Uppdateringar inför Barcelona – Stefan GP 2011?

av Anna Andersson

Det är i Barcelona det ska ske… Mercedes kommer med en helt ny bil – typ. Det är inte mer än silverstjärnan som är kvar på bilen jämfört med tidigare.
Mercedes lovar Nico Rosberg och Michael Schumacher en bil som kan vinna lopp.
Intressant att göra det när man ännu inte vet vad konkurrenterna kommer med…
•••
Nu meddelar Fernando Alonso att Ferrari också har en rejäl uppdatering på gång. Han menar att det är nu som kampen om VM börjar och hävdar att Ferrari har löst de problem som han haft med motorn hittills. Det har pratats om att det är en ventil som ställt till det för honom.
– Vi kommer att ha en bra bil i Barcelona, jag är inte orolig, säger han.
•••
Lotus kommer också med en uppdatering till Barcelona.
•••

Zoran Stefanovic som ville ha en plats i F1 2010, men inte fick det trots att han hade en bil (Toyota) till säsongsstarten, satsar nu mot 2011. 25 km från Belgrad bygger man Stefan Technology Park, som även ska inkludera en racingbana.
Dessutom ansöker man nu officiellt om en plats i F1 2011.

Får de la Rosa sparken?

av Anna Andersson

Tillbaka efter helgen och det första som jag vilar ögonen på är Mika Häkkinens funderingar på en comeback. Den sympatiske finländaren vet inte när eller hur, bara att.
Möjligen blir det 24-timmarsracing för honom i framtiden.
Minns att jag träffade honom inför premiären av DTM 2005. Han var den stora stjärnan och under vårt samtal fick jag verkligen känslan av att han längtade tillbaka till racingen att han hade lagt av med F1 för tidigt. Han var inte nöjd.
Även om han i det läget när han lade av var övertygad om att det var rätt.
Han hade vunnit två guld och han hade varit med om i alla fall en fruktansvärd krasch och han hade inte längre hade gnistan.
Men han vara bara lite över 30 år.
Och det är egentligen synd att en så fantastisk idrottsman skulle lägga av så tidigt.
•••
Det ryktas om att Pedro de la Rosa har gjort sitt hos Sauber. Teamet har haft en tung säsongsstart. Kamui Kobayashi har inte sett målflaggan vid ett enda tillfälle och den 39-årige spanjoren som han kört fler testkilometer än någon annan har inte imponerat. Det snackas om att GP2-föraren Pastor Maldonado har en enorm mängd sponsorpengar från sitt hemland Venezuela och är beredd att hoppa in för de la Rosa, men även Luca Filippi, 24, som testat F1 för Minardi, Honda och Super Aguri kan vara ett alternativ.
– Det vore en dröm, citeras italienaren av franska ’Auto Hebdo’.
Han erkänner att han har haft vissa kontakter med Peter Sauber.
Pedo de la Rosa bryr sig inte om snacket, han påtalar att teamet kommer med en stor uppgradering till loppet i Barcelona och han hoppas att:
– Ferrari får ordning på sina motorproblem…
•••
Nico Rosberg fortsätter att strö beröm över Michael Schumacher.
– Jag trodde inte att det skulle vara något vidare att ha honom som teamkollega, men jag är positivt överraskad, säger han till Gazzetta dello Sport.

Mästarduellen

av Anna Andersson

Race of Champions avgörs i Tyskland i år, 26-27 november i Düsseldorf. Regerande mästare i Nations cup är Sebastian Vettel och Michael Schumacher. De har även tackat ja till årets upplaga.

– Jag utgår i från att vi kommer att ha riktigt roligt, Sebastian och  jag måste försvara vår titel.

Mattias Ekström är ju mästarnas mästare, men jag har inte hört någonting om hans medverkan än. Men det är ju ett tag till dess – en hel F1-säsong och en nästan lika lång DTM-säsong.

Arrangören Fredrik Johnson jobbade jag tillsammans med på Svenska Dagbladet för ungefär hundra år sedan, känns det som i alla fall. En härligt positiv människa.

