Tankar efter Sydkorea

av Anna Andersson

Det var ett jäkla race, först säkerhetsbil och jäspande i 17 varv och sedan rejäl action. Kul. Hoppas att avslutningen blir likadan. Ser verkligen fram emot nästa race och i Brasilien så kan vädret dessutom ställa till det för förarna så det kan bli riktigt spännande.
Visst trodde min magkänsla på Vettel och det höll ju i 45 varv, sedan var det återigen ett tekniskt fel. Det verkar vara som förgjort för honom i år.
Däremot är det riktigt imponerande av Fernando Alonso, han har missat prispallen en gång på sju race och det är sådant som gör en världsmästare. Jag tror inte att Ferrari släpper detta, det känns som om det är det teamet inte gör den typen av misstag.

Men jag kan ha fel. Det har jag haft så många gånger förr;-)
•••

Det är för härligt när det är så mycket kommentarer på bloggen! Underbart! Fortsätt!

Förresten fick jag en fråga om antalet motorer och alla fem förarna i VM-fajten har använt åtta motorer.

•••
Fernando Alonso räknar inte med att Valentino Rossi kommer att bli hans stallkamrat framöver och byter MotoGP mot F1.
•••
Christian Klien, som kört ett lopp för HRT i år är övertygad om att han kör F1 2011, för Virgin, HRT eller Renault.
•••
Nu ryktas det om att Vitalij Petrov kan vara aktuell för Lotus…i alla fall så sägs det att teamet ska presentera sina förare i samband med racet i Brasilien om två veckor. De ska ju köpa motorer av Renault och eftersom Petrov fortsätter att göra sitt team besvikna så får han antagligen stå sitt kast.
Vem som ersätter honom? Nick Heidfeld bekräftar att han för samtal med dem. Det säger även Adrian Sutil att han gör.
•••

Bernie Ecclestone fick en rullator i 80-årspresent av Red Bull. På fronten står det 80 och det finns plats för två dricksflaskor och tre knappar – en för viagra, en för sjuksystern och en för Pasquale Lattuneddu, hans assient.

Han tog emot den med ett leende.

•••
Brasiliens GP om två veckor, då blir det kvällslopp. Start kl 17.00.

Alonso mot guldet?

av Anna Andersson

Fy sjutton vilket lopp. Det kändes evighetslångt och det hände ju helt otroligt mycket grejer.
I början av racet trodde jag inte att prispallen skulle se ut så här:
Fernando Alonso, Lewis Hamilton och Felipe Massa, med Michael Schumacher som fyra. Ska han få till en pallplats under sitt comebackår?
Fernando Alonso men han är verkligen iskall och väntar verkligen på sin chans. Det känns lite som Kimi Räikkönen 2007 – även om det nu är två lopp kvar….I Tyskland finns det ett uttryck som fritt översatt låter ungefär som ”trean som skrattar” så känns det. I alla fall just nu. Men om det är någonting som vi har lärt oss i år så är det att man aldrig ska säga aldrig och att säsongen inte är avgjord förrän den 14 november.
Vad tror ni? Vem vinner?
•••
För Sebastian Vettel måste det vara fruktansvärt tungt. Motorskador på 45:e varvet när han är i ledningen av racet och av VM. Allt gick rätt – fram till att motorn brann… Nu har han 25 poäng upp till Alonso. Tungt.
•••
 Det kändes rätt segt med 90 minuters säkerhetsbil i starten av racet. Men under sådana förhållanden är det klart att det inte går att köra.
•••
Bilen som gjorde Michael Schumacher till världsmästare 1994 är nu till salu. Kolla in länken:
http://www.jameslist.de/advert/200134/for-sale-ford-formel-1-benetton-ford-f1-b194-8
Den ska kosta runt 15 miljoner kronor och har chassinummer åtta. Det var den som Damon Hill körde av under Australiens GP, men sedan dess har den reparerats och det är originallacken som är på. Bilen är just nu parkerad i Frankfurt där den också kan besiktigas och har haft flera ägare, bland annat en samlare i USA.
•••
 Som vanligt är det lite rörigt efter racet för det är så mycket som ska göras, så jag lägger ut ett lite mer genomtänkt inlägg när jag är klart med allt annat jobb.

