Vettel ska attackera – Webber ta det lugnt

av Anna Andersson

Jag vet att det snart är helg och fredagkväll, men detta kan jag bara inte undvara…

Helmut Marko är en kul kille;-)
Han är ju Red Bulls motorsportkonsulent och som bekant ett stort fan av Sebastian Vettel. Nu meddelar han att de båda förarna har olika taktik för att nå VM-titeln. Webber som leder ska vara försiktig från och med nu och inte riskera någonting.

Sebastian Vettel däremot ska attackera för fullt.
Undrar om det är teamets åsikt också eller bara Markos önsketänkande.

•••
Den före detta Lotusföraren Trevor Taylor har avlidit efter en tids sjukdom. Han körde 27 GP-lopp för teamet mellan 1961 och 1966 och han blev 73 år.

•••

Sedan så har Ferrari gett  Felipe Massa uppdraget att köra för Fernando Alonso och ta poäng i från motståndarna. Någon som är förvånad?

Nu önskar jag trevlig helg, håll till godo med STCC och rapporter från Johan Linderstam som är på plats och så återkommer jag på måndag – om inget dramatiskt händer förstås.

Nästa vecka är det dags att ladda.

Inför en av säsongens coolaste banor.

Suzuka.

 

Porsche till F1?

av Anna Andersson

Det senaste snacket är intressant. Porsche är intresserat av F1. Det är den nye chefen Matthias Müller som har berättat det i samband med bilsalongen i Paris.
Han anser att Porsche och systerteamet Audi ska vara representerade i både F1 och LMP1 – och eftersom Audi är framgångsrike i Le Mans så verkar det då som det är F1 för Porsches del.
Men han menar att det inte är läge förrän 2013 och då är det ett nytt regelverk för motorer – och med andra ord så känns det som om företaget är intresserade av att vara motorleverantör och inte ha ett eget team i serien.
•••
Red Bull, Ferrari och McLaren har två saker gemensamt.
De slåss om VM-guldet.
Och är övertygade om att det blir många poäng i Japan.
Intressant att läsa teamens pressutskick i dag, för det känns som om alla säger ungefär samma sak – vi ska upp på pallen i Japan.
Men där finns det som bekant bara tre platser…
•••
Force India slåss med Williams och kommer till Japan med nya delar. De gör allt för att skaka av sig den mindre roliga upplevelsen i Singapore och satsar nu på poäng.
I fjol kvalade Adrian Sutil in som fyra på Suzuka, men han startade först på åttondeplats sedan han fått ett straff.

Ferrari till salu?

av Anna Andersson

I veckan har det ju snackats en massa om Michael Schumacher och hans framtid och att det är spänt hos Mercedes. I dag såg jag för första gången en kommentar i från teamet och det är Norbert Haug som säger:
– Vi kör med Nico och Michael 2011, vi tror på Ross och hans team.
Vidare pratar han om de spänningar som Rosberg nämnde i helgen:
– Vi vet hur det känns att vinna, därför är vi lite gnälliga ibland.
Dessutom sa han att teamet tänker stanna i F1.
•••
En mekaniker från Toro Rosso glömde bort att meddela teamet att han fem timmar före racet upptäckt ett tekniskt fel – och därför tvingades Jaime Alguersuari starta i från depån i Singapore.
Men mekanikern fick behålla jobbet – detta trots att det rapporterats om att han fått sparken.
•••
Japp det ska vara både högt och lågt i bloggen så nu lite skvaller…Niki Lauda blev ju pappa till ett tvillingpar förra året. I veckan blev han farfar för första gången – och ettåringarna är faster och farbror. Det är Lukas som fått en son som ska heta Liam.
– Jag är jätteglad över att det gått bra. Jag gissar att de högljudda ungarna lär riva julgranen i år. Mina, Max och Mia, har väl ett försprång så vi får se hur matchen slutar, kommenterar den trefaldige världsmästaren det faktum att han nu är farfar till Ö3.
•••
Det snackas om att FIAT vill sälja 34 procent av sina aktier hos Ferrari för att få möjlighet att köpa Chrysler.
•••
Ross Brawn vill inte bli FOTAs president.