Men det hör till kategorin värdelöst vetande;-)

 

Hamilton – omkörningskungen

av Anna Andersson

Fredag och det verkar som om de flesta F1-förarna har lyckats ta sig tillbaka till Europa. Undrar lite hur det gick för Mark Webber, han flög tillbaka till Skottland tillsammans med Christian Horner, men twittrade om att han förlorat sitt pass i Kina…
Lotus teamchef Tony Fernandes är F1-sportens stora ängel. I alla fall nu. Hans Air Asia flög ett stort antal medlemmar i de olika F1-teamen till Kuala Lumpur strax innan deras kinesiska visum gick ut och det gjorde att flera personer kunde flyga hem till Europa så snart luftrummet öppnades.
Michael Schumacher och Sebastian Vettel liftade med Bernie Ecclstones privatplan hem och Timo Glock lyckades få plats på det första flyget till Frankfurt, Tyskland. Detta tack vare Dieter Grass, före detta chefsingenjör hos Toyota som också tog det flyget.
Robert Kubica, Felipe Massa, Jarno Trulli, Vitantonio Liuzzi och Sébastien Buemi flög ekonomiklass från Shanghai till Nice medan HRT och Force India troligen kommer tillbaka först i dag…
•••
Heikki Kovalainen laddar med träning och ishockey. Han följer Geneve och Tony Salmelainen.
•••
Annars meddelar Williams att de gärna vill ha KERS, men det får inte kosta mer än en miljon euro (10 miljoner kronor).
•••
Lewis Hamilton har redan gjort 32 omkörningar i år. Imponerande.
– Jag kär alltid med hjärtat och ger alltid allt. Då får man ett sådant resultat. Jag är inte rädd för att köra om, jag älskar kampen på banan och jag är glad över att jag kunnat kämpa ordentligt de tre senaste loppen, säger britten.
– Jag hoppas att fansen har haft skoj, om jag suttit på läktaren eller framför TV:n hade jag älskat det faktum att det är så många omkörningar. Det är alltid kul att fundera över hur man ska ta sig förbi bilen framför.

Ferraris motorproblem är lösta – men det är inte däckproblematiken

av Anna Andersson

Det är ju lite stiltje på F1-marknaden, eller det brukar vara det när det är tre veckor ledigt.
Men faktum är att det händer en del.
Ferrari har hittat orsaken till sina motorskador, enligt Auto, motor und Sport så handlar det om en ventil som inte är tät och därför sipprar det ut för mycket luft. Tidigare kunde man fylla på luft under depåstoppet när man tankade, men nu får man inte tanka och därför så blir problemet tydligt.
Alonso är ju den ende som faktiskt gjort av med två av sina åtta motorer redan. Det är inte tillåtet att utveckla motorerna, men Ferrari kan, precis som Red Bull gjorde, be FIA om dispens för att lösa problemet med tillförlitligheten. Men då måste man bevisa att det handlar om att förbättra tillförlitligheten och inte öka prestandan.
•••
Det är ungefär åtta månader kvar till vintertesterna och man vet ännu inte vilka däck som kommer att användas och hur stor diametern kommer att vara.
Men förhoppningsvis kommer en lösning snart. Enligt McLaren och FOTAs president Martin Whitmarsh så är förhoppningen att däckproblematiken är löst före loppet i Barcelona den 9 maj.
Teamen vill ha gratis däck även i fortsättningen och dessutom vill man ha ett snabbt besked så att de vet vad de ska ställa in sig på.
Arbetet med nästa års bil har ju redan startat….
Hittills har det pratats om Michelin, Pirelli och Avon.
•••
Så lite värdelöst vetande…
Dortmunder Meinungsforschungsinstituts har gjort en undersökning i Tyskland och 63,3 procent anser att det var ett misstag av Michael Schumacher att göra comeback. Bara 33,5 procent är positiva till stjärnans återkomst.
Däremot finns ingen uppgift på hur många som deltog i undersökningen.
•••
Max Mosley kritiserar Luca di Montezemolo.
Den förre FIA presidenten säger:
– Luca är duktig på att hantera människor och är en snäll kille, men han har en väldigt dålig karaktär och låter sig luras, säger Mosley enligt F1racing och han påtalar att Ferrari bara var emot den övre budgetgränsen eftersom de visste att de inte skulle vara lika framgångsrika om alla stallen hade samma ekonomiska möjligheter.

