Ny amerikansk satsning och annat snack

av Anna Andersson

Ja hopp så var det dags igen. Ett amerikanskt F1-stall vill in i F1.
Den härgången heter mannen bakom projektet Parris Mullins och är nära vän med YouTubegrundaren Chad Hurley som också investerade i USF1.
Och hur det projektet slutade vet vi alla.
Men Mullins, som kom in i USF1 i ett sent läge för att försöka rädda det som räddas kunde, avskräcks inte den konkursen utan vill satsa igen.
– Jag är en del av ett projekt som, vill till F1, erkänner Mullins för Autosport.
Men det handlar inte om att han ska grunda ett eget team och några ytterligare detaljer vill han inte offentliggöra.
– Det kommer det inte att handla om, för jag tror inte att det är möjligt att skapa ett stort team från ingenting. I den här sporten är det viktigt med kunskaper och erfarenheter som man samlat på sig genom åren.
I stället pratar han om att ta över ett team och nämner exempel som Brawn, Red Bull, Force India och Toro Rosso.
•••
De två svåra krascherna i Monaco har gjort att Williams tvingats producera ett antal nya delar till loppet i Turkiet.
– Den senaste veckan har handlat om att producera nya delar. Bortsett från frontvingen var vi tvungna att göra om allt, säger Sam Michael i ett pressmeddelande.
Därför måste teamet gå tillbaka till gamla delar i Turkiet och nyheterna kommer inte att finnas på bilen förrän loppet i Kanada den 13 juni.
•••
Jean Todt utesluter inte att det blir två F1-lopp i Italien. Ett i Rom och ett på Monza.
Luca di Montezemolo som är aningen partisk säger:
– F1 kan inte överleva utan Monza. Det är en bana som skrivit historia, som tillhör det förgångna, nutiden och framtiden, säger Ferraris boss till Gazzetta dello Sport.

Briatore på väg tillbaka

av Anna Andersson

En gammal välbekant man – som är både älskad och hatat – är på väg tillbaka. Flavio Briatore är visserligen avstängd till utgången av 2012, men enligt finländska Turun Sanomat diskuterade han ett samarbete med Bernie Ecclestone och FOM under racehelgen i Monaco.
Tanken är att Briatore ska arbeta vid sidan av sin trogne vän Ecclestone, men Ecclestone har redan tidigare sagt att han nog ser Briatore som sin efterträdare.
Någon gång i framtiden.
Men det lär dröja för Ecclestone är ju fortfarande ung…

 •••
Nicholas Todt, son till Jean och manager åt Felipe Massa, har börjat diskutera framtiden med Ferrari och med andra team skriver finländska Turun Sanomat. Massas kontrakt går ut efter säsongen och det har ryktats om att Robert Kubica ska ersätta honom, men det har även pratats om att Mark Webber är aktuell för teamet.
•••

Red Bulls ägare Dietrich Mateschitz antyder att teamet kan vara på väg att skaffa sig en titelsponsor. Red Bull är det enda teamet som inte har en huvudsponsor, men enligt ägaren kan det bli ändring på det när Red Bull är ett vedertaget stall.

Helgens snackissar

av Anna Andersson

Efter en helg med sol och glada barn som sprungit i vattenspridaren (eller tultat när det handlar om lilltjejen som fyller ett i morgon) så är det nu dags att kvala upp ärmarna inför Turkiets GP.
Jag vet att det var dålig uppdatering förra veckan, men det blir helt enkelt så att jag också måste vara lite ledig ibland. När det är F1 jobbar jag en vecka, sju dagar och är det då två F1-helger efter varandra så blir det 14 dagar och därefter behövs helt enkelt lite tid att ladda om batterierna.
Men jag tänkte sammanfatta lite av vad det snackats om i helgen:

Red Bull som har två förare i VM-toppen och där båda har 78 poäng.
Där blir det ingen stallorder.
Man vill inte riskera att det blir som hos Ferrari där faktiskt Eddie Irvine hade kunnat vinna VM 1999, men man valde att låta Michael Schumacher spela förstafiolen. Hade Irvine fått ha kvar sin femteplats i Frankrike och inte tvingats släppa förbi Schumacher där och Schumacher sedan släppt förbi Irvine i Suzuka så hade irländaren vunnit VM.
Nu gjorde Mika Häkkinen det i stället.
Så Red Bull satsar på att göra en McLaren – där Alonso och Hamilton slogs så mycket om VM-guldet att Ferrari tog det 2007.
Även då var det en finländare som hade framvingen först, Kimi Räikkönen.
Frågan är vilken taktik som är smartast?
•••
Williams funderar över vilken motor man ska använda sig av i framtiden, Cosworth eller Renault.
•••
Lewis Hamilton har fått ett datum då han ska inställa sig i domstolen i Australien.
Den 24 augusti.
Men det är väl tveksamt om han kan det eftersom F1 kör på Spa den 27 augusti.
Det handlar förstås om att han bröt mot trafikreglerna i samband med Australiens GP och åkte fast
•••

