Ett besök i Barcelona?

av Anna Andersson

Varenda säsong är det många som frågar vilken F1-bana som är bäst att besöka och av någon anledning är det många som undrar över Barcelona. Antagligen för att staden drar lika mycket som F1.
Men för att få en kul F1-helg skulle inte jag välja Barcelona. Inte om jag bara kunde åka på ett enda lopp, dit skulle jag återväda av helt andra orsaker. Banan är egentligen rätt trist och det är svårt att köra om, men det kan man ju strunta i om man bara ska på ett F1-lopp och vill se liv och rörelse för det är det på en banan. Men jag tycker att det är lite för krångligt att ta sig dit, det är rätt långt i från Barcelona, ungefär två mil, och ska man välja ett lopp tycker jag att det finns bättre alternativ om man vill göra en skön helg av det. Dels är Monza en favorit. Banan är klassisk och cool och dessutom ligger den så otroligt fint i slottsparken och det är  nära Milano.
Sedan gillar jag Hockenheim.
En klassisk bana där grillröken ligger tät över banan eftersom folk tältar i flera dagar inför loppet. Där fins allt i från husvagnar till indiantält…och alla grillar och dricker öl. Dessutom går det att bo kanon i Heidelberg och köra till Hockenheim om man vill ha lite kultur. Är man ute i god tid är det inte ens svårt att få en parkeringsplats och sedan knata till banan förbi den gigantiska tältcampingen.
Har varit i Barcelona samma helg som det varit fotboll, europacupfinal i handboll och F1 – och det som tagit minst plats inne i stan har varit just F1.
Men detta är ju så klart min personliga åsikt.

Stallkrig?

av Anna Andersson

Är det ett stallkrig som startat hos Ferrari? Det tycks Martin Brundle tro i alla fall. Den före detta F1-föraren påtalar det för brittiska BBC.
Han menar att manövern i depån påminde om fajten dem emellan under det första varvet i Bahrain:
– Det var en allt för aggressiv manöver, precis som man förväntar sig av Alonso. Men jag befarar att Massa är allt för lugn, säger Brundle.
– Men man måste också inse att Alonso har tillbringat en sto del av säsongen bakom Massa, även om han inte borde tillåta sig att göra det. Stallkriget hos Ferrari startade redan i Australien och Ferrari har inte gjort det enklare för Alonso.
Dessutom pratas det om att Robert Kubica redan har ett kontrakt med italienarna och att han kommer att ersätta Massa 2011.
– Det är inte uteslutet, säger Brundle.
•••
Virgin kommer med en uppdaterad bil till Barcelona. Den kör Timo Glock.
Lucas di Grassi däremot får snällt vänta på sin tur. Anledningen till detta är att vulkanen på Island ställde till stora problem för teamet att få hem folk och material och därför har man helt enkelt inte hunnit.
•••
Toro Rosso kommer också med en uppdatering och målet är Q3.
•••
Carlos Ghosn stannar som koncernchef för Renault i fyra år till.
•••
Nico Rosberg tror inte heller att Mercedes kan vinna i Barcelona. Michael Schumacher är lika pessimistisk.

