Pinsamt dåligt

av Anna Andersson

För någon dag sedan påpekade Bernie Ecclestone att han tycker att de nya teamen är pinsamt dåliga.
Om jag inte minns fel var han en av de som ville ha fler team i serien….
Nu får han i alla fall svar på kritiken av HRT som är sämst av de sämsta:
– Vi arbetar hellre vidare än svarar på sådant, förklarar teamet via sin presstaleskvinna Alba Sainz.
Istället så kommer det nu uppgifter som säger att Pedro de la Rosa redan är klar som förare.
Från Sauber till HRT med andra ord…
•••
Den förre HRTföraren Karun Chandhok säger nu att han har kontakt med tre team, men att ingenting är klart för 2011.
•••
Mark Webber förklarar att han inte alls störs av att Red Bull bygger upp teamet kring Sebastian Vettel.
– Om jag vore tio år yngre skulle ni alla tro att jag var den nya superstjärnan, jag är 34 år och det är fantastiskt att jag fortfarande kan vara med och slåss i toppen och kan konkurrera, säger han.
– Vettel är ung, det är den enda skillnaden. Jag tycker inte att han jobbar annorlunda än låt oss säga Heikki Kovalainen som är hos Lotus.

Order eller inte?

av Anna Andersson

Det snackas enormt mycket nu om Red Bull och deras eventuella stallorder. Bland annat har Niki Lauda först gått ut och sagt att han tycker att teamet ska använda sig av stallorder och låta Sebastian Vettel köra för Mark Webber.
Detta för att sedan säga att han är missförstådd och bara påtala att han anser att Sebastian Vettel inte längre har någon chans att ta titeln.
Så vad kommer Red Bull att göra?
Teamet påpekar fortfarande att det inte blir någon stallorder, men säger i nästa andetag att när en förare inte längre har chansen att vinna VM så kan läget vara annorlunda.
– Båda förarna är teamplayer, säger Christian Horner.
Är de?
Har du glömt Turkiet, Storbritannien och Japan?
Jag är rätt säker på att varken Mark Webber eller Sebastian Vettel har gjort det.
•••
Ni är ju för härliga, vad ni läser, diskuterar och kommenterar! Underbart! Det är riktigt roligt att se hur många det är som läser F1-bloggen, trots att den inte alls är lika marknadsförd som många av hockey- och fotbollsbloggarna så hittar ni hit.
Och ni är trogna.
Tack för att ni finns, för att ni läser och för att ni engagerar er!
•••
Volkswagen kommer inte att satsa på F1.
•••
Frank Williams säger nu att Nico Hülkenberg är en framtida mästare. Betyder det då att han tänker säga nej till många sköna miljoner från Pastor Maldonado och behålla tysken?

Årets idrottsman??

av Anna Andersson

De första uppgifterna om vädret i helgen har kommit och det verkar som om det kan regna i Brasilien.
Då lär det bli en vattenrutschbana- och ett jäkla lotteri. Som läget är nu ska det regna under fredag och lördag och det finns även en risk för regn på söndag.
Men det kan naturligtvis hända mycket till dess.
•••
Det blir ett samarbete mellan Williams och HRT. Britterna ska lansvara för växellådorna.
•••
Tidningen GQ har valt Michael Schumacher till årets idrottsman, priset fick han av Jean Todt. Han får det för att han vågar följa sitt hjärta och gör det han brinner för. Oavsett vad folk tycker.
Och apropå Schumacher så fortsätter Eddie Jordan att tveka när det gäller tyskens framtid. Han menar att:
– Trots att de verkligen bemödar sig så tror jag inte att det kommer något besked förrän Schumacher som genomför Pirellis däcktester, säger Jordan till BBC.
– För även om bilen är perfekt måste han ställa sig frågan ”Kan jag slå Rosberg”. Just nu är svaret på den frågan nej. Tror jag att Schumacher kan fajtas med Vettel, Alonso, Hamilton och Kubica under en hel säsong? Nej.
Vad tror ni?
Känns som om just Schumi kommer att bli den stora snackisen när säsongen är över. Det är bara att inse fakta, årets säsong har varit en besvikelse och en till sådan säsong, nej då borde han ha roligare grejer att pyssla med.
Om inte annat borde man inse att livet är fyllt av olika kapitel och det går inte att vrida klockan tillbaka.
 Hur gärna man än skulle vilja det ibland…

Dags att börja snacket inför Brasilien

av Anna Andersson

Brasilien, Brasilien.
Det börjar närma sig nu och därför kommer en liten uppdatering av läget, som vanligt är måndag-onsdag resdagar och det är rätt lugnt inför det som komma skall, men det finns lite att rapportera om.
Det blir spännande att höra hur snacket går inför helgen. De första att yttra sig är antagligen hemmasönerna Rubens Barrichello (Williams), Lucas di Grassi (Virgin), Felipe Massa (Ferrari) och Bruno Senna (HRT) som kommer till torsdagens presskonferens.
•••
Johnny Herbert hjälper stewardsen i Brasilien.  Han var själv fyra på den banan i en Lotus 1993 och han har redan hjälpt tävlingsledningen vid två tillfällen i år, i Malaysia och Turkiet.
•••
Jackie Stewart ser gärna Mark Webber som världsmästare. Han anser att Webber är den bäste förebilden för sporten.
•••
Bertrand Baguette testade för Renault och Sauber 2009, men fick ingen F1-plats. I år har han fått erbjudande om juniortestet, men han avböjer. I stället koncentrerar sig belgaren på IndyCar, i september startade han som sexa i Kentucky och var för första gången bland de tio främsta.

