Stallorder??

av Anna Andersson

Var det en stallorder? Så bara uttalades till den ena föraren? Det skulle förklara en hel del av del kring Red Bulls krasch.
Då är det inte så konstigt att Sebastian Vettel kör som en tok och Mark Webber inte fattar någonting och håller sin linje.
Det är helt enkelt så att man måste kommunicera.
Rollerna måste vara tydliga, förarna måste veta vad de ska göra. Redan innan situationen inträffar.

För detta tycks ha skapat en enorm kris i teamet, två förare så går åt olika  håll och en ledning som håller på den ena föraren. Det kan bli ännu dyrare för teamet än kraschen i Turkiet. För det är bara att titta på faktum:
Red Bull har dominerat säsongen – men det är McLaren som leder märkes-VM.

•••
Det är klart att stallordern finns kvar. Även om den är förbjuden. Men det görs helt enkelt på ett snyggare sätt. För alla racerförare är sig själv närmast och rejäla egoister och ingen flyttar på sig om de inte måste.
•••
Renault verkar komma med sin skorstenslösning (F-ducts) lagom till racet i Kanada.
Nu är det HRT, Lotus, Virgin och Toro Rosso som inte har det. Williams arbetar med sin lösning.
•••
Suns redigerare är lite roliga…
”Red Bull gives you wins”
•••
Annars är det riktigt trist på F1-marknaden i dag. Det händer typ ingenting. Men så är det  ofta tisdagen efter  race.

Nästa rättstvist

av Anna Andersson

Nu har det snackats om Red Bull och deras krasch ett bra tag så jag tänkte faktiskt lämna det, även om teamet nu gör allt för att förhindra ett stallkrig.
Det verkar som om det är många som är irriterade över det faktum att Sebastian Vettel lämnade banan allt för tidigt och att Webber är irriterad över att hans teamkompis klappades om i depån efteråt.
men som sagt, nu lämnar vi det.
Det är ju andra saker som hänt också…
Bland annat hoppas nu Ferrari på de uppdateringarna som kommer till racet i Valencia den 27 juni. Midsommarhelgen.
Stefano Domenicali konstaterar helt kort att de förbättringar som teamet hade med till Turkiet inte räckte för att hålla jämn fart med toppteamen.
•••
Michael Schumacher är nöjd med sin fjärdeplats:…
– Vi är närmare Red Bull och har tagit ett steg framåt jämfört med Renault och Ferrari. Tyvärr kunde vi inte konkurrera med McLarens topphastighet.
•••
F1 skakas av en ny rättstvist. Nu handlar det om Force India och Lotus. Force India menar att Lotus har kopierat deras modell till vindtunnel och därför är bilen byggd på deras modell.
Faktum, är att Force India arbetade tillsammans med Aerolab som har en vindtunnel till och med september 2009 Där ska de ha lämnat en modell efter sig, sedan har Lotus nu ett avtal med firman. Dessutom har Mark Gascoyne. Lotus, tidigare arbetat för Force India (2006-2008).

A fucking disaster

av Anna Andersson

A fucking disaster

Det var Mark Webbers var Mark Webbers kommentar om smällen med Sebastia Vettel Och han har helt rätt. Det var en katastrof. Jag kan inte riktigt släppa det.
Men det stora felet är kommunikationen inom teamet. Höger hand måst veta vad vänster hand gör och handen måste styra det.
Vad tycker ni?
•••
Felipe Massas manager antyder att det är ett nytt kontrakt på G med Ferrari.
•••
Däckfrågan är ännu inte löst. Michelin är med i spelet och har spelat tillbaka bollen till teamen. Men tydligen är erbjudandet det samma som tidigare.

Bråket mellan Webber och Vettel

av Anna Andersson

Smällen eller kollisionen. Det är den som alla snackar om. Mark Webber mot Sebastian Vettel och tysken var vansinnig. Inte ens när han var redo för journalisterna hade han lugnat ner sig inombords. Det syntes tydligt vad han tycke, även om orden var fina.
Dessutom lämnade han banan innan Mark Webber hade lämnat presskonferensen. Tysken anser sig inte ha någon skuld i det som hände.

Detta lär få ett efterspel och det blir riktigt spännande att följa det. Dessutom börjar man redan lite smått att längta till Kanada den 13 juni.
•••

För Mercedes var det ett rätt trist race, Rosberg satt fast bakom Schumacher och  Schumacher satt fast i ingenmansland.
Snacka om att vara best of the Rest.
Undrar hur länge Michael Schumacher kommer att svara:
– Habe spaß am fahren…
Snart är det nog inte så skoj längre.
•••
Lewis Hamilton hade sin käresta från Pussycat dolls vid sin sida igen. Hon får nästan lika mycket TV-tid som förarna i de nya teamen får tillsammans…
Bedrövligt.
•••
Nu är huvudet lite rörigt som det blir när det ska jobbas till nät och papper helst på en gång. Så jag återkommer när det lugnat ner sig och tidningsjobbet också är färdigt. Det tar några timmar.

