Kör Vettel för Webber??

av Anna Andersson

Första träningen är genomförd och det är inte speciellt överraskande att McLaren är i topp. Britternas bil passar bra på Monza, det är väl egentligen den sista banan där man kör med lite downforce och därför måste McLaren ladda upp med ett litet poängpolster den här helgen.
Den stora frågan är väl egentligen hur Red Bull klarar sig, Monza med sina långa rakor bör inte passa dem så himla bra eftersom det kräver en stark motor och Renaults motor är väl inte den starkaste i fältet.
Men å andra sidan så har Mark Webber visat en otrolig kyla och en stabil form så det skulle inte förvåna mig om han kan hugga på en bra placering.
•••
Jenson Button är lugn. Han menar att McLaren har en fördel eftersom både han och Lewis redan har vunnit VM.
– Till skillnad från red Bull kanske vi har den fördelen, de har varit med och kämpat om titeln, men aldrig vunnit den. Nu går säsongen in i ett avgörande och Monza kommer att vara extremt viktigt för oss.
•••
Paul di Resta får köra för Force India i dag och vi har kunnat skymta fint stöd för skotten i depåområdet. Hans kusin, Indystjärnan Dario Franchitti är på besök.
Han lade in ett stopp på Monza på sin väg till säsongens näst sista IRL-lopp i Japan.
•••
Christian Horner menar att FIA nu har satt ribban – och att teamen har rätt att använda sig av teamorder i VM-kampen.
– Straffet innebär 100 000 dollar i böter. Ferraris agerande påverkar med andra ord inte det som sker på banan utan det handlar bara om pengar. I teorin handlar det nu om ett prejudikat, att det är okej att byta plats i ett lopp, säger Horner.
– Man kan inte vara lite gravid, antingen är man det eller så är man inte det. Antingen är det tillåtet med teamorder eller också är det inte det.
Faktum är att han har rätt. i det här läget så köper Ferrari sju poäng extra till Fernando Alonso. Men det är min personliga åsikt.
•••
Om Vettel missar igen i helgen, kommer han då att köra för Webber?

McLaren måste förändra bilen

av Anna Andersson

Ja, då kan vi väl äntligen börja koncentrera oss på helgen. Det finns lite att rapportera om inför Monza.
Bland annat så kan det regna på söndag. Det ska bli fint väder i helgen, men metrologerna rapporterar om att det kan komma in en molnfront till tidig eftermiddag och det är risk för regn lagom till racet.
Fördel Sebastian Vettel?
Hans regndans 2008 var ju riktigt framgångsrik.
•••
FIA har meddelat att de kommer med en betydligt tuffare  kontroll av framvingarna till Monza och den ska även omfatta underredet på bilen. Nu erkänner McLaren att de har tvingats göra modifieringar på den biten för att klara kontrollen.
Lite ironiskt med tanke på att det är just McLaren som påpekat för FIA att testet bör skärpas. De vill nämligen veta om Red Bull och Ferrari har legala lösningar och ed har inte varit nöjda med de tester som tidigare gjorts.
•••
Fernando Alonso ser Singapore, loppet efter Monza, som hans absolut sista chans att få kontakt med toppteamen. Han menar att det är många poäng som ska hämtas in och med sex lopp kvar lever chansen, men efter Singapore är det bara fyra race kvar.
•••

Nästa år kör F1 till och med den 27 november. Ärligt talat. Det är väl lite sent. F1 till adventsfikat, men det är väl  bara att vänja sig;-)

Ska det gå att köpa sig poäng?

av Anna Andersson

Så Ferrari klarade sig undan straff – eller de får behålla böterna på 100 000 dollar.
Ärligt talat. Jag tycker att det känns lite futtigt om man nu bryter mot en så viktig regel – eller är det så att regeln bara är kosmetika? Det står i regelboken att teamen inte är tillåtna att påverka tävlingsresultatet, men det kanske inte är något att bry sig om?
Ska det gå att köpa sig bonuspoäng? Är det finessen?
Om Fernando Alonso nu klarar av att stänga gapet till McLaren och Red Bull så är 100 000 dollar för de extra poängen i Tyskland kaffepengar. Ingenting mer.
•••
Alla bryter mot regeln och alla vet alla andra bryter mot regeln. Det vara bara det att Ferrari gjorde det extremt fult.
Men varför ha en regel som alla bryter mot?
•••
Emerson Fittipaldi blir fjärdegubbe (steward) på Monza i helgen.
•••
Var det någon som trodde att FIA skulle våga straffa Ferrari med poängavdrag eller liknande bara ett par dagar innan det är dags för Italiens GP? Nej, jag misstänkte väl det.