Krisen hos Red Bull

av Anna Andersson

Det sägs att det är lite kris hos Red Bull. Teamet är uppdelat i två läger och de pratar inte så gärna med varandra. På den ena sidan sitter så klart Sebastian Vettel och på den andra Mark Webber.
Vore lite skoj om de båda slåss om VM-titeln i det sista racet…
Då skulle jag vilja vara en liten mus i depå och motorhome;-)
•••
För övrigt så ska stallordern diskuteras igen. I samband med tävlingen i Singapore träffades FIA och teamcheferna, men man hittade ingen lösning. Därför meddelar Charlie Whiting att det blir ett nytt möte i Sydkorea.
Men det är väl frågan om det blir något möte där – det kanske inte ens blir ett lopp….
•••
En liten notering bara Nigel Stephney, den förre Ferrarimedarbetaren som gav vidare material till McLaren i samband med Spygate 2007, har dömts till 20 månaders fängelse av en italiensk domstol. Men han måste inte alls till fängelset, i stället så betalar han 6000 kronor och är en fri man.

Silly Season – de hetaste ryktena

av Anna Andersson

Så här efter racet i Singapore och inför det i Japan så finns det lite snack att ta del av, ett par ämnen är riktigt heta i paddock. Bland annat så gäller det Michael Schumachers vara eller inte vara. Eddie Jordan är övertygad om att Schumacher lägger av eftersom han inte uppnått det han hade hoppats på. Jordan var också den som satte i gång ryktet om comebacken i slutet av förra säsongen.
Mercedes säger att så absolut inte är fallet och Schumi själv säger att han satsar allt på 2011. Ross Brawn säger själv till AutoBild Motorsport:
– Det vore idiotiskt att lägga av nu och kasta bort allt arbete. Det kommer han inte heller att göra, jag kan lugna er.
Men enligt en källa i teamets närhet så har Schumacher en klausul som gör att han kan lämna efter var och en av de tre säsongerna.
Dessutom pratas det om att Mercedes vill ha en annan tysk, Adrian Sutil, som ännu inte skrivit på för sitt nuvarande team Force India. Men å andra sidan snackas det även om Ferrari (där  hans manager hade ett avtalat möte i helgen, men det ställdes in) och Renault för den utbildade pianisten.
•••
Sedan pratas det om att mexikanen Carlos Slim, som är världens rikaste man, vill köpa in sig hos Peter Sauber och vill att hans landsman Sergio Pérez ska köra tillsammans med Kamui Kobayashi nästa år.
Med andra ord måste Nick Heidfeld göra ett bra jobb hos Sauber i år för att hitta en annan styrning till nästa år – och där har Force India intresse.
Storsponsorn Medion är tysk och vill gärna ha två tyskar i teamet.
•••
McLaren visar upp en del av sitt material under en utställning i Birmingham 13-16 januari, där kan man bland annat se MP4/4 som Ayrton Senna körde 1988 och den nya sportbilen  MP4-12C.
Lewis Hamilton fick nyligen köra Sennas gamla bil och för honom var det en barndomsdröm som gick i uppfyllelse.
•••
Jenson Button ser Japan som sitt andra hem, has flickvän Jessica är japanska. Därför kör han med en speciell hjälmdesign nästa race, intill Union Jack blir det ett japanskt motiv.

Ni kommer inte att tro mig….

