Fredagssnack i från Japan

av Anna Andersson

Att Red Bull imponerar stort i Japan är det väl ingen som är överraskad över, eller som Fernando Alonso säger:
– Suzuka är den banan som passar Red Bull allra allra bäst.
Däremot är det lite oroande för McLaren att Lewis Hamilton inleder med att förstöra bilen, inte bara var det en massa träningstid som försvann utan det ökar också pressen på honom.
Att han inte är den bästa på att hantera stress är väl ingen direkt hemlighet och efter de två misslyckade loppen i Singapore och på Monza så behöver han poäng. Annars kommer drömmen om VM att spricka direkt.
Dessutom blir det tufft för teamet som måste flyga ner nya delar till Japan.
•••
Det mesta tyder på att Jarno Trulli kör för Lotus även 2011.
•••
Norbert Haug dementerar uppgifterna om att det finns ett ultimatum för Michael Schumacher, men det känns det som om han var tvungen att göra – oavsett vad som finns eller inte finns.
•••
Jenson Button hade problem med balansen i bilen och fick kämpa. Det känns som om han får kämpa lite för mycket just nu för att det ska räcka till att försvara titeln.
•••
Hos Mercedes var det Michael Schumacher som var nöjd medan Nico Rosberg hade problem med växellådan under den första träningen och sedan så understyrde bilen för mycket och han hittade inte orsaken till det.

Strejk?

av Anna Andersson

Även om förarna är skeptiska så tror de flesta att det blir ett lopp i Sydkorea, men förarföreningen utesluter inte att et blir en strejk. Om FIA ger banan grönt ljus, men förarna efter exempelvis den första träningen på fredagen anser att det är för riskabelt och att säkerheten inte kan garanteras då finns det en risk att förarna vägrar att köra.
– Om vi kommer till den punkten att det är en säkerhetsrisk att köra då kan allt hände. Jag säger inte att vi åker dit för att strejka, det är ingen bra lösning. Vi har fullt förtroende i FIA, men jag tror inte att vi måste åka dit på kommersiella grunder om banan inte är klar, säger Rubens Barrichello.

••

Renault presenterar nästa ryska sponsor, en vodkatillverkare. Sponsorn ska stötta teamet under de kvarvarande loppen i år. Kanske ett tecken på att Vitalij Petrov ändå får behålla sin förarplats.
•••
Det planeras ett nytt F1-projekt i Sydafrika. Det är precis det som Bernie drömmer om.

Briatore och en väderprognos

av Anna Andersson

Flavio Briatore fortsätter att kritisera Red Bull för att båda förarna får köra för VM-guldet och han är också kritisk mot Lewis Hamilton.
Däremot så hyllar han Fernando Alonso.
Här är några citat:
– En sak fattar inte jag. Vettel tog poäng i från Webber i Singapore, ungefär som om han gett Ferrari en present. Om man bortser i från det faktumet att Mark inte varit riktigt lika vass i de senaste loppen och missat starten så kan jag inte förstå det. Red Bull kommer bara att ta märkestiteln.
– Mark är en fantastisk människa, en rättvis idrottsman och en fantastisk förare. Oavsett hur det går är han säsongens överraskning. Ingen hade räknat honom som en av favoriterna, men han klarade det.
– Fernando Alonso är den bäste, han vet hur han ska leda ett team i rätt riktning. Utan honom hade inte Renault tagit två titlar. Han är en förare av världsklass och Ferrari har de senaste två loppen visat vilket fantastiskt team de är.
– Hamilton har satt sig själv i ett hörn. Hans omkörning av Webber i Singapore kunde inte sluta på något annat sätt. Han har brutit de två senaste loppen och det är svårt att smälta. Jag kan inte förstå h ur man kan kasta bort en säsong på det sättet. Det är andra gången nu, 2007 gjorde han också dyrbara misstag. Om han hade behållt lugnet hade han varit mitt inne i VM-fajten nu.
•••

Men glöm inte att Alonso och Webber är just Briatores killar. Trots att han inte får jobba med F1 är han manager åt båda två…
•••

Det finns en risk för regn i helgen, till starten på söndag är det 60 procents risk för nederbörd, men en timme in på loppet har risken minskat till 15 procent. Däremot är det troligt att det blir blött under kvalet. Då är det 80 procents risk för regn. Temperaturerna beräknas ligga mellan 19 och 23 grader under helgen.
Inga goda nyheter för Red Bull som inte räknar med att de är lika starka i regnet som på torrt underlag.