Ferrari står inför världsrådet

av Anna Andersson

Så är det då dags. I dag står Ferrari framför FIAs världsråd i Paris och de ska svara på vad som egentligen hände på Hockenheim.
Eller det vet väl alla, det handlade om en stallorder som är förbjuden. Enligt Artikel 39.1 är ”en stallorder som påverkar tävlingsresultatet förbjuden”. Regeln infördes efter det att Ferrari styrt tävlingsresultatet vid två tillfällen, i Österrike 2001 och 2002.
Även om stallet straffades med böter (100 000 dollar) efter loppet så riskerar de nu ännu ett straff.
Ferrari representeras av Stefano Domenicali och teammanager Massimo Rivola, även förarna ska ge sin syn på saken via en videolänk.
Vad blir det då för dom?
Det finns ett antal olika åsikter om det. Hermann Tomczyk som suttit i WMSC i 12 år menar att det måste till ytterligare straff eftersom han anser att ett så tydligt regelbrott inte ska ha ett så milt straff.
– Det får inte vara så att man i framtiden kan köpa sig VM-poäng för 100 000 dollar när man bryter mot klara regler, säger tysken.
Damon Hill hoppas också på ett strängare straff, men han räknar inte med att det medan. Max Mosley hoppas på att Ferrari tappar alla poäng i från Hockenheim.
I så fall är deras säsong över.
•••
Beslutet tas fyra dagar före Italiens GP. Är det ett tecken?
•••
Ferrari riskerar allt i från ytterligare böter, att stängas av i från ett eller flera lopp, att förlora poängen i från Tysklands GP eller att diskvalificeras för hela säsongen.

När domen kommer är det ingen som vet, men av erfarenhet sp vet vi att sådana saker kan ta tid och det finns en risk att vi får vänta ända till i morgon.

•••

Sebastien Buemi hoppas på att få Mark Webbers cockpit 2012.

Följ med på ett varv – i Sydkorea

av Anna Andersson

Nyfiken på banan i Sydkorea?

Kolla in den här länken, det är den första ombordfilmen i från banan. Så håll till godo:

Det är väl ett litet smakprov av vad som väntar.

Om allt nu hinner bli klart.

•••

Monza ser ut som vanligt, men man har ändrat lite på curbsen. De har höjts vid både Rettifilo och Variante della Roggia för att öka säkerheten.

Gummit som avgör

av Anna Andersson

Bridgestone har nu offentliggjort vilka däck som de kommer med till de avslutande sex racen, på Monza, Suzuka och Yeongam handlar det om de mjuka och hårda blandningarna. I Singapore, Brasilien och Abu Dhabi är det de supermjuka och de mellanhårda däcken som gäller..
Bridgestone säger att den intressanta frågan har hela tiden varit vilka däck de tar med till Sydkorea, eftersom det är premiär där den 24 oktober.
•••
På torsdag är det presskonferens med Fernando Alonso (Ferrari), Rubens Barrichello (Williams), Jenson Button (McLaren), Vitantonio Liuzzi (Force India) och Jarno Trulli (Lotus)
•••
Christian Horner menar att Monza är den tuffaste utmaningen för Red Bull i år.
Undrar om det är ett sätt att dra ner förväntningarna på månne?

Snacket inför Monza

av Anna Andersson

Så dags för Monza i veckan, känns skoj. De är nog en av mina absoluta favoriter. Älskar parken, stämningen och känslan på banan. Den är helt enkelt magisk.
Vad tycker ni egentligen, vilken är favoritbanan på säsongen?
Här kommer lite annat snack och skvaller:
Nästa team med F-ducts är Toro Rosso.
– I morgon testar jag vår nya F-ducts i Vairano för första gången, skriver Sebastien Buemi på Twitter.
•••
Robert Kubica är enormt glad i rally och han ägnade den fria helgen åt just – rally. Han körde Rallye del Friuli i Italien och han vann en specialsträcka in sin Renault Clio S1600. Han slutade på 13:e plats, sju minuter efter segraren:
– Jag kom hit för att ha skoj, var hans kommentar:
– Jag måste vara försiktig och får inte riskera någonting, men jag älskar utmaningen.
•••
Peter Sauber meddelar att 2011 är klart – i alla fall ekonomiskt. Han tror på en förbättring för teamet och är nöjd med sina förare.
•••
Williams lägger nu all fokus på 2011, Barrichello är redan klar och Hülkenbergs manager den ökände Willi Weber påstår att tyskens kontrakt också är färdigt att skrivas på.
•••
Och så har Sebastian Vettel bett Jenson Button om ursäkt. Igen.

