Vad säger Massa – egentligen?

av Anna Andersson

Läser en intervju med Felipe Massa där han tackar teamet så himla mycket för stödet han får och att han tackar så mycket för Luca di Montezemolos senaste uttalande – att Felipe kommer att vara säsongens överraskning i de avslutande loppen.
Det känns bara som om det är lite väl mycket kosmetika.
Jag skulle gärna vilja veta vad som egentligen pågår bakom Felipe Massas pannben för efter racet på Hockenheim i somras så kändes det som om han skulle kunna göra det mesta för att byta team och när han sedan hoppade på Bild för att de citerat honom fel ( jag vill inte bli en andra Rubens Barrichello) så undrar man vad han egentligen säger och vad han egentligen får lov att säga. Om han regiseras och hur mycket han regiseras i så fall. Är orden som kommer ur hans mun hans eller är de redan skrivna av hans team?
•••
Kamui Kobayashi ska vara  ny teamledare hos Sauber och föra teamet framåt. Å sjutton. Jag trodde att Perez skulle göra det…
 •••
Vet ni vem Christian Toto Wolff är? Han investerade pengar i Williams för ungefär ett år sedan och nu har österrikaren tio procent av aktierna i det klassiska stallet.

Stryk Valencia

av Anna Andersson

Kul att se att det varit så mycket trafik och kommentarer kring inlägget med banorna.
Härligt när ni engagerar er så!
För min del finns det väl ett par heliga banor, jag vill gärna se race på Spa, Silverstone, Suzuka, Monza, Brasilien, Kanada, Melbourne, Hockenheim, Ungern och i Monaco. Sedan går det väl för min del att diskutera det mesta;-) Valencia, kan absolut försvinna på en gång precis som Singapore och Turkiet.
Men alla har vi väl olika åsikter – och Bernie vill ha en ännu tjockare plånbok;-)
•••
En liten kul grej  så här på fredagen…Sebastian Vettel sysslar med bergsklättning. Han har använt det som träning för att förbättra fysiken.
Antagligen riktigt bra träning, men ska jag vara ärlig så trodde jag inte att de fick syssla med den typen av idrotter med tanke på skaderisken.
Annars spelar Vettel mycket squash, badminton, tennis och bordtennis
•••
Abu Dhabi räknar med att säsongsfinalen kommer att vara helt utsåld.
Låter bra.
Trevlig helg – och det blir en helg utan allt för mycket motorer. Lite motoGP, men det är redan avgjort och sedan är det DTM. Känns lite tunnt med tanke på hur säsongen har sett ut tidigare i år;-)

Vilka banor försvinner?

av Anna Andersson

Så har Ryssland fått ett sjuårskontrakt, det är bara att lägga Ryssland till USA; Indien och Rom och snabbt så ser man att det måste försvinna lopp i från klassiska banor – troligen Europa – för att F1-kalendern ska stanna vid 20 lopp.
Bernie Ecclestone har tidigare sagt att 20 lopp är max och teamen är av samma åsikt. De har svårt att få personal som accepterar att ha fler resdagar än vad de redan har.
Dessutom har de fått restrektioner och ska minska antalet anställda och det blir svårt när antalet race ökar.
Frågan är väl vilka lopp som försvinner, Spa ligger väl risigt till eftersom de har stora förluster, Melbourne har också en ansträngd ekonomi precis som Tyskland (men det är väl lite för många tyska förare och Mercedes för att kunna slänga ut dem misstänker jag…)
Så vad tycker ni? Vilka lopp ska bort och vilka skulle ni sakna?
•••
Pedro de la Rosa letar efter en ny styrning 2011. Han arbetar hårt på det – frågan är väl vilka möjligheter han har efter den här säsongen.

Bråk hos Red Bull?

av Anna Andersson

Mark Webber slåss för sin VM-titel och det gör Sebastian Vettel med – och båda två kör för samma stall.
Men vad pågår bakom kulisserna egentligen? Läste nyligen att Mark Webber sa att han och ”Seb” inte är vänner privat och på bilden som togs efter Vettels seger i Japan så finns inte Webber med. I stället är det en pappfocka som föreställer Webber.
Den officiella ursäkten är att han hade bråttom till flyget, men med tanke på hur de jagade varandra för att få det snabbaste varvet i Japan så känns den ursäkten lite..
Eller vad tycker ni?
•••
Hamilton hoppas på att det blir som 2007 – men att han ska ha den rollen som Kimi Räikkönen hade då…
•••
Robert Kubica kör rally igen, han ska köra Rallye d’Antibes i Frankrike tillsammans med Jakub Gerber. De kör en Renault-Clio-S1600  och tävlingen som ingår i rally-EM är 26 mil lång.
••••
Eddi Jordan som gick så hårt åt Michael Schuamcher för något race sedan har ändrat sig – eller i alla fall sin mening:
Han anser att Michael Schumacher är tillbaka.
– I Suzuka visade han sina gamla takter.
•••
Paul di Resta får inte köra för Force India på fredag, ingen skräll med tanke på att banan är ny och Adrian Sutil och Vitantonio Liuzzi behöver all tid de kan få för att lära sig den.

Följ med till Yeongam

av Anna Andersson

Nyfiken på banan i Sydkorea?

