Framtidsplaner

av Anna Andersson

Nick Heidfeld verkar egentigen ha gjort allt rätt när han nu inte fick någon förarplats i våras.
Skulle kunna tänka mig att han var så långt gången med Mercedes att han stängt dörren för Sauber och sedan blev omsprungen av Michael Schumacher ungefär två millimeter innan målgång och då stod han där.
Utan förarkontrakt och då behöver han hitta en utväg.
Och den blev tredjeförarjobb hos Mercedes, som sedan blev ett testförarjobb hos Pirelli – och nu är han tillbaka hos Sauber igen. Deras sju år långa kärlekshistoria tar liksom inte slut.
Sedan ska de nog inte ha förstora förhoppningar. Nick Heidfeld har aldrig varit en vinnare. Inte i F1 i alla fall.
•••
Romain Grosjean hoppas på att göra en Heidfeld. Han tar över som testförare hos Pirelli, men vill tillbaka till F1. Han körde för Renault sedan Nelson Piquet fått sparken 2009, men lyckades inte övertyga, i år har han i stället kört GT1-VM, Le Mans, Auto GP och GP2.
Nu ska han köra F1 igen – men han kör en Toyota TF 109 på Monza – och inte i Singapore där de stora killarna är.
•••
Pastor Maldonado, som vann GP2 letar efter en F1-plats till 2011.
– Vi ha ingenting än, men vi har pratat med flera team och det är många som är intresserade. Vi ska jag sitta på vilken plats som är bäst för mig och min framtid, säger han till ITV.
•••
David Coulthard vill se Michael Schumacher i DTM. Där kör redan Ralf och han själv för Mercedes.
– Han är ett stort namn världen över och det vore fantastiskt att se honom i DTM om ett par år. Det vore fantastiskt.
Med tanke på resultaten i år kan det gå snabbare än vad han vågat hoppas på.

Revolution

av Anna Andersson

Valnatt eller inte…här ska det i alla fall skrivas lite F1. Har varit ledig i helgen och då har jag inte uppdaterat bloggen. Det är skönt att ha någon dag där jag slipper höra motorbuller i hjärnan och koppla bort lite. Men nu är det full laddning inför Singapor. Ett race som jag aldrig har haft specielllt mycket glädje av att titta på, men som förarna älskar och som är rätt spektakulärt med allt runtomkring. Sedan är det ju så otroligt spännande i år och det gör ju sitt till. Så nu kör vi igen, ni hänger väl med?

Här är en kort sammanfattning vad som hänt i helgen: F1-planerar en KERSrevolution 2013, nästa år blir det samma KERS som 2009 (teamen avstod ju det frivilligt i år av kostnadsskäl) och det ger 82 hk under 6,7 sekunder. Men 2013 kommer det en ny motorreform och samtidigt lär det bli en KERSrevolution.

Mycket spännande för ingenjörerna och en enorm utmaning för treamen, det sägs att reglerna mot allt för höga kostnader ska vara väldigt tydliga så det handlar om att tänka smart och rätt. Med andra ord kan vi få se enorma omkastningar i resultatlistan – igen. Ni minns väl BMWs felsatsning i fjol?

•••

För Michael Schumacher är det nattpremiär i Singapore.

•••

Det hetaste ryktet just nu är Lotus och Toyota. Lotus har klargjort att de ska presentera någonting stort förrutom förarna i Singapore. Heikki Kovalainen och Jarno Trulli lär fortsätta, det är redan känt att de ska byta namn till Team Lotus och det är klart att Renualt ska leverera deras motorer till nästa säsong, men vad är det mer? Det pratas om ett samarbete med Toyota. Det finns flera före detta Toyotamedarbetare i teamet, som bland annat Mike Gascoyne och Dieter Grass. Desutom har Toyota en fabrik som står i stort sett tom i närheten av Köln.

•••

Flavio Briatore var i Ferraris depå under lopept på Monza. Det h ar skapat enormt mycket rykten. Så frågan är öppen vad har de gemensamt. Någon som vet? Annars pratas det ju om att han ska ta över efter Bernie Ecclestone.

•••

Dean Stoneman vann F2 och får ett F1-test med Williams.

Stallorder? Nej, nej

av Anna Andersson

Som vanligt när det är en vecka utan race så är det rätt lugnt, men i år är det värre än vänligt. Kanske beror detta på att det inte är så mycket silly season att snacka om. Alla toppteamen har egentligen redan klart med förare, det är väl Vitalij Petrov hos Renault som sitter löst och när Kimi Räikkönen nu är inblandad så blir det lite spännande.
Annars så sägs det att Pedro de la Rosa har en chans hos HRT, men å andra sidan vill Jac Villeneuve köpa det teamet.
•••
Mark Webber meddelar att han inte kräver att han ska få spela förstarollen hos Red Bull:
– Det är som hos McLaren.
•••
Peter Sauber tycker att 20 lopp är för mycket, det kostar för mycket för teamen.
•••
Melbourne gick med en förlust på 350 miljoner kronor.
•••
Vi väntar på racet i Singapore, en bana som förarna nog gillar bättre än publiken.

