Men kom igen nu, låt det bli racehelg!

av Anna Andersson

Det låter lite löjligt när nu Felipe Massa återigen säger att han vill hjälpa sin teamkollega att ta poäng i Abu Dhabi.
Tack vare att Red Bulls båda bilar bröt i Sydkorea tog han en tredjeplats, men annars så har han haft det riktigt tungt på slutet.  Han bröt i Japan och blev utan poäng i Brasilien.
På hemmaplan.
Tungt.
Nu är det premiär i Abu Dhabi. I fjol var han skadad och kunde inte köra racet.
•••
Dags att börja ladda nu, har funderat på vinklar och scenarior i två dagar nu så det börjar bli lite snurrigt. Låt racet dra i gång. Jag vill ha kval och race – NU.
Löjligt vad lång en vecka är ibland.
•••
Dietrich Mateschitz som äger Red Bull håller fast vid sin ståndpunkt. Han är emot stallorder.
•••
Force India låter Yelmer Buurman och Antonio Felix da Costa köra juniortesterna för dem, samtidigt får även årets testförare Paul di Resta chansen. Testerna genomförs tisdag och onsdag.
Tanken är att de andra båda ska få chansen att mäta sig med di Resta.

Stallorder eller överenskommelse?

av Anna Andersson

Det stora diskussionen nu är vad Red Bull gör, om Sebastian Vettel lämnar plats för Mark Webber om han leder före Webber och Alonso är trea.
Själv kör han för VM-titeln, men kan han inte ta den och Alonso ligger trea, då är de absolut inte omöjligt att han flyttar på sig för teamets skull.
Skulle det då kallas för teamorder och bestraffas?
Nej inte om förarna själva gör upp det, då handlar det om en intern överenskommelse mellan dem – precis som när en löpare eller skidåkare offrar sig för sitt landslag.
Samtidigt är det så att vinner Fernando Alonso titeln med mindre än sju poäng så vinner han tack vare stallordern från teamet på Hockenheim i somras. Han fick behålla poängen där, även om teamet fick böter.
Det känns som om det är samma sak, men de ena gav ordern via radion under racet och de andra bestämde sig innan racet för hur de gör vid en viss situation…Där i ligger skillnaden.
Så vad tycker ni? Vad är rätt och vad är fel?
•••
Lotusgruppen (som inte har något med F1-stallet Lotus att göra utan med sportbilarna) vill investera runt 600 miljoner kronor i Renault under tre år. Det är sedan möjligt att teamet heter Lotus Renault i framtiden och enligt Autosport kan det få stora konsekvenser för kontrakten. Enligt Autospirint skulle det kunna betyda att Robert Kubicas kontrakt inte gäller längre och att han då är fri att gå till vilket team ha vill.
•••
Vem kör för HRT i Abu Dhabi? Christian Klien, Sakon Yamamoto eller Bruno Senna. Klien körde senast – men har inte frågat än vad som gäller den kommande helgen.
•••
Rubens Barrichello har inget kontrakt för 2011, men han är positiv och tror att han kan stanna hos Williams. Nico Hülkenberg bör också ha stärkt sina aktier efter det att han hade pole i Brasilien.

Flera överfall

av Anna Andersson

Det har lugnat ner sig i Brasilien och det är dags att samla tankarna till nästa race.
Det avgörande.
Otroligt att sista racet blir avgörande. Det har i och för sig många förare och experter sagt under säsongen, men samtidigt så är det Red Bulls alla missar som lagt grunden till det. Österrikarna hade kunnat vara mästare redan och jag kan inte tänka mig att andra stall hade vågat spela så högt.
Riskera titeln för att inte använda sig av teamorder.
Vad tror ni, lämnar Vettel plats för Webber om han leder före Webber och Alonso?
Och om han gör det, vad händer om Alonso  drabbas av ett tekniskt fel och bryter strax före mål? Då hade Vettel och Webber haft samma poäng om Vettel vunnit racet och Vettel blivit mästare med fler antal segrar.
Men behåller Webber segern som han fått till skänks av kollegan vinner han VM.
Och antagligen ett antal fiender i sitt team…
Mycket matte blir det.
•••
Det var inte bara Jenson Button som överfölls av män beväpnade med maskingevär i São Paulo. Tre ingenjörer från Sauber överfölls, en fotograf blev av med utrustning värd ungefär 750 000 kronoro och Lucas di Grassi, som är i från Brasilien, klarade sig inte heller undan
Han rånades på sin klocka, men detta hände inte under helgen utan för ett par veckor sedan.
Nu väcks frågan om det är läge att stryka Brasiliens GP, om det är för farligt. Men det tycker inte Bernie Ecclestone. Han menar att han varit där i 40 år och kan röra sig fritt och att han är lika säker där som i alla andra städer världen över.
Efter överfallet struntade Jenson Button i sin Mercedes B-klass och åkte Hyundai till banan. Allt för att inte väcka uppmärksamhet.