Expert kräver att Hamilton straffas

av Anna Andersson

Kollade över bloggen och hade helt missat 22 kommentarer om Hamiltons och hans sätt att köra bil. Vilken respons och vilket engagemang. Imponerande. Därför kommer det strax ut ytterligare en artikel i det ämnet, så klicka in där om ni är intresserade av honom och hans tillvägagångssätt.
Den före detta F1-föraren Martin Brundle som är expert hos BBC är kritisk till att Vettel och Hamilton varnades och inte fick något straff när de körde sida vid sida ut ur depån:
– Vettel tryckte ut Hamilton mot verktyg och mekaniker, men Hamilton hade behövt ta ett steg tillbaka redan tidigare. Båda fick en varning, men vad betyder det, skriver han i sin kolumn.
– Hur långt kan man gå och klara sig med en varning och var går gränsen för en riktig bestraffning? För dem är det bara tur att jag inte var steward den här helgen. Jag hade röstat för att de båda skulle flyttas tillbaka ett par startplatser i Barcelona.
Han kritiserar även Jenson Button som han menar tvingade hela fältet att nästan stå stilla när säkerhetsbilen var ute. Där tycker britten att det vore rätt med en varning eller så skulle världsmästaren tvingats köra igenom depån igen.
•••
Nu meddelar Red Bull att det kommer en uppdatering av bilen. De har en skorstenslösning, liknande den som McLaren har, till den sista maj, i Turkiet.
– Det kommer en rejäl uppdatering till loppet på vår hemmabana, på Silverstone, säger Sebastian Vettel till Sport Bild.
En förändrad framvinge är planerad och man gör om underredet och det ska göra bilen fem tiondelar snabbare. Redan i Shanghai hade man en ny frontvinge och en ny diffusor vilket gav bilen två tiondelar.
Men det hjälpte inte riktigt under loppet i alla fall.
Däremot har bilen varit bäst på alla kval.
•••
Experterna tror fortfarande på att Michael Schumacher kan vinna i år och Mercedes lovar att de har en bil som kan vinna redan till loppet i Barcelona.
– Underskatta inte Michael. Alla som gör det gör ett misstag, säger Bernie Ecclestone.
Vad tror du?

Briatore på gång – och annat snack

av Anna Andersson

Ja hopp, då är man hemma igen. Bloggen var död under gårdagen eftersom jag tillbringade ungefär 16 timmar med att resa mellan Österlen i Skåne och Aschaffenburg i Bayern, Tyskland. Bil, tåg, färja, tåg och bil – detta tillsammans med en allt för tung väska, två små barn (tre år och 10 månader), en bilstol och en ryggsäck som också borde ha varit lättare.
Vi kom fram till slut.
Då var vi också helt slut.

Nu har jag i alla fall hunnit komma i kapp och kan konstatera att det är lite synd att vulkanaskan inte stoppade fler flyg. Kan kanske tyckas elakt, men om Mercedes båda förare Gary Paffett och Paul di Resta inte hade hunnit tillbaka från Shanghai där de var tredjeförare så hade den förre F1-föraren Nick Heidfeld och den nuvarande Virginföraren Timo Glock hoppat in. Det hade varit rätt kul att se tre F1-förare i DTM-premiären…
Men nu är Paffett och di Resta tillbaka på tysk mark och ska köra i helgen.
•••
Pirelli och Avon nämns som tänkbara däckpartner efter Bridgestone. Michelin har redan visat intresse.
•••
Jenson Button vill lämna Monaco. Enligt BBC vill världsmästaren tjäna några extra pund och flytta till Guernsey, där den före detta WTCC-mästaren Andy Priaulx bor. Ön är ett riktigt skatteparadis i den engelska kanalen.
•••
Flavio Briatore och Max Mosley verkar vara fiender för livet. Eller som Briatore uttrycker sig i det italienska magasinet Chi:
– Han skickade ett sms när Falco föddes. Han är en den av mitt tidigare liv och i framtiden finns det ingen plats för honom.
•••