Kritiken mot Schumacher

av Anna Andersson

Så då börjar jag och ni också uppladdningen inför Barcelona. Jenson Button har i alla fall inlett sin uppladdning med en tatuering, ett japanskt tecken som betyder ”Nummer ett” den sitter på vänster vad, strax över fotknölen.
Han har också visat att han varit etta i teamet under inledningen av säsongen. Han har två segrar på fyra lopp och hans landsman Johnny Herbert är imponerad:
– Han har uppnått mycket mer än vad jag trodde var möjligt eftersom han bytte till Lewis stall, säger Herbert till ITV.
– Lewis har inte kunnat svara, därför tror jag att Jenson blir starkare och starkare. Lewis är i sitt team, men man skulle kunna säga att teamet har tagits över av en annan britt. I nuläget verkar det som om Jenson har en fördel. Men säsongen är lång.
•••
Den som är intresserad av var Timo Glock äter till frukost ska kolla in hans twitter. Där ligger det bilder på mackor och fruktsallad….
•••
HRT är på väg mot sitt första hemmalopp och teamet har en uppdatering av bilarna.
•••
Undrar vad Michael Schumacher tänker när han får så mycket kritik. Sporrar det honom?
Eller bryr han sig inte?
Det sist nämna är farligt för då har han redan gett upp.
Han ger intryck av att verka lättsam och nöjd och är betydligt mer pratsam än vad han var under sina sista år i F1. Men hur länge håller det i sig och hur länge har han tålamod att köra i mitten?
Vi får se vad Mercedes uppdatering kan göra och vad ett nytt chassi kan hjälpa honom med. Men själv är han försiktig i sina uttalanden.
Vad betyder det?
Det är tusen frågor, men den enda som har svaret är han själv.
•••
Alonso sa i går:
– Det bästa är at köra om Michael Schumacher. Det är en grej som man snackar om i en vecka efteråt.

VW till F1?

av Anna Andersson

Så är det äntligen dags, efter flera veckor stiltje inom F1 – så har det i alla fall känts. Så är det dags att vända blickarna mot Barcelona.
 En bana där alla förare testar och som alla förare känner riktigt väl.
Dessutom är det Fernando Alonsos hemmabana. Det blir spännande att se vad han kan prestera när han kommer dit som Ferrariförare för första gången. Jag gissar att det är att det kommer att bli hysteri…
•••
Bridgestone anser att det är en utmaning att köra i Barcelona, banan sliter hårt på däcken och de menar det är det vänstra framdäcket som kommer att slitas hårdast.
•••
VW, Volkswagen har ett intresse av F1 och man är intresserade av den världsmotor som eventuellt ska införas 2013. Om det blir en världsmotor kan tyskarna tänka sig att vara med i F1 – som motorleverantör.
– Självklart har företaget kopp på vad som händer i F1, säger Hans-Joachim Stuck som är rådgivare åt VW Motorsport till Motorsporttotal.
– Vi väntar på FIAs besked om världsmotorn och kommer den så ska vi inom VW diskutera om vi bygger den för F1.
•••
Giancarlo Fisichella, testförare hos Ferrari, körde ett antal kilometer inför loppet i Barcelona på Valborgsmässoafton. Man testade en ny skorstenslösning, något om påminner om den McLaren använder sig av som och som ger dem extra fart på rakorna.
Men Ferrari kommer också med ny aerodynamik till Barcelona.
•••
Bernie Ecclestone var på besök under WTCC-loppet i Marocko och nu pratas det om i fall det kanske blir ett stadslopp i F1 även där.
•••
Tyskarna är oroliga för sin och för att Mercedes inte hinner få ordning på bilen. Återigen handlar nästan all rapportering om den före detta mästaren och hans framtid.
Mercedes kommer med en näst intill helt ny bil till Barcelona, men skriver ner förväntningarna.
Det är antaglige klokt, Schumi kommer till Europa som tia i VM, klart omkörd av Nico Rosberg som är tvåa.
Undrar om Michael Schumacher ens hade funderat över det här scenariot när han skrev ner sitt namn på kontraktet med Mercedes.

