Tillbaka i verkligheten

av Anna Andersson

Så var det snart dags igen, på fredag är jag tillbaka i verkligheten  efter två veckors semester.

Men redan nu tänkte jag passa på att göra ett första inlägg. Det har faktiskt kännts lite märkligt att inte ha bloggen som en trogen följeslagare under de här veckorna, men samtigt har det varit en mycket välbehövlig vila med total bortkoppling. Ingen dator, knappt någon telefon.

Inte ens för nöjes skull.

Och det händer ju aldrig annars.Det är flera år sedan sist.

Men jag har hunnit med att njuta av Sverige, allt i från midsommar i på den skånska slätten till shopping och vänner i mitt kära Stockholm, till nattvak i Ystad och sandiga dyner i Falkenberg.

Men nog om det. Det finns betydligt viktigare saker att rapportera om som…

…att det snackas om att Red Bulls hemlighet är avslöjad. I Italien pratas det om att teamet har en speciell inställning på sin motor som  gör bilen är så fruktansvärt snabb och dessutom har riktigt bra downforce även i långsamma kurvor. Tydligen är det en elektroisk inställning, men den är väldigt känslig och därför användes den bara i Q3. Den ska belasta motorn väldigt hårt och detta ska också vara förklarigen till att teamet har problem med skador på motorerna.

Men notera att det inte är något som är bekräftat av teamet än.

….Dessutom verkar Sebastian Vettel vara på väg mot nytt kontrakt. Red Bull vill förlänga avtalet och Christian Horner snackar om att de vill binda honom till 2028….

Då är han 41 år, som Schumacher är nu.

Men sanningen är den att Red Bull erbjuder honom ett kontrakt till 2015 och Horner vill prata framtid med Vettel i helgen.

Samtidigt finns det fler alternativ. Både Ferrari och Mercedes är ute efter Vettel.

… Enligt Nick Wirth ska Virgin vara ungefär en sekund snabbare per varv på Silverstone. Så bra ska teamets uppdatering vara, men å andra sidan så tror vi honom inte för än vi har sett det,

Virgin om något team har varit drabbade av den ena barnsjukdomen efetr den andra.

…Hotellet Premier Inn Hotel, som ligger i närheten av banan och som varit poppis hos teamen och journalisterna har brunnit ner. Det finns uppgifter som säger att polisen har gripit två män misstänkta för att ha anlagt branden.

…GP2-teamet ART är inte längre intresserade av F1, stallet drar tillbaka sin anmälan för 2011.

…Enligt McLarens Jonathan Neale är det inte säkert att teamet hinner få ordning på den nya uppdateringen. Testet under fredagens träningar blir avgörande.

Och ja, nu ska jag vara betydligt mer frekvent när det gäller uppdateringen av bloggen.

 

 

 

Lotta startgriden?

av Anna Andersson

Smällen i Le Mans var inte så farlig Nigel Mansell är tillbaka. Redan på Silverstone. Där blir han den fjärde domaren. Man har förresten fått klarhet i hans olycka i Le Mans, det var skador på däcket som gjorde att han smällde så illa, men som tur var klarade han sig utan svårare skador.
I helgen är det tysken Heinz Harald Frentzen som stöttar tävlingsledningen.
 •••
Williams har inte bestämt sig för om de kör med F-ducts i Valencia eller inte.
•••
Paul di Resta kör för Force India under fredagen, DTM-föraren kommer också att få köra under fredagen i Silverstone den 9 juli.
•••
David Richards har en spännande idé han vill att man ska låta en dator lotta startordningen i F1.

Kan det vara en kul idé?
– Det blir aldrig någon bra underhållning om den bästa föraren sitter längst fram i den snabbaste bilen och den långsammaste bilen står längst bak, motiverar den förre BAR-chefen sitt förslag.

– Man skulle kunna låta en dator lotta fram startuppställningen och så skulle man redan i förväg veta att Lucas di Grassi har pole i sitt hemmalopp i Brasilien,

•••
Karun Chandhok trivs hos HRT men hoppas på en plats hos Force India.