Martin Whitmarsh har fått nya uppgifter. Han är ställföreträdande generaldirektör hos McLarengruppen och ställföreträdande styrelseordförande för McLaren Automotive. Dessutom är han teamchef för F1-stallet.
Hoppas han fick en löneförhöjning…

•••
Ferrari meddelar att det inte är något problem mellan deras förare och Massa och Alonso säger sig överraskade över rubrikerna om deras interna bråk.
•••
Mercedes fortsätter att stötta Michael Schumacher.

Det gör Bernie Ecclstone också, han tror att tysken gör bra resultat inom två lopp.

Internt bråk hos Ferrari

av Anna Andersson

Efter att ha varit nästan helig får Michael Schumacher nu enormt mycket kritik. Från Niki Lauda och från tysk media. RTL, som sänder loppen, skriver bland annat ” Regnguden är numera en dränkt pudel” på sin hemsida och Bild skriver att ”Schumi ser förbannat gammal ut.”
Det är inte riktigt det som den sjufaldige mästaren brukar få höra av sina landsmän, men nu är smekmånaden förbi. Mercedes kommer med nytt material till Barcelona och då MÅSTE han börja prestera, visa att han är med. Annars är frågan om Mercedes har råd att behålla honom i teamet. Han gör ett fantastiskt jobb med datan, säger Ross Brawn – men det räcker inte.
Inte om han inte plockar de poäng han ska på racen.
Den ny versionen av bilen ska passa Schumis körstil bättre, men vi får se. Upp till bevis i Barcelona den 9 maj.
•••
Bernie Ecclestoe ger sig in i snacket om Lewis Hamiltons körstil och han är uppreta:
-Vad är det för skitsnack? Handlar det inte om racing? Lewis körde ett härligt lopp och de andra ska sluta klaga, säger F1-gurun.
 – Jag tyckte att det var kul att se honom köra i Sepang och jag tror att flera fans tycker likadant. Detta är så mycket tjafs om ingenting.
Ord och inga visor.
•••
Felipe Massa är sur på Fernando Alonso. Spanjoren trängde sig förbi och såg till att han fick komma först in i depån under racet.
– Alonso körde bredvid mig och när jag såg honom insåg jag att vi kan råka ut för en olycka. Jag tänkte på teamet och därför tappade jag tre platser, självklart ska jag prata med honom om det.
Alonso:
– Om han inte hade varit min stallkompis så hade man inte pratat om det. Det var en normal omkörning och har inget med vår relation att göra.
•••
Hur kul är det att sitta 50 minuter i telefonkö till SJ och när jag säger boka så bryts linjen. Sedan sitter jag 50 minuter till och när jag väl är framme så ligger datasystemet nere…
Så ringer jag ingen och förväntad kötid är 45 minuter.
Som om det inte finns något annat att göra än sitta i telefonkö…sitta 12 timmar på tåg kanske….

