Nya problem

av Anna Andersson

Det är fortfarande sommarlov och därför är det torrare än vanligt på F1-fronten. Fabrikerna är stängda, folk är på semester och det händer hel enkelt ingenting.
Därför har det varit lite si och så med uppdateringen i bloggen. Det känns inte vettigt att skriva något bara för skrivandets skull när det inte händer så mycket.
Men efter en händelsefattig helg finns det lite att rapportera om i alla fall och jag gör det i kortform:
• Nya problem i Sydkorea, invigningen av banan som egentligen skulle ha varit i augusti har först flyttats fram till den femte september, men skjuts nu ytterligare på framtiden. De senaste uppgifterna är att banan ska invigas i slutet av september. Det är tänkt att F1 ska köra där den 24 oktober och anledningen till förseningen sägs vara det dåliga vädret.
•Mercedes är nöjt med att man kunnat dra ner på kostnaderna när det gäller motoravdelningen det gångna året.
• Hört talas om Alan Scott Hoo? Kanske är läge att lägga namnet på minnet, 17-åringen från Jamaica satsar på att bli den förste föraren från den karibiska övärlden i F1. Han bor sedan tio år i USA och har Lewis Hamilton som stor förebild.
•Gerhard Berger menar att Red Bull vinner VM. Han säger att deras bil är så överlägsen att den vinner trots alla misstag som teamet och förarna gjort.

Piquet gör hemligheten officiell

av Anna Andersson

Nelson Piquet junior går ut och säger att alla använder sig av teamorder, det är väl i och för sig en officiell hemlighet.
Men det är bra att någon vågar stå för det också.
Piquet har inte längre något att förlora. Han förlorade allt, team, förarplats och anseende när han kraschade i murenn i Singapore 2008.
Det känns inte som om något stall vill ta i honom med tång än på ett par år, om de ens någonsin vill försöka.
•••
Det hetaste just nu är att Nick Heidfeld är på väg bort från Mercedes. Han är inte nöjd med sin roll som testförare och vill vidare. Därför ska han nu testa för den nya däckleverantören Pirelli.
Enligt Motorsporttotal ska dealen vara klar redan innan sommarlovet är över och han ska göra de första testerna innan tävlingshelgen på Spa. För Heidfeld är det en bakväg tillbaka till F1. Då får han chansen att köra däcken innan alla andra gör det och han har ett bättre utgångsläge till nästa år, även om det inte finns några toppsäten kvar så kan han i alla fall få köra och slippa den försmädliga tredjeförarrollen som numera innebär att man lägger mer tid på att ge TV-analyser än att köra bil.
•••
Christian Klien hoppas på att köra för HRT nästa år.
Frågan är väl om teamet finns nästa år;-)
•••
Renault storsatsar inför 2011 då man vill köra om VM-titeln. Under vintern ska vindtunneln rustas upp så att den kan användas för 60 procentiga modeller, än så länge kan man bara använda sig av 50 procentiga modeller på Enstone.
•••
Det är värt att kasta ett öga på Lausitzring i helgen. Felix Rosenqvist kör F3 och han vann i Assen senast.

Nya banor

av Anna Andersson

När det inte händer så mycket annat så får vi snacka lite banor…

…på Donington är det tävlingspremiär i höst. Dock inte F1. I alla fall inte än.

…den nya banan i Indien är inte klar än, men redan planeras en andra bana. Den ska ligga i närheten av Mumbai och de första mötte om den nya banan ska hållas den 17 augusti.

… Arrangörerna i Sydkorea hävdar att de ska kunna genomfölra ett race i oktober, men det är fortfarande många som tvivlar. Bara två månader innan premiären har koreanerna inter kunnat presentera något annat än en logotype.

Däremot är det klart att spanska Aragon, som ska ersätta Ungern i MotoGP, inte kommer att hoppa in om det inte går att köra i Sydkorea. F1 är för dyrt.

•••

Förarna och fansen älskar Spa, än så  länge har man sålt 40 000 biljetter till tävlingen i slutet av augusti. Men trots det är det inte säkert att banan får behålla sin plats i F1-kalendern. Kontraktet går ut efter 2012 och arrangörerna är oroliga för att banor på andra ställen i världen där finanserna är bättre ska ta över racet.

– Inte ens Frankrike har något lopp längre, säger banchefen Andre Maes till nyhetsbyrån Belga.

Senaste nytt

av Anna Andersson

Snart helg igen;-) Men inför den så kommer det här ett par kortare nyheter att lägga på minnet:

Bernie Ecclestone menar att racet i USA kommer att köras i juni och Hermann Tilke och hans mannar börjar byggarbetet i Austin, Texas i december. Tanken är att det ska bli en typ F1-stad. Tilke öppnar snart sitt nya kontor med plats för 20 medarbetare där och banan ska stå klar sommaren 2012.