Blir HRT Villneuve Racing?

av Anna Andersson

Det är återigen en ganska lugn vecka, eftersom det inte är F1 och eftersom nästa tävling går i Singapore. Men det finns lite att snacka om i alla fall – som:
HRT, är det Jac Villeneuves sista chans? Det snackas om det i alla fall och teamchefen Collin Kolles säger att han är öppen för samtal. Det är ingen hemlighet att teamet har problem med ekonomin.
•••
Det mesta tyder på att Red Bull fortsätter att köra med motorer från Renault. Mercedes vill inte samarbeta med dem och Ferrari är skeptiska till ett samarbete – och då är alternativet att stanna vid det samarbete som redan finns.
•••
Den 21 september ska Charlie Whiting inspektera F1-banan i Sydkorea där det är tänkt att köra F1 i oktober – och då kommer banan att vara klar den 20:e säger banchefen till AP.
Snacka om sista minuten.
Och det gäller att man inte gjort några missar för det finns inte riktigt tid att fixa till dem.

Vettel och McLaren?

av Anna Andersson

Sebastian Vettel och McLaren. Det är det senaste snacket efter Martin Whitmarsh uttalande i den stora tyska sporttidningen Sport Bild. Det låter inte som om det skulle passa, varför vet jag inte riktigt, men det känns inte som två pusselbitar som ska sitta i hop. I alla fall inte när Mercedes har lämnat sitt partnerskap med britterna.
Då är det väl mer troligt att han vill köra för Mercedes eller Ferrari. Mercedes för att det är tyskt och Ferrari för att det fortfarande är ett team som tyskarna älskar, dels för historien och dels för det jobb som Michael Schumacher gjorde i det teamet. Dessutom har jag läst någonstans att Sebastian Vettel alltid drömt om Ferrari.
Men säg den F1-förare som inte gjort det?
•••
Fernando Alonsos förre teamkollega, Jarno Trulli, har sin teori om varför Alonso gjort lite fler misstag än vanligt i år:
– Ferrari har inte den bästa bilen, då går man över gränsen. När man gör det måste man räkna med att man gör misstag.
För övrigt tror Trulli att VM blir en kamp mellan Lewis Hamilton och Mark Webber.
•••
– Livet går vidare.
Det är en besviken Pedro de la Rosas kommentar efter det att han fått sparken i från Sauber.

Läs bloggen – och ha koll före alla andra!

av Anna Andersson

Tänk, ni som läste bloggen i söndags visste om dagens stor nyhet redan i söndagskväll. Heidfeld till Sauber och de la Rosa står utan förarkontrakt – igen.
Kul att bloggens källor hade rätt, även om det kändes för vagt för att göra en artikel på det…
Nu är väl frågan vad som händer med Pirelli, enligt tyska källor så kan det hända att Heidfeld får behålla det jobbet vid sidan av sitt förarkontrakt men det pratas också om att de la Rosa som är en erkänt bra testförare får ta över det jobbet. Annars säger spanjoren att han kan tänka sig att köra Le Mans.
Ett besked från Pirelli kommer i slutet av veckan.
•••
Williams verkar behålla sina båda förare och arbeta vidare med Cosworth. Frank Williams säger att han inte tror på några överraskningar.
•••
När årets säsong är över meddelar HRT vilka förare som kör för dem nästa säsong.
•••
Mercedes presenterar en ny storsponsor, Allianz, det tycka försäkringsbolaget som också står bakom fotbollsarenan i München.

Nyhet i från Monza

av Anna Andersson

En sen nyhet i från Monza.
Det ryktas om att Nick Heidfeld byter jobb, från att vara testförare hos Pirelli som förare för Sauber. Det sägs att Pedro de la Rosa måste lämna över sin förarplats redan till Singapores GP, detta även om varken Heidfelds manager eller Peter Sauber vill kommentera uppgifterna.
•••
En mekaniker från HRT skadades under ett depåstopp med Sakon Yamamoto, lollipopgubben lät föraren köra i väg innan arbetet var avslutat och en mekaniker blev påkörd av det högra bakdäcket. Teamet måste böta 20 000 dollar
•••
Bromsarna. Det var de som ställde till problem för Sebastian Vettel under det 20 och 21 varvet meddelar Red Bull.

Fatastiska Ferrari – och Vettels kupp?

av Anna Andersson

Det är väldigt mycket känslor efter ett sådant här race, dels för att jag är en stor fan av just Monza och dels för att det är så gastkramande med fem förare som kan vinna VM. Ferrari kör hem en seger på Monza, det är speciellt och så Felipe Massa på plats tre. Det är gåshud. Oavsett vilket team om ligger närmast hjärta.
•••
VM är lika spännande nu som inför Spa, jösses, vad är det som händer? Måtte jag slippa tippa en vinnare för vad jag än säger så kommer det att bli tvärtom…
•••
Efter en sådan här vecka är det omöjligt att inte tänka tanken, var det en stallorder hos Red Bull? Och vad gick snett?
Sebastian Vettel meddelar teamet via radion att han har problem med motorn, han upprepar det två gånger och teamet svarar att de har förstått
Tysken blir långsammare och teamkollegan Mark Webber kör förbi.
Men sedan tycks problemen med Vettels motor plötsligt vara över och han kör snabbare än Webber varv, på varv på varv.
Så går Vettel in i depå på det näst sista varvet och tar fjärdeplatsen – och han är ändå före Webber i mål.

