Schumacher straffad

av Anna Andersson

Ja  hopp, då fick Schumacher ett tidstillägg på 20 sekunder för sin manöver mot Fernando Alonso och slutar som tolva i stället för sexa. Därmed försvann poängen.

Regeln är ju rätt tydlig. Samtidgt var det en förbannat snygg manöver och det såg verkligen ut som om Fernando Alonso satt och sov.

En regel är en regel även i F1, även om jag kan tycka att det är en felaktig regel. Sedan är det väl en tolkningsfråga och som jag ser det var flaggan borta, Schumacher fick meddelande om att det var läge att tävla igen och han körde.

Men min åsikt har liksom ingen betydelse;-)

Däremot tycker jag att Fernando Alonsos reaktion på twitter är riktigt löjlig. Det är lite väl för en stor mästare…

Schumacher penalised for Alonso safety-car pass – The Official F1 Website: http://bit.ly/9Hc3TW Hi? MUAHAHAHAHAHAHAHAHAH!

•••

Mercedes har protesterat, men den kommer inte att gå igenom eftersom Schumachers straff var att han får köra igenom depån en gång till och det går inte efter loppet vilket gör att det blir ett tidstillägg. Men mot bestraffningen att köra igenom depån kan man inte protestera  – det vet vi sedan Spa 2008 då McLaren protesterade mot att Lewis Hamilton fick 25 sekunders tillägg. Regel 152 säger att man inte kan protestera mot sådana straff.

•••

Blir man trött på alla dessa siffror???

Schumi vs Alonso – kvällens snackis!

av Anna Andersson

Damon Hill är en av de stewardsen som undersöker om Michael Schumacher gjorde rätt när han smet förbi Fernando Alonso i Racasse och tog sig i mål som sexa i stället för sjua.
Och det finns en risk att tysken straffas.
Inte för att han körde om innan den vita linjen som gäller vid säkerhetsbilen utan för att han körde om på det sista varvet när ett race avslutas med säkerhetsbilen.
Enligt artikel 40.13 så:
När loppet avslutas med säkerhetsbilen på banan så kör bilarna fram till den rutiga flaggan utan att köra om.
– Jag har inte alla regler i huvudet, så regel 40 någonting säger inte mig ett dyft. Så som jag förstått så var banan fri och det är tillåtet, säger Schumacher.
– Jag tycker inte att det ska bestraffas, men vi får väl se om Herr Hill har samma åsikt som jag…

•••
Fernando Alonso är riktigt förbannad Eller i alla fall så irriterad att han skriver följande på sin twitter:

Read the rules of Formula1: 40.13 http://bit.ly/aNCa38 Schumacher should be punished

•••

Nelson Piquet Jr däremot är av en annan mening på sin twitter:

A sacada do Schumacher na última curva foi sensacional. Me impressionou – Schumacher’s move was fantastic. He surprised me a lot!

Och vidare:

Well, marshals will say if it is valid or not. Anyway, it was a good move and nothing can change that.

•••

Kan Schumi vs Alonso bli kvällens snackis?

•••

Red Bull fortsätter att imponera. Det är otroligt att bilen är lika stark på banor som Barcelona där det handlar om aerodynamik och i Monaco där det handlar om mekaniskt grepp.
Adrian Newey verkar ha gjort det igen. Det finns en anledning till att han anses vara den bäste F1-designern i världen.
•••
Två Red Bull i toppen, teamet är oslagbart när de inte slår krokben på sig själva…
•••
Karun Chandhok ska nog tacka höger makter för att han har huvudet kvar.
•••
Nu är det tidningsjobb som ska göras så jag återkommer när det lugnat ner sig lite.
F1-eftermiddagarna är alltid rätt (milt sagt) stressiga

Vad fan gör han?

av Anna Andersson

Vad fan gör Karun Chandhok ? Sätter han händerna på huvudet när Jarno Trulli faktiskt kör ÖVER honom? Herre jävlar.  Där hade han kunnat bli av med det mesta i Michaels Corner….
Ärligt talat han hade kunnat bli av med både händer och huvud. Vilken tur han hade!