Vilken nyhet ska Red Bull presentera i Abu Dhabi?

av Anna Andersson

Jösses vilken avslutning vi får om en vecka. Även om tävlingen i Brasilien inte var speciellt upphetsande, det var mest en styrkedemonstration i från Red Bulls sida, så hade den en enorm betydelse för VM-faljten. Det är väldigt jämnt i toppen och det är tre man som slåss om titeln.
Finalen i Abu Dhabi om en vecka kommer att bli otroligt spännande.
Det kommer att handla om matematik och strategi och kvalet på lördag spelar med all säkerhet en väldigt stor roll.
Det blir också spännande att se vilken uppdatering som Red Bull testade i fredags, men sedan tog bort i från bilen eftersom de ansåg att den inte var nödvändig för att vinna i helgen.
Hur överlägsna är de egentligen? Men räcker det till att vinna förar-VM?
Tveksamt.
Vad tycker ni?
•••
Tungt att se Felipe Massa bli varvad av Red Bull på sin hemmaarena. Men han flyttade på sig riktigt snyggt.
•••
Nico Hülkenberg, startade i från pole position men blev varvad av Sebastian Vettel. Hoppla.
Men han gjorde en bra inledning av racet, sedan är det ju en stor skillnad på Williams och Red Bull. Dessutom slutade han väl åtta och det är snyggt när man är så pressad att nå resultat för att säkra framtiden.
•••
Red Bull vann konstruktörstiteln. Det är väl för väl, med tanke på hur de har dominerat säsongen så var det ett måste att vinna konstruktörs-VM. Däremot är förarmästerskapet fortfarande öppet.
Och sett till hur de har dominerat säsongen så är det egentligen en katastrof om de missar den titeln. Det mästerskapet borde också ha varit avgjort nu,
Men å andra sidan är det tur för oss att i får ett avgörande i finalen om en vecka.
•••
Sista F1-veckan för året.  Sjutton vad spännande det kommer att bli. Bara att ösa. Jag hoppas att ni hänger med!
•••
Nu måste jag skriva till tidnigen, på återhörande.

Skrällen

av Anna Andersson

Vilken skräll, Nico Hülkenberg har pole i Brasilien. Vem fasen hade tippat på det?
Killen som sägs vara på väg att lämna F1 eftersom han inte kan betala för sin plats hos Williams, svarar med pole position i Brasilien.
Det är en fantastisk bedrift, Williamsföraren var dessutom en sekund före sina konkurrenter.  Kan det nu bli så att han blir teamkompis med Pastor Maldonado nästa år och att Rubens Barrichello får flytta på sig?
Men för racet i morgon har det väl knappast någon större betydelse, jag har svårt att tro att han ska kunna hålla undan för Red Bull när det är torrt. På så sätt var det ett perfekt kval även för Red Bull, de har två förare första och andra startled och den värste konkurrenten, Fernando Alonso startar på plats fem – mellan Webber och Alonso återfinns dessutom Lewis Hamilton som också slåss om guldet.
Det lär bli sjukt spännande i morgon.
Så vad tror ni?
•••
Felipe Massa som vann på Interlagos 2006 och 2008 var siste man till Q3. Han startar som nia, hur ska han kunna hjälpa Fernando Alonso i morgon?
•••
Nu kan vi väl i alla fall säga att Jenson Buttons VM-chanser är borta, han startar som elva.  Och hur ska han kunna hjälpa Lewis Hamilton?
•••
Adrian Sutil försvann redan i Q1, lite tungt för honom. Det känns väl inte riktigt som om toppteamen blir intresserade av en sådan förare. Kanske får han spela pianokonserter till sist i alla fall….
Han har dessutom med sig ett straff i från Sydkorea och startar på plats 22.

Även Sebastien Buemi har ett straff med sig och startar som 19:e man.

