Nya bestraffningar och nya kontroller

av Anna Andersson

Så har jag hunnit samla tankarna lite efter Ungerns GP ett lopp fyllt av händelser, jag har samlat lite av tankarna i de tester som jag levererat till tidningen och här finns det plats för ytterligare ett par stycken.
Det som känns allra roligast efter den första halvan av säsongen är att det är så jämnt och att det inte bara handlar om två team. Vissa år kan det kännas som om jag bara sitter och skriver repriser på mina egna texter eftersom det är samma sak och samma förare tävlingshelg efter tävlingshelg, men i år finns det miljoner av uppslag inför och efter racen.
Det är enormt motiverande.
Sedan måste jag säga att det är kul att ni har hittat till kommentarerna, det ger också extra motivation att fortsätta leta nyheter, jaga folk och hitta nya vinklar.
•••
Michael Schumacher har accepterat sitt straff, även om han tyckte att det var hårt och Ross Brawn menar att det aldrig var hans avsikt att göra en farlig manöver.
Oavsett hur dåligt han har kört i år och hur usel bilen har varit så har han bidragit med en viktig sak till F1. Intresset. Där Schumacher är finns det alltid något att skriva om.
Och det gillar vi;-)
•••
Red Bull och Ferrari kan få sina frontvingar kollade ytterligare en gång. FIA ger sig inte utan ska förfina och fördjupa sina testmetoder till tävlingen i Spa den sista helgen i augusti.
•••
Nu är det semester och halva tiden måste fabrikerna vara stängda. Det gillar varken Mercedes eller McLaren som just nu har mycket att arbeta med.
•••
Kamui Kobayashi, vilken körning. Perfekt till teamets jubileum. Det var Saubers 300:e GP i går.
•••
Både Mercedes och Renault måste betala 50 000 US-dollar för att de agerade på ett farligt sätt under depåstoppen. Mercedes personal missade att sätta fast Nico Rosbergs högra bakhjul och Renault släppte i väg Robert Kubica förtidigt så han kolliderade med Force Indias Adrian Sutil.
•••
Mercedes lägger nu nästan all kraft på 2011. Jag förstår dem.
•••
Min svärfar sa nyligen att F1 inte är spännande längre.
Jag tror att vi alla kan vara överens om att han har fel.

Schumi straffad

av Anna Andersson

Schumacher har straffats för sin manöver mot Rubens Barrichello. Han flyttas tillbaka tio platser i starten på Spa.

Då var det inte bara jag som blev upprörd…

Tankar efter racet i Ungern

av Anna Andersson

Snacka om ett händelserikt race, eller vad sägs om kaoset i depån på 16:e varvet eller Michael Schumachers hårda behandling av Rubens Barrichello.
Den är nog något av det mest vansinniga och idiotiska som jag sett på riktigt länge. Det handlar om millimeter sedan är det en mur.
Det om något är farligt.
Men tysken ser det absolut inte så utan menar att Barrichello kom förbi utan att de berörde varandra så med andra ord fanns det plats.
Ibland undrar jag vad han har ovanför axlarna.
Är han lika hård mot sina ungar när de kör cykeltävlingar hemma på gatan?
Ibland kan det vara viktigt att lära sig stava till medmänsklighet, men det ordet finns väl inte i hans ordbok. I alla fall inte i den han använder sig av på banan.

•••
Imponerande av Fernando Alonso, även om han fick andraplatsen lite till skänks. Straffet mot Sebastian Vettel spelade honom rätt i händerna, men han var absolut inte oförtjänt av den placeringen. Han visade redan i starten att Ferrari är tillbaka.
Dessutom hade han hjälp av banan, det är nästan omöjligt att köra om i Ungern och troligen hade han haft det betydligt tuffare på en annan bana.
•••
Tung helg för McLaren som vunnit de senaste racen på banan.
•••
Renaults lollypopgubbe borde öppna ögonen.
•••
Mercedes mekaniker borde lära sig hur ett däck ska fästas.
•••
Det känns som om det är läge för sommarlov nu.
Men efter tre veckor utan F1 så kommer i alla fall jag att ha abstinens, för årets säsong är riktigt underhållande.
•••
Överge inte bloggen nu bara för att det är sommarlov, den kommer att uppdateras i fortsättningen, var så säkra. Men någon dags ledighet blir det nog den kommande veckan för nu har jag jobbat 14 dagar i rad.

Vad i h-vete?

av Anna Andersson

Vad fan sysslar Michael Schumacher med? Ibland undrar man hur den mannen fungerar norr om axlarna….