Ferraris kupp!

av Anna Andersson

Så är det dags att börja ladda inför Valencias GP:
Det race som av många anses vara säsongens allra tristaste,
Det finns till och med förare som jäspar över det och då känns det lite …tja….
Själv är jag inte allt för förtjust i det, det låter ju så fint med hamn och stadslopp. Direkt tänker man på Monaco.
Men i Valencia handlar det om en industrihamn och det är så långt i från flärd man kan komma.
Därför känns det inte så illa att jag faktiskt kommer att missa racet, eller missa, jag lär säkert se det men jag ska ha semester i två veckor. Jag vet, det är kanske inte så välplanerat mitt i säsongen men den här gången fick familjen går före jobbet. Så därför kommer bloggen att ligga nere från och med i morgon fram till ett par dagar inför racet på Silverstone.
Men bevakningen på sajten kommer självklart att vara lika bra som vanligt.
•••
Ferrari behöver hjälp till 2011 och har kontrakterat Pat Fry, tidigare chefsingenjör för McLaren skriver Gazzetta dello Sport.
Det var inte så länge sedan Fry sa upp sitt kontrakt med McLaren, där han arbetat i åtta år och nu vet vi anledningen.
Men det är ännu inte officiellt när han börjar jobba i Maranello.
•••
I fredags fick Nicolas Prost och Mikhail Aleshin köra sina första varv med en F1-bil. De testade för Renault på Magny Cours. Alain Prosts son och Aleshin som leder Renault World Series fick testa en 2009.

Alonso testar Ferraris nya

av Anna Andersson

Fernando Alonso har testat den nya uppdaterade bil som Ferarri kommer med till racet i Valencia nästa vecka. Och ja han får testa den, trots att det är testförbud.

Han körde den på  Fiorano och detta filmades. Det var  därför som han fick köra bilen, men han fick bara ett par  varv för att testa känslan i den.

Redan tidigare under gårdagen så fick både Fernando Alosno och Felipe Massa köra bilen i simulatorn.

Ferrari har lagt ut en enda bild från eventet på sin hemsida och där ser man bilen framifrån – men den stora förändringen på vilen, den har gjorts i bakdelen…

•••

Den före detta finländske F1-föraren J.J. Lehto har skadats i en båtolycka, meddelar YLE.

Båten som han färdades i körde in i en betongpelare vid fyratiden på morgonen och hastigheten var runt 40 knot. Den före detta F1-föraren skadade huvudet och bröt något revben. Polisen har ännu inte bekräftat att det var J. J Lehto som var ombord på båten, men ögonvittnen har identidierat honom. Ytterligare en passagerare fanns ombord, men han överlevde inte olyckan.

 

 

 

 

Coulthard är tuff mot Schumi

av Anna Andersson

Det har varit mycket snack om Red Bull och McLaren anser att Red Bull nog kan slå tillbaka i Valencia, men Red Bull själva är inte lika säkra. I alla fall inte Mark Webber.
– Valencia blir riktigt tufft för oss, säger VM-trean.
I fjol tog inte Red Bull en enda poäng på den banan.
•••
David Coulthard är rätt tuff mot Michael Schumacher. Han skriver följande i sin blogg:
– Michael är en skugga av sig själv, i den sista sektorn var han fyra sekunder långsammare än de andra. Han får inte däcken att arbeta på rätt sätt. Som jag ser gjorde han ett par tuffa manöver för att försvara sin position och han hade tur som inte fick något straff för kollisionen med Felipe Massa.
Samtidigt så fortsätter han:
Vi har haft våra duster, men jag har stor respekt för honom. Jag vill inte snacka skit om honom och jag har alltid sagt att man ska ge honom en halv säsong. Efter åtta lopp är det snart dags.
Vad är det då som går fel? Jag vet inte, men någonting är det som saknas. Det ser ut som om han tar ett steg framåt och två bakåt.
•••
I samband med Kanadas GP har det senaste amerikanska F1-projektet fört samtal med F1. Positiva samtal heter det i ett uttalande.
Undrar vad det innebär?
•••
Trots allt snack. Det blir F1-premiär i Sydkorea i höst.

