Snacket inför kvalet

av Anna Andersson

Det verkar som om Heikki Kovalainen ska köra Renault nästa säsong – i alla fall en V8.

Dels är han en av de förare som har chansen på Vitalij Petrovs förarplats hos Renault, men hans nuvarande team Lotus förhandlar med Renault om motorer till nästa säsong. Lotus teknikchef Mike Gascoyne är inte direkt nöjd med motorerna i från Cosworth.

•••

Ferrari vs Red Bull, det verkar vara helgens stora match, eller?

Vi får se till kvalet kl 14.00

•••

Michael Schumacher är enormt positiv till sin teamkollega Nico Rosberg:

– Nico är en toppförare. Han är nog den snabbaste och bäste stallkompisen som jag någonsin haft, han får ut nästan allt ur bilen, säger Schumi och när det gäller hans egen satsning så vill han vara lite mer avslappnad än tidigare.

Och det kan ju inte vara allt för svårt…

•••

Ferrari, Renault och McLaren arbetar på ett system som ska likna det som Red Bull använder under kvalet och Ferrari sägs kunna använda det redan i dag.

Om det stämmer får vi se.

Det handlar om att låta avgaserna träffa diffusorn och skapa mer downforce. Under kvalet ser man till att det strömmar avgaser mot diffusorn även om föraren inte trycker på gasen, detta drar mer bensin men under en så kort sträcka som man kör under kvalet så gör det inte så mycket.

 

Är han den förare som kör fulast?

av Anna Andersson

Det regnar i Tyskland och enligt väderprognoserna ska det göra det på lördag också. Med andra ord kan vi se fram emot ett spännande kval.
Men till racet ska det bli betydligt bättre väder, växlande molnighet och mellan 22 och 26 grader varmt.
•••
Kan inte låta bli att kommentera Buld am Sonntags senaste omröstning, där förarna fick svara på sex frågor. Tycker själv att den var riktigt rolig, dels för att förarna har röstat själva och dels för att den är gjort anonymt.
Det gör att det är flera svar som är lite spännande och det väcker ett antal frågor.
Är det möjligen Michael Schumacher som tycker att Jac Villeneuve är den förare som kör allra fulast? Villeneuve har ju fått en röst, eller har han lagt sin röst på brorsan? Men Ralf Schumacher kan ju också ha fått sin röst av Jarno Trulli, de var väl aldrig bästa vänner…
Har Heikki Kovalainen röstat på sig själv på frågan vem som är den bäste aktive föraren? Karun Chandhok måste väl ha gjort det, annars är det någon som skämtat, killen får inte ens köra en här helgen.
Han är knappast den bäste föraren i fältet, eller har jag missat något?
Den sista kategorin var vilken tjej som är snyggast i F1-världen. Där hade tio förare röstat på sin partner…och två på Lewis Hamiltons docka och tre på den TV-reporter som är tillsammans med Romain Grosjean och en på Nico Rosberg…
Vem som lagt den rösten hade jag gärna velat veta;-)
•••
Michael Schumacher vill vinna VM 2011. Har vi hört den förut?
•••
Bruno Senna meddelar att han ska köra för HRT resten av säsongen det står i kontraktet, men tillägger samtidigt:
– Det finns inga garantier…
•••
Vad har Flavio Briatore och Ferrari gemensamt? Han har tydligen varit på besök i Maranello och träffat både Stefano Domenicali och Luca di Montezemolo.
•••
Hermann Tilke ska bygga den nya F1-banan i Austin och samtidigt så är han inblandad i ett projekt i New Jersey, från banan ska man se New Yorks skyline. Ska Bernie Ecclestone äntlige få sitt race i New York?