Michael Schumacher säljer sin Bugatti EB 110 Super Sport från 1994. Bilen kostar 600 000 Euro och den är typ aldrig använd…
http://www.jameslist.com/advert/119892/for-sale-bugatti-eb-110
Snygg?
Inte i min värld.
•••
Det var ett löst brunnslock som orsakade Rubens Barrichellos krasch. Ett brunnslock lossnade vid Beau Rivage och Barrichellos Williams fick med sig det, det slog mot vänster framhjul visar Williams egen undersökning. Ungefär tio varv senare så kom säkerhetsbilen ut på banan just på grund av brunnslocket…
Chassit är svårt skadat, men ska repareras och användas under fredagsträningarna.

Snackade just med en legendar

av Anna Andersson

En vecka, lite drygt till Turkiets GP och den berömda kurva åtta, som räknas som den längta kurvan i världen.
Och medan Red Bull kör i cirklar kring sina konkurrenter så jobbar Mercedes stenhårt.
Till Istanbul kommer de med det längre hjulavståndet (i Monaco använde de den kortare versionen) och med en ny skorstenslösning, en ny bakvinge och ny aerodynamik.
Det blir intressant om Ross Brawn och hans team lyckas komma närmare toppen. Hittills har de känts lite akterseglade.
Och jag tror inte att det var det som Michael Schumacher hade föreställt sig när han gjorde comeback.
•••
Pratade precis med en F1-legendar. Riktigt intressant samtal och han som själv kört Adrian Neweys bilar var inte alls förvånad över att Red Bull har haft problem med tillförlitligheten. Istället menade han på att det ofta är så när Newey har något genialt på gång. Lite problem och sedan är de oslagbara när de väl får upp farten.
Vem han är?
Köp tidningen i morgon;-)

•••
Monticello Motor Club är intresserade av att arrangera i F1 i USA. MMC har en bana som är 6,6 km och ligger typ 90 minuter från Manhattan.
Men vi får se, USA och F1 känns än så länge som mest snack.
•••
De tyska fansen tror inte att Michael Schumacher kan ta VM-titeln i år.
Å fan…

Problem hos Red Bull – men Mercedes verkar vara på G…

av Anna Andersson

Så har FIA bestämt sig för att ändra reglerna för att minska risken för misstag i samband med att säkerhetsbilen är ute på det sista varvet.
Med andra ord så så ska det i framtiden vara så att en grön flagga betyder att det är fritt att tävla och att man får köra om.
Det borde egentligen ha varit en självklarhet redan innan. Grönflagga = kör.
Ibland känns det som om det är så förbannat lätt att göra regler att man inte tänker på vad konsekvenserna blir.
Men detta blir inte verklighet förrän efter GP:t i Turkiet och GP:t i Kanada, världsrådet har sitt möte den 23 juni och då kan beslutet klubbas igenom.
•••
Red Bull har hittat anledningen till varför Sebastian Vettel ar långsammare än Mark Webber i Monaco. Hans chassi var skadat.
Skadan tillkom under helgen och gjorde att tysken blev långsammare än sin kollega.
Nu lovar teamchef Horner Sebastian Vettel ett nytt chassi till tävlingen i Turkiet nästa helg.
•••
Niki Lauda har startat ett himla hallå i Tyskland för att han kallade Robert Kubica för ”Polacken” i direktsändning hos RTL, ett uttryck som inte alls är rumsrent i Tyskland och som skapade en rejäl diskussion framförallt eftersom Tysklands invasion av Polen var starten på det andra världskriget.
Niki Lauda var själv inte medveten om att han uttryckt sig på ett icke önskvärt sätt och det hela slutade med att cheferna för RTL, den tyska TV-station där han är anställd, krävde att han bad Robert Kubica om ursäkt.
Den trefaldige världsmästaren väntade utanför Renaults Motorhome i mer än 15 minuter innan han kunde framföra det han ville säga:
– Jag måste säga till honom att jag menade det på ett snällt sätt. Jag var glad över att han lyckades ta en plats i det första startledet.
•••
Mercedes verkar vara på gång med sin skorstenslösning och et kan hända att den används redan i Turkiet. Då är det en automatisk lösning, till skillnad från McLaren där förarna styr den med knäna. Detta ska göra Mercedes snabbare på rakorna.
•••
Nästa vecka blir det bättre fart på bloggen igen.
Då ska vi ladda upp för racet i Turkiet den 30 maj. Jag hoppas att ni är med mig, är lika flitiga på att klicka in som under helgen i Monaco.
För det var fantastiskt! Ni var fantastiska!