Han vinner

av Anna Andersson

I Tyskland handlar det så klart mycket om Sebastian Vettel just nu, och här är de tyska förarnas tips inför VM-avgörandet:
Michael Schumacher:
– Jag har hela tiden sagt att jag håller tummarna för Sebastian. Han har allt det som krävs för att ta hem titeln.
Nick Heidfeld:
– Mark Webber sitter i den snabbaste bilen, även om den inte är lika överlägsen nu som den var för ett par lopp sedan.
Adrian Sutil:
– Mark Webber, han behöver bara köra in bra resultat., Han är inte längre tvingad att vinna.
Nico Rosberg:
– Störst chans har Fernando Alonso eller Red Bullförarna. De har en bättre bil än McLaren.
Timo Glock:
– Sebastian Vettel, Button ligger lite långt efter och Hamilton får inte bryta något mer lopp.
Nico Hülkenberg:
– Jag tippar på Alonso, han har starkast nerver. Han har två VM-titlar och kan hantera situationen
•••
Läs Luca di Montezemolos uttalande:
– Felipe är och kommer alltid att vara en förstaförare hos Ferrari. Jag förväntar mig att han kör som en etta i de lopp so återstår och även nästa år när det blir nya däck. Det är viktigt för att vinna race nästa år och för att ta poäng av våra motståndare i de lopp som är kvar.
•••
Pirelli testar regndäck i Valencia och det är dags för Pedro de la Rosa att kliva in i handlingen.
För Pirelli måste det ändå vara en drömsituation, även om de bytt testförare. Först har Nick Heidfeld fått lämna sina åsikter, sedan får en av världens bästa testförare Pedo de la Rosa ta över uppdraget.

Kort rapport

av Anna Andersson

En kort Japanrapport:
Ferrari ligger i hårdträning, de tappade en del tid i depåstoppen jämfört med sina konkurrenter under tävlingen i Singapore. Därför har teamet hårdtränat depåstopp i dag.
Både Fernando Alonso och Felipe Massa är på plats, Alonso har redan kollat in banan medan Massa har varit på PR-uppdrag.
•••
Alex Wurz ska återigen hjälpa tävlingsledningen i Japan. Han hade samma uppgift under Kinas GP.
•••
Nästa kritiker ställer sig i kö:
– Michael Schumacher ser riktigt dålig ut, säger Gerhard Berger och Marc Surer säger:
– När du är 41 kan du helt enkelt inte hänga med killarna som är 15 år yngre.

Siste man ut

av Anna Andersson

Renault fick sig en rejäl skrapa av Kimi Räikkönen i dag och nu kommer nästa nyhet när det gäller teamet. Bob Bell lämnar stallet med omedelbar verkan och Eric Boullier som är stallchef är nu även VD.
Han var den siste i den framgångsrika trojkan med Flavio Briatore, Pat Symonds som nu lämnat teamet.
Varför han går är det ingen som kommenterat, men för ett par dagar sedan degraderades han till representant för ”Formula Student”.
•••
Huvudsaken är att asfalten ligger, säger arrangörerna i Sydkorea och de menar att banan ska vara klar på söndag.
På måndag ska Charlie Whiting inspektera den. Enligt arrangörerna är banan klar till 98-99 procent och ” FIA ska titta på säkerheten och banan, inte på om det är städat och att läktarna är färdiga” hälsar organisationen.
Är det någon mer än jag som börjar tvivla?
•••
Lotus före detta teamchef Peter Warr har avlidit efter en hjärtinfarkt.
– När Peter var i F1 hjälpte ha mig att göra sporten till den den är i dag, säger Bernie Ecclestone.