•••
Williams riskerar att tappa fyra stora sponsorer till nästa säsong, Royal Bank of Scotland (RBS) drar sig tillbaka, Philips lämnar teamet efter 2011. Även McGregor och AirAsia avslutar sina samarbeten med Frank Williams team.
Hur ska de ersätta de sponsorerna? Med betalföraren Pastor Maldonado?

•••
Vi kan väl konstatera att kemin mellan Mark Webber och Sebastian Vettel inte stämmer.
– Efter det som hänt den senaste säsongen så kan vi väl säga att vi aldrig kommer att bli bra vänner, kommenterar Sebastian Vettel deras relation i Frankfurter Allgemeine Zeitung.
•••
Racestart kl 17.00 söndagen den 7 november.

Han utnyttjar varje misstag

av Anna Andersson

Red Bull dominerar fredagen och Fernando Alonso ligger strax bakom.
Det känns som om det är ungefär så kraftförhållandena är.
Red Bull kör i från de flesta under ett enda varv, men så fort det blir ett misstag så slår Fernando Alonso till.
Han är helt enkelt ruskigt bra på just det.
Han är en fantastiskt bra förare som ser till att få ut max av vartenda misstag som konkurrenterna gör.
Dessutom är han i en läskig form.
Vi har en spännande helg framför oss.
•••
Vitalij Petrov var för snabb i depån under tränigen och fick böta kring 20 000 kronor. Dessutom kraschade han under den första träningen.
Under den andra tärningen körde Kamui Kobayashi 3,4 km för fort i depån och det kostade typ 8000 kronor.
•••
Saubers Nick Heidfeld var överraskad över att han tog en plats bland de tio främsta.
•••
De senaste veckorna har smugit sig fram, sega som tuggummi. Är det inte dags för race snart?

Vettel har inlett jakten

av Anna Andersson

Det ligger spänning i luften. När Fernando Alonso rullar av träningen med tekniska problem dras det på smilbanden i Red Bulls depå.
Det är dags för avgörande.
Och alla vet vad som gäller.
Det handlar om  att vinna eller försvinna och det är många förare som är inblandade i den kampen. Det gör naturligtvis att spänningen är enorm, det går nästan att ta på den.
Sebastian Vettel var snabbast på den första träningen och han verkar vara i en bra form, men det är ju så att det inte räcker för honom att vinna de två återstående loppen. Andra resultat måste också gå hans väg.
Och Red Bull kommer inte att satsa på någon typ av stallregi, förarna kör fritt. För sig själva – eller som ägaren Dietrich Mateschitz säger:
– Jag förlorar hellre VM-titeln en manipulerar resultatet.
Har han talat så blir det så.

Vad tycker ni?

•••
Renault förlänger motoravtalet med Red Bull till och med två år. De har även skrivit kontrakt med Lotus och levererar motorer till det stallet med start 2011.
•••
Okej, vad tror ni? Vem vinner i helgen och hur går det på söndag?

Finns det mirakel?

av Anna Andersson

Frågan är väl vad som händer med Red Bull och stallorder. Jag har svårt att se att Sebastian Vettel skulle inordna sig i ledet och jag har svårt att se att teamet som stöttar honom så starkt skulle tvinga honom till de. De hoppas i stället på ett mirakel.
 – Jag kommer att kämpa vidare, räknar man efter är jag verkligen med i kampen och därför vore det idiotiskt att kasta in handduken nu.
Är det möjligen just det som gör att Alonso vinner VM?
Vad tror ni?
•••
Bernie Ecclestone snackar en massa och det är väl inte alltid man ska lyssna på vad han säger och verkligen ta in det, men det är ändå lite skoj att höra…
Nu hoppas han på att årets världsmästare kommer i från Red Bull:
– Då hade vi fem världsmästare på startlinjen 2011.

•••
Renaults ingenjör Fabrice Lom meddelar att Sebastian Vettel inte hade någonting att göra med den motorskada han drabbades av i Sydkorea och att han inte heller hade kunnat förhindra den.
Det är ju en skön tröst när det kan ha varit där som VM-titeln brann upp.
Men å andra sidan försvann kanske VM-titeln redan när han körde in i Mark Webber i Turkiet….
•••
Det verkar som om det kan bli regn under kvalet på lördag, däremot så ska det bli uppehåll under racet på söndag.
•••
Christian Klien får en chans till, han ersätter Sakon Yamamoto i HRT den här helgen.
•••
Paul di Resta får inte köra för Force India under fredagen.

