Senaste snacket

av Anna Andersson

Tillbaka igen, efter en jobbhelg får man vara lite ledig i två dagar innan det drar i gång igen;-)
Ett spännande race på Spa och vi har ett minst lika spännande att se fram emot på Monza. Det är en bana som jag personligen verkligen gillar med sina underbara omgivningar och sina galna fans.
Det är verkligen en het vecka i Italien nu, Misano i helgen och Monza nästa helg.
Kul.
Värt att notera efter helgens race – och inför nästa är att:
… Felipe Massa slapp straff, trots att han tjuvstartade. Kolla in den artikeln på motorwebben! Numera är det omöjligt att göra några misstag – det finns alltid en kamera överallt som ser allt.
…Spas framtid är osäker. Efter 2012 är ingenting bestämt och det finns en risk att förarnas favorit bana återigen försvinner ur tävlingskalendern.
…Mercedes menar att de har vattentäta kontrakt med Force India och McLaren även 2011, därför kan inte Red Bull få några motorer av dem.
…Sauber troligen kör utan F-ducts på Monza. Ett beslut fattar de först på banan.  McLaren som först meddelade att de skulle köra utan har inte bestämt sig än.
…Virgins Lucas di Grassi har köpt in sig i GP3-teamet Addax.
…Renault har hittat två unga förare som de vill testa.
GP2-föraren Jérôme D’Ambrosio som finns med i Renaults talangprogram och Jan Charouz som kör World Series är intressanta för testet av unga förare i Abu Dhabi efter säsongen är slut. Men ingenting är bekräftat än. Även Virgin är intresserade av D’Ambrosio.
…Flera rykten kring Renault, dels pratas det om att Robert Kubica och Felipe Massa ska byta platser till 2011, Ferrari är inte nöjda med Massa efter hans demonstration på Hockenheimring och Kubica och Alonso är bra vänner. Dessutom står in te Vitalij Petrov speciellt högt i kurs efter misstaget på Spa, Nick Heidfeld, Adrian Sutil, Heikki Kovalainen och Timo Glock ämna som ersättare. Petrov vill man i stället placera hos Lotus, som är ny motorkund hos Renault.
Men kära vänner, detta är rykten och ingenting annat!

Är VM en tvekamp?

av Anna Andersson

Är det Mark Webber och Lewis Hamilton som ska göra upp om VM-titeln i år?
Ja det känns lite så efter loppet på Spa.
Men som sagt det är sex lopp kvar och det behövs inte så mycket mer än att någon av de två får problem så är de andra tre ikapp igen.
•••
Jenson Button bröt ett lopp 2009 – på Spa. I år bröt han på Spa – igen.
•••
Kamui Kobayashi har tagit poäng i tre av de fyra senaste loppen.
•••
Fernando Alonso kvalade bort sig på Spa, sedan kraschade han efter 38 varv. Inte bra när man är femma och sist av VM-kandidaterna.
•••
Michael Schumacher från plats 21 till plats sju. Starkt. Men det var första gången han missade pallen på Spa.
•••
Topp sex – förare från sex olika team.
Kul.
•••
Hamilton kallar Sebastian Vettel för en ”übertalang”. Men då hör det väl till att man använder insidan också? Eller? Visst är Sebastian Vettel snabb, men ska han bli världsmästare så måste han börja tänka först och agera sedan. Det har varit lit för mycket slarv och förhastade aktioner för tysken i år.
Är det sådant man kallar för ungdomligt oförstånd?
Depå fem gånger på ett lopp, tja då är det lite svårt att vinna;-)
Vettel har aldrig varit så långt bak i en resultatlista när han gått i mål.
•••
Imponerande av Renault och Robert Kubica.
Men fasen var synd med slarvet när han gick in i depån för och byta däck.
•••
Hamilton hade en fruktansvärd tur på det 35:e varvet, han var ungefär så nära muren som det går att vara utan att smälla i den och dessutom hann han tillbaka ut på banan innan Robert Kubica kom.
•••
Om racet i Sydkorea inte kan genomföras så blir det inget race den helgen. Ingen annan arena kommer att ta över evenemanget.
Men trots alla rykten tror arkitekten Hermann Tilke fortfarande på arrangörerna.
•••
Williams bekräftar att Rubens Barrichello kör för dem även 2011. Det är med andra ord nästa förare som är klar, alla toppteamen har också gjort klart med sina förare till nästa säsong. I år är det ingen Silly Season att prata om…