Han fick sparken

av Anna Andersson

Det är så sjukt varmt här i mellersta Tyskland nu, klockan är åtta och vi har 35 grader i skuggan. Man orkar knappt tänka så det blir ett kort blogginlägg. Min enda tanke är just nu att det kan bli en tung helg.
Det är bara att hoppas på att det blir svalare.
•••
Det ryktas om att Brendon Hartley, Nya Zeeland, som varit testförare hos Red Bull har tvingats lämna teamets ungdomsprogram. Han har kört World Series by Renault, men inte uppfyllt de högt ställda kraven och ska enligt uppgifter nu ersättas av fransmannen Jean Eric Vergné. Enligt ’Newstalk ZB’, en radiokanal på Nya Zeeland, så letar han nu efter ett nytt F1-team. Varken hans manager eller teamet har bekräftat detta.
•••
Den förre Indymästaren Danny Sullivan hjälper tävlingsledningen på Hockenheim. Amerikanen körde F1 för Tyrrell 1983 och han avslutade sin karriär inom formelsporten 1995. Även José Abed, Paul Gutjahr och Waltraud Wünsch har en domarroll i helgen.
•••
Dr. Peter Schöggl  är expert på F1 simulatorer och han förväntar sig att toppspeeden blir högre 2011, mellan tio och 15 km/timmen.
•••
Michael Schumacher betonar att han ska köra F1 hos Mercedes till 2012, sedan kan han ta över en annan uppgift hos företaget.
– Jag är rätt säker på att jag kommer att ha en roll i Mercedesfamiljen, säger tysken.
– Men vi måste bestämma oss för vilken roll. Vi får se om jag ska tävla eller ta mig an lugnare uppgifter.

Massas problem

av Anna Andersson

Jac Villeneuve tar ton, nu pratar han för första gången om sin eventuella F1-comeback, det senaste rycket var att den skulle sponsras av familjen Khadaffi som styr i Libyen.
– Det surrar en hel del rykten och det är ett par saker som jag vill klargöra innan vi helt förlorar kontrollen över detta, säger världsmästaren från 1997 i en kommentar.
– Det kommer att vara ett samarbete med Durango och teamet ska ha sin bas i Italien. Alla pengar just nu kommer i från företag och inte ifrån några privata investerare.
•••
Paul di Resta får inte köra under fredagsträningen på Hockenheim. Force India använder sig av Sutil och Liuzzi.
•••
Bridgestone har valt däck till Hockenheim, det blir den mjukaste däckblandningen och den hårdaste. Detta för att racet ska bli så spännande som möjligt.
– Det är bra för tävlingen, det är möjligt att vi får göra mer än ett depåstopp, säger Williams Sam Michael till Autosport.
•••
Felipe Massa medger att han har enorma problem med de hårda däcken. Han är allt annat än nöjd med säsongen.
– Jag har haft svårt att få de däcken att jobba på rätt sätt, säger han.
– I kvalet behöver man hitta rätt temperatur och rätt fäste på det första varvet, annars kan man kämpa hur mycket som helst utan att komma ner på de tider som man vill köra på.

Sanningen?

av Anna Andersson

Racet på Hockenheim närmar sig och återigen kokar det hos Red Bull.
Vilken överraskning….
I alla fall säger en tekniker som vill vara anonym följande till finländska ’Turun Sanomat’:
– När han hade den nya vingen på bilen så klagade han över att den inte var bättre än den gamla vingen. Mark hittade ingen bra körkänsla, men när vi sedan bara hade en vinge så ville han absolut ha den. Men när vi hade två så brydde han sig inte.
Sebastian Vettel däremot tyckte att vingen gjorde skillnad. Stämmer källans berättelse så får Sebastian Vettels ord:
”I sådana situationer lär man ibland känna en människas rätta jag” en ny mening.
•••
I december börjar amerikanerna att bygga den nya F1-banan i Austin, textas. Racet körs 2012.
•••
För första gången i F1-sportens 60-åriga historia deltar en kvinna i FIAs presskonferens på fredag. Det är Saubers VD Monisha Kaltenborn.
Men redan på torsdag kan det bli intressant. Klockan 15 snackar Michael Schumacher (Mercedes), Timo Glock (Virgin), Adrian Sutil (Force India) samt Sebastian Vettel och hans Red Bullkollega Mark Webber.
Undrar vad frågorna från de tyska journalisterna kan locka fram….
•••
Renault öppnar dörrarna för fansen, för 175 pund, lite mer än 2000 kronor, får du komma rätt in i fabriken i Enstone samtidigt som teamet är i Ungern och tävlar nästa helg. Under träning och race är teamet med på en radiolänk till fabriken.
Mer info hittar du på http://www.renaultf1.com/Your-Day.html?lang=en
•••
Rubens Barrichelo verkar vara klar för Williams även 2011, kan Valtteri Bottas få chansen 2012? Det är inte helt omöjligt.

