Button är singel, Vettel är kär och Rosberg är frustrerad

av Anna Andersson

Fredagsträningar är alltid svårt att värdera, men det verkar som om Jenson Button trivs  Turkiet i alla fall. Han var snabbast under dagen.
Detta även om han precis har gjort slut med sin flickvän. Enligt uppgifter så har han valt att lämna underklädesmodellen Jessica Michibata. Även om hon följt med honom till alla loppen så har det blivit för stressigt att stanna till hos henne i Tokyo mellan loppen.  Förhållandet varade i ett och ett halvt år.
•••
När vi snackar förhållanden….Sebastian Vettel har en ny kärlek, ”Randy Mandy” ersätter ”Luscious Liz”. Tysken har ett nytt chassi, det tidigare var trasigt och kan vara anledningen till att Mark Webber körde i från honom i Monaco
•••
Under fredagens träningar så har Mercedes testat en massa nya delar och det är svårt att bedöma hur de egentligen ser ut, det är egentligen alltid svårt att dra några slutsatser efter fredagarna men vi kan konstatera att McLaren och Mercedes brukar vara med i toppen medan Red Bull smyger längre bak.
För att sedan gå på knock i kvalet….
•••
Nu är Bernie Ecclestone orolig för F1-premiären i Sydkorea. Inte för att bygget inte ska bli klart utan för den politiska situationen. Det är spänt mellan Nord- och Sydkorea och skulle inte den situationen lösas så går det av säkerhetsskäl inte att arrangera F1 i landet.
– Nordkorea är ett problem, om armén marscherar in så kan vi inte vara där, säger F1-promotorn.
•••
Så lite mer skvaller…Nico Rosberg lät sin husbil komma till Istanbul, men han är redan irriterad. Det tog för lång tid och är för dyrt.
– Det är definitivt sista gången jag gör så, säger han enligt ’Turun Sanomat’.
– Transportkostnaderna är ås höga att de överväger fördelarna.
Men å andra sidan kan han nu sova lugnt intill banan när de andra förarna sitter fast i trafiken för att åka till sina hotell…

Fredagssnack

av Anna Andersson

Det är en massa rykten i luften, tänkte passa på att lägga fram dem här och sedan är det upp till er kära läsare att själva bedöma sanningshalten i dem.
Jag gör det för att jag själv tycker att det är rätt kul att ha lite koll på vad det snackas om i den stora vida F1-världen.
•••
ART, GP2-teamet ni vet, vill ju till F1, men inte som ett eget stall. Istället hoppas de på en samarbetspartner och ett alternativ är Sauber, skriver spanska El Mundo.
Peter Sauber har redan tidigare sagt att han letar efter en stark partner, precis som han hade med BMW.

•••
Återigen snackas det om att det är sista gången som F1 kör i Turkiet Banan har funnit med i kalendern sedan 2005 och förarna gillar den, men publikintresset är för dåligt. Fansen tycke ratt banan ligger för långt i från Istanbul och det tar för lång tid att åka dit.
•••
Det har gått två veckor sedan Michael Schumacher straffades efter sin omkörning av Fernando Alonso i Monaco och fortfarande är förarna oense om i fall det var korrekt eller inte. Robert Kubica föreslår att man går tillbaka till de gamla reglerna och får köra om först efter start/mållinjen när säkerhetsbilen lämnat banan.
•••
Lotus har velat ta bort de blåa flaggorna under racet, men det är Virgin och Timo Glock emot.
– Tar vi bort dem så stoppar vi de snabbare förarna, säger Glock som menar att hans team i nuläget bara har en konkurrent, Lotus.

Senaste snacket i Turkiet

av Anna Andersson

Så är det torsdagkväll och det innebär alltid att det är en massa snack, i alla fall när det är F1-helg

Eller vad sägs om att:

…Christian Horner stryker alternativet Kimi Räikkönen till nästa säsong och påpekar att teamet vill förlänga kontraktet med Mark Webber så snart det är möjligt.

…Sebastian Buemi syntes med en ispåse på höger armbåge och han skadade sig när han skulle ta en genväg. Men starten är inte i farozonen.

Tvärtom:

– Nej, jag tror att jag kan klara mig till Q3, säger han.

… Sebastian Domenicali antyder att Felipe Massa och Fernando Alonso kör för teamet även nästa säsong:

– Ja det utgår jag i från, svarar han på den frågan.