Imponerande

av Anna Andersson

Sebastian Vettel har pole i Sydkorea, imponerande. Men det som imponerar är att han får i hop det trots att han hade en strulig fredag och att han valde att köra väldigt få varv under träningen inför kvalet.
Tidigare har han oftast gjort något misstag och låtit den tjuriga pojken ta över – och missat.
Nu var han stencool. Tyskt beräknande.
Det är spännande.
Han är nästan lika cool som Fernando Alonso som bara sitter och försöker spela ner sin egen roll och skjuta över pressen på Red Bull. Han tonar ner sin egen insats och säger att han är nöjd och att hans målsättning är att ta sig i mål för att samla poäng. Kall som is.
Han blir farlig.
•••
Mark Webber kan inte vara nöjd. Vettel är den snabbare av dem under ett varv, så har det varit under hela säsongen och nu MÅSTE han svara.
Det blir inte enkelt i från den smutsiga startpositionen som han har. Dessutom lär han få en grym attack i från Alonso som startar från plats tre.
•••
De tre första bilarna var egentligen överlägsna under kvalet och spelar i en egen liga –  VM-fajten.
•••
Lewis Hamilton hade tur som inte slutade i muren i sin infart till depån, det hade kunnat gå riktigt, riktigt illa.
•••
Vitalij Petrov har ett straff med sig i från Japan och hans Renault flyttas tillbaka fem platser i starten. Han står på 20:e ruta.
•••
18:e plats för Toni Liuzzi. Han borde vara lite orolig för sitt kontrakt med Force India, han stärker inte direkt sina aktier.
•••
Ställ nu klockan i morgon, har ni inte Viasat Motor rapporterar vi live och har ni kanalen så kan ni ändå följa racet live med oss och chatta med andra morgonpigga (eller trötta) entusiaster;-)

•••

Så vem vinner?

Alonsos tips

av Anna Andersson

Den första av helgens tre ronder är avklarad.
Och den gick till Mark Webber.
Nu ska vi inte dra för stora växlar av att ha den snabbaste tiden på fredagen, det var halt, det var smutsigt och ett par förare hade tekniska problem. Det handlar som vanligt mest om att hitta rätt inställningar på bilen och rätt känsla på banan.
För Sebastian Vettel var det en tung dag, han fick punktering tidigt på den andra träningen och han inte köra igenom det program han hade tänkt. Även Jenson Button hade vissa problem och Fernando Alonso meddelade att han fick jobba med att spara motorn. Dessutom snurrade Felipe Massa mest av alla förare, men han har ju sådana dagar ibland. Nu måste han ta sig samman, annars får Alonso det riktigt svårt.
Det känns ganska öppet inför kvalet, Alonso meddelade för övrigt att han anser att Red Bull är storfavoriter.
Ett sätt att försöka flytta pressen från sig själv kanske?
•••
HRT får betala kring 36 000 kronor i straff till FIA för att teamet lät Sakom Yamamoto köra i väg med en däckvärmare. Den släppte vid utfarten av depån.
Teamet kan protestera men han ännu inte gjort det.
•••
Adrian Sutil meddelar att han snart kommer att skriva ett nytt kontrakt. Handlar det om en förlängning månne?
•••
Mest kritik har infarten till depån fått av förarna. Den anses vara för trång och sedan är sikten för dålig.
•••
Upp i ottan i morgon nu. 07.00 drar kvalet i gång.