av Anna Andersson

Oavsett vad som hände i går och hur fantastiskt spännande F1 är så måste jag inleda med en helt annan grej.
Och nu skämtar jag inte men inspektionen av F1-banan i Sydkorea skjuts på framtiden.
Det var industrisemester i Sydkorea förra veckan och då kunde FIA inte göra någon inspektion. Dessutom hotas nu bygget av en tyfon. Undrar om det blir något race…Bernie Ecclestone hade möte med arrangörerna i samband med tävlingen i Singapore men vad som kom ut av det mötet är det ingen annan än de inblandade som vet.
Inte än i alla fall.
•••
Nico Hülkenberg genade över en chikan och drabbas av ett tidsstraff på 20 sekunder och slutar tia.
Även Adrian Sutil straffas med 20 sekunders tillägg för att ha tagit en genväg och slutar nia. Det gör att Felipe Massa, Ferrari, slutar åtta.
Det har sagts att både Force India och Williams funderar över att protestera mot tävlingsledningens beslut, men ännu har ingen gjort det.
För Force India är det enormt viktigt att även Williams straffade för det handalar om fem miljoner dollar och sjätteplatsen i VM. Hade Sutil straffats men inte Hülkenberg hade ställningen mellan stallen varit 59-59, Nu är det 62-57 till Force Indias räkning.
•••
Den före detta F1-föraren Marc Surer är enormt kritisk mot Lewis Hamilton:
– Två gånger efter varandra, det är för mycket.
Han syftar på att Hamilton nu kraschat sig ur två av de tre senaste racen.

Fantastiskt Fernando

av Anna Andersson

Fernando Alonso, vad säger man? Vilken prestation när man ligger i brygga och vända först på Monza och sedan i Singapore. Alonso var i Singapore den första som tog grand slam (pole, snabbaste varvet, ledningen i samtliga varv och segern) sedan Michael Schumacher gjorde det i Ungern 2004.
Det var en väldigt intressant katt och råttalek mellan Fernando Alonso och Sebastian Vettel på gatorna i Singaporenatten. Tysken var riktigt cool och har nu 21 poäng upp till VM-ledaren och teamkomlisen Mark Webber. Själv är han rätt säker på att han ska kunna ta igen det.
Mark Webber å andra sidan lyckades köra upp sig till en tredjeplats han har nu tagit poäng i 14 av 15 race i år. VM-kampen är precis lika spännande som tidigare, det är ju läskigt jämnt inför de fyra avslutande racen på säsongen. Vi har en gastkramande höst framför oss.
Här har jag samlat lite andra tankar efter racet:
Fick Kamui Kobayashi smaka på sin egen medicin? Först en riktig tuff aktion mot Michael Schumacher och sedan slutade hans race i muren.
•••
Lewis Hamilton, aj, aj, aj. Det är trångt, en smal passage och en död vinkel, och det är en väldigt svår situation att bedöma. Det var en raceincident och jag tycker att tävlingsledningen gjorde rätt som friade båda förarna.
Skulden till det hela bär möjligen Lucas di Grassi.  Hela säsongen har förarna tjatat om att de förarna i de varvade teamen kan ställa till det för toppförarna eftersom de inte har riktig koll på de blåa flaggorna och inte vet riktigt när de ska flytta på sig. Här fick ju Hamilton hjälp av di Grassi – och sedan fick han sig en kyss av Webber.
Det är trist om de dåliga teamen ska avgöra VM-kampen.
•••
Hamilton är 20 poäng bakom och fyra race kvar att köra. Nu är det lite uppförsbacke.
•••
Snyggt jobb av Renaults Robert Kubica. På med nya däck efter en punktering på höger bakdäck och sedan en rejäl uppkörning genom fältet. Han slutade till slut på plats sju.
•••
Undrar vad Nick Heidfeld och Michael Schumacher snackar om efter racet….
•••
För två år sedan firade Fernando Alonso sin 50:e pallplats i Singapore. Då fick han hjälp av Nelson Piquet, i dag firade hans in 60:e pallplats.
Och den här gången behövde han ingen hjälp alls.
•••
Ingen av de comebackande förarna tog sig i mål, varken Saubers Nick Heidfeld eller HRTs Christian Klien.
•••
Varför körde inte Heikki Kovalainen in i depån med den där brasan i baken? Och så fick han dessutom släcka septemberbålet själv. Brandmännen satt och fikade…

Senaste uppdateringen inför racet

av Anna Andersson

En liten uppdatering av vädret till kvällens race. Det kommer att vara mellan 25 och 31 grader varmt och risken för åskskurar är 60 procent.