Transferrykten och annat smått

av Anna Andersson

Så snackar vi lite transferrykten igen, det verkar som om ett par av Marcus Ericssons GP2-kollegor kan köra F1 nästa år. Sergio Perez har redan fått chansen, Pastor Maldonado diskuterar med ett par team och Giedo van der Garde meddelar att han har fått kontraktsförslag av två stall.
– Jag har ett kontraktsförslag som jag kan skriva under direkt, men jag behöver en partner, säger holländaren som kört tillsammans med Perez i Addax till ”Algemeen Dagblad”.
Men hans manager säger att HRT in te är något alternativ utan de letar den bästa möjliga samarbetspartnern inför framtiden.
•••
Dessa herrar kommer till presskonferensen på torsdag:
Lewis Hamilton (McLaren), Kamui Kobayashi (Sauber), Michael Schumacher (Mercedes), Adrian Sutil (Force India) och Sakon Yamamoto (HRT)
•••
Yamamoto på presskonferensen, då borde det vara säkert att han kör i helgen. Enligt teamet så planerar man med de två ”ordinarie” förarna Yamamoto och Bruno Senna. Med andra ord så har Karun Chandhok flyttats ned ett par pinnhål… För imagen i Japan vore det väl en katastrof att låta Yamamoto vila.
•••
Force Indias boss Vijay Mallya vill testa något annat. Enligt brittisk media vill han köpa in sig i QPR, där både Bernie Ecclestone och Flavio Briatore har andelar. Enligt uppgifter så vill Mallya köpa 40 procent av aktierna.

Avgörandet

av Anna Andersson

Det börjar verkligen dra i hop sig nu och den kommande veckan blir avgörande.
Det handlar om racet på söndag men även FIAs kontroll i Sydkorea som ska göras i början av nästa vecka.
Om sydkoreanerna inte kan ta fram en bana som det går att köra på och racet stryks ja då blir det plötsligt ett helt annat läge. Det försvinner 25 poäng och de förarna som ligger lite bakom får betydligt svårare att komma ikapp.
Inför racet i Japan känns Red Bull som favoriter. De har en bil som passar perfekt för banan. Men pass upp för Fernando Alonso.
Han är erfaren, har ett team och en lagkamrat som skyddar honom (Massa hade en fruktansvärd otur i Singapore) och han är alltid extremt farlig när han är på jakt.
Mark Webber har blivit lite för försiktig och Sebastian Vettel är, även om han visat upp en betydligt mognare sida de senaste loppen, helt oförutsägbar. Där blandas fantastiska aktioner med – hjärnsläpp.
Niki Lauda sa i veckan att han tror på Alonso, jag trodde inför säsongen på Sebastian Vettel och även om han fortfarande har chansen så börjar jag tveka.
Vad tror ni?
Ett lite bättre riktmärke har vi nästa vecka.
•••
Richard Branson vill precis som Tony Fernandes ta bort de blåa flaggorna.
•••
Pedro de la Rosa var chockad över att han fick lämna Sauber.
– Jag hade ingen aning om att de ville byta ut mig.
Nu är det klart att Sergio Perez kör för teamet nästa år och det är ett tufft slag för Nick Heidfeld. Han har nu fyra race på sig att prestera – men har ingen chans på en plats i ”sitt” team.
•••
Det har läckt ut ett antal intressanta siffror i från Red Bull. Det sägs att ägaren Dietrich Mateschitz la ut 120 miljoner Euro 2009, men att det betalar sig bra.
F1-teamet gjorde en vinst på 4 miljoner Euro (40 miljoner kronor)

Vad var det jag skrev?

