Förlorar Hamilton sin pole?

av Anna Andersson

Kan Lewis Hamilton bli av med sin pole?
Han stannade för att spara bensin efter målgång – och det kan strida mot reglerna.
Det låter märkligt, men britten hade inte tillräckligt mycket bensin i sin bil för att köra ett helt varv efter det att han gjort sitt snabba kvalvarv. Därför uppmanades han av sitt team att parkera bilen så att det skulle finnas tillräckligt mycket bensin i bilen för att kunna genomföra en bränslekontroll.
Men det strider mot regel 31.7 där står det att en förare som stannar på  banan när det inte är nödvändigt eller hindrar en annan förare kan straffas.
Straffet handlar i så fall om att föraren flyttas tillbaka i starten och det är stewardsen som bestämmer hur många plaster som föraren flyttas tillbaka.
Med andra ord är det nu upp till stewardsen att ta beslutet och med bland dem sitter svensken Lars Österlind.
En icke namngiven stallchef säger till Adam Coppers F1-blogg:
– Det är absolut ett regelbrott, de skaffade sig en fördel genom att bryta mot reglerna. Annars kan ju alla fylla i bensin för ett varv mindre än vad man tänkt sig nästa gång.
Troligen var det så att McLaren hade räknat ut att bensinen skulle räcka precis för att ha en bättre chans på pole. Ju lättare bilen är ju bättre blir varvtiden. Och en eller två kilo som det handlar om i det här fallet gör väl typ fem hundradelar per varv i Montreal.
•••
Nico Rosberg kritiserar sitt team. Han menar att bilen inte fungerar med däcken och att teamet: ”
– Kanske inte har gjort något bra jobb, för vi har inte gjort så mycket alls utan bara sagt ”Det går säkert bättre på lördag med temperaturen, med ditt eller med datt eller så ändras underlaget.” Tittar man tillbaka så har vi inte hanterat det på ett bra sätt. ”
– Kvalet var en katastrof.

Kvaltankar

av Anna Andersson

Vilket kval! De sista minuterna var enormt spännande. Vilken fajt mellan Mark Webber och Lewis Hamilton, när Lewis Hamilton klarade ett sista varv med fem sekunders marginal så kändes det egentligen som om det bara kunde finnas ett enda slut på det.
En pole för Hamilton.
För tredje gången i Kanada. Det känns inte som om storyn hade varit tillräckligt bra annars…
Det blir intressant att se hur deras taktik ser ut i morgon. Har McLaren som valde att satsa på de mjuka däcken valt rätt? Eller är det Red Bull som valde att satsa på de hårda däcken.
Nyckeln till svaret ligger troligen i om säkerhetsbilen kommer ut eller inte. För under träningarna var det tydligt att de mjuka däcken bara håller i ett par varv medan de hårda är betydligt mer stabila.
•••
Mercedes är enormt missnöjda och jag förstår dem. Michael Schumacher borde ta sig en funderare på vad han håller på med. Inte nog med att han försvann i Q2. Han fick dessutom dyngstryk av teamkompisen (som också var rejält frustrerad efteråt). Kanske det är läge att lägga ner jobbet på årets bil och satsa allt på 2011?
•••
Norbert Haug funderar över om man får se de första depåstoppen redan varv tre…
Så usla sägs de mjuka däcken vara.

Schumi borta

av Anna Andersson

Michael Schumacher fick rejält med stryk av Nico Rosberg i kvalet och försvann i Q2. Det är väl den stora skrällen i kvalet till Kanadas GP.

Skvallret inför kvalet

av Anna Andersson

Det senaste snacket i Kanada handlar om att Ferrari var nöjda med sina träningar, Sebastian Vettel överraskad över topptiden  under den andra träningen och Jenson Button inte förstod varför McLaren var snabbast på den första träningen men inte kunde konkurera på den andra.

Williams test av de nya delarna har fallit väl ut och de ska använda sig av dem i racet och Timo Glock får betala 10 000 kronor. Han var för snabb i depån Dessutom stryks den snabbaste tiden som Kamui Kobayashi, Sauber, gjorde. Han genade i en chikan och tävlingsledningen ansåg att det inte var rätt. Därför slutade han på plats 16.