•••

Att det är matförgiftning som gör att Sakon Yamamoto inte kör för HRT i helgen är det väl knappast någonsom tror längre utan istället ska det handla om att japanenns sponsorpengar inte kommit in på HRTs konto  som avtalat.
Men Christian Klien kunde få fram pengar och fick förarplatsen.

Nu är nästa GP i Japan och HRT passar på att sätta press på japanen, de vet hur viktigt loppet på Suzuka är.

En jävligt cool bil

av Anna Andersson

Det var endel straff under kvalet, Sauber släppte i väg Nick Heidfeld för tidigt och får betala 15 000 Euro och för Christian Klien var det en dyr comeback. Han tvingas betala 14 400 Euro för att han kört för fort i depån, vid två tillfällen. Även hans teamkollega Bruno Senna fick betala, 7600 Euro och Virgins Timo Glock fick lägga ut 3400 Euro, båda för att de varit för snabba i depåområdet.

Däremot slapp Michael Schumacher något straff, tävlingsledningen undersökte om han satt sin bästatid i Q2 när det var gul flagg, men det ansåg den inte.

•••

I veckan har förresten Ferraris båda förare fått plocka ut var sin riktig läckerbit, Abarth 695 Tributo Ferrari, 180 hästkrafter och med en maxfart på 225 km/tim.

Men denna specialmodell har en motor på 1.4 liter och är kombinerad med en halvautomatisk växellåda som sitter på ratten ( precis som i F1) och går från noll till hundra på mindre än sju sekunder.

Kvaltankar

av Anna Andersson

Fernando Alonso har pole igen. Nu blir den dubble världsmästaren riktigt farlig. Intressant att Sebastian Vettel som dominerat under helgen missar första startposition. Det hade varken han eller teamet räknat med.
•••
Sebastian Vettel har varit snabbast i mellansektorn under hela helgen.
•••
Tungt för Ferrari att förlora Felipe Massa redan i Q1 och ha honom så långt bak i starten, dessutom hade Fernando Alonso problem med motorn under Q2 men det lyckades teamet lösa. Däremot var det ingen överraskning att comebackande Nick Heidfeld skulle försvinna i Q2 med sin Sauber och att den nya HRTföraren Christian Klien skulle försvinna i Q1. HRT är inte bättre än så, men han imponerade när han knäckte teamkollegan Bruno Senna rejält, med mer än en sekund.
Annars var det Timo Glock, Virgin som var snabbast av de nya teamen.
•••
Besvikelse hos Force India som var 16:e och 17:e man i kvalet.
•••
Nico Hülkenberg har bytt växellåda och flyttas tillbaka fem platser i starten.
•••
FIA planerar en egen ungdomsakademi för att utbilda talanger.  Det handlar om racerförare och rallyförare och man kan anmäla sig mellan den 4 och 15 oktober. Anmälningsformuläret laddas ner på FIA institute.com om lämnas till det nationella motorsportförbundet. Sedan tas 20 kandidater ut i december och te blir ett kval i februari 2011. Tio förare ska få chansen att tränas av Alexander Wurz, Robert Reid. Det ska vara minst en förare i från varje kontinent.
Det handlar om utbildning när det gäller allt från racing till media och PR.
•••
Renault meddelar att de ännu inte förhandlar med Kimi Räikkönen och det finns tankar på att behålla Vitalij Petrov.
– Han kan vara en möjlighet om vi bestämmer oss för att inte behålla Petrov, säger Renaults teamchef Eric Boullier till Auto Hebdo.
– Men jag vill träffa Kimi innan vi inleder en förhandling, jag vill se om han verkligen är motiverad. Oavsett om det är han eller någon annan förare så vill jag att mina förare ska vara supermotiverade.
•••
Jac Villeneuve har inte fått den respons som han hoppats på från HRT och fortsätter sitt arbete för F1, men satsar parallellt vidare på NASCAR.
– Teoretiskt är det fyra stall som är till salu, säger han till ’Rue Frontenac’.
– Men de pengar vi hade samlat i hop för F1 tar vi nu till Nordamerika för att utveckla ett NASCAR-program.

Sida 344 av 390