Hamilton straffad

av Anna Andersson

Lewis Hamilton klarar sig undan. Med en fjuttig bot.
Han får böta 3500 kr för sitt beteende i Australien tidigare i år. Och det är väl mest kaffepengar för honom.
•••
Kimi Räikkönen erkänner att han gärna kört på Spa, dessutom tror han på Ferrari i helgen, men inte på Red Bull.
– De har inte en tillräckligt bra motor.

•••

Paul di Resta har fått ledigt av Force India på fredag och Renault kommer inte att ha någon tredjeförare, Ho-Pin Tung är fortfarande skadad efter GP2-kraschen.

•••

Det har gjorts vissa förändringar på Spa, Les-Combes har man förbättrat så att förarna inte sneddar, man har höjd curbsen så att bilarna bli långsammare om de kör över dem.  Sedan har man asfalterat om avåkningszonerna och lagt in konstgräs.

•••

Här är killarna som kommer på PK på torsdag:

Sebastien Buemi (Toro Rosso)
Pedro de la Rosa (BMW Sauber)
Lewis Hamilton (McLaren)
Michael Schumacher (Mercedes)
Sebastian Vettel (Red Bull).

 

 

Ferrari – nyheter om domstol

av Anna Andersson

Så börjar det äntligen att röra på sig. Skönt efter all väntan. Tre veckor har känts som ett helt vinteruppehåll, men nu så meddelar i alla fall Ferrari att teamet kommer till Spa med en ny diffusor i bagaget. Den ska testas på fredagen, därefter bestämmer sig teamet för om den används i kvalet på lördagen.
Apropå Ferrari förresten, Gazetta dello Sport som brukar ha koll på vad de skriver meddelar att Ferrari kan tänka sig att dra FIA till domstol om de straffas ytterligare av FIAs världsråd. Max Mosley gick ju ut i går och sa att han anser att teamet måste straffas ytterligare och att han anser att teamet borde förlora alla poängen i från tävlingen i Tyskland.
•••
Snart ska Austin presentera layouten på sin bana.
•••
Pirelli har gjort klart med nästa tester, nästa vecka testar däckföretaget i Le Castellet och den 21-22 september, veckan efter Italiens GP, är det dags för Monza.
Enligt en källa inom företaget gick de första testerna riktigt bra och nu är det dags att börja arbeta med utvecklingen av de olika gummiblandningarna.

Har Kimi gjort sitt?

av Anna Andersson

Max Mosley, jo han lever, och han har åsikter också såklart.
Han anser att FIA i sitt möte den 10 september borde se till att ta bort samtliga Ferraris poäng från Hockenheimring efter stallordern.
Både för Felipe Massa och Fernando Alonso.
Han anser att Felipe Massa borde ha varit en rebell och motsatt sig stallordern.
Men ärligt talat.
Visst hade det varit bra för sporten om Felipe hade skitit i vad Smedley sa, men för Felipe själv? Knappast. Han har en arbetsgivare som betalar hans lön och ett kontrakt som går ut 2012. Vad gör du i det läget, jo ser till dig själv och de alternativ du har. Är det vettigt att trotsa en sådan order.
Nej.
Inte om du vill behålla ditt jobb, ha en chans att bli försteförare nästa år och ha en chans på ett nytt kontrakt.
•••
Läser att Kimi Räikkönen kan ha gjort sitt inom F1. Tråkigt, för jag saknar honom. Det trodde ni väl inte va? Inte för att ha någon att hacka på som vissa envisas med att tro utan för att han är en härlig typ.Det är så skönt med folk som är som dom är, utan krusiduller och mediarådgivare.
Samtidigt så försår jaghonom.
Där har han redan bevisat att han kan och pengar har han så det räcker. Nu kan han bara göra det han vill och följa sitt hjärta.
Gör det. Det brukar bli bäst.
•••
McLaren nämns som favoriter inför Spa, mycket på grund av deras F-ducts, dessutom brukar de vara duktiga på att utveckla bilen under säsongen. Blir spännande att se vad de kommer med till Belgien. Om de lyckas få till diffusorn och vad FIA säger om de andra teamens framvingar. Det är minst lika spännande.
Äntligen är det bara en vecka kvar.