Imponerande av Webber, snacka om att köra som en mästare. Han har väl sin stora chans att ta den titeln i år.

Snyggt jobb av Alonso som faktiskt visade redan i starten att han är värd andraplatsen och en frustrerad Vettel. Den sura treårsminen har vi sett några gånger i år.

 

Vilket depåstopp!

av Anna Andersson

Kan ju inte säga annat än att det var ett underhållande depåstopp.

Sutil och Kubica  krockar i depån ( tur det inte gick illa) och Mercedes glömmer att sätta fast ett bakdäck på Nico Rosberg och Red Bulls Vettel får så sen information om att han ska in att han får köra off road…

 

 

 

FIA undersöker Red Bull – igen

av Anna Andersson

FIA har återigen testat Red Bulls framvingar. Konkurrenterna menar att den är illegal och att den ligger platt på marken när bilarna kör riktigt fort och att detta ger en fördel på en sekund per varv.
Enligt reglerna ska en framvingen inte röra sig mer än en centimeter nedåt när den utsätts för 50 kg. FIA testade Red Bulls konstruktion i går igen och den håller sig inom reglerna, även om det är precis.
McLaren har hävdat att underredet på Red Bulls bil rör sig mer än vad som är tillåtet, men FIA testade även det – och bilen klarade testet.
– Det enda som är viktigt är att bilen är helt legal, säger Red Bulls teamchef Christian Horner.
•••
Har läst era kommentarer på bloggen och det är härligt att det händer lite i det fältet.
En sak ska jag bara förtydliga, en reporter sätter aldrig rubriker, det gör den som ritar sida i tidningen eller den som är redaktör på nätet. Rubriken sätts för att locka till läsning och ska ha täckning i texten, men kan spetsas en del.
Detta för att man som läsare ska titta till lite extra.
Så jag har inget inflytande över vilka så kallade skandalrubriker som sätts.
Däremot är det så att när det skrivs något negativt om Ferrari så reagerar naturligtvis Ferraris fans, men när det skrivs något negativt om Renault (crashgate) så reagerar Renaults fans och tycker att det är orättvist och i samband med spygate och teamfajten mellan Alonso och Hamilton ja vad tror ni att McLarens fans gjorde då? Just det. De blev förbannade.
Så är det bara.
Vi får lov att skriva om samtliga skandaler oavsett om det är Ferrari, McLaren, HRT, Mercedes, Renault eller Red Bull som är inblandade.
•••
Och här är nästa Ferrarigrej som jag faktiskt inte kan låta bli att berätta för er om….
Enligt brittisk media så kommer Jean Todt att lämna över ordförandeskapet hos FIA när Ferraris teamorder på Hockenheim ska diskuteras av FIAs världsråd den 10 september.
Han är ju själv orsaken till att regeln infördes för åtta år sedan.

Vettels nya rekord – och annat i från Ungern

av Anna Andersson

Sebastian Vettel har pole position igen. För fjärde gången i rad. Det börjar bli lite tråkigt…men å andra sidan så har han bara tagit en seger de senaste tre gångerna som han startat först….
Hans kvalvarv var så nära perfekt det kan bli. Han satte ett snyggt banrekord och slog därmed Schumis gamla från 2004.  
Detta var hans 12:e pole – men det betyder inte att det är en garanterad seger.
Ni minns väl starten förra veckan? Nu säger han att teamet har ordning på grejerna och att det var ett tekniskt problem, men när det gäller just Red Bull så känns det inte som man ska lita för mycket på grejerna. Adrian Newey är förvisso ett geni när det gäller att hitta snabba bilar, men det verkar som om grejerna är extremt känsliga och det kan bli riktigt dyrt.
•••
Startplats 7 för Vitalij Petrov är personbästa.
•••
Startplats 15 är Schumachers sämsta någonsin i Ungern. Återigen fick han stryk av teamkollegan Rosberg.
•••
Alonso står på tredje plats för sjättegången.
När det gäller Ferrari så har de tagit bort sitt F-ducts den här helgen.
•••
Senast Sebastian Vettel och Mark Webber hade samma poäng i VM-tabellen var inför Turkiets GP. Det slutade inte allt för väl för dem. Hoppas att de har koll på rollerna inför morgondagens race, teamet kan inte kosta på sig fler tabbar i år.
•••
De andra teamen är fortfarande misstänksamma mot de framvingar som Ferrari och Red Bull använder sig av och de funderar på att be FIA ta ytterligare en titt på det. De ska hålla för 50 kilo, men när hastigheterna ökar och trycket från luften ökar så ger den efter och minskar luftmotståndet. Enligt konkurrenterna kan det ge en fördel på runt tre tiondelar.
Återigen verkar det handla om en gråzon i reglementet.