Kolla i den här länken:

 

http://www.motorsport-magazin.com/formel1/news-109081-videos-korea-webber-zeigt-die-strecke-neuer-stadtkurs.html

 

Gör Honda comeback?

av Anna Andersson

Hej igen, efter det att jag pustat ut lite kort efter Japans GP så kommer här senaste nytt:
Det pratas om att Panasonic vill bi ny storsponsor hos Sauber, har det möjligen att göra med Kamui Kobayashi och hans läckra omkörningar?
•••
Okej, det blir race i Sydkorea, hoppas bara att det inte är en glädjekalkyl utan att det blir ett riktigt bra race också.
•••
Enligt Autosport verkar det som om vintertesterna 2011 fördelar sig på flera olika banor – och länder; Bahrain, Barcelona, Jerez och Portimão.
I vintras var det Spanien som gällde. Testerna inleds i februari, säsongen i mars.
•••
Det ryktas om att Honda är intresserade av en F1-comeback. Detta ska i så fall ske 2013 och i fall turbomotorn gör comeback.

Sydkorea – inspektion dag 1

av Anna Andersson

En lugn måndag, resdag för de flesta även om de flesta förarna stannar i Asien inför loppet i Sydkorea.

Om det nu blir av…

I dag har jag nåtts av helt olika uppgifter, enligt Bernie Ecclestone är det mest en formalitet att godkänna banan och i spansk media sägs det att det länge varit klart att det blir ett race. Även teamen räknar med tävling och de har redan lastat sina containers för att dra vidare.

Men samtidigt så publicerar motorsporttotal, som också är på plats på banan, följande bilder:

http://www.motorsport-total.com/f1/bilder/cat.php?c=10yeongamlok4

Då känns det inte riktigt som det ska kunna gå att ha ett arrangemang på banan om två veckor.Även om huvudläktaren nästan är klar och depåerna är färdiga så är många av de andra läktarna inte i närheten av att vara klara. Infrastrukturen är tydligen en katastrof och huvudvägen till banan är ännu inte asfalterad. Sedan går det inte att testa startljusen eftersom de inte är inkopplade än….Så var det med det säkerhetstestet;-)

Charlie Whiting som genomför inspektionen har ännu inte sagt någonting och ett besked väntas på onsdag.

 

Morgonen efter

av Anna Andersson

God morgon!
Sebasian Vettel firare i Japan i går, han firade på tyskt vis;-) Sedan väntar lite semester innan det är dags för tävlingen i Sydkorea (om den blir av).
– Trenden är positiv, menar Vettel.
•••
Enligt Luca di Montezemolo blir Felipe Massa den stora överraskningen i de kommande racen.
– Efter en sådan dag så vill han göra allt för att köra om segern.
Det vill nog till det, för Fernando Alonso behöver hans hjälp.
•••
Fernando Alonso menar att det räcker för honom att vara på pallen för att ta hem VM-titeln. Han räknar med att Red Bullbilarna gör bort sig. Ungefär som han själv och McLaren gjorde 2007.
Han räknar alltså med att han kan göra en Kimi.
•••
Schumacher var sur på Rosberg för att han, som var snabbare inte fick möjligheten att ta sig förbi. Men han påpekade samtidigt att han ställde frågan till teamet och bad dem kalkylera – och svaret var att det fick de göra upp om på banan.
För övrigt menar Norbert Haug att Mercedes inte har ställt något ultimatum för Schumacher.
•••
Jodå, Bruno Senna körde in på sin bästa placering för säsongen.

Vettel, Vettel

av Anna Andersson

Femkampen har blivit en trekamp när det är tre lopp kvar. Två man försvann i titelkampen, eller i alla fall är det betydligt tuffare för McLarens förare efter racet i Japan.  Ska försöka mig på en kort sammanfattning av racet, men som vanligt är det lite rörigt när racet precis är slut.
Lewis Hamilton, Lewis Hamilton, ställer han inte till det för sig själv så har han otur. I Japan kvalade han bra och sedan gick växellådan sönder och han flyttades tillbaka i starten. Sedan gick den nya växellådan sönder, men trots det rog han sig i mål som femma. En snygg bedrift att ta bilen i mål, men halkade han efter i VM-sammandraget. Nu är det rejäl uppförsbacke för McLaren, jag tror inte att han blir världsmästare i år.
•••
Innan de flesta av er fått fram kaffet till TV-soffan hade redan sex förare brutit. Då var klockan 08.10.
Det var kraschen med Nico Hülkenberg, Willims och Vitalij Petrov, Renault och Felipe Massa, Ferrari som var i Vitantonio Liuzzi, Force India. Dessutom bröt Lucas di Grassi i samma veva
Sedan tappade Robert Kubica, Renault, ett bakdäck när han var tvåa och säkerhetsbilen var ute.
Snacka om start.
•••
Tufft för Ferrari. Felipe Massa som skulle ta poäng av konkurrenterna för att hjälpa Fernando Alonso fick inte ens köra ett varv.
•••
Kamui Kobayashi – den killen gillar omkörningar. Tuff som fan, men kul att se.
När han är i närheten av en annan förare så blir det spännande.
•••
jag tror inte på Fernando Alonso, 14 poäng är mycket och det är tre race kvar. Om inget oförutsatt händer och Ferrari plötsligt hittar någonting som gör dem betydligt snabbare så bör Red Bulls båda bilar göra upp detta mellan sig.
But never say never.
Fråga Kimi Räikkönen.

Regn, regn och regn

av Anna Andersson

Inget kval i dag, i stället ska tävlingsledningen kolla in banan kl 09.30 lokal tid i morgon och förhoppningsvis blir det kval kl 10.00. Det betyder kl 03.00 i Sverige.
Senast det hände i Japan var 2004 då Michael Schumacher tog pole på söndagen och han vann även loppet. Just det, det var den 9 oktober;-)

Men banan var fylld av glada japaner som trotsade regnet och förarna tog det med ro. Det kunde inte göra så mycket annat än vänta. Enligt de senaste uppgifterna så ska det regna även i morgonbitti.
Så vi får väl se….

Sida 342 av 390