna till det senaste inlägget, förstödet, för era tillrop och era intressanta samtal som ni för här på bloggen. Jag är enormt glad och tacksam att ni är så många som har följt med mig under säsongen och att ni är så många som följer med mig. Jag hoppas på att det blir ännu fler till nästa år. Så har ni polare som är F1-intresserade, tipsa vidare för ju fler vi är som läser bloggen – och motorsidan också för den delen – ju fler som klickar och läser ju gladare blir cheferna och förhoppningsvis kan vi få större resurser att jobba med.
Inför säsongen var jag väldigt osäker på den här bloggen, på om jag skulle klara av att dra runt den med tanke på att vi var fyra man förra året utan att den var allt för välbesökt. Men det har gått, tack vare er och självklart kommer jag att fortsätta – även om säsongen är över.
 Däremot kommer jag antagligen inte att kunna skriva lika ofta, det beror ju lite på vad som händer och off-season är det alltid lite osäkert.
Men häng med, annars kommer jag att sakna er.
•••
Förresten intressant i från juniortesterna i Abu Dhabi, Mark Webber verkar ha fått en efterföljare . Daniel Ricciardo, Australien, testade för Red Bull och han var överlägsen. Han körde 83 varv och den bästa tiden var 1:39.616. Det var över en sekund snabbare än konkurrenterna och översatt till racet i lördags så hade han tagit startplats tre!
Han var bara 0,222 sekunder efter Sebastian Vettel – men 0,309 sekunder före Mark Webber.
Och detta vid liknande väderförhållanden.
Intressant.
– Jag var närmare än jag trodde, var 21-åringens kommentar.
– Och i Q3 hade killarna mindre bensin i tanken än vad jag hade. Så det finns mer att ta.
•••
Pastor Maldonado imponerade i HRT – jo det är möjligt att imponera i den bilen…Han var över en sekund snabbare än vad Christian Klien och Bruno Senna var under kvalet i lördags. Visst, det var mer gummi på banan, men en sekund. Nej, så stor betydelse ska det inte ha.
•••
Lotus meddelar att det inte är troligt att det blir några förarförändringar till 2011.
•••
Det mesta tyder på att Nico Hülkenberg och Williams går skilda vägar. Tysken skulle ha kört Pirellitestet för Williams, men Rubens Barrichello tar över den uppgiften och i morgon ska Pastor Maldonado testa för Williams.
Så troligen är det han som kör vid Barrichellos sida nästa år.
•••
Marcus Ericssons teamkollega Josef Kral och Davide Valsecchi ska avlösa Pastor Maldonado och testa för HRT under juniortesterna.
•••
Nej nu ska jag ha ledigt i någon dag till så jag sätter punkt för att ägna mig åt familjen. Frågan är hur länge fingrarna kan hålla sig stilla.
Vi hörs senast på fredag;-)

Super Seb

av Anna Andersson

Vettel är mästare.
Tyskland är tillbaka på tronen.
På något sätt så känns det så naturligt efter en säsong som i år.
För det är ju så att Red Bull har dominerat. Sebastian Vettel har kört in på pole position vid tio tillfällen i år. Han hade kunnat avgöra mästerskapet när hans motor brann i Sydkorea.
Han har helt enkelt haft bäst form. Han vågar vinna och han gör det som han tror på, han struntar i vad folk tycker om tänker. Han tvekar inte.
Och alla vet att den som tvekar när det är jämnt är körd.
Dessutom så hatar han att förlora, jag vet inte hur många gånger som jag och flera av er har kommenterat hans tjuriga uppsyn när det inte går hans väg. Det är enkelt att skratta åt det, men det kanske är just det som gör honom till en sann mästare.
Vad tycker ni om säsongen? Vad tycker ni om Sebastian Vettel?
Låt säsongen leva lite till och fortsätt att diskutera. Ni har varit fantastiska på den punkten de senaste veckorna.
•••
Det har varit sju tyska förare. Sju. Det är helt vansinnigt. Inte konstigt att det är en tysk mästare…
•••
På presskonferensen efter kvalet tog Sebastian Vettel själv upp det faktum att han haft tio poles i år och att det bara är sju andra förare som lyckats med det tidigare.
– Alla har blivit världsmästare, sa Vettel.
– Det kanske är ett bra omen, jag får hoppas på det.
Snacka om att han hade rätt!
•••
Ska du ner till Tyskland och kolla in den underbara lilla staden Heppenheim som ligger ”an der Bergstrasse” söder om Frankfurt am Main så missa inte glasskafet. Där är glassen fantastisk. Det är möjligt att det är stängt nu under vintern, det var ett tag sedan jag var där, men den lilla staden med korsvirkeshusen är absolut värt ett besök.
Dels för att följa i Sebastian Vettels fotspår och för att den är fantastiskt mysig.
•••
Det kommer att ta ett tag innan jag smält den här finalen, oavsett vilka sympatier man har så var den perfekt. Så spännande och med en oväntad utgång. Härligt.
Men nu blir det en lång, lång vinter. Tack för den här säsongen.
•••
 Premiären körs den 13 mars;-)