Khadaffi sponsrar F1?

av Anna Andersson

Det sägs att Jac Villeneuves comeback i F1 sponsras med pengar i från Al-Saadi al-Khadaffi, son till Libyens ledare. Gadaffi och det statliga oljebolaget Tamoil ska stötta teamet skriver ’Italiaracing’. Företaget har tidigare sponsrat Juventus fotbollslag.
När det gäller förare snackas det om Villeneuve samt Luca Filippi och Davide Valsecchi.
Dessutom menar Eddie Irvine att Villeneuve är förtvivlad, sedan han lämnade F1 2006 har han försökt med NASCAR och Speedcar, men inte riktigt lyckats:
– Han måste köra någonstans och något annat fixar han inte, säger Irvine till F1 Racing.
•••
Ska Finland få sin nästa F1-förare?
Valtteri Bottas satsar på att köra 2012.
– Nästa år händer det nästan ingenting på förarmarknaden, men 2012 kan saker och ting se annorlunda ut, säger Williams testförare till Turun Sanomat.
Nästa målsättning för honom är GP2.
– När tiden är kommer lär Williams vara med och bestämma sig för vilket stall det blir.
•••
Hoppas verkligen att Marcus Ericsson får till det på kvalet i helgen. Det är för tungt att se honom från startruta 12…
Nej nu hoppas vi på en vändning under andra halvan av säsongen. Själv är han lika positiv och fokuserad som vanligt.
En intervju kommer senare i veckan när vi närmar oss GP2.

En italienare som talar klarspråk

av Anna Andersson

Det har varit en helt stendöd helg. Jag är ledsen, men det har verkligen inte funnits något av värde att rapportera om. Ingen av mina källor har kunnat bidra med något och ingenting har synts i media heller för den delen.
Det känns nästan som om sommarhettan slagit ut allt.
Och för att slippa kommentarer om att det är en skvallerblogg så har jag inte skrivit en rad. För det har inte funnits så mycket att skriva om.
Men nu lär det bli lite bättre framåt helgen. Hockenheim är ju en klassisk bana och riktigt härlig att vara åskådare på. Det är rätt läckert att följa doften av bratwurst och öl mot arenan.
•••
 Fairuz Fauzy kör för Lotus under den första träningen på fredag.
•••
Zoran Stefanovic och Stefan GP var ju heta på en F1-plats redan i våras och gör nu allt för att få den 13:e startplatsen nästa år. Teamet ska ha sin bas i Storbritannien till att börja med men flytta till Belgrad i slutet av 2011. Får de en startplats kör de med motorer från Cosworth och de ska bygga sin egen bil. Till i år hade de tänkt köpa Toyotas chassi för 2010, men eftersom reglerna ändras har den möjligheten försvunnit. Serbiens regering stöttar projektet och i slutet av sommaren tar FIA beslut om vilket team som får den 13:e startplatsen.
•••
Stefano Domenicali är rätt tydlig:
– Den som inte tror på oss och vårt team kan se sig om efter ett nytt jobb.

Jac is back

av Anna Andersson

Så, nu är det bekräftat, Durangos chef Ivone Pinton bekräftar att de samarbetar med Jac Villeneuve. Han ska köra bilen och dessutom vara med att organisera en F1-satsning. De berättar Pinton för italienska ’422race.com’.

Villeneuve, världsmästare 1997, körde för teamet i Speedcar

– För Durango är det en ära och ett privilegium att få arbeta tillsammans med honom. Vi pratar om en son till en legendar och en före detta världsmästare. Vi har känt varandra sedan han var 16 år och jag har alltid sagt att han är en fantastisk förare som vunnit i alla serier.

•••

Sebastian Vettel pratar om sin relation till Mark Webber och säger:

– Vi samarbetar där vi måste samarbeta för att utveckla bilen och teamet. Annars så koncentrerar var och en sig på sig själv.

– Vi håller en viss distans.

Så kan man också uttrycka sig….

 