Lördag

av Anna Andersson

Och så blev det läge för ett litet lördagsinlägg så här när sommarhettan återigen har Tysklands i sina klor.

Karun Chandhok tvingas avstå i från Spa, HRT ersätter honom återigen med Sakon Yamamoto.

Det ryktas om att det är mamma som betalar…Bruno Senna däremot får fortsatt förtroende.

Senna ja, hans morbror Ayrton hade fyllt  50 år i år och därför ger Bruno fansen chansen att designa en hjälm i morbroderna ära. Tävlingen pågår mellan den 23 augusti och den 12 september. Kolla in  brunosenna.com.br.

•••

Spa är en klassiker. Ser redan fram emot racet.

Det vet jag att förarna också gör, skulle tippa på att ungefär två tredjedelar har just Spa som favoritbana.

Ni hänger väl med?

•••

Trevlig helg. Hörs i veckan!

Då ska det väl äntlign börja hända lite grejer igen.




 

Fredagsnytt

av Anna Andersson

En kort uppdatering så här på fredagen:
McLaren hoppas på att Red Bull och Ferrari ska tvingas bygga om bilarna efter den nya FIA-testen av framvingarna på Spa.
•••
Jenson Button och Nico Rosberg har roat sig med triathlon under semester, Button i London och Rosberg i Kitzbühel.
•••
Kimi Räikkönen har fortfarande inte bestämt sig för vad han ska göra 2011, F1, WRC eller ingenting av det?
•••

Force India måste betala ytterligare tio miljoner kronor plus ränta på åtta procent till Aerolab. Aerolab har stämt teamet för att teamet inte har betalat sina räkningar. Samtidigt vill Force India stämma firmans chef Jean Claude Migeot eftersom man hittat foton på den egna bilen i en av Lotus vindtunnlar. Nu arbetar Aerodlab med Lotus. Hängde ni med?
•••
Nikki Lauda tror att Sebastian Vettel vinner VM, men menar att Mark Webber är förtjänt av den ledning han har just nu.

Åttio miljoner för en cockpit

av Anna Andersson

Nu väntar två höghastighetsbanor, Spa och Monza och i Kanada där det också krävs en snabb bil var det McLaren som dominerade.
Det gör Red Bull något oroliga och det borde de vara.
Det är möjligt att Lewis Hamilton har tagit tillbaka VM-ledningen när F1 lämnar Europa.
McLaren däremot ser fram emot de två loppen, med sin F-ducts (det som vi kallar för skorstenslösning och som ger ett par extra km/tim på rakorna) kommer de troligen att bli svårstoppade.
Men för att hämta in Red Bulls försprång så satsar britterna nu på kreativitet, bland annat hoppas de på att uppfinna ett nytt paket till diffusorn och att det ska vara minst lika bra som det som red Bull använder sig av. Dessutom håller de på att arbeta med en ny frontvinge, Red Bull och Ferrari har en sådan som FIA ska testa igen på Spa och McLaren måste nu hitta sin version.
•••
Den enes bröd, den andres död….
Adrian Sutils karriär räddades av en olycka. Fransmannen Eric Salignon som ansågs vara en enorm talang skadade sig och tysken fick ta över hans förarplats hos ASM.
– Det var vändpunkten, en enorm chans för mig som jag normalt sett inte skulle ha fått eftersom jag hade ett kontrakt med Colin Kolles. Men jag fick göra det, bytte team och körde hem tre poles, säger Sutil till Autosport.

– Det gjorde att rätt människor fick upp ögonen för mig.
Annars hade han väl fått bli konsertpianist;-)
•••
Esteban Guerrieri, Argentina, är på väg att köpa in sig i F1. Hans manager har haft möte med Virgin och enligt Motorsportmagazin är han beredd att betala 80 miljoner kronor för en styrning hos stallet.
Han har även ekonomiskt stöd i från Argentinas regering.