Vettel mästare

av Anna Andersson

Sebastian Vettel är världsmästare. Tidernas yngste. Fernando Alonso var bara sjua i mål. Det var inte alls den utgången som jag hade trott på. Inte inför racet i alla fall. Jag trodde aldrig att Ferrari skulle släppa det övertaget som de hade, men på något sätt så känns det ändå rättvist. Sebastian Vettel har vunnit flest race i år, han har tagit tio poles och han hade kunnat vinna redan tidigare om inte motorn gått sönder när han var i ledningen av racet i Sydkorea.
Det känns skönt att det inte var en stallorder som avgjorde säsongen utan att den fick avgöras på banan.
Tack Red Bull för att ni tog fansen på allvar.
Det är en seger för sporten.
•••
Inför säsongen så tippade jag Sebastian Vettel som segrare, även om jag var osäker. Men sedan efter smällen i Turkiet trodde jag inte alls på det. Det kändes som om han och teamet inte var mogna den uppgiften. Nu har de bevisat motsatsen.
••
Tyskland jublar.  Michael Schumacher har lämnat över tronen. Till Sebastian Vettel.
Nu lär F1 bli gigantiskt här igen.
 •••
Undrar om Ferrari ens diskuterade möjligheten att Alonso kunde fastna bakom Vitalij Petrov?
•••
Michael Schumacher är sällan frispråkig när han pratar med engelsktalande media. Efter vad jag förstår sa han två korta meningar till Viasat Motor och sa att det var hans fel att han snurrade och att han var okej.
Till tysktalande media så finns det mer att säga:
– Det var ett sådant tillfälle när man verkligen går in i sig själv och försöker att göra sig så liten, så liten som möjligt. Men vi rörde aldrig varandra så det var okej, säger han.
– Först tyckte jag att jag hade kört i hop lite med Nico Rosberg, men så var det inte. Med andra ord så är de ingen annan än jag själv som bär skulden till det.
•••
FIAT hare köpt tillbaka sina andelar av Ferrari i från investmentbolaget Mubadala, Abu Dhabi, och äger nu 90 procent av Ferrari.

Finaldagen ur en förares perspektiv

av Anna Andersson

Så då är det äntligen dags.

Men vad sysslar förarna med nu? Klockan är ungefär 14.30 i Abu Dhabi och jag tänkte att jag skulle dra ner ett par rader om vad som händer bakom kulisserna.

Ungefär så här ser finaledagen ut för Alonso, Vettel och gänget:

11.30

Fotografering med teamet. Det görs oftast inför sådana viktiga race seden är det lunch.

13.30 Förarnna går till VÌP-området, till stallets viktigaste gäster och sponsorer. De låter sig intervjuvas och småpratar en stund, dessutom blir de plåtade  med de viktiga gästerna. Det görs före vartenda race.

Undrar om Zlatan, Messi och Rooney också kliver upp till VIP-folket runt tre timmar före avspark av en VM-final….Knappast…

13.45 Möte inför racet. Vad är det som gäller? Hur ska vi hantera situationen? Nu diskuteras strategin.

14.45 Möte med ingenjörerna.

 

15.35 Förarparaden. VM-rivalerna träffas för första gången under dagen. De åker ett varv på banan och vinkar till publiken innan de drar sig tillbaka i sina motorhomes för att koncentrera sig.

16.20 Förarna går in i respektive garage. Nu är det allvar.

16.30 Depån öppnas, förarna kör ett varv innan de sställer sig på rätt startposition.

16.45 Toapaus, lite dricka, ett sista snack med ingenjörerna och vissa förare svarar kort på frågorna från olika TV-bolag.

16.50 Förarna sätter sig i sina bilar, dags för formationsrunda och start.

17.00 Nu startar racet.

18.30 Världsmästaren koras, men pokalen får han inte förrän i Monte Carlo om en månad.

Nu kör vi!