Rykten och tips

av Anna Andersson

Så kommer det ett något sent inlägg, har varit i Herzogenaurach hos Adidas i dag. Där, i en minimal by (känns det som i alla fall), ligger Adidas och Pumas stora fabriker och outlets bredvid varandra. Ni kan väl storyn om hur de två bröderna Adolf (Adi) och Rudolf först skapade ett skoföretag (Gebrüder Dassler Schuhfabrik ) under 1920-talet? Men att det skar sig mellan bröderna och Rudolf lämnade firman efter det andra världskriget. Adi Dasseler behöll firman och döpte om den till Adidas.
Rudolf skapade Puma.
Nu finns deras två gigantiska outlets och även Reebok intill motorvägen A3 i Tyskland och ni som ska till Hockenheim i sommar kan mycket väl passa på att göra en avstickare. Även om det är en omväg är det värt ett besök.
Priserna är klart bättre än annars och det ligger en hamburgerrestaurang utanför, i fall man har så mycket att göra att man glömmer bort lunchen…
Men det har hänt lite på F1-fronten också…
McLaren upptäckte två vingar på utsidan av Red Bulls diffusor efter loppet i samband med loppet i Barcelona och dessa stred mot reglerna.
Därför tvingades stallet att bygga om bilen till loppet i Monaco.
Men den enda effekten som det fick var att Red Bull dominerade ännu kraftigare…
•••
Senaste ryktena är att Pat Symonds är på väg tillbaka till F1. Efter crashgate får han inte ha någon operativ roll förrän efter 2013, men det pratas om att han, via sin firma, Neutrino Dynamics skulle kunna jobba som rådgivare åt Williams.
Dessutom ratas det om att Pat Fry som lämnar McLaren är aktuell för Force India, Red Bull, Toro Rosso och Mercedes.
Men han får inte jobba för något nytt stall förrän efter sex månader.
De F1-medarbetare som byter team måste först sitta i karantän…
•••
Stirling Moss håller med Michael Schumacher – i alla fall när det gäller omkörningen av Alonso.
– Jag hade gjort likadant, säger legendaren.
•••
Ross Brawn hoppas på Istanbul. Han menar att det är där som den riktiga formen syns och att Monaco inte är något bra mått på hur läget är.
– I Barcelona var vi inte riktigt i form, vi kunde inte använda däcken på bästa sätt, säger han enligt Motorsporttotal.
– Men för att se hur vi ligger till måste vi vänta till loppet i Turkiet.

Schumachers straff – Barrichellos lycka

av Anna Andersson

Mercedes kommer inte att överklaga stewardsens beslut i Monaco när de gav Michael Schumacher ett tidstraff på 20 sekunder. Teamet menar att man var väl medvetna om att det inte är tillåtet att köra om i fall racet avslutas bakom säkerhetsbilen, men att de uppfattade det som informationen·”Saftey Car on this lap” samt de gröna flaggorna betydde att racet fortfarande var i gång och att man därför fick tävla fram till mållinjen.

Teamet menar att flera andra stall gjorde samma tolkning.

Mercedes förklarar att de är nöjda med det arbete som stewardsen och de före detta F1-förarna som har en rådgivande fuktipon gör, men att teamet anser att straffet  på 20 sekunders tillägg är för hårt. Men eftersom FIA har gått med på att ta upp paragraf 40.13 ( som detta handlar om) på nästa möte med Sporting Working Group kommer Meredes inte att lämna in någon protest.

Däremot hoppas man på en bättre lösning i framtiden.

Allt detta står i ett pressmeddelande som precis landade i min mailkorg.

•••

Men det som är extremt sjukt i situationen är att hela den här grejen med Michael Schumaacher gjorde att Rubens Barrichello slapp straff för tat han kastade sin ratt – värd över 300 000 kronor.

I alla fall säger schweizaren Paul Gutjahr, som var en av de tre stewardsen, detta till Blick:

– Jag hade egentligen Barrichello på min lista, men med allt strul som blev kring Schumacher så glömde vi bort det.

 

 

Hotet mot Hill

av Anna Andersson

Sätter nästan kaffet i halsen när jag  läser att Damon Hill hotats för att han vad med och straffade Michael Schumacher.

Det är väl ändå att gå för långt.