Vulkankaoset och F1

av Anna Andersson

Det är vulkankaos även i Shanghai…Det är inte många förare som kommer dit de egentligen vill, förutom Nico Rosberg som ska på semester i Thailand och Lewis Hamilton som ska till Sydafrika för att göra PR och träffa Nelson Mandela. Adrian Sutil bestämde sig för att ta lite extra semester och Mark Webber som skulle hem till Australien kommer inte förbi Singapore där det just nu är överfullt…
Annars har McLaren bestämt sig för att chartra ett eget plan och flyga till Spanien på onsdag, det ska landa i Santander – om luftrummet fortfarande är öppet – och sedan ska hela teamet bussas tillbaka till England.
Ferrari har ännu inte bestämt sig för vad de ska göra, men teamet kommer inte att splittras. Utan man stannar tillsammans och enligt Stefano Domenicali, teamchef, så funderar man på att chartra ett flygplan.
Red Bulls Sebastian Vettel och Mercedes sportchef Norbert Haug funderar på att köpa en tågbiljett på den transibiriska järnvägen för att komma tillbaka till Europa och Michael Schumacher som hittills har flugit med privatplan valde den här gången att åka med linjeflyg och sitter nu fast.
Precis som alla andra.
•••
Själv väntar jag på en tolvtimmar lång tågresa med två barn under fyra år. Det känns som en härlig utmaning;-)
•••
Det var 110 000 fans när DTM hade sin presentation i Wiesbaden i går. Det är helt sjukt vad den serien är populär i Tyskland.
Till största del beror det på att den är så tillgänglig, det går att se förarna, det går att komma i närheten av de olika motorhomen och det går att be om en autograf.
Det skiljer flera världar mellan F1 och DTM.
•••
Bernie Ecclestone varade på frågan när han ska åka hem med sin torra brittiska humor:…
– Hem? I juni kanske….
•••
Materialet lär stanna i Shanghai i ett par dagar eftersom de flygplan som ska köra hem det sitter fast i Europa och får inte lyfta.

Tankar efter loppet i Kina

av Anna Andersson

På tyska hade jag sammanfattat detta loppet som: Action pur.
Eller helt enkelt Action från start till mål.
Och så var det verkligen. Den som säger att F1 är trist i år har inte brytt sig om att kolla något annat än premiären i Bahrain för den var en jäspning.
Visserligen fick vi återigen hjälp av vädret, men jag kan inte låta bli att imponeras av Jenson Buttons kyla och hans förmåga att läsa av förhållandena.
Så var det i Australien och så var det i Shanghai.
Killen verkar ha mognat rejält de senaste två säsongerna och ger ett helt annat intryck och det ger resultat även på banan.
Det var nog ingen, mer än möjligen han själv, som trott att han skulle leda VM efter de första fyra loppen.
•••
Usel start av Sebastian Vettel. Den kostade honom mycket, mycket.
Dessutom är tysken sur på Lewis Hamilton och tävlingsledningen undersöker deras fajt på depårakan. Undrar hur länge det dröjer innan alla förarna tröttnar på Hamilton, han har fått enormt mycket kritik i veckan för att han är vårdslös på banan.
Han varvar verkligen fantastiska omkörningar med aktioner som gör att man funderar över om han överhuvudtaget tänker eller om han bara kör.
•••
Michael Schumacher har mycket att jobba med de kommande tre veckorna, både med sig själv och med bilen. Det snackas om att han väger för mycket (4 kg mer än Rosberg) men hur ska en 41-åring kunna tappa det utan att försämra fysiken?
– Det var ingen bra helg för bilen och ingen bra helg för mig. Det är bara att samla på sig den erfarenheten och gå vidare. Nu börjar jobbet för Barcelona, säger tysken till RTL.
Och han har ett jäkla arbete att göra för som läget är nu är han en skugga av sig själv.
Det kan han aldrig vara nöjd med. Målet var att ha roligt, men hur kul är det när motståndarna kör i åttor runt en?
•••
Fernando Alonso gjorde fem depåstopp och fick köra en gång extra igenom depån eftersom han tjuvstartade.
Men ändå var han fyra.
Imponerande.
•••

Button och Rosberg stannade bara två gånger i depån. Det var ett vinnande drag.
•••

Timo Glock, Virgin, kunde inte ens starta. Han drabbades av problem med motorn.
•••
Det blir svårt för gänget i Shanghai att ta sig hem. Frågan är om det blir med transibiriska järnvägen eller om de väntar på att askmolnet ska dra undan.
Och vilka konsekvenser får detta för racet i Barcelona? Bilarna lär inte komma hem innan luftrummet är öppet igen och hur lång tid tar det?

Sida 366 av 390