Ändringar i startlistan

av Anna Andersson

Det hände endel efter kvalet. Nico Rosberg åkte ju tillbaka fem placeringar för att han bytte växellåda, men han har flyttat fram igen. Timo Glock straffades för att ha hindrat Sakon Yamamoto och flyttades tillbaka fem platser och sedan straffades även Sebastian Buemi för att ha hindrat just Rosberg och han flyttats tillbaka tre platser.

Det gör att Rosberg nu startar som 14:e man.

Rosbergs teamkollega Michael Schuamcher fick ingen hjälp – han är kvar som 21:a och Glock går in som 20:e man.  Buemi startar i från ruta 16.

•••

Virgi reagerade på Twitter:

Kan någon förklara varför Timo straffas för att han hindrar Yamamoto men Trulli klarar sig trots att han orsakar en olycka (körde på di Grassi) när det var gul flagg?

•••

Trulli var däremot för snabb i depån, han körde 121,7 km i tim och får betala ungefär 44 000 kr.

•••

Hamilton menar att McLaren har den snabbaste bilen.

•••

Kan bli riktigt spännande i morgon.

 

Tankar och nyheter efter kvalet

av Anna Andersson

Vädret tycks alltid ställa till det på Spa. Vilket lotteri. Snacka om att det kan få saker och ting att förändras.
Vi får se hur racet blir, men det ställde till det rätt rejält för förarna under kvalet. Snacka om att Fernando Alonso måste vara besviken.
Imponerande av Mark Webber att ta pole igen och mycket starkt av Lewis Hamilton att få till en så bra tid i sitt sista varv, när det dessutom hade börjat regna.
•••
Detta är första gången som Sebastian Vettel inte är topp tre i år.
Men han var trots det positiv inför racet och menar att det varken är något fel på psyket eller formen.
– Teamkollegan står före mig – än så länge.
•••
När Nick Heidfeld lämnade Mercedes och F1 lämnade han också ordförandeposten förarföreningen. Rubens Barrichello tar över den posten. Heidfeld är ju numera testförre för däckföretaget Pirelli.
•••

Mercedes gör nog rätt som koncentrerar sig på 2011.

Schumacher startar som 21:a i morgon. Kul på favoritbanan.

Han är tillbaka flyttad tio placeringar i starten.
Nico Rosberg har bytt växellådan och flyttas tillbaka fem placeringar i starten. Han var tolva på kvalet.
•••
Teamen diskuterar om man ska ha ett test precis inför säsongsstarten 2011, i så fall ska det testas i Bahrain.
Det som talar emot det är väl det faktum att det kan vara rejäla sandstormar under den årstiden, 2009 förstörde sanden testerna.
•••
Nico Hülkenberg är på väg att förlänga kontraktet med Williams, i alla fall säger hans manager Willi Weber det.
•••
Karun Chandhok lär få vänta på att köra F1 igen. Sakon Yamamoto kör för tredje racet i rad och det ryktas om att han ska köra fyra tävlingar till.
Sedan ska indiern tydligen få avsluta med två tävlingar i Brasilien och Abu Dhabi. På lördag ska han dock köra en Red Bull och testa Sydkoreas GP-bana. Kan det vara så att det blir ett lopp där i alla fall?
•••
Det var ett kort, kanske lite väl kortfattat blogginlägg, men det är lite mycket att göra nu efter kvalet och eftersom jag ville få med det mesta fanns det inte tid att brodera så mycket.