Därför är Ferrari irriterade

av Anna Andersson

Ferrari eller Fernando Alonso har drabbats av två tuffa bestraffningar av FIA de senaste två racen och det har kostat honom en mängd poäng. Italienarna är nu på kollisionskurs med FIA (vilken överraskning) och för att alla fans ska förstå vad det var för märkvärdigt med Alonsos straff då han tvingades igenom depån en extra gång så meddelar teamet nu sin syn på saken.
Det handlar alltså om Fernando Alonsos omkörning av Robert Kubica på det 17:e varvet.
Tävlingsledaren Charlie Whiting har redan sagt:
– Jag sa till Ferrari vid tre tillfällen att jag ansåg att han skulle släppa förbi Kubica igen.
Whiting menar att han sa det direkt.
Men det verkar bara vara halva sanningen. Ferrari har nu offentliggjort radiotrafiken för att få klarhet i frågan och 1,55 efter incidenten meddelar Whiting att Alonso ska släppa förbi Kubica. Då hade Alonso även kört om Jaime Alguersuari och Robert Kubica hade tappat en position till Rubens Barrichello. Med andra ord hade Alonso tvingats släppa förbi tre bilar för att släppa förbi Kubica. Tio minuter senare kom meddelandet om att tävlingsledningen undersökte omkörningen och Alonso straffades med att köra igenom depån igen – det borde ha kostat honom mellan tre och fyra placeringar.
Men eftersom han tvingades vänta in säkerhetsbilen så tappade han betydligt fler placeringar.
•••
HRT fortsätter att rotera. Bruno Senna är tillbaka på Hockenheimring, men Sakon Yamamoto får förnyat förtroende. Med andra ord är det Karun Chandhok som står över.
•••
McLaren kommer att genomföra en mängd tester under fredagen inför racet i Tyskland. Man ska återigen testa det nya bakpartiet med den nya diffusorn och först efter fredagens två pass tar man beslutet om den ska användas eller inte.
. Det blir en tuff helg för oss, säger Button och hans teamchef Martin Whitmarsh menar:
– Förhoppningsvis får vi se fördelarna den här gången.
Så var det inte på Silverstone. Då plockades den nya diffusorn bort till racet.
•••
Ni är många som undrat över vad Janne Blomqvist och Eje Elgh pratade om när de sa att Vettel nog var tvungen att byta däck igen för att det finns en regel som säger att man inte får köra mer än 200 km med däcken på banor som Silverstone. Så har jag i alla fall förstått det med tanke på de mail som ni skickat.
För att ta reda på vad som gäller så ringde jag upp den svenske domaren Lars Österlind, som bland annat var med i tävlingsledningen under Kanadas GP,.
Hans svar har ni här:
Hej Anna,
 
Någon sådan regel fins inte nu vad jag vet. Tidigare när man körde på mönstrade däck fanns de en paragraf som handlade om hur nedslitet ett däck fick bli och det stod FIA fritt att bestämma hur det skulle mätas. Jag kommer inte ihåg siffran 200 km men det är inte uteslutet att det kan ha funnits vid något tillfälle.
 
Hälsningar
 
Lar Österlind

•••
Trevlig helg.

– Jag hade trampat sönder framvingen.

av Anna Andersson

Veckorna utan F1 känns i bland så långa, som om det inte händer något av värde. Denna vecka har verkligen överskuggats av Red Bulls bråk och jag vet att jag skrivit mycket om det, men det är trots alld et som det har snackat om.
Och därför kan jag inte lämna det i dag heller….
….utan Helmut Marko, red Bull, säger till Auto, motor und Sport:
– Om Mark har inbillat sig att det finns någon komplott mot honom är han ute och cyklar. På vems bil har det gått sönder saker hela säsongen? Har han glömt det trasiga tändstiftet i Bahrain, det lösa hjulet i Australien, den trasiga bromsskivan i Barcelona, det trasiga chassit i Monaco, problemen med växellådan i Montreal och den trasiga nosen på Silverstone? Jämfört med det har mark klarat sig med en blåtira.
•••
Säga vad man vill om Jos Verstappen, men han är ärlig….
– Jag vet inte vad jag gjort om jag varit i Marks kläder. Troligen hade jag trampat sönder framvingen Om inte jag kan ha den ska ingen annan heller ha den….
•••
Toro Rosso bekräftar sina förare Jaime Alguersuari och Sebastien Buemi även för nästa år. Man fortsätter att utveckla bilen och har som målsättning att sluta på plats åtta i märkes-VM:
•••
José-María Lópezs dröm om F1 försvann när USF1 gick i graven, men nu vågar han sig på en ny satsning. Han sågs på Silverstone och där presenterade han sig för sex team, Renault, HRT, Virgin, Lotus, Williams och Sauber.
Annars är ett av hans stora problem just nu att han saknar en massa pengar. Han hade samlat i hop flera miljoner i sponsorpengar och hann sätta in dem på USF1:s konto innan drömmen gick i kras. Nu jobbar han stenhårt för att försöka rädda någonting till en framtida satsning.

Sida 353 av 390