Schumi får medalj och uppdateringar inför Barcelona

av Anna Andersson

Det har verkligen varit en hemsk vecka, ingenting har hänt på F1-marknaden, varenda dag har man fått koka soppa på en spik. En jävligt rostig spik. Känns det som i alla fall.
Men nu hoppas jag på bättring inför lopept i Barcelonanästa helg.
Fram till dess meddelar nu även Sauber att de kommer med en uppdatering av bilen, bland annat är det dags för steg två när det gäller skorstenslösningen.
Även Williams kommer med uppdaterignar och hoppas på framgång, precis som McLaren som satsar på nya vingar och ett nytt motorhome.
•••
Det verkar som om Kina är på väg att förlänga kontraktet med F1 och att Shanghai, vars kontrakt går ut efter säsongen, kommer att vara kvar i kalendern.
•••
Det ryktas om att Christian Klien, som körde med Björn Wirdheim i Jaguar, nu är på gång till Stefan GP. Själv varken bekräftar eller dementerar han ryktena.
•••
FIA vill att motortillverkarna ska sänka bensinförbrukningen på motorerna.
•••
Mark Webber menar att man ska ge Michael Schumacher lite mer tid, han ska få på sig till Monacos GP att leverera. Schumi har dessutom fått en medalj i Paris, Frankrikes premiärminister Francois Fillon har gett honom ordern „Légion d‘honneur“ som instiftades av Napoleon 1802.
Han fick den för sitt livsverk.
Ja, det kan inte vara för resultaten i comebacken i alla fall…
Höres nästa vecka.

Ferrari utreds?

av Anna Andersson

Sysslar Ferrari med smygreklam? 2006 förbjöds tobaksreklam inom EU och sedan dess är Ferrari det enda teamet som har kvar en tobaksproducent som sponsor. Man har det till och med i teamnamnet.
Det upprör nu politiker i Storbritannien:
– Streckkoden på Ferrarin påminner om den undre delen av ett paket cigaretter från Marlboro. Jag vart förvånad när jag såg det, detta är verkligen på gränsen. När man ser hur designen har förändrats de senaste åren så verkar det nu vara smygreklam, säger John Britton, Royal College of Physicians, till The Times.
Ferrari skrev på ett kontrakt med Philip Morris till 2011 och det ska vara värt runt 758 miljoner euro.
•••
Jac Villeneuves bil från 2001 är ute till försäljning. Hans BAR med startnummer 003 kostar ungefär 30 000 brittiska pund och den finns hos Auto Trader.

Villeneuve mot comeback och hockeylandslagets present

av Anna Andersson

Michael Schumachers comeback har inte avskräckt Jac Villeneuve. Den gamle mästaren tränar fortfarande stenhårt för att komma tillbaka.
Han hade som bekant ett kontrakt med Stefan GP som hade hoppats på att vara med redan i år, men det blev inget med det. Istället satsar serberna på 2011, men det kunde ni läsa i bloggen redan för ett par dagar sedan.
Jac Villeneuve menar att åldern är hans trumfkort.
Undrar om det var så Schumacher tänkte?
•••
Williams kommer med en stor uppdatering av bilen i Monaco och en i Turkiet.
– Självklar har vi några saker planerade för Barcelona, men det stora steget tar vi i Monaco och i Istanbul, säger stallets teknikchef Sam Michael.
•••
Ross Brawn säger precis som det är:
– Den stora utmaningen för alla i teamet är att behandla Michael normalt, han är en så stor idol.

•••

Ni måste passa på och kolla in Heikki Kovalainens nya skor. Han fick dem av det finländska ishockeylandslaget…

http://twitpic.com/1j3onn

 

Ferrari och Mercedes satsar mot Barcelona

av Anna Andersson

Den här veckan har det känts som om hela F1 har tagit semester. Det enda man hör i från förarna är att de besöker familjerna och tar med barnen på bio….
Men det finns lite att rapportera om i alla fall:
Mercedes och Ferrari jobbar på sina skorstenslösningar, liknande den som McLaren har. Ferrari vill ha sin klar i Barcelona medan Ross Brawn och Mercedes säger att det blir antingen i Barcelona eller i Turkiet, för det finns ingen anledning att ha den i Monaco.

Men Mercedes gigantiska omgörning har ni väl redan koll på med tanke på hur jag tjatat om den…
•••

Det hade förvänta mig mycket om Fernando Alonso inte hade uttalat sig i den riktiningen som han gjorde när han fick frågan om Lewis Hamilton och stewardsen. Samtidigt säger spanjoren att stewardsens intentioner inte är dåliga.