Kolla in trailern!

av Anna Andersson

Äntligen är den här. Den första trailern till den nya Sennafilmen. Den ligger på:

http://www.youtube.com/watch?v=z9SJYmFi0m0

Det är klart värt ett besök – även om jag inte fattar ett dyft av texten;-) Men jag måste säga att det är känsla i den och det är starka bilder, det är F1 med hjärta så som jag minns 80- och 90-talen

.•••

På fredag ska FIAs världsråd förhöra Felipe Massa och Fernando Alonso när de har sitt möte i Paris. De kan antingen infinna sig på plats eller vara med på en videolänk.

•••

Sydkoreas bana är invigd. Det känns lite som ett skämt. Som F1 på en byggarbetsplats – men Ecclestone tror på det. Jagvet inte vad jag ska tro.

•••

I dag är det 40 år sedan Jochen Rindt omkom under Italiens GP. Han är också en före detta förare värd att hyllas. Vila i frid.

•••

Nästa tur om F1 i Bulgarien, de senaste uppgifterna i från Abu Dhabi är att de inte är intresserade – även om bulgarerna hävdar motsatsen.

Nästa F1-bana

av Anna Andersson

Rom, Austin, Indian och nu även Bulgarien. Det verkar som om det senaste är att bygga en F1-bana.
Nu rapporterar Bulgarien att de har som målsättning att få ett F1-race, helst redan 2012. Tanken är att en shejk i från Abu Dhabi ska hjälpa till med finansieringen.  Mohamed Abdul Jalil Al Blouki, president i der Emirates Associated Business Group (EABG), och Bulgariens näringsminister Trajtscho Trajkow har skrivit under ett kontrakt berättar bulgariska medier. Banan ska ligga på en före detta militärflygplats i Dobroslawzi ungefär 15 km i från Sofia.
Sedan berättas det i från Australien att det ska byggas en ny F1-bana i Melbourne, men man har ännu inga planer på att köra F1 på den banan.
Sedan är frågan vart det landar, Bernie vill väl ha 25 lopp medan teamen hellre går ner på 15 och tar tillbaka några testdagar. Teamen måste godkänna att det blir fler än 17 lopp, men det är som vanligt en fråga om pengar och det är väl ingenting som kan ändras förrän 2013 då det är dags för en ny Concorde Agreement.
Själv tycker jag att 19 som det är i år är lite för mycket, oavsett hur gärna jag ser det. Men vissa race är rätt tråkiga och det har en tendens att bli lite utdraget i slutet av säsongen. Känns som om det bara handlar om att mjölka ur den sista kronan.
•••
16 år och F1-test. Javisst, Nabil Jeffri från Malaysia är den yngsta föraren någonsin som testat för F1, han har testa för Lotus på flygplatsen i Duxford och Heikki Kovalainen var imponerad.
Teamet vill fortsätta att stötta unga förare.
•••
Trots att Felipe Massa bröt mot reglerna i inledningen av Belgiens GP så kommer resultatet att stå sig. Han får behålla sin fjädeplats.

•••

Förresten dementerar Peter Sauber ryktet om att Gerhard Berger ska köpa in sig i teamet.

Vad höll Vettel på med?

av Anna Andersson

Jenson Button är fortfarande irriterad på Sebastian Vettel efter smällen på Spa.
– Jag har sett kraschen på TV ett par gånger och har fortfarande ingen aning om vad han höll på med, säger britten enligt SID.
– Självklart gjorde han det inte med vilje och han har bett om ursäkt, men vad ska jag säga? För mig var det en stor missräkning i kampen om VM-titeln.
Button försvarar sig med att han inte bromsat tidigare än vad som är brukligt.
– Jag vet bara att jag plötsligt kände en rejäl smäll i sidan och att kylaren förstördes, sedan förlorade jag kontrollen över bilen.
Även McLarens Martin Whitmarsh är hård:
– Det såg konstigt ut. Om han ville kör om på insidan så hade han inte ens en meter, därför undrar jag vad han höll på med.
•••
Förresten, minns ni Nigel Stephney? Han som är mest känd för att ha lämnat Ferraridokument till McLaren och sedan tvingades lämna F1 i samband med Spygate. Han är i alla fall tillbaka inom motorsporten, britten är ny teammanager för Sumo i GT1-VM.
•••
Köper Renualt tillbaka F1-teamet Renault från Genii Capital? Det ryktas om att biltillverkaren nu har gjort bättre siffror och därför vill köpa tillbaka det team man sålde till 75 procent förra året.

Sida 347 av 390