Red Bull är godkända

av Anna Andersson

Så har FIA genomfört nästa test när det gäller framvingarna, de testade McLaren och Red Bull. Båda klarade testet.
Då får vi se hur det blir på Monza där det enligt uppgift ska bli ett tuffare test om FIA även ska testa underredet.
•••
Alltså, regngudarna har meddelat att det mycket väl kan bli ett blött kval i morgon och det finns flera förare som hoppas på det. En är Lewis Hamilton…
Förövrigt fick Bridgestone alla däck testade under fredagen, det är inte ofta som förarna använder sig av alla däcktyperna under en dag.
•••
Både Mercedes och Force India dementerar ryktena om att tyskarna nästa år ska leverera motorer till Red Bull i stället för till Force India.
Samtidigt så pratas det från Mercedeshåll om att McLaren har lagt in sitt veto och därför får inte Mercedes leverera motorer till Red Bull. Men McLaren dementerar detta.
Snacka om soppa – men än så läge får Red Bull motorer av Renault, något de inte är helt nöjda med.
•••
Det snackas om att även Lotus är nya kunder hos Renault, då gäller det både motorer och växellådor.
•••
Ross Brawn är väldigt positiv till utvecklingen av bästa års bil.
För hans del får vi väl hoppas att den är bättre än årets…

Regn på Spa – fördel McLaren?

av Anna Andersson

Det verkar som om hösten och regnet har tagit ett fast grepp om mellersta Europa och vi kan räkna med ostadigt väder på Spa hela helgen.
Den första träningen säger egentligen inte så mycket, framförallt inte när förhållandena är som de var och vi får väl avvakta eftermiddagen innan det går att bilda sig någon uppfattning om hur landet ligger.
•••
Jenson Button är övertygad om att tävlingskalendern är en fördel för McLaren och att den kan hjälpa McLaren till titeln.
De två kommande banorna Spa och Monza passar McLaren och till Singapore kommer teamet med en ny stor uppdatering.
•••
Kör Red Bull också med Mercedesmotorer inom en snar framtid? Det skriver den tyska tidningen tz. Mercedes är inte nöjda med Force India, som har Mercedesmotorer eftersom de har en förmåga att betala räkningarna allt för sent och i stället vill Bernie Ecclestone försöka hitta en annan lösning, det vill säga att Red Bull får köra med Mercedes motorer i stället för Force India. Tydligen ska Ecclestone och Christian Horner redan ha haft minst ett inledande möte.
•••
Ferrari har en ny diffusor, McLaren har en förbättrad diffusor och även Mercedes kommer med en förbättrad diffusor till Spa.

Sorry

av Anna Andersson

Presskonferens i dag och Schumacher meddelade att han skickat ett sms till Rubens Barricehello och bett om ursäkt. Det kan väl tänkas lite futtigt.
Men det är väl så de två kommunicerar.
Annars så finns det lite olika saker att redovisa för er, trogna bloggläsare:
McLaren kommer absolut inte att ställa in utvecklingen av årets bil för att satsa på 2011, de kommer att fortsätta att fajtas för titeln i år ända till slutet. Det innebär att det också kommer att produceras nya delar till bilen.
•••
Mörka moln tonar upp sig över Spa och det är ungefär 60 procents risk för regn på söndag och det finns en risk att det blir temperaturer under 15 grader, dessutom västliga vindar som ligger kring 20 km/tim.
Om den prognosen är med sanningen överensstämmande så kan det bli kaos på söndag. Var så säkra.
•••
Det kan vara så att Spa återigen försvinner ur tävlingskalendern. Arrangörerna räknar med miljonförluster i år igen. Det krävs 65 000 åskådare för att evenemanget ska gå runt, men hittills har man bara sålt 40 000 biljetter till på söndag. I fjol var det 51 000 åskådare som såg Kimi Räikkönen vinna loppet.
•••
Epsilon Euskadi kan tänka sig att samarbeta med HRT, men det handlar inte om någon sammanslagning.