Hur gör Red Bull om Alonso leder före Vettel och Webber ligger trea?

av Anna Andersson

Nu börjar det verkligen att dra i hop sig, det är bara två veckor kvar av F1-säsongen och vi har två mycket spännande race framför oss.
Själv har jag laddat med lite ledighet i helgen, hann hem till Sverige en kort sväng för att barnen skulle få träffa sin pappa som varit borta på EM-kval under landslagsveckan. Skönt att ladda med lite positiv energi innan allvaret drar i gång igen och ibland behöver man släppa huvudet i från motormuller och teambråk för att få lite mer energi och kunna släppa tankarna fria.
Det kommer att bli två mycket intensiva veckor och jag hoppas att ni hänger med och är lika härligt sugna på att kommentera och debattera hör på bloggen som ni varit den senaste tiden. Det är lite det som är tanken med den här bloggen att det ska finnas ett forum för er att diskutera era åsikter på.
Själv känner jag mig mest nyfiken på hur Red Bull kommer att agera i Brasilien. Vad händer om Alonso tar starten före Vettel och Webber är trea?
Löser de det med ett depåstopp eller låter de killarna köra fritt? Det kan ju hända att Alonsos motor går strax före mål och har man då redan gett Webber en fördel så lär Vettel gå i taket.
Och gör man det inte så lär Webber explodera….
Vad tror nu? Hur hade ni löst situationen?
Jag är i alla fall enormt glad över att inte gå i Christian Horners skor….
••••
Kan inte låta bli att tänka tanken, vad hade hänt om Horner valt att ta med sig Björn Wirdheim till Red Bull i stället för Christian Klien? Han var ju Björns manager och vad hade hänt om han vågat satsa på svensken? Hade detta då varit en fajt mellan Vettel och Wirdheim?
Fasen vad skoj det hade varit!
•••
Enligt manager Eric Boullier (just det Renaults stallchef) så kör Jérôme D’Ambrosio för Virgin nästa år. Till 95 procent är det klart att han tar över efter Lucas di Grassi.

Bestraffning

av Anna Andersson

Sprickan i Red Bull växer.
Ärligt talat kan man förvänta sig något annat?
Alla F1-förare är egoistiska, annars kommer man inte dit så enkelt är det. Det går inte att ta sig till den allra bästa av alla motorserierna genom att vara snäll och omtänksam. Det krävs bland annat en enormt stark tro på sig själv, en vilja att ta sig fram, lite flyt, list, bra resultat och i många fall pengar.
Men eftersom Red Bull låter båda sina tuppar slåss mot varandra så blir det en fajt. Båda vill vinna VM-titeln och stallet låter dem kämpa om det. Det är som att be om bråk. I hur många hönshus fungerar det med två tuppar?
Ferrari har valt en annan strategi. Kanske inte den roligaste för Felipe Massa, men han vet sin plats.
Frågan är vilken strategi som är mest framgångsrik när det gäller att vinna titlar.
Vad tror ni?

•••

Adrian Sutil tvinas tillbaka fem platser i starten av Brasiliens GP, tävlingslednignen anser att han är ansvarig för kraschen med Saubers Kamui Kobayashi i Sydkorea. Desutom får han böta 10 000 dollar.

•••
Jac Villeneuve ger upp. Det blir ingen F1-satsning, i stället blir det en satsning på NASCAR.
•••
Max Mosley och Bernie Ecclestone är nära vänner, men den förre FIA-presidenten gav inte Ecclestone någon present på 80-årsdagen. Han gratulerade inte ens….
•••
Williams har ännu inte bestämt sig för  vilka förare som ska köra för teamet nästa år. Rubens Barrichello och Nico Hülkenberg hoppas på fortsatt förtroende och GP2-mästaren Pastor Maldonado lockar med sköna miljoner.

Vad tänkte Webber?

av Anna Andersson

Kan Mark Webber avsiktligt ha låtit bilen fara tillbaka ut på banan för att ställa till det för en av sina konkurrenter om VM-titeln?
Det tror Gerhard Berger.
Vad tror ni?
Samme Berger som har bra insyn hos Red Bull efter sina år som stallchef för Toro Rosso säger också att Red Bull inte kommer att ägna sig åt stallorder. Han menar att det är en moralfråga för Dietrich Mateschitz och för honom handlar det om att stärka sitt varumärke Red Bull.
Inte sänka det.
•••
Ross Brawn är nöjd med Mercedes och menar att han ser stora framsteg hos teamet.
•••
Lewis Hamilton har lovat McLaren evig trohet, han är inte intresserad av att köra för Ferrari – vilket de flesta andra förarna är.
•••
Det var en kort uppdatering, men det händer inte så mycket u och jag måste ta lite paus efter mastodontjobb i helgen. Så bloggen uppdateras helt enkelt när det finns något intressant att skriva om igen.