•••
Eftersom det har ryktats om att Timo Glock är på väg att lämna Virgin meddelar tysken nu att han har ett flerårigt kontrakt med teamet. Däremot är det nu klart att Andy Soucek lämnar teamet och det betyder att Luiz Razia är kvar som ensam testförare. Soucek har varit tredjeförare vid elva race, men ännu inte kört en kilometer och bryter kontraktet eftersom han vill satsa på sin karriär och anser att han behöver köra bilen. Inte bara titta på när andra gör det.
•••
Red Bulls tekniske direktör Adrian Newey menar att teamet inte kommer att behöva göra några förändringar på frontvingen när nu FIA ska göra nya tuffare tester under Spa helgen.

Ny bil?

av Anna Andersson

Vi börjar närma oss SPA, det har varit sjukt dött på F1-fronten och jag kan tänka mig att torkan håller i ett par dagar till. Sedan är det verkligen dags att ladda.
Och jag tänker tillbaka på förra året och den enorma sensationen i Belgien – Force India. De tog pole och var tvåa i racet.
Sedan försvann Giancarlo Fisichella till Ferrari och ni vet vad som hände… Förövrigt meddelar Adrian Sutil att det är troligt att han stannar hos teamet.
Det händer inte direkt mycket på förarmarknaden till nästa år.
•••
Efter missen med USF1 är Peter Windsor tillbaka i just F1- Han är journalist i grunden och arbetade tidigare för SpeedTV  nu ska han jobba för GPWeek.
•••
Jac Villeneuve är med och ansöker om den 13:e startplatsen till F1 2011 och kritiserar nu Epsilon Euskadi som ansöker om samma plats. Euskadi har nämligen gjort sina första tester i vindtunneln.
•••
Red Bull kan andas ut, de kan ställa bästa möjliga team på benen till avslutningen av säsongen. Teknikchefen Adrian Newey kraschade när han körde BTCC i helgen och tvingades uppsöka sjukhus, men han är oskadd.
– Han har bara ett par blåmärken på armen, annars mår han bra. Han ska återhämta sig den här veckan bara, säger en talesman för BTCC till ’422race.com’
•••
Sugen på en snygg Lotus? För en miljon dollar kan nu rika Lotus fans köpa en monoposto, typ 125. 25 bilar har tillverkats och ska presenteras i veckan. Motorn är en V8 Cosworth med 650 hästkrafter

En krasch och en hjälte

av Anna Andersson

Det finns vissa saker som förare inte får göra under en säsong, det är för farligt och därför har de det inskrivet i kontraktet.
Kanske borde det även gälla andra viktiga medarbetare för teamet…
Red Bulls stjärndesigner Adrian Newey, han som anses vara hjärnan bakom den fantastiska bilen är nämligen skadad och ligger på sjukhus. Han var gästartist i BTCC i helgen och kraschade sin Ginetta G50.
Han fick hjälp ut ur bilen av sjukvårdare och kördes vidare till sjukhuset, men enligt uppgifter i från Ginetta är han oskadd.
Newey blev påkörd bakifrån och sedan körde ytterligare en bil in i passagerarsidan.
•••
Mark Webber är rätt generös….
Han hjälpte IR-ledaren Will Powers när pengarna var slut och karriären var på väg att gå åt samma håll.
2004 behövde Powers 500 000 Euro när han körde F3 2004 – den största delen av de pengarna kom från Webber.
Men F1-ledaren fick själv ekonomisk hjälp av en idrottande landsman redan 1997. Då behövde han pengar för att kunna ro i land sin satsning i brittiska F3.
Den australiensiske rugbystjärnan David Campese stöttade honom då med ungefär 600 000 kronor, Campese hade spelat tillsammans med Webbers pappa.
Nu hoppas Webber att Power följer hans eget exempel:
– Kanske hamnar han själv någon gång i den situationen att han kan göra någon en tjänst och att den personen sedan kämpar sig till toppen av ett mästerskap, citeras Webber av Motorsporttotal.
•••
Timo Glock utesluter inte att han kör för Renault nästa säsong, även om han har kontrakt med Virgin.

•••

Stefano Domenicali är medveten om att Ferrari inte har den bästa bilen men såger till teamets hemsida:

– Den andra halvan av juli var riktigt bra och jag hoppas att det ger oss medvind in i framtiden, vi vet att det är mycket jobb kvar. Vi har inte den bästa bilen, men det borde motivera oss.

Vidare säger han:

– Bara för att vi har semester betyder det inte att våra hjärnor slutar attt arbeta. Kanske kan vi få impulser och idéer att ta med oss.

 

 

Nya tester

av Anna Andersson

Stallorderns vara eller inte vara fortsätter att diskuteras inom F1, trots att det är sommarlov.
Vad tycker ni?
Min åsikt bör väl vara rätt tydlig för er som följt bloggen. Varför ha en regel som man inte kan bevisa och en regel som alla ändå bryter mot och som man bör bryta mot för att kunna göra sitt team rättvisa.
Problemet är att F1 är en individuell sport, men också en teamsport.
Däremot är Ferraris exempel från 2002 fånigt, det får göras lite snyggare än så.
Annars så har fransmannen Jean-Eric Vergne kört i Red Bulls simulator. Väntar ett jobb som testförare 2011? Han har tagit över Brendon Hartleys plats och ska köra Renault World Series.
Lotus har nu också ett talangprogram, 16-årige Nabil Jaffri från Malaysia ska testa en F1:a i september.
•••
Pirelli har redan testat sina däck på en GP2-bil, men innan nästa F1-race i Belgien ska företaget testa däcken på en F1:a skriver Auto Bild Motorsport. Testet görs med en Toyota TF109 på Mugello i Italien. Det pratas om att Nick Heidfeld, Mercedes testförare, ska sitta bakom ratten.
•••
Nicholas Todt är manager för Jules Bianchi och Pastor Maldonmado. Helst vill han att båda GP2-förarna ska köra F1 redan nästa säsong.
Bianchi måste väl bara bli frisk först, han skadade ryggen i det senaste GP2-racet.