Förarna vill se Webber som mästare

av Anna Andersson

Det är mycket snack om VM nu, även i depåområdet och där är tydligen Mark Webber den stora favoriten. De flesta förare som lämnar sina tips till olika medier vill gärna se honom som världsmästare. Han har kämpat länge och anses vara en juste kille.
De andra två herrarna i titelkampen anses väl lite mer ego och tjuriga.
•••
 När det snackas om förare och nästa säsong så finns det lite nytt att rapportera. Minns ni Narain Karthikeyan? Han förhandlar nu med Force India, han har sponsorer som kan ta med sig ungefär åtta miljoner US-dollar och det är naturligtvis intressant för ett team som har som regel att vara sena med att betala sina räkningar.
Adrian Sutil har flirtat med Renault och vill vidare och Toni Liuzzi påpekar att han redan har ett kontrakt.
Sedan finns det en plats hos Virgin, Lucas di Grassi har troligen gjort sitt och Giedo van der Garde kan lägga in en bra summa för att ta förarplatsen intill Timo Glock.
•••
Nico Hülkenberg meddelar att han inte kommer att betala för att fortsätta köra hos Williams. Den senaste tiden har det sagts att Pastor Maldonado tar med sig många sköna miljoner om han får den förarplats som tysken han.
•••
Det verkar inte bli något solsken i helgen, men det är stora chanser för uppehåll. På lördag är det tio procents risk för regn och på söndag är det 30 procents risk för regn.
•••
Det var två märkliga fel med hjulen i Suzuka, både Robert Kubica och Nico Rosberg drabbades. I efterhand har man fastställt att samtliga bilar hade problem med vänster bakhjul (detta på grund av de snabba högerkurvorna) man kunde lossa skruva av hjulet väldigt lätt efter 53 varv. Detta meddelar Bridgestone att man nu har åtgärdat.

Vettel och den rostiga spiken

av Anna Andersson

Så är folket på plats, F1-cirkusen har slagit upp sina tält och ungefär 3000 människor arbetar fortfarande med att få allt färdigt i tid. Förarna har tagit sina första varv runt banan till fots och Sebastian Vettel hittade en rostig spik som satt fast vid banan.
Ett däck på den och det hade kunnat vara god natt…
 De enda som fått köra på banan än är gatsopare och säkerhetsbilen. När förarna anlände var inte ens målningen av asfalten vid starten klar.
Det har snackats om förarstrejk. Vi får se hur det går…
Annars har dagen handlat om presskonferenser – och snacket om banan så klart men det kan ni läsa om på annan plats.
•••
Vodafone fortsätter som storsponsor hos McLaren.
•••
Nick Heidfeld har problem att få en förarplats 2011, han har inga pengar att komma med och de platser som finns kvar är hos team som behöver sponsorer.
•••
Ni missade väl inte Bernie Ecclestones uttalande om diktatorer? I samma intervju berättade han att Spa är det race som kommer att få lämna kalendern. Kontraktet går ut 2012, men arrangörerna meddelar att de nu förhandlar med Ecclestone.
Så det kanske kan vara ett av Ecclestones förhandlingstrick?
Allt för pengarna;-)

Senaste nytt i förarkarusellen

av Anna Andersson

Dags att rapportera om det senaste ryktet på förarmarknaden, de flesta trodde nog att Nico Hülkenberg skulle få förnyat förtroende hos Williams men nu sägs det att han får gå.
Det sägs dessutom att det redan är klart att Pastor Maldonado tar hans plats, stallet har ett hål i budgeten på ungefär 250 miljoner kronor och en storsponsor i från Venezuela (PDVSA) vill ha in Pastorn i F1 och det skulle naturligtvis vara välkomna pengar för Williams.
Williams har ännu inte velat kommentera vilka som ska köra nästa år, men det mesta tyder på att Rubens Barrichello har sin plats klar.
•••
.Jag skrev ju om Yeongam i förra utlägget, nu kommer det information om att Sydkorea planerar att bygga en stad kring banan för ungefär 12 miljarder kronor, där ska det bland annat finnas ett utbildningscentrum och även ett forskarcentrum båda med inriktningen F1-spel. Allt ska vara klart 2021.

Stadsbana utan stad

av Anna Andersson

Yeongam. Jag sitter och smakar på ordet och funderar över banan. När jag träffade Hermann Tilke för ett par år sedan så visade han mig ritningarna och förklarade med stora ord vilken underbar stadsbana den första delen av banan skulle bli och vilken härlig känsla det skulle vara både för förare och fans.
Men den bana som nu står färdig är absolut ingen stadsbana, man har helt enkelt inte hunnit bygga dit staden än.
Banan är färdig, det är väl en del småsaker som inte är okej än men det ska gå att tävla. Däremot lär det inte bli den känslan som arkitekten hade hoppats på.
 Eller som han själv säger:
– Den behöver tid, stadsatmosfären måste komma och då blir det bra, säger Tilke till Autosport.
– På den första delen av banan är allt rätt nära medan den andra delen är en permanent bana med snabba kurvor. Det kommer säkerligen att bli spännande för förarna och den första delen har flera omkörningsmöjligheter, långa rakor och kraftiga inbromsningar.