 

 

Vad händer i första kurvan?

av Anna Andersson

Vad händer in den första kurvan i morgon? Det är enormt spännande. För som läget är nu måste Sebastian Vettel, Red Bull vinna loppet för att kunna vinna VM och samma läge har McLarens Lewis Hamilton.
De startar bredvid varandra. Vem är först in i den första kurvan?
Det blir sjukt spännande.
Men samtidigt så känns detta som ett riktigt drömläge för Fernando Alonso, Ferrari. Han har råd att tappa en placering och ändå vinna titeln, i fall Vettel nu vinner racet i morgon.
Men vilken flopp för Mark Webber. Han lyckades inte alls när han som mest behövde det. Startplats femma var inte vad han hoppats på, men formkurvan har varit vikande. Kan de vara så att han inte klarar pressen?
•••
Det var Sebastian Vettels tionde pole för säsongen. Det har bara sju förare klarat av tidigare. Alla av dem har vunnit VM.
Är det ett tecken?
Fast å andra sidan, med tio pole positions, borde han redan ha varit klar mästare…
•••
Lewis Hamilton är den förare som verkar vara mest avspänd Han har ingen press på sig och kan satsa allt.
– Det hjälper så mycket att jag kör helt utan press. Det är en enormt skillnad mot 2007 och 2008 när det var väldigt tufft, säger VM-fyran
– Teamet har förbättrat bilen väldigt mycket och vi har allt att vinna. Inget att förlora. Jag kan inte klaga.
Med andra ord blir det full attack av Hamilton. Lita på det.
•••
Var det så att snacket om teamorder löste sig själv nu när Webber floppade?

•••
Michael Schumacher kvalade ut Nico Rosberg i säsongens sista race.
•••
Timo Glock fick böta 6000 kronor, han körde 2,4 km för snabbt i depån under den tredje träningen.
•••
För allt i världen, missa inte starten i morgon klockan 14.00. Första kurvan kan avgöra hela säsongen.

Senaste skvallret från depån

av Anna Andersson

Två träningar är avklarade och det känns faktiskt som om Red Bull kan få konkurrens i kvalet. Av McLaren.
Den nya bakvingen fungerar tydligen riktigt bra och Lewis Hamilton låter positiv.
Det brukar alltid vara ett tecken på att han blir livsfarlig…
Men räcker det? Det är den stora frågan.
För att någon annan än Fernando Alonso ska vinna guldet så behöver förarna hjälp av varandra. Mark Webber kan fixa det med hjälp av en teamkompis, men för Sebastian Vettel och Lewis Hamilton är det betydligt svårare än då.
Och släpper Fernando Alonso greppet.
Jag har svårt att tro det.
Men det vore naturligtvis kul med en överraskning i kvalet och sedan ett race som avgörs i någon av de sista kurvorna, som i Brasilien 2008.
•••
Jenson Button var för snabb i depån, han klockades gör 64.4 km (4,4 km för mycket) och det kostar typ 10 000 spänn.
•••
Snacket i depåområdet handlar just nu om Le Manssegraren Emanuele Pirro som är italienare och den fjärde stewarden under tävlingen. Det höjs röster för att han aldrig skulle straffa Ferrari om det behövs och historien startade när Daily Mail publicerade en bild i från Pirros hemsida där det är en bild på en Ferrari 512M från 1971 och bildtexten lyder ”Alla italienska killar älskar Ferrari”.
– Om det är någon italienare som inte har något med Ferrari att göra, så är det jag, säger Pirro själv.
Och tittar man vidare så har han varit testförare för McLaren, vunnit Le Mans för Audi och sponsrats av Red Bull….

Vettel dominerar i öknen

av Anna Andersson

Red Bull i topp med Sebastian Vettel (1:42.76) en tid som är bättre än fjolårets snabbaste tid under fredagen. Han var snabbast före McLaren medan Fernando Alonso smyger med strax där bakom. Känns som en rätt vanlig öppning på helgen.
Om Fernando Alonso varit en fisk hade han varit gammelgäddan som lurar i vassen.
Lite så känns det.
Så räkna inte bort honom, den första träningen säger inte mycket och nu var det problem med en våt (!) vägbana och regnet drog med sig sand och smuts vilket gjorde att det var väldigt halt.
•••
Lewis Hamilton har inte gett upp, han var snabbast i den första sektorn.
•••

Mark Webber borde vara oroad över att han är en sekund efter teamkollegan på ett enda varv.

•••
Jag trodde det var ett skämt när metrologerna snackade om regn i öknen. Jag hade fel. Det var kring 30 grader och banan torkade upp under träningen, men i alla all.
•••
Fortsätt nu att kommentera och diskutera Det gör helgen bara ännu roligare.
•••
Liten kul detalj, Timo Glock slog vad med Virgin att han visst skulle köra ett varv under 1,50 i helgen. Det trodde inte teamet. Tysken tjänade 500 spänn;-)

•••

Jag återkommer efter den andra träningen och när jag samlat lite tankar och citat. Den tränignen komemr att köras i skymningen, under strålkastarljus.