Och vilken tur för Mark Webber och Sebastian Vettel! Det var inte många millimeter de klarade sig med. Där hade Red Bull kunnat bli av med två bilar!

Kriget i Ferrari

av Anna Andersson

Under helgen i Monaco harteamen och Bernie Ecclestone haft tre olika möten och diskuterat däcken till nästa år.
Men ännu har man inte hittat någon lösning.
Det är fortfarande ”två-tre” alternativ som diskuteras.
Det verkar som om det inte blir några 18-tumsdäck nästa år och Ross Brawn har klargjort att han föredrar det förslaget som Pirelli har lagt fram
•••
Sebastian Vettel trivs riktigt bra hos Red Bull. Men han kan föreställa sig att köra för Ferrari.
– Varför inte? Om ett par år, säger tysken.
•••
Den före detta F1-föraren Anthony Davidson menar att Fernando Alonso har kört Felipe Massa i botten:
– Mentalt har han redan besegrat honom. Som jag ser det så började det redan i den första kurvan i Bahrain. Alonso körde om honom och var snabbare i loppet. Sedan har det fortsatt, varje gång som de är på banan är Alonso snabbare, säger Antony Davidson enligt BBC.
– Man tycker att man kör som sjutton, men i bakhuvudet har man hela tiden: Jag är övertygad om att Alonso är snabbare. Så kommer man tillbaka i depån och han har varit snabbare. Det tär på en.

Button är förbannad

av Anna Andersson

Mark Webber har pole igen, då känns det som om han tar sin andra seger på bara en vecka. I Monaco är det precis som i Barcelona att föraren med pole har ett rejält försprång.
Eller som Niki Lauda säger:
– Han har redan betalat halva räkningen.
Däremot var Sebastian Vettel riktigt irriterad, ni som såg honom prata engelska på presskonferensen såg att han var irriterad men när han sedan bytte till tyska så var det som om det satt en tjurig fyraåring vid micken. En kille som inte fått som han ville och var jävligt irriterad.
Nu lär det blir en rejäl fajt mellan honom och Robert Kubica i starten i morgon för det mest troliga är väl att Webber kör i väg och sedan får de andra göra upp om resten.
•••
Intressant att det är tre bilar med motorer från Renault som var snabbast i kvalet.
•••
Michael Schumacher fick återigen stryk av sin teamkollega Rosberg – i Barcelona där Mercedes använde den nya bilen med längre hjulavstånd var han däremot snabbast.
– Men det har ingenting med hjulavståndet att göra, det skiljer ju ingenting mellan oss. Inte mer än en blinkning och dessutom så blev jag hindrad av min teamkollega på det snabba varvet så här är inte skillnaden något att prata om säger Schumacher som annars var missnöjd med att de är sexa-sjua och inte högre upp i starten.
•••
Jenson Button är förbannad.
Inte så mycket över det faktum at Felipe Massa hindrade honom utan för att han anser att teamet valde fel däck.
– I Q1 körde vi med de hårdare däcken och det är synd att vi inte gjorde det i den sista omgången. Det hade varit ett bättre alternativ, säger han.
– Vi kör alltid med de mjuka däcken, men här hade jag stora problem med dem. Jag tror inte att Lewis är gladare än mig, nu står jag rätt långt bak och det är frustrerande. Bilen kändes inte alls bra med de mjuka däcken och det är bedrövligt att vi valde dem.
•••
Alonso bör i alla fall kunna bättre på sin omkörningsstatistik i morgon…

Kovalainen öppnar plånboken

av Anna Andersson

Trist för Ferando Alonso, men det öppnar också endel i fältet i morgon.  Det bir spännande att se vad han klarar med en sådan usel startosition, om jag inte minns fel lyckades Michael Schumacher köra upp sig från sista position efter parkeringsskandalen och tog sig till plats fem ungefär.

Undrar vad Alonso kan göra.

•••

Heikki Kovalainen skänkte i går tre miljoner kronor till kampen mot AIDS i Kambodja. Hans pengar gör att det går att bygga 320 lägenheter för 1700 sjuka personer. Totalt samlades ungefär 5,2 miljoner kronor in.

•••

De före detta f1-föraren Loris Kessel har avlidit efter en längre tid sjukdom. Kessel kvalade sex gånger 1976 och körde tre lopp.