Han förklarar också att anledningen till att det banbygget blivit så förskjutet är vädret. Dels var det sumpmark där banan skulle byggas och det tog lång tid innan det torkade upp så att det gick att bygga, sedan var perioden med monsunregn betydligt längre än normalt vilket gjorde att hela byggprojektet drog ut på tiden.
Han påpekar dessutom att det inte kommer att vara några problem med asfalten, den ska hålla, men han menar att det kommer att vara rätt halt.

•••
Toro Rosso fortsätter utan F-ducts.
•••
Susie Stoddart tog två poäng i sitt 50:e DTM lopp. Nu drömmer hon om ett F1-test, men Mercedesföraren vill inte att det ska vara något PR-test utan hon vill visa vad hon går för.

•••

Alan Jones ger tävlingsledningen lite understöd i helgen. Han vann VM 1980.

TV-spel

av Anna Andersson

Helgen i Sydkorea börjar närma sig och jag måste erkänna att jag är rätt spänd på banan, även om jag sett den på nätet.
Men det är liksom en lite annan sak.
Här kommer i alla fall en liten uppdatering av det senaste nyhetsläget innan förare och team börjar trilla in på arenaområdet:

Bernie Ecclestone anser att den brittiska regeringen borde investera mer i F1 än i OS 2012.
– Det värsta är att regeringen slänger ut en förmögenhet på spelen som kommer att vara bortglömda efter ett par veckor, då hade det varit bättre om de stöttat Silverstone och säkrat den tävlingen för evigt. Det enda som är bra med OS är öppnings- och avslutningsceremonin. Det är showbiss. Allt annat är ett ofog.
Tänk, för min del är det precis tvärtom. Strunta allt marscherande och viftande med flaggor – tävla istället;-)
Men så är jag en sportnörd också…
•••
HRT har ingen simulator. Det kostar för mycket pengar. Därför har Bruno Senna förberett sig på ett annat sätt. Han har spelat TV-spel.
•••
Michael Schumacher gillar inte soffan direkt. Hans senaste hobby är fallskärmshoppning.
•••
Singapore räknar med att skriva ett kontrakt med Bernie Ecclestone om F1 fram till och med 2017, det nuvarande kontraktet går ut efter 2012.

Webber och Button ringde

av Anna Andersson

Ny bana, alla har testat den i simulator men ingen av förarna har kört dem, eller ingen i startfältet på söndag.
Den enda som kört är HRTs Karun Chandhok som invigde banan i september med ett par varv, men han sitter i kylskåpet (antar att han inte bidrog med tillräckligt bra pengar) och ska inte köra i helgen.
Det är i alla fall de senaste uppgifterna som jag har fått, men i HRT kan förarna byta plats rätt snabbt…
Man kan ju tro att flera av de ordinarie förarna skulle vara intresserade av hans åsikter i från banan, men så är det inte. Det är bara två man (förutom hans teamkollegor) som brytt sig om att kontakta honom och höra vad han anser – det är fjolårets världsmästare Jenson Button och VM-ledaren Mark Webber.
– Man kan ju tänka sig att alla borde ringa, säger Chandhok till Reuters.
– Men Mark ville veta allt om banan, jag tror att han hade kört den i simulatorn för han ville veta höjdskillnaderna och sådant som man inte har koll på innan man kört på plats.
•••
I början av november bestämmer sig Volkswagen för om de ska satsa mot F1 eller inte. Koncernen är intresserad om det blir en världsmotor.

•••
Virgin kommer till Sydkorea med många nya delar.
•••
Här är killarna som kommer till presskonferensen på torsdag:
Mark Webber, Sebastian Vettel (båda Red Bull), Fernando Alonso (Ferrari), Lewis Hamilton och Jenson Button (båda McLaren)
•••
Nå ett tips? Vad tror ni? Hur går det i helgen?
Jag sätter mina pengar på Red Bull, kanske Vettel. Det känns som om han vågar lite mer än Webber som har varit lite försiktig på slutet.
Varför? Magkänslan.

Sida 341 av 390