•••
Kimi Räikkönen har ännu inte tagit något beslut om framtiden:
– Det väger inte över åt något håll och jag känner ingen stress, säger han till Turun Sanomat.
– Vi får se vilka möjligheter som finns, vad som är mest intressant och vad som känns roligast. Jag tar beslutet vid något tillfälle senare i år.
•••
Enligt Spaniens motorsportchef Carlos Gracia är det inte någon fara för att Valencia ska bli av med Europas GP. Kontraktet löper till 2014, men det har klagats mycket på att banan i hamnen är för trist.
•••
Jarno Trulli är besviken efter inledningen av säsongen. Även om han visste vad han gav sig in på när han bytte till Lotus så är han frustrerad.
– Jag hade förväntat mig att få köra, men efter fyra lopp har jag inte startar en enda gång och när jag tog mig i mål var det bara för att jag sa till mig själv att göra det trots att förhållandena var långt i från ideala. Min bil verkar ha otur, allt händer på min bil och bara på min bil. Så än så länge har detta inte nått upp till mina förväntningar.
•••
Det har inte med F1 att göra, men kul att Svenska rallyt är med i VM nästa år också. Den tävlingen hör liksom hemma där.

Ge Schumacher tid

av Anna Andersson

I Tyskland handlar snacket under F1-uppehållet om en enda sak, Michael Schumacher.
Han kritiserades av Stirling Moss, men han får stöd av David Coulthard. Britten som gjorde comeback i DTM i helgen vill ge sin före detta konkurrent lite mer tid:
– Det är orättvist att skriva ner honom nu. Ge honom i alla fall halva säsongen, först då går det att göra en realistisk bedömning, menar en före detta McLarenföraren.
– Bilen var byggd åt Jenson Button och det är självklart att den inte passar Michael. Det tar tid innan Mercedes hunnit bygga om bilen så att den passar Michael.
Mercedes gör som bekant en rejäl omgörning av bilen, men frågan är bara hur det passar Nico Rosberg.
Han är tvåa i VM och den gamla bilen tycks passa honom perfekt. Schumacher däremot behöver en bil som överstyr något.

Därför valde Button McLaren

av Anna Andersson

Mercedes har redan meddelat att de kommer med en uppdatering till Barcelona, Schumacher får till och med ett nytt chassi, och Lotus och Ferrari hänger på. Det gör McLaren också.
– Vi är närmare än vad vi har varit, vi är inte nöjda med bilen och vi ska förbättra den och göra den snabbare. Vi kan skapa mer downforce, hitta nya aerodynamiska lösningar, göra den mindre känslig och göra den lättare. Der är vårt jobb och vi älskar att jaga och försöka utveckla bilen mer, säger Martin Whitmarsh.
•••
Stirling Moss är kritisk till Michael Schumacher efter inledningen av säsongen. Han fick frågan av Metro om han kan förstå att Schumacher kom tillbaka:
– Med ett ord? Nej. Han är väldigt intelligent, men jag förstår det inte. Allt som han gör är skadar sitt rykte. Folk kommer att säga att hans tid är förbi och det är den troligen.
•••
Fernando Alonso menar att Ferrari har löst sina motorproblem, men han hävdar att det inte handlar om en ventil som tidigare rapporterats. Den egentliga orsaken vill han dock inte avslöja.
•••
Jenson Button berättar i en intervju att anledningen till att han bytte team var att han ville köra för ett nytt team eftersom det är en utmaning och att det är två team som funnits med i kampen om VM de senaste åren och han ville verkligen ta chansen och köra för ett av de två teamen.
Han ville ha chansen att vara med och slåss om en VM-titel, inte bara 2010 utan de kommande åren också.

Sida 365 av 390