Helgens sämsta skämt

av Anna Andersson

Sitter och jobbar med både Friidrotts-EM och F1 den här veckan så det finns inte riktigt lika mycket tid till F1:en som vanligt. Men här är i alla fall en liten nyhetsuppdatering:

Helgens sjukaste skämt kommer från Lucas di Grassi…Han sägs ha ändrat i Timo Glocks citat i det mejl som teamet skickar ut till media.

I mejlet står:

– Jag hade en tuff start eftersom Lucas körde om mig med en fantastisk manöver, säger Timo Glock.

Men tysken menar att han aldrig sagt så, istället forskade presstjejen Tracy Novak vidare i det och hon hade lämnat mejlet till di Grassi så att han kunde kontrollera sina citat innan det gick ut till media.

Det gjorde han  – och ändrade i Glocks citat så att han själv skulle få lite beröm. Novak kollade igenom di Grassis egna citat, men trodde aldrig att han skulle ha ändrat i Glocks citat.

Möjligen är det ett skämt, men varken teamet eller Glock verkar uppskatta det.

•••

Rubens Barrichello vill förlänga kontraktet med Williams.
•••
Timo Glock gillar det där med ny kommunikation, han är en jävel på Facebook och twitter. Nu har han även en videokanal hos You Tube.
•••
Britten Derek Warwick är näste före detta förare som ska hjälpa tävlingslendingen. Han körde F1 mellan 1981 och 1993, 1992 vann han Le Mans 24-timmars.
•••
Giancarlo Fisichella har blivit pappa för tredje gången. Lilla Carolina är det senaste tillskottet, nu har han två döttrar och en son.

Ska regeln mot teamordern finnas kvar?

av Anna Andersson

Det är onsdag och teamorders diskuteras fortfarande, och det är faktiskt så att teamen är inte överens om vad som bör gälla. Peter Sauber exempelvis vill ta bort förbudet och Ross Brawn menar att man ska se över regeln för att hitta en lösning som passar både för teamen och tävlingen.
HRT och Toro Rosso däremot tycker att förbudet ska vara kvar.
Christian Horner, red Bull, menar att det finns en regel och då är det fel att bryta mot den.
Vad Ferrari tycker vet vi alla – de vill att teamet går först.
Vad tycker ni?
•••
McLaren har vunnit i Ungern de senaste tre åren och 2006 – då vann Jenson Button.
Ett bra omen för teamet inför helgen?
•••
Snart är det dags för folket att anlända till Ungern, det känns bra. Då ska det väl äntligen börja hända lite. Har varit ganska dött sedan i söndags och det är ju för träligt.
•••
Durango är optimistiska och tror på den 13:e startplatsen tillsammans med Villeneuve. Frågan är väl om det är det 13:e teamet när vi står inför premiären – finns HRT och Virgin kvar då?

Briatore och Ecclestone ger sig in i debatten….

av Anna Andersson

Alltså, så länge det är Ferrari och Alonso som det snackas om i motorvärlden så kommer jag att fortsätta att rapportera om det här också. Tanken med bloggen är just att den ska ta upp det som det pratas om, vid kaffeborden, i depån och i tidningarna och just nu är det just Ferrari.

Så här kommer det lite till…

Det känns nästan som ödets ironi, men Världsrådets nästa sammanträde är fastlagt till den 10 september vid Comosjön – med andra ord fredagen inför F1-helgen på Monza.
Ferraris hemmabana – gissa om det blir en visselkonsert om de tar ett beslut som fansen inte tycker om. Välkommen hem Jean Todt;-)

Självklart kan man besluta sig för att lägga in ett extra möte under sommarpausen, men något sådant har det inte pratats om än i alla fall. Nu koncentrerar sig de flesta på helgens race i Ungern.
•••
Så var det det här med stallorder…Eddie Jordan är emot den och det är även Flavio Briatore:
– Den regeln är helt onödig och den borde avskaffas, säger Briatore till italiensk TV och han får medhåll av Bernie Ecclestone:
– Vad folk gör inom teamet är deras buisness. Gör de något farligt får de självklart problem, men annars ska de fortsätta.
Ecclestone tycker precis som alla andra att Ferrari efteråt borde ha hanterat situationen annorlunda och kunde ha hoppat över vissa kommentarer.
Men det kan vi väl alla vara överens om.

•••
Bridgestone förväntar sig en mycket tuff fredag för teamen i Budapest. Banan är kort och används ganska sällan, vilket gärna gör väldigt smutsig och det är ofta riktigt riktigt varmt.
Till helgen kommer däckleverantörerna med mellanhårda och supermjuka däck.