Att Lucas di Grassi hade så stora problem under den första träningen beror på att teamet hade monterat hans bromsar fel…

•••

Kvalet avgörs kl 19.00 i kväll.

•••

Michael Schumacher kommer antagligen att köra fort som fan i morgon. Han vill inte missa Tysklands VM-premiär mot Australien.

– Brefingen efteråt får gå snabbt, säger han till RTL.

Men de finns de som inte bryr sig:

– Jag kollar först när det handlar om en riktigt bra placering. Jag är ingen fotbollsfan så jag bryr mig inte om premiären, säger Adrian Suti.

 

 

 

Nyheter från Kanada

av Anna Andersson

Lite spännande nyheter från Montreal, den tekniska arbetsgruppen har träffats och man diskuterar om den reglerbara frontvingen ska ersättas av en reglerbar bakvinge i stället. Det pratas om att den främre kanten på övre delen som går tvärs över bakvingen ska kunna vinklas om ungefär 50 mm genom att trycka in en knapp. Men Robert Kubica är tveksam när Auto, Motor und Sport frågar honom om det:
– Du har du inte en chans när du ligger först. Med en låg bakvinge så kommer den som ligger som tvåa enkelt kunna köra förbi på rakan.
•••
Karun Chandhok erbjuder sina tjänster till Force India. En indisk förare i ett indiskt team – det är ju kanon.
Om han presterar.
•••
Red Bull har inte någon brådska med sin skorstenslösning ( F-ducts).
•••
Det är visst några som sparkar boll i Afrika och därför är det konstigt nog lite svårt att få plats i tidningen… Men på nätet är vi lika pigga som vanligt;-)

Senaste snacket inför träningen

av Anna Andersson

Så är det natt i Kanada och i väntan på första träningen som körs klockan 16.00 svensk tid så finns det ett par saker värda att notera.
Sebastian Vettel dementerar ryktena om att han är på väg att förlänga sitt kontrakt till 2015. Hans nuvarande avtal med Red Bull sträcker sig till och med nästa är.
•••
Mark Webber menar att pole position inte räcker och Red Bull måste sy i hop det under söndagarna också. Å sjutton.
Ingen blir världsmästare på att ha flest poles, eller?
•••
Lewis Hamilton hoppas att det är McLarens snabbhet på rakorna som ska avgöra i helgen, i Montreal tror han inte att Red Bull har samma fördelar som de haft på de andra banorna i år. Dessutom är han stekhet på fotbolls-VM och håller tummarna för England.
– Matchen mot USA ska verkligen inte vara något större problem. Peppar, peppar ta i trä.
•••
Fernando Alonso tror att Spanien blir världsmästare, Felipe Massa tror på Brasilien och Michael Schumacher på Tyskland.
Vem hade trott att de skulle tro på något annat…
•••
Kvällens andra träning körs kl 20.00 svensk tid.

F1-material till salu – det senaste snacket

av Anna Andersson

Det är lite märkligt med tidsskillnaderna till Kanada, det är svårt att få fram materialet i vettig tid. Men det finns en del att rapportera om så jag gör det i kortform:
Det material som tillhört USF1 ska  nu auktioneras ut. Men förutom en typ halvfärdig chassiform är det inte mycket som påminner om att US F1 var ett team med VM-ambitioner och att de häll på att bygga en F1:a. Du kan lägga ditt bud på bidspotter.com.
•••
Pirelli räknar med att leverera däck till F1 nästa år. Det snackas om att dealen ska bli offentlig innan racet i Valencia den 27 juni.
•••
Mark Webber meddelar att det var ett enkelt beslut att stanna hos Red Bull. Han har ju förlängt sitt kontrakt med ett år.
•••
Det finns en risk för regn på söndag. Loppet körs kl 12.00 lokaltid och kl 11 är det 70 procents risk för nederbörd, kl 15 är det 30 procents risk. Temperaturen ska ligga mellan 21 oh 23 grader och det ska vara molnigt.
Men det kan naturligtvis ske förändringar på den fronten…
På lördag är risken för regn 30 procent och metrologerna kan inte utesluta åska.