Vilken krasch

av Anna Andersson

Vettel är självklart förbannad och visar med fingret mot huvudet exakt vad han tycker om sin teamkollega. Men jag tycker nog ändå att det är Vettel som går in mot Webber när han försöker köra om. Att Webber håller sin linje, och att det fanns plats för Vettel.

Detta efterspel blir intressant.

Vilken tur för McLaren….kan Schumacher också dra nytta av det?

Coulthards kritik

av Anna Andersson

Experten David Coulthard är fundersam:

– Varför stannade in Lewis ute på banan ett varv längre än vad Mark gjorde? Då hade han kört om honom.

Jag förstår skotten.

•••

Mercedes är verkligen Best of the rest. För med tätstriden har de inget att göra.

 

Tankar inför racet

av Anna Andersson

Kvalet är över och nu kan vi börja se fram emot loppet. Det verkar som om Red Bull återigen är starka och det verkar dessutom som om förhållandena kommer att vara bra, som varmast är det kring start då det är ungefär 30 grader i luften och 50 i asfalten.
Det kommer inte att regna och luftfuktigheten är ungefär 45 procent.
•••
Red Bull kommer inte att köra med någon skorstenslösning i dag, om det är någon som missat det så tyckte teamet att testerna i fredags var för dåliga så det sparar sina F-ducts till Kanada den 13 juni.
•••
Det är första gången sedan 2007 som en och samma förare har pole tre lopp i rad. Då var det Felipe Massa.
•••
Sebastian Vettel tycks vara förföljd av otur. Nu var det en stabilisator som gick sönder under kvalet och det var orsaken till att hans ena framdäck blockerades när han skulle bromsa.
•••
Det har varit ett extra möte i Istanbul och man har diskuterat däcken. Nu snackas det återigen om att Michelin har chansen att få leverera däck nästa år.
Vi får väl se vad som händer…återkommer.
•••
Ferrari är oroat inför teamets 800:e GP. Jag förstår dem.
– Vi är bara det femte bästa stallet, beklagar sig Fernando Alonso.
Han bara den 12:e bäste föraren.
I alla fall i kvalet.
•••
Jag lider med Marcus Ericsson.

Det verkar som förgjort…

av Anna Andersson

…för Marcus Ericsson. Han tvingades bryta GP2-loppet efter 12 varv. Det rök ur bakdelen på bilen och det var bara att parkera. Han har haft en fruktansvärt tung inledning av säsongen.

Självklart återkommer jag sås nart jag har fått möjlighet att snacka med honom.

Kvalfunderingar

av Anna Andersson

Red Bull. Jag vet snart inte vad man ska skriva om dem. Det är läskigt vad de imponerar. Det börjar nästan kännas som Ferrari och 2000-talet, men skillnaden är bara att Red Bull inte var lika starka i loppen under inledningen av säsongen. Numera vekar de däremot ha hittat rätt och Mark Webber ser ruskigt stark ut.
Däremot fortsätter Sebastian Vettel att ha problem, frustrationen är tydlig om man ser till hans kroppsspråk och han ser ut som en sur treåring.
Återigen var det tekniken som ställde till problem för honom och ibland undrar jag om det går troll i det hela.
Men han startar i alla fall på den rena sidan och det kan vara en rejäl fördel.
När vi ser till Mercedes så verkar stormästaren Schumacher ha hittat ett sätt att knäcka Rosberg. Frågan är om det handlar om den förlängda hjulbasen eller om det är för att han helt enkelt kommit in i det bättre. Att han börjar hitta rätt.
Faktum är att han i alla fall börjar fundera på prispallen, han menar att om han kan ta två platser i starten så är det möjligt.
– Klarar jag bara att ta en plats blir det svårt, säger tysken.
– Vi har närmat oss våra konkurrenter, men vi är inte så nära att vi kan ta en pallplats av egen kraft utan vi behöver lite hjälp.
•••
För övrigt kommer Rubens Barrichello att kunna använda den ratt som han kastade ut ur bilen i Monaco och som Karun Chandhok släpade med sig och Bruno Senna sedan körde över.
Det bekräftar Williams.

Webber imponerar – igen

av Anna Andersson

Imponerande körning av Mark Webber. Red Bullbilen verkar vara helt överlägsen framförallt i mitten partiet av banan. Undrar vad som kan stoppa honom i från att ta sin tredje seger i rad?

Sebastian Vettel däremot tappade allt i den första sektorn och han ser riktigt irriterad  och trulig ut. Han vill inte vara i skuggan av Webber inte…

Blir spännande att se vad Hamilton kan göra från första startled.

 

 

Sida 358 av 390