Attackerna på Vettel

av Anna Andersson

Det börjar gå lite tungt för Sebastian Vettel, ja  att det har varit tungt på banan är ingen nyhet. Tekniska problem har teamet haft hela säsongen men nu börjar även de andra förarna irritera sig på den unge tysken.
Han som så länge ansets vara en juste kille från grannhuset.
Men hans agerande efter kraschen med Mark Webber har irriterat flera förare. Bland annat har hans landsman Nico Rosberg som kör för Mercedes inte längre något att säga sin kollega. Rosberg anser att Vettel bär skulden för smällen och det sa han också öppet efter racet i Turkiet. De båda satt på samma flyg LX 086 från Zürich till Montreal tillsammans med Blicks mångårige F1-repoter Roger Benoit. De båda förarna satt inte ens en billängd i från varandra, men bytte inte ett ord. Inte ens en hälsning. Istället kollade Vettel på en film medan Rosberg läste boken ”Einstein”.
Efter racet i Kanada var det näste tysks tur att irritera sig på Vettel.
Adrian Sutil fick en lättare utskällning för att han inte såg Red Bullföraren i backspegeln under racet i Montreal och svarade med att säga till media att Vettel måste lugna ner sig.
– Han tror han är en superstjärna.
Med andra ord känns det som om det krisar lite i tyskläget som annars brukar hålla i hop.
•••
Christian Horner tror inte att Red Bull kan slå tillbaka i Valencia under midsommarhelgen.
– Valencia passar McLaren och Mercedes. Kanske kommer flera bilar med Mercedesmotorer att vara före oss. Vi ska försöka att begränsa skadorna så mycket det går.

Barrichellos attack

av Anna Andersson

Det är verkligen dagen efter, men jag samlar ändå i hop lite av snacket:

De må vara bra vänner med Jac Villeneuve har inget att hämta hos Renault 2011. I alla fall ingen förarplats.
•••
Michael Schumacher var missnöjd efter racet i Kanada, men mycket nöjd efter Tysklands premiärseger. Han var lyrisk över kortpassningsspelet.
•••
Michelin har gett upp. De hoppas inte ens på ett kontrakt som däckleverantör till F1. Det sägs att FOTA och Pirelli redan är överens.
•••
Rubens Barrichello är förbannad – på Jaime Alguersuari . Spanjoren klarade sig med en varning av stewardsen men Rubens öser hårda ord över honom:
– Han drog rätt över trots att jag redan var förbi. Vår sensor mätte upp ett slag som var 2G, det skadade bromsarna, plötsligt kunde jag inte bromsa, säger Barrichello till Auto, Motor und Sport och det tog ett par varv innan bromsarna fungerade igen:
– Det förstörde mitt race. Om vi kör på det sättet så kommer det att ske riktigt svåra olyckor.

Red Bulls hemlighet

av Anna Andersson

Så gäller det att samla i hop tankarna efter Kanadas GP ett lopp med enormt många depåstopp och med däck som inte höll måttet. Men också ett lopp där McLaren visar att de kan utmana Red Bull, så väl i kvalet som i racet.
Men Mark Webber, som förlorade sin VM-ledning i går är optimistisk, han är övertygad om att Red Bull kommer tillbaka och att bilen inte funkade helt på den banan. Förövrigt är BBC säkra på att man hittat lösningen till varför Red Bull är så mycket snabbare än de andra under ett varv (även om det nu inte var så i Kanada)
Det ska vara en lösning som sitter i bakdelen av bilen, avgasröret sitter där ganska långt ner, före bakdäcken och den konstruktionen ska göra att bilen får lite mer downforce vilket gör dem snabbare i de snabba kurvorna.
Det kanske låter lite luddigt, men det är också lite luddigt eftersom Red Bull inte säger exakt vad det är och ingenjörer från andra team bara har vaga aningar om vad det är….
En ingenjör (hemlig naturligtvis) säger till BBC att det ger Red Bull en halv sekund per varv.
•••
Bernie Ecclestone vill inte att F1 ska sändas i HD. Inte för 2012 i alla fall.
•••
Pirelli verkar vara ytterst nära en däckdeal med F1. Det saknas bara namnteckningar.
•••
Många var riktigt förbannade efter Lewis Hamiltons parkering efter kvalet, Ross Brawn menade att det var taktik och böter var allt för billigt för McLaren och Hamilton.
Nu vill nu Charlie Whiting komma åt problemet:
– Alla team som har en bil som inte tar sig i mål efter kvalet måste förklara för stewardsen varför den har blivit stående och om stewardsen inte är nöjda med svaret och de anser att föraren eller teamet försöker skaffa sig en fördel genom att inte ta sig in i depån av egen maskin så kommer teamet och föraren att straffas.
•••
Ibland, men bara ibland, känns det som om F1 är en tävling i att hitta kryphål.