Nyheter i från Abu Dhabi

av Anna Andersson

Så är det äntligen dags, cirkusen har anlänt efter en sjuk resa. Det har varit ett litet helvete för teamen att få alla grejer till Abu Dhabi och vissa ingenjörer har tvingats hem och för att byta prylar. Vilken stress.
Men nu är det äntligen dags. De första träningarna körs i dag och även om det inte är så viktigt att vara först så är det viktigt att man inte har några problem.
Det är ofta så att teamen har olika mycket bränsle, men allt det där vet ni ju så det behöver jag inte förklara, men en förstaplats ger naturligtvis en hel del självförtroende.
Spännande är att Ferrari kommer med en ny frontvinge och Red Bull testar en uppdatering som de valde att inte använda sig av i Brasilien eftersom de inte behövde den.
Just nu känns det jäkligt spännande och det blir skoj att se hur läget är i kväll efter den andra träningen.
•••
På Sebastian Vettel och Mark Webber låter det nu som om det inte är omöjligt att de byter plats i den sista kurvan och Vettel leder före Webber och Alonso.
– Vi vet båda två att vi kör för teamet och det har funnits situationer under säsongen när vi varit för nära varandra och det ska inte upprepas, säger Vettel.
Tolka det ni…
•••
Nico Hülkenberg hade pole senast, nu har han en sista chans att bevisa för Williams att han ska köra för teamet nästa år.
•••
Karun Chandhok vill tillbaka till F1 och diskuterar med fyra team.
•••
Det finns en risk att det inte blir något F1-race i Australien nästa år. Motorsportförbundet och arrangörerna bråkar och har de ingen lösning till den 19 november så blir det inget race.
Det är en utveckling som vi måste följa.
•••
Och ett tips. Hur går det i helgen? Vad tror ni?

Det ska regna i öknen på lördag….

av Anna Andersson

Detta är inget dåligt skämt, men det verkar som om det kan regna i Abu Dhabis öken den här helgen. Just när F1 är på besök… Men racet är inte hotat utan de lokala metrologerna påstår att det kan regna på lördag under kvalet.

Och Abu Dhabi trodde jag i min enfald var det solsäkraste racet för året…

•••
McLaren har fortfarande en förare i VM-striden, även om det känns som bara ett mirakel ska kunna hjälpa Lewis Hamilton att ta sin andra VM-titeln.
Nu erkänner i alla fall teamet att man inte varit lika effektiva i sin vidareutveckling av bilen som kollegorna hos Ferrari.
– Vi var inte tillräckligt snabba, Red Bull, Ferrari och även Mercedes var snabbare med sin utveckling av bilen den första delen av säsongen, erkänner McLarens Jonathan Neale  för Motorsportmagazin.
•••
Är det Jules Bianchi som är näste store Ferrariförare? Eller är han dömd till en plats på reservbänken?
GP2-föraren i från Frankrike har nu fått ett bättre jobb, i stället för att bara vara en Ferraritalang är han testförare 2011, han ska köra båda dagarna under juniortestet.
•••
Den ryska biltillverkaren Marussia  har köpt in sig hos Virgin. Det gör att framtiden är säkrad hos Timo Glocks team. Men det är ännu inte klart vem han får som teamkollega 2011.

Senaste snacket inför finalen

av Anna Andersson

Det börjar närma sig, teamen dyker upp i Abu Dhabi det arbetas och fixas för säsongens sista lopp och det är ett viktigt lopp för många team. Det handlar inte bara om förartiteln utan även om märkes-VM oh det är extremt viktigt för alla team med tanke på budgeten nästa år. Bernies TV-pengar kan vara avgörande för många team.
Men innan det drar i gång ordentligt med presskonferenser och annat i eftermiddag så kommer det här en liten sammanställning av det senaste snacket.
•••
HRT satsar återigen på Christian Klien och Bruno Senna, teamet har tagit båda bilarna i mål i åtta race i rad och hoppas på att fortsätta den trenden.
•••
Renault snackar med både Nick Heidfeld och Adrian Sutil, det handlar alltså om en eventuell ersättare till Vitalij Petrov.
•••
Emanuele Pirro som vunnit Le Mans fyra gånger blir den fjärde stewarten i säsongsfinalen. Det är första gången för honom.
•••
Heikki Kovalainen vilar i från den första fredagsträningen, han ersätts av Fairuz Fauzy.
•••
Så är det fler killar som fått klartecken till juniortesterna i veckan som kommer, Jean Eric Vergne kör för Toro Rosso, McLaren satsar på Oliver Turvey och Gary Paffett och Ferrari på Jules Bianchi.

Sida 338 av 390