Vägrar Vettel?

av Anna Andersson

Att hjälpa eller inte hjälpa? Det är den stora frågan just nu och det är i stort sett det enda som diskuteras.
Både internt och externt.
Ferrari har redan valt väg, det gjorde man för mer än tio år sedan…men de andra teamen har hela tiden behandlat båda förarna lika och inte valt någon etta.
Men vad händer nu?
För att klå Alonso så behöver de ha en bra strategi och inte ta poängen av varandra.
Men frågan är väl om en sådan tjurig kille som Sebastian Vettel kommer att acceptera att köra för Mark Webber som han inte alls gillar.
Och Jenson Button, rättar han in sig i ledet bakom Lewis Hamilton?
Någonting säger mig att han är lite mer lättövertalad än Vettel men det lär bli tuffa förhandlingar.
•••
Rubens Barrichello kritiserar det faktum att man körde hela racedistansen i Sydkorea. Det var för mörkt de sista varven och det hotade säkerheten.
– Det var inte säkert, säger han.
– Man kan diskutera om vi startade racet för tidigt eller inte, men som tur var så rann vattnet undan och efter det så gick det bra. Men jag tycker att man skulle ha brutit loppet fem-sex varv före målgång. Jag kunde inte se någonting även om visiret var klart.
Nick Heidfeld håller med och säger att förhållandena i Sydkorea var de värsta någonsin.
•••
Fernando Alonso har chansen att vinna VM redan i Brasilien, men den vill han inte se.
– Den enda fördelen som segern i Sydkorea gav mig är att jag vet att jag är med i VM-kampen när finalen startar, säger han till spansk press.

Vad snackade Webber, Button och Rosberg om?

av Anna Andersson

Måndagkväll och  det är lite lugnare så här efter racet, men det finns lite skvaller att berätta om i alla fall:
Det var lite knepigt att ta sig till och från racet i Sydkorea, de flesta valde att resa de 50 milen mellan banan och flygplatsen i Seoul med tåg eller buss, men vissa förare ville slippa den stressen.
Därför hyrde Nico Rosberg, Mark Webber och Jenson Button ett flygplan.
Men undrar hur stämningen var ombord – Button gjorde en usel insats och förstörde sina chanser till VM-titeln och Mark Webber kraschade och med sig tog han Nico Rosberg…
•••
Förarna vill ha mer att säga till om när det gäller regler och andra viktiga beslut.
•••
Joan Villadelprat arbetar stenhårt för att ta över ett av årets F1-stall. Han vill med Epsilon Euskadi även om FIA sa nej tidigare i år.
•••
Härligt med lite debatt på bloggen. Kanon. Det är riktigt skoj att se, så fortsätt gärna. Håll snacket levande så känns det inte som om det är så långt till nästa race.

Satsa på Webber

av Anna Andersson

Sitter och funderar lite efter gårdagens race. Red Bull måste känna sig enormt pressade nu när Ferrari plötsligt har gått om dem, men ändå väljer de att hålla fast vid sin strategi.
Båda förarna får köra mot en VM-titel.
En strategi som Michael Schumacher sågade i går när han sa:
– Jag tycker synd om Sebastian. Jag minns hur det var för tio år sedan när alla sa att vi i Ferrari var galna som började tänka på mästerskapet i ett tidigt skede. Men hade Red Bull gjort det i år så hade de inte behövt vara såå bekymrade nu.
Och hans bror Ralf Schumacher är inne på samma tanke när han säger:
– Red Bull måste satsa allt på ett kort, på Mark Webber, Sebastian måste ta poäng i från de andra och teamet måste se till att Webber tar hem titeln.
Visserligen är bröderna Schumacher aningen färgade, men faktum kvarstår – det är idiotiskt för Red Bull om deras förare snor poäng av varandra. Då vinner Ferrari.
Som 2007.
•••
I den preliminära planeringen för testerna fanns det testdagar i Portugal, men de har nu strukits skriver Motorsporttotal.
I stället är det Spanien (Valencia, Jerez och Barcelona) som gäller, samt tester i Bahrain.
•••
Bernie Ecclestone ber Belgien regering gå in och rädda Spa.
Läs: Han vill ha mer pengar för att skriva ett nytt kontrakt med banan.
•••
Peter Sauber är upprörd över att medlemmar av McLaren och Ferrari jublade när Red Bulls bilar tvingade bryta racet i går:
– De scenerna gillade jag inte, det är osportsligt, säger 67-åringen till Blick.

Sida 340 av 390