Har Alonso lindat Ferrari kring lillfingret?

av Anna Andersson

Ni är verkligen fantastiska, i söndags slog bloggen alla sina tidigare bästanoteringar med bred marginal och var en av de mest besökta på Sportbladet. Fantastiskt! Och vad som dessutom var riktigt kul var att det blev diskussioner i kommentarerna och det kändes som om bloggen verkligen lever – som om jag bara ger den lite näring och sedan sköter ni samtalet.
Härligt!
Fortsätt med det, alla ni fantastiska F1-fans som finns där ute.  
Annars har detta verkligen varit en bakfylledag…det har inte hänt ett dugg. Det mesta sades redan i går om stallordern och nu är det väl bara att vänta in världsrådets möte och sedan får vi se vilket beslut som de tar.
Men det är ungefär en månad dit och det ska väl köras i alla fall två race så mycket hinner hända till dess.
Annars kan jag rapportera om att Sakon Yamamoto tydligen har plockat fram fem miljoner dollar och därför har chansen på en förarplats för HRT även till nästa race. I så fall får han sitta bredvid Senna, för Ayrtons systerson sägs ha ett vattentätt kontrakt.
Men intressant är att även den andra testföraren Christian Klien sägs kunna få chansen att köra minst ett lopp i år.
Det börjar kännas som om HRT har en cockpit att hyra ut…
•••
Vitalij Petrovs tiondeplats tog honom ett steg närmare ett kontrakt med Renault även 2011. teamchefen är mycket nöjd…
•••
Den förre F1-föraren och numera TV-experten Marc Surer menar att Fernando Alonso har tagit greppet om Ferrari och lindat teamledningen runt lillfingret.
– Ferrari är rädda för Alonso, han styr hela teamet, säger Surer.
– Han gjorde samma sak hos Renault, kom i håg hur radiotrafiken lät när han var teamkollega med Fisichella. Han påtalade ofta att teamet inte står bakom honom och sådana saker. Han gör likadant hos Ferrari, han är en stark personlighet. Hittills har den metoden varit framgångsrik för honom.

Detta hände också….

av Anna Andersson

Pust, vad det har hänt mycket i dag, sitter fortfarande och jobbar och har gjort det oavbrutet sedan Marcus Ericsson körde känns det som i alla fall…
Men det har självklart hänt en del annat också.

Inte bara Ferrari – även om det är det som tagit mest kraft i dag och det ska det självklart göra. Det är en enorm snackis och lita på att vi kommer att skriva mer om det här, på webben och i tidningen.
•••

Heikki Kovalainen varnades av tävlingsledningen för kollisionen med Pedro de la Rosa.
•••
Force India varnades också av teamledningen, de lyckades ju blanda i hop däcken…Adrian Sutil fick de däck som Toni Liuzzi skulle ha och tvärt om så att teamet fick kalla in båda förarna i depån igen och byta. Eftersom teamet inte drog någon fördel av det inträffade utan snarare fick stora problem så får förarna behålla sina placeringar.
•••
Flera experter reagerar över att Ferraris låga böter. Nu fick de betala en tiondel av vad de fick betala efter skandalen 2002.
– Detta är bara en första bestraffning, tror Alex Wurz, före detta F1-förare.
– Det är ju ingenting jämfört med de 100 miljoner som McLaren fick betala i spionaffären.
•••
Sebastian Vettel var nöjd med tredjeplatsen och menade att det inte fanns något att göra åt Ferrari.
•••
FIA har tittat på frontvingarna hos Red Bull och Ferrari och konstaterat att de är godkända.

Ferraris beslut

av Anna Andersson

Ferrari har bestämt sig. De överklagar inte domslutet utan betalar böterna på 100 000 dollar.

Vilken överraskning…Det känns som om de har mycket att hämta i en överklagan.

Frågan är väl vad världsrådet kan göra. Att ändra beslutet blir nog svårt, men de kan säkert ändra reglerna och skriva fina rekommendsationder för framtiden.

Något måste göras, för detta såg bedrövligt ut. Detta var ett hån mot fansen, mot åskådarna på plats och mot de som astt framför TV:n.

100 000 dollar. Vad fasen är det i det här sammanhamnget, inte mycket?

På tyska finns det ett fint uttryck – Verarschung.

Det är precis vad det är.

•••

En tia för Jean Todts tankar just nu.

 

 

Teamorder eller inte?

av Anna Andersson

Efter racet har det inte pratats om någonting annat än Ferraris teamorder, den som de själva förnekar, och det blir lite löjligt. Alla vet vad som skett och de sitter där som röda tomtar och säger nej, nej vi har inte givit order om någonting, absolut inte.

Så som det nu gick till är helt förkastligt. Ett skämt. De skiter i  åskådarna och tror att vi allaär helt blåsta.

Som om vi inte har ögon att se med – eller öron att höra med.

