Senaste snacket från Monaco

av Anna Andersson

Red Bull har löst problemet med Sebastian Vettels bromsar, enligt Auto, Motor und Sport var det bromsskivan som hade gått sönder i mitten. Anledningen till att bromsskivan gick var troligen att det var så kraftiga vibrationer – och det mesta tyder på att anledingen till det var att hjulet inte var riktigt perfekt påskruvat.
Och med andra ord var det återigen så att slarv inom teamet orsakade en teknisk defekt hos Sebastian Vettel.
Det känns som om Red Bull måste vara betydligt mer noggranna om de ska lyckas vinna VM-titeln.
•••
Även om Bernie Ecclestone sagt att allt är lugnt ryktas det fortfarande om att Sydkorea har problem att arrangera ett F1-lopp i år. Enligt Auto Hebo har franska Magny Cours erbjudit sig att ersätta Sydkorea nästa år.
•••
I dag är det 60 år sedan det första F1-loppet kördes, på SIlverstone. Det var de 13 maj 1950. Loppet vanns av Giuseppe Farina, Alfa Romeo före teamkollegorna Luigi Fagioli och Reg Parnell.
•••
Nästa amerikanska team vill anmäla sig till F1.
Eller är det ett skämt?
Jag vet inte riktigt.
I alla fall meddelar Cypher Grup på sin hemsida att man är intresserade att ta den 13:e platsen på F1-griden 2011 och skapa ett framgångsrikt amerikanskt F1-team.
Teamet har inte anmält sig till FI än utan gör det först när man fått i hop en budget som håller:
– VI vill inte skämma ut USA, fansen eller oss själva. Vi vill bara ge USA den chansen som landet förtjänar, skriver man.
Teamet meddelar också att det finns vissa personer inom projektet som arbetade med USF1, teamet som aldrig kom till start i år.

Stannar Bridgestone?

av Anna Andersson

Precis som traditionen påbjuder kör McLaren med diamanter i Monaco. Så klart ska det vara glitter och glamour;-)
Det handlar om en sponsor som förser både Jenson Button och Lewis Hamilton med både hjälmar och rattar med nya snygga glittrande ädelstenar lagom till det flärdfulla racet.
Lewis Hamilton som hade en diamant i hjälmen när han vann 2008 hoppas på samma tur i år.
•••
FOTAs Martin Whitmarsh bekräftar att Bridgestone funderar på att stanna som däckleverantör.
•••
Det är inte troligt att det blir soligt under söndagens lopp, men det mesta tyder i alla fall på att det blir torrt.
•••
Precis som planerat har processen mot den förre Ferrarimedarbetaren  Nigel Stepney börjat i Sassuolo.
Den förre chefsmekanikern anklagas för att ha saboterat för Ferrari och för att ha lämnat över ritningar till McLaren.
Själv anser han sig vara ett offer för en sammansvärjning.
Det var 2007 som man upptäckte att McLaren hade material som tillhörde Ferrari och McLaren utesluts ur konstruktörsmästerskapet och bestraffades med att betala 100 miljoner amerikanska dollar i böter.

Nyheter i Monaco

av Anna Andersson

Monaco.
Det är dags för sagan, myten – ja för det mest upphausade F1-loppet under året. Inte för att det är så speciellt kul att se gatloppet i Monaco alla gånger utan för all glitter och glamour vid sidan av.
I Monaco handlar det framförallt om att göra ett bra kval. Det är nyckeln till framgång – för det är näst intill omöjligt att köra om på de trånga gatorna. Alla som varit där och kört med en privatbil vet precis hur trångt det är.
Och då går det inte alls i de hastigheterna som det gör i F1.
Det blir spännande att se Mercedes och Michael Schumacher i Monaco, vi minns väl alla hans frustrerande parkering i Rascasse senast.
•••
Det har gjorts ett par förändringar i Monaco. För förarna är det viktigaste att komma i håg att man höjt curbsen i Nouvelle, kurva 11, och swimming poolen, kurva 16. Detta för att hindra förarna i från att gena över dem i höga hastigheter
•••
Faktum är att Ferrari inte vunnit i Monaco sedan 2001. Då vann Michael Schumacher.
•••
McLaren är tidiga på det, redan den här veckan testar man nästa års bil i en simulator Det ska testföraren Gary Paffett ha berättat för kollegorna på Pitpass.
Men det är fortfarande vissa viktiga detaljer som saknas för att jobbat ska kunna komma i gång på allvar. Exempelvis vet man inte än vilka som levererar däcken 2011.
•••
McLaren accepterar det faktum att skorstenslösningen förbjuds 2011.