McLaren imponerar – tankar efter racet

av Anna Andersson

Snacka om revansch! Lewis Hamilton har startat från pole vid tre tillfällen i Kanada och han har två segrar. Snyggt.
Det pratades om att det var ett PR-trick att köra på mjuka däck i kvalet – men vilken skön körning av britten. Imponerande även av Jenson Button, säga vad man vill om honom men han kör med insidan av skallen.
Det verkar som om McLaren nu verkligen kan konkurrera med Red Bull och hota dem, inte bara under racen utan även i kvalet.
Dubbel ledning i VM, Hamilton före Button.
•••
Sebastien Buemis omkörning av Michael Schumacher är minnesvärd. Men sedan lyckades även två Force Indiabilar ta sig förbi Schumis Mercedes.
Visserligen drabbades tysken av en punktering under racet och han hade rejält slitna däck i slutet, men det går ändå inte att låta bli att ställa frågan:
Har Schumi fortfarande roligt??
•••
Första gången på fyra race som Sebastian Vettel var före Red Bullkollegan Mark Webber. Men så mycket mer kan väl tysken inte vara nöjd med i dag.
Undrar om de får ordning på tillförlitligheten?
•••
Kan Michael Schumacher tycka att det här är skoj? Jag har stor respekt för det han har gjort tidigare, men detta? Det är inte kul att se och det kan inte vara kul att uppleva.
•••
Ferrari har en rejäl uppdatering till nästa race i Valencia och så känns det som om de kan bli riktigt farliga.
•••
Hur ska McLaren hantera situationen med två förare som slåss om VM-titeln? Förra gången det hände 2007 så vet vi ju alla hur det gick – en intern fajt och teamet torskade VM-titeln till Ferrari och Kimi Räikkönen. Känns som om de måste lösa den situationen redan innan den uppstår.

Hamilton klarar sig – igen

av Anna Andersson

Återigen klarar sig Lewis Hamilton med en varning och böter. Det kostar honom 10 000 dollar eftersom han inte hade tillräckligt mycket bensin för att ta sig i mål och kunna lämna ett bensinprov efter kvalet. Stewardsen valde att ge honom böter istället för att flytta tillbaka honom i startuppställningen.

Inte för att jag har något emot Lewis Hamilton personligen, men det börjar bli lite löjligt.

Andra förare straffas med tidstillägg och Lewis Hamilton klarar sig återigen med en varning. Normalt sett brukar en varning åtföljas av ett straff om man gör en liknande förseelse. Nu är jag ingen fotbolls vän ( spelet är helt enkelt för svårt för dem som ska utöva det..), men till och med där räcker det med en grej till i samma match när man har en varning för att få ett rött kort. Och har man sedan ett visst antal varningar så kan man missa en VM-final.

Men i F1 så säger man varning, varning, men inte sjutton betyder det något.

Det är väl lite väl hårddraget, men om varnigen ska ha någon effekt så måste det ha konsekvenser.

•••

McLaren anser inte att man brutit mot reglerna, men faktum är att Charlie Whiting har skickat ut ett meddelande där det står att bilarna måste ta sig tillbaka till depån på inom en viss tid. Detta för att förhindra att folk kryper runt banan och stör andra bilar.

•••

Bridgestone räknar med tre stopp för att däcken ska hålla i Montreal.

•••

Start kl 18.00

•••

Sebastian Vettel är rädd för möss! Mark Webber för björnar.

Men inte för att krascha med sin teamkolega i 300 km/tim….

Sida 355 av 390