Missnöje hos Ferrari

av Anna Andersson

Så har även Kimi Räikkönen uttalat sig om Red Bulls krasch i Turkiet och han gör det med en skön distans:
– Äh det har hänt mig också och när man frågar en förare om vads om hände strax efteråt är han självklart irriterad och inte alls för snäll mot den andre, säger finländaren som numera kör WRC till Servus TV.
– De båda är ju polare, de har redan pratat om det och jag är rätt säker på att saken redan är ur världen. Men nästa gång de hamnar i en liknande situation så lär de vara lite mer försiktiga med varandra.
Sebastian Vettel är inne på samma spår när han säger:
– Efter fem minuter var saken ur världen, jag tror att vi är överens och teamet också. Det var naturligtvis en kostsam historia, det kostade teamet många poäng och vi gav andra team sköna presenter. Men sådant händer och det måste man helt enkelt gå igenom, säger tysken.
– Det viktigaste är att livet går vidare.
•••
Vettel ska förövrigt köra n F1:a på gatorna hemma i Heppenheim i samband med Tysklands GP i juli.
Åker du dit för att kika? Missa inte stans glasskafé!
•••
Pirelli är övertygade om att det kommer att tas ett beslut i däckfrågan inom de närmsta veckorna.
•••
Luca di Montezemolo erkänner att han inte alls är nöjd med Ferraris prestation i år. Teamet har bara vunnit ett av sju lopp. Fernando Alonso är inte heller nöjd och ser fram emot den uppdatering som kommer till Valencias GP under Midsommarhelgen. Då handlar det om en B-version av bilen. Faktum är att Ferrari inte har gjort någon rejäl uppdatering sedan Kinas GP oh än så länge fungerar inte deras F-ducts som de önskar.

Snacket inför Kanada

av Anna Andersson

Nu börjar det röra lite på sig inför helgens GP. Det är ju lite snett i tiderna så F1-uppdateringarna kanske kan komma att ligga lite snett. Johanna, som är motorredaktör jobbar vanliga arbetstider, men vi ska försöka att få det så bra som möjligt för er i alla fall.
Det sista snacket handlar i alla fall om uppdateringar av bilarna.
Renault har redan kunnat konstatera att de inte hinner klart med någon uppdatering, när det gäller Force India får Liuzzi ett nytt chassi och Di Resta får inte köra fredagsträningen. Teamet menar att stamförarna Liuzzi och Sutil behöver all tid i bilen de kan få.
Williams kommer med nya vingar, fram och bak och Rubens Barrichelo känns väl som farfar på den banan. Tror att han har kört där 16 gånger…

Virgin kommer med ett nytt aerodynamikpaket och enligt Timo Glock ska det gå konstant uppåt…Ja något annat är väl svårt va?
Även Ferrari kommer med ett nytt paket, de ska förbättra downforcen för att få upp farten. Undrar om det hjälper.

•••
McLaren säger att det inte handlade om någon teamorder i Turkiet utan att tävlingsingenjörerna missförstod varandra. Att Hamiltons ingenjör helt enkelt antog att Button också behövde spara bränsle och därför inte skulle kunna köra om honom. Båda hade ju gjort av med så mycket när de jagade Red Bull.
Det sägs att sanningen ligger i betraktarens ögon. Så vad säger ni?
Jag tycker det låter som en bortförklaring.

McLaren nya Ferrari

av Anna Andersson

2014 är det dags för vinter OS i Sotij, Ryssland. Samma år, under hösten, vill Bernie Ecclestone köra F1 – på samma plats.

På en nybyggd bana i närheten av OS-stadion.

Dessutom har han kontaktat Hermann Tilke. Vilken överraskning att tysken ska rita banan. Långsamt vore det dags att hitta en annan arkitekt också för snart har grudnen till alla banorna lagts i källaren till ett nedrökt kontor i Aschen.

•••

Nigel Mansell menar att Ferrari är den stora negativa överraskningen för säsongen. Han menar att eftersom utvecklignen hos teamet stått stilla och de inte har tagit några steg framåt så går de – bakåt.

Dessutom säger han att Jenson Button och Lewis Hamilton kan ha samma påverkan på McLaren som Michael Schuamcher hade på Ferrari.

 

 

Stallorder?

av Anna Andersson

Snacket kring Red Bull har knappt lagt sig innan McLarens radiokommunikation kom ut och nu går teamet ut och säger att det inte handlade om någon teamorder, bara om missförstånd…

Att ingenjörerna helt enkelt utgick i från att Button också var tvungen att spara bränsle och därför inte kunde attackera Hamilton.

Ibland påminner F1 om en dokusåpa. Eller är det bara jag som tycker det.

•••

Jean Todt manar till lugn. Han menar att Michael Schumacher behövde fem år på sig i Ferrari för att vinna en titel och att det tar den tiden att bygga en bil som passar tysken perfekt. Därför så är det bara att vänta.

Med andra ord tror fransmannen att framgången kommer hos Mercedes också – om parterna orkar vänta på den.

•••

Sebastian Vettel försvarar sin manöver i från Turkiet och säger att han hade gjort samma sak igen.

Dessutom är han tydlig med att han inte har några fördelar i teamet.

Undrar om Mark Webber ser likadant på den saken.

Nu är de i alla fall teamkompisar i minst ett år till.

 

 

Är der värt att ta detta på allvar?

av Anna Andersson

Bruno Senna, har han distans till sig själv? Har han humor? Eller har han ingen verklighetsuppfattning? Jag har svårt att bestämma mig. Vad tycker ni?