Orsaken till Hamiltons däckskador är klar

av Anna Andersson

En trasig fälg. Det var anledningen till att Lewis Hamiltons däck gick sönder i Barcelona.

Olycksorsaken är utredd.

•••

Timo Glock är övertygad. Monaco blir en katastrof för hans Virgin…

– I Barcelona märktes det tydligt. Där hade jag väl 15 fria varv under hela loppet, resten var överfyllda med blå flaggor. Då måste man bara titta så att man inte är i vägen och det är både svårt och synd för loppet blir helt värdelöst.

•••

Bridgestone meddelar att man kan fundera över att ompröva beslutet om att lämna F1 vid årets slut.

•••

Force India låter inte Paul di Resta köra någon träning i Monaco, där behöver Liuzzi och Sutil alla kilometer de kan få, meddelar teamet.

•••

Nu är det snart helgdagar, men jag hoppas att ni följer bloggen ändå. För den tar INTE ledigt…

Red Bull med nyheter

av Anna Andersson

Nu är Red Bull på gång med en skorstenslösning. Men de kommer INTE att använda den i Monaco utan de ska testa den i Turkiet, sista veckan i maj.
I Monaco ger ett sådant system inga fördelar.
Men Red Bull lovar att de har nya uppdateringar till loppet i Monte Carlo också.
– Vi kommer med något nytt till varje lopp. Det vi hade i Barcelona var en evolution i från det som vi hade i Bahrain, säger teamchef Christian Horner.
•••
Det är helt sjukt vad fort tiden går. Förra året jobbade jag under kvalet till Monacos GP, men under loppet var jag ledig och såg det på TV.
Jag såg det på sjukhuset med min nyfödda dotter sovandes i famnen.
Nu kan hon gå och fyller ett år om två veckor.
Ibland är det skrämmande när man tänker tillbaka och inser hur mycket som har hänt – även om det känns som om det var i går.

Mercedes väljer den gamla bilen

av Anna Andersson

Mercedes var det team som gjorde om sin bil mest inför tävlingen i Barcelona och där var Michael Schumacher fyra.
Men till tävlingen i Monaco kommer man med den gamla bilen, som har ett kortare hjulavstånd – men den är modifierad med alla aerodynamiska nyheter. Detta för att bilen med det kortare hjulavståndet ska passa bättre på de trånga gatorna i Monaco där kurvorna är långsamma.
– Jag är mycket optimistisk och tror att vi har en bättre bil än i Barcelona, säger Mercedes Nick Fry till RTL.
Han menar dessutom att den gamla Michael Schumacher är tillbaka och att elden brinner igen.
•••
Även Lewis Hamilton är orolig för vad de bilarna som blivit omkörda ska ställa till med i Monaco.
– Det är helt enkelt svårt när det är så stor skillnad i bilarnas prestanda, säger de förre världsmästaren till Reuters.
– det är inga problem om man kör om en bil två gånger på ett lopp, men här kör man om den så fort att det är helt vansinnigt. När man ser dem så vet man att de ska flytta på sig och man försöker komma försöker hålla koll på var de kör, men så kör de åt fel håll. Det har som tur var inte varit några olyckor än, men i Monaco blir det svårt.

Hamiltons däck

av Anna Andersson

McLaren misstänker att det antingen var en sten som orsakade att Lewis Hamiltons däck gick sönder eller att det var fälgen som gick sönder.

•••

Sauber har gjort den säsmta säsongsinledningen i historien och har inga förväntningar inför loppet i Monaco.

•••

Enligt GPweek är Hoboken intresserade av att arrangera F1 i USA. Frank Sinatra, som är Bernie Ecclestones favoritsångare, föddes där och staden ligger granne med New York.