GP2 närmar sig F1

av Anna Andersson

Ett sent inlägg eftersom jag har fått den första infon från de nya däcktesterna på Mugello, Nick Heidfeld satt som ni alla vet bakom ratten och han körde en Toyota i från förra året.

Men det som är intressant är att det nu pratas om att F1 och GP2 ska ha samma däck nästa år. Pirelli erbjuder samma däck till båda serierna för att spara kostnader och för att förenkla steget till F1 för talangerna i GP2.

 

I dag fortsätter testerna och Pirelli ska göra ytterligare fem tester innan teamen får pröva däcken, det får de efter säsongsfinalen i Abu Dhabi.

 

Vettel bygger ut?

av Anna Andersson

Timo Glock kommer att stanna hos Virgin, det säger han själv i alla fall. Detta trots att Renault visat intresse och Sebastian Vettel söker bygglov för en swimmingpool och en tennisbana.

Dessutom anser Adrian Sutil att hans team inte är några vinnare.

Det är väl ungefär det som jag kan rapportera om i dag.

Tur att det bara är lite mer än en vecka kvar till Spa.

 

 

Mercedes har en plats öppen

av Anna Andersson

Ett kort inlägg en regnig kväll. Tempot är fortfarande inte det vanliga, men jag försöker att  hänga i;-)
Hoppas att ni också gör det.

Mercedes kommer inte att ha någon reservförare under de återstående sju loppen. Den plats som Nick Heidfeld lämnar kommer med andra ord att stå tom.

Men det är ingen sensation, Brawn GP hade ingen tredjeförare under förra säsongen.
Så ni som drömde om att Marcus Ericsson skulle få chansen kan fortsätta att drömma.

•••
Det ska bli en ny bana på Mallorca, med plats för 66 000 åskådare. Banan är tänkt för bilar och mc. Men det är inte klart när bygget ska starta.
•••
Pirelli har inlett testerna med Nick Heidfeld bakom ratten. Tysken har kört 150 GP sedan 2000 och även om han aldrig vunnit något F1-lopp anses han vara välmeriterad och erfaren, bland annat har han rekordet i antalet race i rad utan att bryta (41).

Valentino Rossi i F1?

av Anna Andersson

Valentino Rossi i F1? Det är en kittlande tanke. Framförallt vore det kul att se en italienare hos Ferrari.
Han gjorde riktigt bra tider när han testade F1 för Ferrari för ett par år sedan, men sedan dess har han sagt att han lagt drömmarna om F1 på hyllan och i stället pratat om rally.
Men nu kommer pappa Graziano och pratar om att Ducati bara är en mellanstation, för sedan vill Rossi vidare till Ferrari och då kommer saken självklart i ett annat läge.
För mig låter det mycket spännande.
•••
Fabrikerna har öppnat igen. Måtte F1 börja leva igen. De senaste två veckorna har känts som två år ungefär…
•••
Nick Heidfeld har blivit pappa för tredje gången, i går kväll såg lille Justus till att familjen nu består av fem personer. Mamma Patricia och sonen mår bra, precis som storasyskonen Juni och Joda.
Men för Nick Heidfeld blev det en kort pappaledighet, enligt flera olika uppgiftslämnare ska han testa för Pirelli i dag.
•••
2011 ska man återigen köra på den gamla banan i Bahrain, 2010 körde man på en längre bana som normalt sett bara används vid 24-timmarslopp. Detta för att fira F1-sportens 60-årsjubileum.
Men till nästa år är det återigen ett varv på 5,4 km i stället för 6,2 km som gäller.
•••
Michael Schumacher är positiv, inte inför säsongsavslutningen men inför 2011. Han menar att Mercedes nu rör sig åt rätt håll i arbetet med den nya bilen och han hoppas kunna vara med i toppen nästa år.

Sida 349 av 390