Vad hände där? Jag hade velat läsa teamledningens tankar i det ögonblicket. Det känns som om det kunde vara ett stort F**K.

Gissa om Webber är sur, hade han kunnat vara ute på sina däck längre han också?
Var det Vettels sätt peka finge till sitt team?
•••
Nico Rosberg imponerar.
•••
Tungt för Lewis Hamilton, nu blir det uppför på slutet. De fem avslutande banorna bör passa Red Bull betydligt bättre än vad de passar McLaren.
– Det är sådana misstag som kostar en VM-titel, säger han själv.
•••
Lotus ska byta namn, Tony Fernandes team heter numera ”Lotus F1 Racing” , men har köpt det klassiska namnet ”Team Lotus”.
•••
Huvudet är alltid lite rörigt efter racet, det är mycket som ska sammanfattas, många röster som man ska lyssna på och mycket jobb som ska göras, till tidning och web. Så jag återkommer när det lugnat ner sig lite.

Monza i extas

av Anna Andersson

Snacka om att Monza är i extas, Fernando Alonso på pole. Det kan inte bli bättre stämning där än så här. Vi kommer att ha ett härligt race framför oss i morgon och stämningen kommer att vara underbar.
Så fantastisk som den bara kan vara på Monza.
Annats så är det klart värt att notera att det inte är någon Red Bull bland de tre främsta i kvalet, det har inte hänt på ett år…men Monza är inte en bana som inte passar Red Bull.
Det har hela tiden handlat om att begränsa skadorna så mycket som möjligt, däremot är det imponerande av Mark Webber att slå Sebastian Vettel. Det har inte funnits mycket som har tytt på att han skulle vara den bäste av de två Red Bullförarna i kvalet den här helgen, men han visar hur otroligt stark han är mentalt just nu och en enorm pondus.
När det väl avgörs, då är Webber där.
•••
Kul med Button före Hamilton, det blir spännande. Det är Buttons första placering i första startled sedan Turkiet 2009.
Det känns som om det kommer att vara en vild satsning under det första varvet, Hamilton måste ju fram för att inte tappa för mycket på Webber i VM-sammandraget och där kan det hända grejer.
Dessutom blir det spännande att se vilken taktik som är den rätta, F-ducts eller inte?
•••
Mark Webber kan andas ut.  Det var inte motorn som såg till att han blev stående.
•••
Timo Glock flyttas tillbaka fem platser i starten eftersom hans team tvingats byta ett par trasiga delar på bilen inför kvalet.
•••
I Singapore, till nästa lopp med andra ord, ska Lotus offentliggöra vilka förare som ska köra nästa säsong. Det troliga är att Heikki Kovalainen och Jarno Trulli blir kvar. Det ryktas om att Kovalainen har skrivit på för ett år till med option på ytterligare en förlängning.
Det pratas också om att de ska byta motorpartner, till Renault.
•••
Det snackas om att Lucas di Grassi får lämna Virgin. Ny teamkollega till Timo Glock sägs Jérôme D’Ambrosio kunna bli. GP2-föraren kör för DAMS och är fjärdeman hos Renault och om Virgin byter till Renaultsmotorer så kan D’Ambrosio ingå i paketet.
•••
Roms GP körs för första gången 2012 eller 2013 och de har skrivit ett femårskontrakt. Men i Monza är man inte glada över konkurrensen och de menar att båda orterna kommer att förlora på det ekonomiskt.
•••
F1-teamen har problem med att hitta körtid till sina tredjeförare, därför pratas det nu om att flera team kommer att grunda farmalag – eller juniorstall om ni så vill – i GP2. Detta för att tredjeförarna ska få köra
Det pratas om Lotus, Manor (som kör med Virgin i F1), Mücke (som samarbetar med Mercedes) och Carlin. Renault jobbar ju redan med DAMS.

•••

Sebastian Vettel är inte nöjd. Märkligt;-)

Fredagstankar

av Anna Andersson

Red Bull överraskade under båda träningarna i dag, det var väl ingen som riktigt hade trott att just de skulle hota McLaren på Monza. En bana som passar McLaren och där Ferrari alltid är svårslagna.
Nu ska vi absolut inte lägga för mycket vikt vid fredagens två träningar, det är ju mest testande.
Men det ger oss en liten fingervisning.
På Monza, som är en väldigt speciell bana, är det en extremt viktigt med just fredagen. Det blir spännande att se hur läget är på kvalet i morgon.
En sak är säkert, det lär bli jämnt!
•••
Niki Lauda menar att Fernando Alonso är den bästa föraren i fältet och att Sebastian Vettel har mycket kvar att lära.
•••
Lewis Hamilton avslöjar att McLaren har ytterligare någonting i bakfickan inför racet.
Det verkar bli en spännande helg.

Sida 346 av 390