Visst kan man vara av en annan åsikt, men att hota någon för att denne gör sitt jobb och tycker något annat, nej det är att gå för långt.

Men kanske skulle Hill ha tagit ett kliv åt sidan eftersom det gäller Michael Schuamcher och de har en sådan infekterad historia. Sagt att i den här frågan står jag över? Det hade antagligen varit att föredra, tanken är vad jag förståt att de före detta förarna bara ska ha en rådgivande roll och inte en dömande

Annars är förarlägret uppdelat i två läger, vissa tycker att Michael Schuamcher gjorde helt rätt och andra håller på Fernando Alonso.

Mercedes har ännu inte lämnat in den slutgiltiga protesten.

•••

Lewis Hamilton anser att Red Bull nästan hånar dem. Att det stallet är mil före dem och omöjliga att slå i år.

•••

Bernie Ecclestone hjälper HRT att få ordning på sitt teknikprogram för 2011 så att teamet kan komma på fötter ( eller hjul) och slipper vara hopplöst sist varje gång.

•••

Det känns som om det var 2006 och man efter helgen i Monaco bara snackar om Alonso, Schumacher och Rascasse. Går vi i repris?

 

 

 

Mercedes vs FIA

av Anna Andersson

Snacket handlar i dag återigen om Michael Schumachers manöver i Rascasse, i Tyskland diskuterar man huruvida hans gamla rival Damon Hill har ett extra finger med i spelet och ser till att straffa Schumacher lite extra.
Mercedes har i alla fall lagt in om att protestera och teamet har nu sju dagar på sig att lägga fram sitt ärende för FIAs världsråd i Paris.
Sedan tar rådet som är FIAs högsta organ ett beslut i frågan.
•••
Vi kan i alla fall konstatera att Michael Schumacher har ett mycket nära förhållande med just Rascasse. Kanske är det dags att byta namn på den kurvan i alla fall;-)
•••
Williams vet nu vad som orsakade olyckorna i helgen, hos Rubens Barrichello var det den bakre hjulupphängningen som brast och teamet är nästan säkra på vilken del av materialet som är ansvarig för det, men de måste göra en sista koll i fabriken för att få ett hundraprocentigt svar.
När det gäller Nico Hülkenberg var det en sensor till kopplingen som gick sönderredan innan loppet och han stötte samman med en av HRTs bilar i starten, vilket gjorde att han skadade framtvingen. I tunneln gick framvingen sänder helt och han körde in i muren. Bilen understyrde för mycket.
•••
Renault börjar lägga press på Vitalij Petrov. De är missnöjda med att han får storstryk av Robert Kubica och anser inte att han levererar.
Faktum är att både Timo Glock och Christian Klien förhandlade om den andra förarplatsen, men teamet valde ryssen som hade starka ekonomiska intressen bakom sig.
Men han har fått stryk med 0-6 i kvalet mot sin teamkollega och ligger under med 6-59 i poäng:
– Vi måste börja ta poäng med båda bilarna, säger teeammanager Steve Nielsen enligt Motorsporttotal.
– Vitalij har bara tagit poäng en gång och vi vill ta upp kampen med Mercedes om plats fyra i märkes-VM och för att lyckas krävs det att vi har två förare som tar poäng.
Ord och inga visor och vi minns hur det var med Nelson Piquet Jr i fjol…

Det slutade med en stjärnsmäll för Piquet, Renault och för Sr Briatore.

Ni är fantastiska

av Anna Andersson

Det var en väldigt märklig dag i går, men en sak ska ni ha ett stort tack för.
Ni satta rekord på F1-bloggen! Det var dubbelt så många besök som vanligt och även om den i går var långt i från herrar Bank, Niva och Laul så var den i går var större än handbollsbloggen, travbloggen och NHL-bloggen.
Imponerande.
Ett stort tack för att ni läser och för att ni bryr er. Det gör jobbet betydligt enklare och roligare.
•••
Annars har det inte hänt så mycket mer än att det verkar som om Michelin och Pirelli är de två alternativen som F1 diskuterar som däckleverantörer 2011.
•••
Ferrari hade planerat Alonsos strategi för att hämta in placeringar under loppet redan före start.
Men Schumachers omkörning var inte planerad…så det blir spännande att se vad som händer i den frågan i dag.
Jag lär återkomma.

Ni som inte sett det kan kolla in gårdagens inlägg.

•••
Efter 14 dagars arbete i rad blir det nu lite ledighet, så bloggen kommer inte att vara riktigt lika frekvent uppdaterad – men jag ska absolut försöka att få med det mesta och det bästa.
Med så fantastiska läsare får man anstränga sig lite extra;-)

Sida 360 av 390