Alonso når inte Schumacher

av Anna Andersson

Bernie Ecclestone är ju som han är, men oavsett vad man tycker om honom så tycker jag i alla fall att det är rätt kul att läsa vad han säger och tycker.
Sedan är det upp till var och en att bilda sig en egen uppfattning.
Men den senaste veckan finns det ett par intressanta uttalanden:
…att Michael Schumacher skulle bli en vinnare i Red B ull.
…att stallorder bör förbjudas: ”F1 är en lagsport, det syns ju till och med på kläderna där alla i ett lag har samma kläder, alltså ska man gå på stallets intresse. Jag är emot stallorder. Sådana beslut ska teamet ta internt.”
…att Fernando Alonso aldrig kommer att nå samma framgångar med Ferrari som Michael Schumacher gjorde
”Fernando är en annan karaktär. Hos Ferrari kommer han inte att uppnå det som Michael gjorde.”
Ecclestone säger till Sport Bild att Alonso inte har samma kvaliteter när det gäller att leda teamet.
•••
Liten sidostory bara:
Jos Verstappen är tillbaka i depåområdet. Men bara som pappa och journalist. Han skriver en kolumn i Telegraaf och ska besöka racet med sin son:
– Jag frågade Bernie snällt om jag kunde få en biljett dit och jag är glad att ”Big boss” fortfarande vet vem jag är.
•••
Adrian Sutil är bara tre poäng bakom Michael Schumacher och nu vill han inget hellre än ta in de tre på de avslutande sju tävlingarna.
•••
Virgin kommer med ett nytt Low Downforcepaket till Spa, målet är att ta sig förbi Lotus.
•••
McLaren har tänkt om och det är inte längre säkert att de kör utan F-ducts på Monza. I början av veckan sa teamet att det inte blir några F1-ducts i Italien, men nu meddelar det att beslutet kommer först efter Spa.

Blir Sydkorea Qatar?

av Anna Andersson

Spa. För mig är det ett namn som ger gåshud. Det är en underbar bana, för förare, fans och för spänningen.
Ser verkligen fram emot det, lite synd tycker jag att det är att Michael Schumacher startar med tio platsers tillbakaflyttning just här (inte för att det var fel att han fick straffet utan för att det är synd att han måste ta det just på  Spa) det hade varit kul att se om han kunnat göra något å sin favoritbana.
Det är ändå hans vardagsrum.
•••
Det kan hända att Sydkoreas GP inte kommer att köras i Sydkorea.
Utan i Qatar.
Nu ryktas det återigen om att arrangörerna inte kommer att hinna klart i tid, de har ännu inte invigt banan och i så fall är Qatar ett alternativ.
•••
Red Bull har förlorat en nyckelperson i fabriken, enligt uppgifter till bloggen så slutade Neil Martin i maj.
Han kom till teamet 2007 och lämnade då McLaren för Red Bull. Nu ryktas det om att han ska gå till Ferrari för att få arbeta tillsammans med sin tidigare McLarenkollega Pat Fry.
•••
Williams har stängt en av sina två vindtunnlar för att sänka kostnaderna.
•••
Red Bull kör sitt 100:e race i helgen, Barrichello sitt 300:e

Spännande kurvor

av Anna Andersson

Det är många av er som varit mycket kritiska till Hermann Tilke och hans banor, tysken är väldigt noga med vad förarna tycker och berättade för mig för ett par år sedan att han alltid pratar med förarna innan han bygger en bana. Att han har ett par killar som går igenom skisserna och lämnar förslag till ändringar, men nu går han ett steg längre för att undvika kritik från teamen. Han låter teamen testa banstreckningen i en simulator innan han börjar att bygga Indiens GP-bana. Det är tänkt att det ska bli en riktigt trång bergochdalbana.
Flera stall har nu kommit med synpunkter på hur banan kan byggas om för att racen ska bli ännu mer spännande och som det låter när man tittar på projektet så verkar det finnas en del spännande kurvor. Bland annat går det uppför i 14 meter mellan den första och den tredje kurvan och kurva tio ska vara väldigt lik den omtalade kurva nummer åtta i Turkiet.
Målet är att banan ska vara klar för invigning i slutet av nästa år och att F1 ska köra där 2012.
Det låter lite mer lovande än årets GP i Sydkorea där banan ännu inte är invigd och racet körs i slutet av oktober.
•••
Nigel Mansell ska hjälpa tävlingsledningen den här helgen. Det gjorde han även i Storbritannien.
Om ni har glömt vilka som hjälpt till kommer listan här:

Bahrain: Alain Prost
Australien: Tom Kristensen
Malaysia: Johnny Herbert
Kina: Alexander Wurz
Spanien: Derek Warwick
Monaco: Damon Hill
Turkiet: Johnny Herbert
Kanada: Emerson Fittipaldi
Valencia: Heinz-Harald Frentzen
Storbritannien: Nigel Mansell
Tyskland: Danny Sullivan
Ungern: Derek Warwick

Sida 348 av 390