– Med rätt bil och i rätt team kan jag också bli världmästare, är hans senaste citat.

De senaste ryktena säger att han får lämna sin plats HRT.

Därför var Lewis så irriterad

av Anna Andersson

Så det är inte helt lugnt hos McLaren heller, nu har vi fått förklaringen till varför Lewis Hamilton såg så bister ut på prisutdelningen i Turkiet, trots att han hade vunnit loppet.
Han fick besked om att Jenson Button inte skulle köra om honom när de båda två fajtades om segern.
Radiotrafiken finns nu på formula1.com och den lyder så här:
. Lewis vi måste spara bränsle. Det gäller båda bilarna, säger hans tävlingsingenjör Andy Latham strax innan den omtalade manövern görs:
– Grabbar, Jenson kommer närmare hela tiden, svarar Lewis.
– Uppfattat Lewis.
Sedan frågar Hamilton:
– Kommer Jenson att köra om mig om jag släpper på gasen?
Svaret är tydligt:
– Nej Lewis, nej.
Men så var inte fallet.
Om Jenson Button fått besked av teamet att inte köra om Lewis Hamilton är ännu oklart, men det är väl knappast troligt att han skulle ha gjort manövern mot teamets vilja.
Eller vad säger ni?
Men efter manövern fick i alla fall även Button order om att spara bensin och skona däcken….

Webber är klar för 2011

av Anna Andersson

å var det dags för veckans stora ickenyhet. Precis som alla förväntat sig har Mark Webber nu skrivit på för Red Bull. Han har förlängt kontraktet med ett år. Det innebär att Red Bulls kontrakt med båda förarna går ut 2011.
Det har ryktats om att Sebastian Vettel är på väg att förlänga sitt kontrakt med teamet till 2015.
Men i och med detta lär det väl bara slut på spekulationerna om Kimi Räikkönen ska tillbaka till F1. I alla fall när det gäller Red Bull. Där är det fullt 2011 och jag tror inte att han har lust att ratta en Toro Rosso.
Om det ska bli Kimi i F1 så är det nog något annat team som måste vara aktuellt, men om jag inte har  helt fel för mig så är det fullt i toppteamen och han är knappast intresserad av något annat.
•••
Kimi Räikkönen däremot säger att han inte saknar F1 oh att han har roligare i WRC än vad han hade i F1. Men han utesluter inte en F1-comeback.

•••

DC säger de som alla tänker:

– Sebastian Vettel och Mark Webber har aldrig varit bästa vänner? Men varför skulle de vara det? För att de kör för samma team?Jag skulle säga att de har en fungerande relation och respekt för varandras kunskaper och snabbhet.

•••
Är Pirellis däckkontrakt klart? Enligt italiensk media är avtalet färdigt och företaget ersätter Bridgestone. Team har redan tidigare klargjort att de vill ha däcktest i sommar för att kunna optimera nästa års bilar.
•••
I veckan blir det mest kvällsjobb. Så är det med tidsomställningen till Kanada. Något speciellt ni läsare vill att vi  ska ha lite extra koll på?

Hur tänker Horner?

av Anna Andersson

Christian Horner gnäller över att Renaults motorer inte är tillräckligt bra och att de saknar mellan 20 och 30 hästkrafter jämfört med konkurrenterna och när nu kontraktet ska omförhandlas så vill han att man ska få fortsätta tveckla motorerna så att de kan konkurrera.

Men ärligt talat. Det är väl knappast motorn som gör att Red Bull inte leder märkes-VM?

Det finns vissa andra saker som teamet borde ta tag i…

Mera Red Bull

av Anna Andersson

Det går uppenbarligen inte att sluta snacka om Red Bulls krasch. Det är helt otroligt vilka rörelser som den har satt i gång, även om det har funnit ett antal teamfajter som varit minst lika hårda under åren.

Ni minns väl Hamilton/Alonso, Prost/Senna och Piquet/Mansell?

Men jag väljer ändå att publicera lite åsikter här:

Gerhard Berger ger Mark Webber skulden till kollisionen, han menar att australiern skulle lämnat mer plats eftersom det var en teamkollega som kom på den smutsiga sidan. Hade däremot Vettel suttit i en McLaren hade Webbers gjort helt rätt…

Men kom i håg att Berger och Vettel har en tajt relation.

Jos Verstappen menar att allt är politik och att Red Bull vill se Vettel som världsmästare.Han passar som typ bättre på den positionen än den hårt arbetande Webber.

 

 

Miss eller PR-kupp?

av Anna Andersson

I veckan har det nästan bara snackats om Red Bull, men det har hänt lite annat också.
(Förutom att Mark Webbers kontrakt med teamet är på väg att förlängas. Enligt rådgivaren Helmut Marko är det bara en formalitet. Dessutom sägs det att teamet vill förlänga med Sebastian Vettel till 2015)
Det ryktas om att Nick Heidfeld är på väg att ersätta Pedro de la Rosa hos Sauber.
Heidfeld om någon vet hur teamet fungerar…
•••
DC tycker att kraschen ändå hade något bra…han menar att:
– hela världen skriver om Red Bull. Det var fantastiskt bar för marknadsföringen.
•••
Bernie Ecclestone börjar bli orolig för däcken till nästa år.
Men det är nog teamen också. Lätt att bygga bil när man inte vet vem som levererar däcken.

Sida 357 av 390