 

Oro inför Monaco

av Anna Andersson

Så har vi lämnat Barcelona bakom oss och kikar fram emot Monaco. Även om det är en helt annan bana och förhållandena kan förändras så måste Red Bull ändå behålla favoritrollen. I Monaco är det också svårt att köra om och de är klart snabbast sett till ett enda varv.
Men det finns ett stort problem i Monaco.
Kvalet.
Förarna har redan påtalat att de vill ha ett delat kval, men de får inte igenom sina önskemål. Red Bulls teamchef Christian Horner håller dock med dem:
– Det första kvalet är oroande. Man måste få till ett varv där det är tillräckligt fritt för att sätta en tid så att det år att ta sig vidare, säger han till Motorsporttotal:
– Men tyvärr kommer det att vara en bil var 200:e meter om alla kör samtidigt. Det är det någon som har räknat ut och skillnaden mellan bilarnas prestanda är väldigt stor och det handlar om att få plats att köra ett bra varv. Kanske får vi gå ut på banan när de nya teamen går in i depå.
•••
Det var mindre än 100 000 fans i Barcelona under racet, vilket inte är någon bra siffra och biljettförsäljningen inför helgens lopp i Monaco går inte heller så bra. Det finns än så länge runt 31 000 biljetter kvar – till varje dag av tävlingen i Monaco.
Dessutom meddelar hotellen i Nice att det fortfarande finns hotellrum…det hör inte till vanligheterna.
•••
Det verkar som om F1-testerna för unga förare ska köras i Abu Dhabi, direkt efter det sista GP-loppet i höst. Detta för att spara resekostnaderna till Spanien där de kördes förra året. Uppgifterna har dock inte bekräftats av FIA.

McLarens skorstenslösningen förbjuds

av Anna Andersson

Jaha, då har man precis lärt sig skriva skorstenslösning och också förstått vad det innebär, varför McLaren är snabbare än de andra teamen på rakorna. Förarna kan helt enkelt styra luftströmmen med knäna. Detta har Ferrari, Williams, Sauber, och Mercedes kopierat.

Men då förbjuds det.

Teamen har nu enats om att det inte är tillåtet från och med 2011, även om McLaren inte är överens med de andra stallen. I stället vill de ha tillbaka KERS.

Ibland är det svårt att hänga med.

•••

Bara ett kort inlägg. Nu ska jag skriva vidare till tidningen. Det är ju motorsportspecial i pappret på måndagar;-)

allt gick fel

av Anna Andersson

Det är alltid lite rörigt att skriva blogg direkt efter loppet. Men jag gör ett försök.
Sebastian Vettel tycks vara förföljd av otur. Vad beror det på?
Återigen hade han ett bra läge, men han hade problem med bilen. Det verkar som om Red Bull fortfarande har lite svårt med tillförlitligheten. Antingen fungerar bilen helt fantastiskt bra eller också så är det något tekniskt problem.
Sebastian Vettel såg själv helt slut ut efteråt.
– Det var upp och ner hela tiden. Jag hade stora problem med bilen hela tiden, sa han.
– En tredjeplats är inte dåligt, men det hade kunnat vara så betydligt mycket bättre än så här.
Dessutom hälsade han till mamma eftersom det är morsdag i Tyskland i dag….
Det gr väl att mamma i alla fall är nöjd.
•••
Fernando Alonso måste verkligen vara nöjd. Han har bara tre poäng upp till Button i VM-ledningen.
Det kan han tacka sin polare Hamilton för…
•••
En fjärdeplats för Michael Schumacher. Man får väl ändå säga att omgörningen av  bilen har varit positiv  för honom och han är säkerligen nöjd.
Det är däremot inte Nico Rosberg.
Han var VM-tvåa inför loppet i Barcelona och inför sitt hemmalopp i Monaco ser det inte lika kul ut.
•••
Det blir inga förändringar av kvalet i Monaco, trots att förarna har bett om det.
•••
Nu kommer nästa besked om däcken. Bridgestone vill inte alls vara kvar i F1 , men Kumho vill gärna dit.

Sida 362 av 390