Sanningen om Alonso

av Anna Andersson

En liten kul historia som jag fick berättad för mig om härom dagen och jag kan inte låta bli att föra den vidare. Sedan får vi så klart ta den med en nya salt;-) När Fernando Alonso vann sitt första F1-lopp i Ungern 2003 så ville Spaniens kung Juan Carlos gärna gratulera personligen. Han är tydligen ett stort F1-fan. Kungen lyckades på något sätt få tag på telefonnumret till Fernando Alonsos pappa som var på plats och pappan som blev chockad över att han hade kungen i andra ändan lämnade över luren till sin som svarade:

– Säg till kungen att jag ringer tillbaka om en halvtimme. Jag måste ha ett möte med mina ingenjörer först.

Kungen blev både paff över avspisningen och otroligt imponerad av Alonsos ambition.

•••

Det ska ha varit Fernando Alonso som låg bakom Ferraris värvning av Pat Fry. Dessutom snackas det om att anledningen till att Alonsos manager Flavio Briatore var hos Ferrari för någon vecka sedan var för att han vill sälja in Mark Webber, som också han har Briatore som manager, till l Ferrari. Det pratas om ett byte – Massa till Red Bull vilket vore bra för sportdryckens image i Brasilien – och Webber till Ferrari. Men som sagt – rykten är rykten…

•••

Valencia har fått ett datum för racet nästa år, i augusti. Det vill arrangörerna byta till juni, där loppet avgjordes i år.

Det senaste…

av Anna Andersson

Det är sommarlov och händer inte allt för mycket, men här är de senaste nyheterna i alla fall:
Den 13 augusti ska FIA träffas och diskutera det 13:e stallat i Paris, det meddelar Auto, Motor und Sport. Det ska handla om tre kandidater (Villeneuve/Durango, Epsilon Euskadi och Stefan GP) och alla ska träffa FIA under den aktuella dagen.
•••
Flavio Briatore anser att Mark Webber vinner VM i år.
Så klart.
Det är ju hans adept…
– Men det är inte därför jag tippar att han vinner, jag säger bara det vad alla själva kan se. I Ungern var han den första som insåg att han var tvungen att ta risken och köra tre fjärdedelar av loppet på de mjuka däcken, säger Briatore till Gazzetta dello Sport.
– Det gjorde att han vann racet. Han visade hur han använder huvudet och han gör det på ett annat sätt än många andra förare.

Dags att kliva ur gräddfilen

av Anna Andersson

Det var en häftig storm för Michael Schumacher, tysken som hittills nästan verkat helt oberörd när han fått kritik och har bett om ursäkt.
Och dessutom går Mercedes ut och ber om lugn och menar att det är dags att sätta punkt för den här historien.
Michael Schumacher har länge varit ett helgon i Tyskland, men efter den tunga comebacken har det plötsligt blivit legalt att kritisera honom.
Och då gör alla det.
Därför kommer han också att tvingas vänja sig vid att varje felsteg som han gör slår enormt hårt och eftersom han har den historia som han har medidiotiska manövrar när han inte räcker till på banan så är det bara att finna sig i att tålamodet inte är riktigt lika långt när det gäller honom som när det gäller någon annan.
Vi kan konstatera att hans tid i gräddfilen är förbi.
Nu går det till och med att spela på om han lägger av redan innan tävlingen i Spa – och så klart om han slutar efter den här säsongen.
•••
Renault kommer med sin F-ducts till Spa.
•••
Fernando Alonso har redan testat i simulatorn.
•••
Tiden rinner i väg och det ryktas fortfarande om att det inte kommer att gå att köra F1 i Sydkorea i oktober, men samtidigt är Bernie Ecclestone och byggherrarna övertygad om att det går.
•••
Mercedes kommer att fortsätta att utveckla bilen, i alla fall under sommaruppehållet. Sedan är det ful koncentration på 2011. Den sista uppdateringen för årets säsong kommer i Singapore och det handlar om den nya diffusorn.
•••
Luca di Montezemolo, 62, har blivit pappa.  Nu har han fått sitt femte barn med sin tredje fru. Hans barn är 33, 19, 8, 6 och nyfödd.
Men han är inte den enda F1-morfarn som blivit pappa. Flavio Briatore blev pappa till Nathan när han var 59 och Niki Lauda har tvillingar som är tio månader gamla.

Sida 350 av 390