av Anna Andersson

Ibland är det lite kul att kunna säga vad var det jag sa;-) Och i går skrev jag att det är rätt troligt att Carlos Slim och Telmex går in i Sauber och vad presenteras nu – jodå. Carlos Slim går in som stor sponsor i Sauber och Sergio Perez kör tillsammans med Kamui Kobayashi nästa år.
Det är väl perfekt för Peter Sauber, Slim som sysslar med telekommunikation är världens rikaste man det gör att ekonomin blir bättre för privatteamet och dessutom får teamet en mycket spännande talang i Sergio Perez.
Det känns som om det kan bli två tuffa killar hos gänget i från Schweiz nästa år.
•••
Renault lär fortsätta med Robert Kubica/Vitalij Petrov nästa år. Så låter det i alla fall.
I en intervju med Auto Bild motorsport säger teamchef Eric Boullier följande:
– Det viktigaste för oss är prestationen, sedan passet, vilka möjligheter har vi att marknadsföra honom? Presterar han inte kan vi inte marknadsföra honom.
– Petrov måste bevisa för oss i de sista loppen att han är en man för 2011 så att vi kan nå våra mål. Kan han inte övertyga oss kör han inte nästa år, men klarar han av att övertyga oss så behåller han sin lats.
•••
Vad händer hos Force India?
Adrian Sutil låter alla få känslan av att han kan stanna i teamet om han själv bara vill.. Vitantonio Liuzzi hävdar att han har ett kontrakt och Mercedes vill placera Paul di Resta på återväxt i teamet.
Det är en gubbe för mycket.
Vem försvinner?

Till salu?

av Anna Andersson

Sitter och funderar över årets F1 och kommande års F1 och inser plötsligt att det kan bli ett antal stora förändringar. Sådana som man inte riktigt tänkt på.
FIAT har redan meddelat att de kan tänka sig att sälja en andel av Ferrari eftersom de behöver få loss pengar och de är lånt i från ensamma.
Ytterligare fem team skulle kunna byta ägare – eller skaffa sig delägare.
Det är inte svårare än att vi räknar efter:
Toro Rosso – redan när Gerhard Berger sålde tillbaka sina 50 procent så ville Dietrich Mateschitz sälja det vidare. Men det blev ingen deal och de 800 miljoner kronor som han ville ha då, efter teamets bästa säsong någonsin, lär han inte få nu.
Peter Sauber hr sedan han köpte tillbaka sitt livsverk i från BMW pratat om att sälja det. Nu har han kontrakterat GP3-mästaren Esteban Gutiérrez som testförare. Är det möjligen ett sätt att locka världens rikaste man, Carlos Slim, från Mexiko, att köpa in sig. Slim som stöttar GP2-föraren Sergio Perez vill gärna till F1.
Virgin behöver pengar, det gör HRT också och de pratat med så väl Epsilon Euskadi som Jac Villeneuve och Durango. Enligt HRTs teamchef Colin Kolles så handlar det inte om att sälja teamet till något vrakpris, men om att skaffa sin en bra partner.
Sedan är ju Force India ett team som ständigt får skäll av sina partner för att de inte betalar räkningarna i tid. Teamägaren Vijay Mallya har visserligen fått teamet som tidigare hetat Jordan, MF1 och Spyker att bli etablerat men det känns lite som om han bara väntar på Indiens GP och en pallplats där.
Sedan kan han gärna sälja allt och satsa vidare på sina flygplan – men han är inte den enda ägaren av teamet. Familjen Mol från Holland äger 50 procent.
Vilka vill då köpa?
Förutom carlos Sim och Jac Villeneuve så är ju självklart Zoran Stefanovic ett hett namn, han vill till F1 med sitt Stefan GP och han hade ju hoppats på att köra med Toyotas gamla bilar redan i år.
Det kan bli en rolig vinter;-)
•••
Tävlingsveckan är i gång – dags för F1 att vakna efter helg med WRC, STCC och MotoGP.

Sida 343 av 390