•••

Förövrigt så har jag absolut ingenting emot varken Fernando Alonso eller Ferrari.

Nästa dröm som sprack

av Anna Andersson

Det känns lite som den gamla Agathas klassiker om tio små pojkar – men nu har nästa team dragit tillbaka sin ansökan inför F1 2011.

Återigen är det en amerikansk F1-dröm som spricker.

– Cyphergroup drar tillbaka sin ansökan till den 13:e startplatsen i Formel 1 2011, heter det i ett uttalande i från amerikanerna.

– Vi kommer att fortsätta att arbeta med utvecklingen av ett team som har trovärdighet och som kan stanna länge inom sporten. De senaste veckorna och månadena har vi märkt att intresset för projektet varit stort och vi har lyckats locka flera sponsorer men vi har insett att vi inte skulle kunna ha ett slagkraftigt team med den budgeten som står till vårt förfogande.

De tre team som nu är kvar och slåss om en plats är Stefan GP, Epsilon Euskadi och Durango/Villeneuv.

•••

I morgon ska det bli varmt i Budapest, under träningen beräknas temperaturen att ligga på 24 grader och det är 60 procents risk för regn. Till kvalet ska det vara 28 grader varmt och 40 procents risk för åskskurar.

•••

Om teamorder blir tillåten igen så slutar Jenson Button.

Med andra ord så vet han vem som är favoriten i teamet….

•••

Bruno Senna lovar att HRT är en sekund snabbare i dag.

 

Snacket i Budapest

av Anna Andersson

Jag är ledsen att bloggen inte varit allt för uppdaterad de senaste dagarna, jag har helt enkelt haft svårt att hinna med den. Det har varit fruktansvärt mycket jobb och någonstans försvinner tiden för vissa saker.
Men här kommer en snabb uppdatering av läget i Ungern:
McLarens Martin Whitmarsh kan inte förstå att Ferraris och Red Bulls framvingar är godkända och kräver nu att teamen bevisar att de är legala. Han har pratat med FIA om det i dag igen.
•••
På Hockenheim valde Force India fel däck i depån och samma sak hände i Ungern igen. Paul di resta körde med däck som inte var avsedda för fredagens träningar. teamet fick böta 5 000 Euro den här gången.
•••
Det kan hända att det blir ett blött kval i morgon. Intressant.
•••
Pat Fry gör F1-comeback. Den förre McLaren medarbetaren är i Ungern och arbetar för Ferrari.
•••
Felipe Massa har varit på sjukhuset och gett läkarna som räddade livet på honom i fjol den hjälm som han bar då.
Ett snyggt tack.
•••
Både Heikki Kovalainen och Fernando Alonso var för snabba i depån under dagen och tvingas böta.

•••

Hoppas ni hittat texten med F1-bilarna och lämna gärna era egna åsikter!

Det kokar hos Ferrari

av Anna Andersson

Felipe Massa struntade i anvisningarna från teamet och Fernando Alonso blev mer och mer frustrerad. Ska vi säga att det kokar hos Ferrari…
Märkligt att Fernando Alonso sällan har en teamkollega som är helt nöjd med honom……Fråga Fisichella, fråga Hamilton.
Svaren kommer att bli politiskt korrekta med ögonen kommer att säga något helt annat.
Jag är väldigt spänd på att dölja den interna duellen under hösten. Stämmer det att Fernando Alonso redan har lindat teamet kring sitt lillfinger?  
Det snackas om att Felipe Massa var tvungen att acceptera att han är tvåa i teamet för att han skulle få ett nytt kontrakt.
Önskar att jag varit en liten mus i Ferraris depå. Hade varit kul att höra hur snacket egentligen går.
•••
Mercedes var det team som var snabbast i depån under Tysklands GP. Nico Rosberg var klar på 17.992 sekunder och Michael Schumacher på 18.052.
Det var snabbast av samtliga depåstopp.
Kul för teamet att de lyckas med någonting….
•••
Bernie Ecclestoine fyller 80 år i oktober – men funderar absolut inte på pension. Den tar han först vid hundra…
•••
Virgin kommer inte att köra med någon F-ducts i år. Möjligen med en ny diffusor.
•••
Mercedes ja…deras motorsportchef Norbert Haug är för att regeln som förbjuder stallorder tas bort, men menar att det tar tid att få bort den och att man måste hitta en vettig lösning på problemet.
Tysk diplomati;-)

Sida 351 av 390