…Lewis Hamiltons flickvän Nicole Scherzinger  vann den amerikanska upplagan av ”Let’s Dance”. Och ja, de är tillsammans igen. Trots att det är många som hävdar att de inte bryr sig har jag fått ett flertal frågor i ärendet;-)

Undrar om det är han eller hon som lockar…

…Det är Indy 500 i helgen och även om jag inte följer IRL slaviskt under resten av året är det någonting jag inte vill missa. Och det visas på svensk TV, Canal +.

Tyskt på banan och finländskt i bilen

av Anna Andersson

Hermann Tilke. Så var det återigen dags för tysken från Aachen att bygga en F1-bana. Den här gången blir det den nya banan i Austin, Texas. Tomten är på 700 hektar, men var den ligger och vad den kostade är ännu hemligt.
Var på besök hos tysken för ett par år sedan, han berättade då hur han försöker väva in kulturen i banorna och hur han försöker anpassa banan till landskapet och hur viktigt det är med en bra första kurva där fältet trycks i hop och det inte blir så att bilarna kör på ett pärlband från start till mål.
Om jag inte minns fel har han byggt alla nya banor i F1 de senaste tio åren och jag hoppas verkligen att han bygger in en del omkörningsmöjligheter i nästa bana.
2012 ska den vara klar och F1 ska vara tillbaka i USA.
•••
Virgin kör för första gången med två nya bilar och Lucas di Grassi som tidigare fick nöja sig med den gamla bilen lovar att de nya delarna ska göra dem ungefär en halv sekund snabbare.
•••
Det är dags för nästa finländare att kliva in i F1. I måndags fick Williams lovande testförare Valtteri Bottas göra ett aerodynamiktest i Valencia.
– Det var riktigt häftigt, säger han om sin första F1-test.
Tidigare har han bara testat i simulatorn och det gör han  en till två  gånger i veckan.

Silly season

av Anna Andersson

Det är många som vill köra F1 nästa år, Nelso Piquet Jr, Roman Groseijan, Jac Villeneuve och nu senast Nick Heidfeld.
Det kommer ett nytt team och killarna som kör i år vill också köra nästa år.
Så det känns som om det blir svårt att få ihop pusslet.
– Jag känner mig för ung för DTM eller Le Mans, säger Heidfeld till Sport Bild.
Juste passning till Ekström, Paffett och Di Resta…
Dessutom vill Adrian Sutil också ha en förarplats i ett toppteam nästa år. Känns som om några killar kommer att bli besvikna.
•••
Det är dags för Ferraris 800:e lopp och Fernando Alonso och Felipe Massa vill gratulera med en seger. Massa är ju annars kejsaren av Turkiet. Han har vunnit på banan vid tre tillfällen.
•••
Johnny Herbert är den första fd föraren som får vara del av tävlingsledningen en andra gång. Han hjälpte stewardsen i Malaysia och ska göra det i Turkiet igen. Vid sin sida har han Radovan Novak , Gerd Ennse och Haluk Ünsal.

Massa stannar

av Anna Andersson

Felipe Massa kör för Ferrari, det säger hans manager Nicholas Todt (son till Jean så klart).

– De har en speciell relation och jag hoppasatt den kommer att bestå i flera år framöver. Det är Felipes önskan och jag tror attd et är Ferraris önskan också, säger Todt.

– Inför varje säsong anses han vara svagare än sin teamkollega, men varje år gör han ett bättre resultat.

Nåja, det var väl att ta i…Vad jag minns var han teamkollega med Räikkönen när denne vann VM 2007.

Newey stannar och annat snack

av Anna Andersson

Så har jag samlat ihop lite av det senaste snacket:
Red Bull kan andas ut Adrian Newey har förlängt kontraktet med teamet och kommer även i framtiden att rita Sebastian Vettels bil (kanske även Mark Webbers men hans kontrakt går ju ut).
Hur långt kontrakt han har med teamet är däremot inte känt, det behåller parterna mellan sig.
•••
Enligt uppgifter i italiensk media är det Pirelli som ska leverera däcken till F1 de kommande tre åren och för det så får däcktillverkaren tio miljoner kronor om året.
Men FIAs världsråd måste först godkänna affären.
•••
Det snackas om att F1:s rookietest, den som Marcus Ericsson var med på i fjol ska köras i Abu Dhabi i samband med säsongsfinalen. Detta för att spara kostnader, då teamen och materialet redan är på plats.
•••
Om Durango får köra F1 nästa säsong är teamet intresserade av att köpa Toyotas bilar från 2010. Teamets chef Ivone Pinton bekräftar detta för ’Italiaracing’ och han har redan börjat prata med Toyota.