Svenskt i Montreal

av Anna Andersson

I Kanada blir det i alla fall lite svenskt när det är F1. Lars Österlind är en av stewardsen har får sällskap av Enzo Spano (Venezuela) och Roger Peart (Kanada), dessutom stöttas de av den dubble världsmästaren Emerson Fittipaldi.

•••

Sydkorea får hjälp av Australien för att hinna frdigt med banan i tid så att man kan köra racet i höst.

•••

Christian Horner erkänner att det var fel att skylla på Mark Webber efter racet i Turkiet. Tog det verkligen nästan två veckor för att inse det? Nu satsar Red Bulll på harmoni. Får se hur det går.

•••

Det spekuleras i om det pågår en maktkamp hos Mercedes, att Michael Schuamher håller på att vända teamet till sin fördel – mot Nico Rosberg. En anonym källa säger till Bild:

– Det är något som går mot Nico.

Säga vad man vill om Bild, om deras journalistik, deras utvikningsbrudar och skandalrubriker med en sak är säker. De brukar ha bra källor när det gäller F1.

 

 

Todts märkliga förslag

av Anna Andersson

Ska en F1-förare kunna bli av med licensen om han missköter sig i trafiken?
Ja.
Det tycker i alla fall Jean Todt.
FIAs presidet arbetar för att man ska öka säkerheten på gatorna och enligt deras siffror död 1,3 miljoner människor i trafiken och enligt prognosen skulle 2 miljoner människor dö i trafiken år 2020. Han menar att F1-stjärnorna är förebilder och därför ska kunna straffas om de missköter sig i trafiken.
– Att missköta sig i trafiken passar inte en förebild. En F1-förare är en trafikant precis som alla andra och vi måste fundera över vad vi kan göra. Kanske är det så att förarna som missköter sig på gatan även ska straffas, citeras Todt av Le Parisien.
Med andra ord så hade Lewis Hamilton kunnat flyttas tillbaka i startuppställningen eller tvingats köra igenom depån en extra gång för sin ”burnout” i Australien.
Är det vettigt?
Det låter lite fånigt, lite väl överförmyndaraktigt.  Vad tycker ni?
•••
Ross Brawn vill inte att Mercedes ska sälja motorer till Red Bull.
Nej det är klart. Om Mercedes motor är bäst i fältet så blir ”bullarna” ännu vassare och det är ju inte så kul för de andra. Framförallt inte för Mercedes som inte får ordning på bilen…
Då är det ju säkrar för Brawn att Red Bull kör med Renaults motorer som inte alls håller samma klass som Mercedes…
•••
Luca di Montezemolo förslag om att flytta starttiden på F1 tycker jag är rätt bra. 14.00 är visserligen en klassisk tid, men den ligger mitt på dagen och det är lite för många som väljer en solig sommardag i stället för Valencias GP…
Jag har alltid gillat förmiddagsracen. Då hinner man käka frukost, kolla racet och sedan göra något annat. Men å andra sidan som kvällstidningsmurvel är det ju alltid bra med sena lopp så jag kanske borde föredra lopp vid 20.00;-) Vad tycker ni?

Ferraris framtid

av Anna Andersson

Är det möjligen elvaårige Lance Stroll från Kanada. Han är nu med i Ferraris ”Driver Academy” där annars talanger som Jules Bianchi, Mirko Bortolotti, Daniel Zampieri, Brandon Maisano och Raffaele Marciello är med.

Men elva år?

Det är klart Lewis Hamilton har ju lyfts fram av McLaren sedan han var tolv.

•••

Så fick Felipe Massa sin kontraktsförlängning. Två år till med Ferrari. Imponerande att han har varit en del av Ferrari i tio år.

•••

Det verkar som om HRT gör allt för att hitta förare. Nu kan man vara på väg att skriva kontrakt med en tredje testförare. Efter Sakon Yamamoto och Christian Klien kan nu även Christijan Albers skriva på för teamet. Holländaren körd F1 2005 och 2006.

 

Sida 356 av 390