•••

Vi får se om FIA tittar på detta och vad de kommer fram till. Det är ju lite ironiskt att det är just Jean Todt  som är president i FIA nu, mannen bakom den berömda stallordern från 2002…

•••

Teamorder är riktigt komplext, så här ser det ju bedrövligt ut samtidigt så är det ett team och en individuell tävling. Det går inte att ha två förare som kör mot varandra, det vet alla. Inte minst Red Bull…

Det händer i F1 och det  händer inom andra idrotter. Hur ofta har inte Etiopierna som springer 10 000 meter haft klara roller så att först Haile Gebresselassie och sedan Kenenisa Bekele ska vinna. Samma sak på damsidan med Tirunesh Dibaba…

•••

Nu måste jag rensa huvudet lite innan jag jobbar och jagar vidare, för detta är svårt.

Även om det ser så enkelt ut.

•••

För Mercedes är det inte så svårt. För dem var hemmaracet en katastrof.

Båda förarna blev varvade.

Fernando is faster than you…

av Anna Andersson

…confirm that you understand that message.

Sedan:

Good Lad, Stick with it now. Sorry….

Snacka om stallorder. Snacka om en förbjuden stallorder.

Löjligt vilken omkörning sedan, märkligt att Ferrari är inblandat i just den typen av omkörningar.

Känns som Österrike för ett par år sedan – Let michael pass for the championship….eller som Kina 2008 när Massa släppte förbi Kimi Räikkönen.

Fernando Alonso har haft problem med tävlingsledningen de senaste racen och vilka straff finns då för en stallorder?

Jo, böter, man diskvalificeras från loppet, diskvalificeras i från det kommande loppet eller utesluts ur VM.

 

Läget inför racet

av Anna Andersson

Kan rapportera om växlande molinghet  och det är runt 20 grader i Tyskland inför racet. Risken för regn är runt 20 procent och så kommer det att vara under loppet.

Med andra ord är det rätt bra förutsättningar.

•••

Ingen kul förmiddag för svenskanra, Marcus bröt och Timmy hittade inget fäste.

Trist.

•••

Nästa söndag är det Ungern som gäller och sedan är det fyra veckors sommarlov, i två av de fyra veckorna har fabrikerna stängt och teamen är förbjudna att arbeta.

•••

Flavio Briatore gillar inte utvecklingen inom F1, han menar att bilarna är för dyra och det är för lite glamour.

 

 

 

Vettels pole och annat från Hockenheim

av Anna Andersson

Sebastian Vettel har pole på Hockenheim, det känns på något sätt rätt väntat. Story blir liksom bättre när killen som är hemma på mammas gata lyckas. Killen som bodde med familjen i en husbil på campingen utanför Hockenheim när det var F1 står nu i pole. Det är den perfekta storyn, lite om Valentino Rossi och Mugello ungefär (även om det absolut inte var så i år när han bröt benet förstås).
Är lite splittrad just nu, det har varit lite mycket, men här har jag samlat lite av snacket och skvallret i från Tyskland:
Mercedes kan inte vara annat än besvikna, Michael Schumacher missade Q3 precis om konstaterar:
– Det är omöjligt att nå prispallen.
Å fan…
Nico Rosberg är ännu mer konkret efter sin niondeplats:
– Det är en total katastrof.
Efter det uttalandet kan man inte sätta så mycket mer än en punkt.
•••
Adrian Sutil har bytt växellåda och flyttas tillbaka fem platser i starten, han står på 19:e ruta.
•••
Det går tungt för Timo Glock, han startar sist i morgon. Anledningen är att teamet tvingades byta hans växellåda och sedan bestämde sig för att använda sig av en annan växellåda än den som man anmält och därför fick han flytta tillbaka fem plus fem platser. Även hans teamkollega Luca di Grassi har bytt växellåda så Virgins båda bilar står i sista startled.
•••
Efter en paus på två månader har Jenson Button och modellen Jessica Michibata har hittat tillbaka till varandra och hon kommer att finnas vid hans sida i Budapest om en vecka.
Däremot var han inte alls lika nöjd med kvalet i Tyskland och han var överraskad över att hans McLaren var så pass långt efter Red Bull och Ferrari som den var.
•••
Tävlingsledningen varnade Mark Webber efter kvalet, i Q3 överskred han den maxtid som finns för förarna mellan de båda linjerna för säkerhetsbilen. Varningen har väl ingen egentlig konsekvens, men är han inblandad i något mer under helgen så lär tävlingsledningen inte vara lika snälla…
•••
Måste påpeka att kvalen har varit riktigt intressanta i år, de sista tio minuterna är riktigt gastkramande och det känns roligt. När det dessutom handlar om tusendelar så är det inte annat än perfekt.
•••

Marcus Ericssonvar sexa i huvudracet och har andra startled i morgon. Timmy Hansen vann det första racet och har en bra chans till i dag. Känns som om det kan bli en kul svensk dag på Hockenheimring.

•••

Nu kan vi snacka om Vettelmania.

Sida 352 av 390