F1 tillbaka i USA

av Anna Andersson

Nu är det klart.

F1 är tillbaka i USA, från och med 2012.

Men loppet ska inte avgöras i New York som alla pratat om, utan i Texas! Loppet ska köras i Austin och man ska bygga en helt ny bana:

– Det är första gången som man bygger en bana speciellt för F1 i USA, säger Bernie Ecclestone i en kommentar.

Go kväll.

 

 

 

Montezemolos dröm

av Anna Andersson

Luca di Montezemolo har en dröm.
Att ett amerikanskt F1-team ska köra hans Ferrari…Därmed plockar han upp den bollen som
Parris Mullins kastade ut i går. Amerikanen vill ha ett amerikanskt F1-team, men inte ett helt nytt team utan ett team där det redan finns kunskaper och erfarenheter.
– Jag drömmer om en tredje Ferrari som körs av ett amerikanskt team med den klassiska flaggan ”Stars-and-Stripes”, säger Montezemolo till Gazzetta dello Sport.
För Ferrari vore det kanon, den amerikanska marknaden är enormt viktig för Ferrari, men F1-reglerna förbjuder ett team att ge vidare ett chassi till ett annat team. Tidigare hade Red Bull och Toro Rosso den uppgörelsen, men i år tvingades det lilla teamet bygga sin egen bil.
•••
Det verkar som om det kan bli ett GP i USA i alla fall. Troligen redan nästa år. Bernie Ecclestone vill ha ett lopp på Monticello Motor Club i närheten av New York. Bernie Ecclestone har enligt Autoweek och Motorsporttotal skrivit ett brev till de som är ansvariga för banan och nästa steg är att de lokala myndigheterna stöttar evenemanget.
Tydligen var Ecclestones favorit arkitekt Hermann Tilke på plats på banan för några månader sedan för att bilda sig en uppfattning om vilka förändringar som behöver göras.
Bernie Ecclestone hoppas på att kunna skriva ett kontrakt med banan som gäller i tio år.
•••
Romain Grosjean fick inte förlängt förtroende hos Renault och kör numera FIA GT1, men hoppas på en ny F1-chans i framtiden. Serien har högsta prioritet för honom.
Och för många andra…
•••
Kurva åtta. Undrar hur många timmar det kommer att snackas om den inför helgen;-)

Red Bulls nyheter

av Anna Andersson

Red Bull har dominerat säsongen och det finns en risk att de fortsätter med det. Till Istanbul kommer teamet med sin skorstenslösning, den del som hittills gjort McLaren så mycket snabbare på rakorna.
Och i Turkiet som är en bana med flera snabba rakor där bilarna ligger i över 300 km/timmen så testar Red Bull sin version.
– Det kommer att göra det bästa teamet ännu starkare, säger Lewis Hamilton, McLaren.
– RB6 har flera detaljerade lösningar och jag har sagt till mina ingenjörer att vi måste kopiera dem.
•••
Även om teamen diskuterar att använda sig av KERS nästa säsong igen så finns det de team som kommer att avstå i från det. Lotus kommer inte att köra med KERS 2011.
Detta på grund av ekonomin, i år har teamet haft flera underleverantörer men nästa år vill man bygga bilen helt själv.
– Vi vill kunna bygga vidare på de erfarenheter som vi skaffat oss i år. Om vi har KERS måste vi börja om från noll igen när det gäller viktsfördelningen. De stora teamen sitter inte i samma båt, de har redan skaffat sig erfarenheter av KERS, säger teamchef Tony Fernandes till Turun Sanomat.
•••
När lastbilarna från FOM (Formula One Management) återvände till England efter helgen i Monaco hittade de anställda fem illegala invandrare som krupit in i en av lastbilarna och gömt sig. Lastbilen var lastad med TV-utrustning.
Invandrarna lämnades över till polisen och arresterades.
Imponerande att ta sig in i FOMs bilar med tanke på hur fruktansvärt svårt det är att ta sig in i paddock även om man har rätt pass….

Sida 359 av 390