Snacket i depån

av Anna Andersson

Psykkrig? Är det det som den här helgen handlar om?
Hur viktigt är egentligen psyket i det avgörande läget? När det handlar om Red Bull är det antagligen avgörande, för där slåss förarna inte bara mot de andra konkurrenterna på banan utan även mot varandra om att få mest uppmärksamhet inom stallet.
Mark Webber meddelade i veckan att teamet ännu inte pratat om någon stallorder och sa att det kanske kommer under mötet på torsdag:
– Eller så kommer det aldrig.
Det lät nästan lite uppgivet.
Just nu handlar snacket i depåområdet mest om stallorder. Alla vet var Ferrari står och alla vet var Red Bull står. Frågan är vad som är effektivast?
Jag skulle välja Stefano Domenicalis strategi:
Ferrari är rätt tydliga när de säger:
– Om vi hade haft den fördelen som Red Bull har haft hade mästerskapet redan varit avgjort.
Med andra ord är det en fråga om ledarskap som jag ser det. Att leda sitt team så framgångsrikt som möjligt för att nå bästa möjliga resultat, i ett förar- och stallmästerskap.
Jag skrev i analysen efter racet i Turkiet att Red Bull strategi att låta förarna köra fritt kan kosta dem VM-titeln.
Och det är jag rätt övertygad om att det kommer att göra.  Det är inte lätt att kriga på två fronter, det om något borde tyskarna veta.
•••
Toyota diskuterar ett samarbete med HRT och enligt folket i Köln så är affären nära ett avslut.
•••
Pedro de la Rosa genomför det näst sista däcktestet för Pirelli.

Vad kostar en F1-plats?

av Anna Andersson

Har roat mig med att kolla in lite statistik och faktum är att världsmästaren har krönts i Brasilien vart enda år sedan 2005.
Fixar Alonso det på söndag? Han har redan tagit två titlar där så…
Vad tror ni?
Jag tror nog att det dröjer ett race till innan det är över, men jag skulle inte bli förvånad om det är Brasilien som stjäl showen i år igen. Kan vara rätt snyggt med tanke på att de får tillbaka finalen 2011.
•••
Snackade rätt länge med Björn Wirdheim i går. Man skulle kunna tänka sig att han var lite bitter med tanke på att hans F1-chans försvann när Red Bull köpte upp Jaguar, men det är han inte.
– Men man får bara en chans, så enkelt är det bara, jag hade taskig tajming, säger han.
Och han tror på en svensk framtid inom F1, men är rätt tydlig med att för Marcus Ericsson så håller det inte om han inte gör ett betydligt bättre resultat i GP2 nästa år.
– Det är bara supertalanger som vinner GP2 första året, vinner du andra året måste du gå vidare för vinner du under ditt tredje år i serien, då har tåget redan gått, säger Björn.
– Marcus har en bra chans, han är en bra förare, han har rätt uppbackning och han kör GP2. Nu måste han leverera.
Sedan är det så klart att det är bra om man har en tjock plånbok. Nicholas Todt, son till Jean och manager till bland annat Felipe Massa ondgjorde sig över betalförarna i går:
– På grund av den finanskris som hela världen drabbats av så har de små och medelstora teamen problem att få ihop budgeten och då har plötsligt de bästa förarna ur serierna under F1 svårt att få en förarplats. Jag som manager kan bara säga att i dag så behöver man rejäla summor redan i de lägre klasserna och bra resultat kan inte garantera en plats i F1.
Samtidigt är det många duktiga förare som haft ekonomisk hjälp in i F1, Niki Lauda fick hjälp av en österrikisk bank 1971, Mercedes sponsrade Michael Schumacher 1991 och den tidigare teamchefen i Minardi Paul Stoddart öppnade plånboken åt Mark Webber.
– I framtiden har bara de förare som kan kombinera bra sponsorer och bra resultat en chans, eller de som tar sig in i något utbildningsprogram hos Red Bull, McLaren eller Mercedes, för det går inte utan ekonomiskt stöd. För alla andra förare så blir det mycket, mycket svårare, säger Todt.
Till nästa år har ju Sauber redan valt Sergio Perez, Pastor Maldonado förhandlar med Williams och Vitalij Petrov har dragit många sponsorer till Renault.

Sida 339 av 390