Loris Kessel led av leukemi och  blev 60 år gammal.

 

Webber till Ferrari?

av Anna Andersson

Det hetaste ryktet i brittisk och spansk  press är att Mark Webber är på väg till Ferrari. Hans kontrakt med Red Bull går ut och enligt de uppgifterna ska han lämna plats åt Kimi Räikkönen – eller Felipe Massa.

Dessutom snackas det ju om att Robert Kubica har en klausul i sitt kontrakt med Renault som gör att han är på väg till Ferrari.

Detta är bara rykten, men värt att notera i alla fall.

•••

För övrigt gör Timo Glock debut på catwalken i kväl.

Michael Schumacher har cyklat i bergen och Nico Rosberg legat hemma vid poolen. Sådant gör förarna under fredagen i Monaco.

 

 

Schumacher vs engelska journalister

av Anna Andersson

Fredag i Monaco. Det är en rätt lat dag. Ingen träning alls utan lite press och PR-jobb för förarna. Dessutom en chans att ta igen sig lite. Därför finns det väl inte så mycket att skriva hem om, men några småsaker kan vi i alla fall konstatera: McLaren är det enda teamet som kör med en skorstenslösning i Monaco. Där bör den inte ge allt för stora fördelar.

•••

Bernie Ecclestone menar att HRT har ekonomiska problem. Men teamchefen Colin Kolles tillbakavisar de uppgifterna.

•••

Jenson Button ville egentligen köra för Red Bull i år. Han ville ersätta Mark Webber… Men Red Bull var nöjt med sina förare.

•••

Michael Schumacher bråkar med engelsk media. De brittiska journalisterna ville att han skulle be om ursäkt för parkeringen 2006. Det ville inte tysken: – Fråga ni igen, men jag pratar inte om 2006, svarade han. – Ni tråkar ut mig.

ART mot F1 och Fry lämnar McLaren

av Anna Andersson

Ferrari i topp efter två träningar, det är ett ganska ovanligt resultat för en fredag – eller torsdag som det av tradition är i Monaco. Den här säsongen har annars Mercedes och McLaren dominerat under den första träningsdagen.
Men eftersom det regnade lite under träningen så kanske man ska ta resultatet med en nya salt, och det ska man naturligtvis alltid göra med fredagens resultat.
Under den andra träningen var det försiktigt från de flesta håll, inga olyckor trots att det var vått på körbanan.
•••
ART bekräftar att de anmält sitt intresse för en F1-plats 2011. I det franska GP2-stallet har bland annat Nicholas Todt, son till Jean Todt och manager till Felipe Massa en ledande funktion.
FIA kommer att meddela vilket team som får den 13:e platsen i juni.
•••
Efter 17 år lämnar Pat Fry McLaren. Han är tillsammans med Tim Goss ansvarig för designen av årets bil.
Det finns ingen information om vart han ska arbeta i framtiden.
•••
I kväll är det fest i Monaco och i morgon har F1-förarna ledigt:
– Så att vi för en gångs skull slipper kolla på klockan när vi är på fest, påtalar Adrian Sutil.

Schumacher vägrar att prata

av Anna Andersson

Michael Schumacher vill inte prata om vad som hände i kvalet när han körde Monaco senast, 2006.
Då parkerade han sin bil för att rädda pole position – men han straffades och blev av med alla sina tider i kvalet och fick starta sist så att Fernando Alonso kunde vinna loppet från pole.
– Ingenting kommer att ändras för att vi pratar om det igen, säger Schumacher och fortsätter:
– Jag anser att man har pratat tillräckligt mycket om den saken. Som jag redan har sagt nu pratar vi om 2010 och inte 2006. Det finns ingen anledning att gräva djupare i den saken.
I loppet körde han sedan upp sig till plats fem.
•••
Jenson Button var 3,7 km/tim för snabb i depån under förmiddagen och det kostar honom 8000 kr…
•••
Damon Hill är den fjärde stewarden i Monte Carlo. Han får sällskap av Paul Gutjahr (Schweiz), José Abed (Mexiko) och Christian Calmes (Monaco).

Sida 361 av 390