Transibiriska järnvägen hem

av Anna Andersson

F1-gänget i Shanghai börjar bli oroliga för hemresan och det finns de som köpt tågbiljetter  hem med den transibiriska järnvägen…Men störst bekymmer är i alla fall bilarna.

De har inte varit på fabriken på flera veckor och måste hem för genomgång inför Europapremiären. Martin Whitmarsh, McLaren, är inte orolig om grejerna blir försenade någon dag men efter en vecka måste de ha hem materialet för att kunna förbereda sig för loppen i Spanien och Monaco.

– Vi människor kommer väl hem, men kanske på en betydligt märkligare väg, citeras stallchefen.

Det är bara en vecka mellan loppen i Europa sedan och det finns naturligtvis en risk att tävlingarna tvingas ställa in.

•••

Men det är väl värre för det franska och det islänska handbollslandslaget. De sitter fast på Island efter dubbellandskamper och därför  finns det en risk att Bundesliga tvingas ställa in veckans omgång som ska starta på tisdag. Flera lag har spelare från de aktuella nationerna.

Ingen vet hur spelarna ska komma hem, för den enda färja som trafikerar landet går en gång i veckan är redan fullbokad. Sägs det i alla fall.

De lag som varit i Norge pår en turnering ( svenskar, danskar, tyska roch norrmän) är på väg med bil tillbaka till Tyskland.

Men det hör egentligen inte hemma i den här bloggen utan hos Flick, men det hade lite med vulkanen att göra så jag lade in det i alla flall.

•••

Michael Schumacher är kortare än Nico Rosberg, men väger fyra kilo mer, dessutom väger tysken åtta kilo mer än Sebastian Vettel och nu diskuteras det om Schumi är för tung för att kunna vinna.

Att vikten gör att han tappar så mycket tid.

•••

I år handlar det verkligen inte om att bara vara snabb för att inna lopp. Man måste vara smart och fatta rätt beslut.

Button verkar ha fattat det…

 

 

 

 

 

Snacket efter kvalet i Kina

av Anna Andersson

Sebastian Vettel, ja vad sjutton ska man säga? Bilden efter målgång, när förarna ska in och vägas och han står och småler samtidigt som Michael Schumacher går förbi med ett sänkt huvud säger det mesta.
Det har skett ett tronskifte.
Och det var inte alls det som den store Schumacher hade tänkt sig när han bestämde sig för att göra comeback för Mercedes efter tre år i pension.
Sebastian Vettel har haft det tungt under helgen, hans mekaniker fick jobba som sjutton för att få ordning på bilen och de sista delarna kom riktigt sent eftersom de fastnade i England när luftrummet stängdes. En medarbetare fick kasta sig på tåget till Paris och ta med sig prylarna på det sista flyget från Paris till Shanghai.
De hann precis fram i tid och Red Bulls medarbetare kunde jobba som galningar inför kvalet. Sebastian Vettel bad till och med om ursäkt för att teamet mekaniker inte fick någon lunchrast.
Men med tanke på resultatet tror jag inte att det är någon som bryr sig. Red Bull har tagit samtliga poles i år.
Det är jäkligt imponerande!
•••
Mercedes testade en ny lösning på bakvingen som skulle ge dem samma fördel som McLaren på rakorna och det funkade under fredagen, men under kvalet gick det inte lika bra. Därför bytte Nico Rosberg tillbaka till den gamla lösningen, men Michael Schumacher behöll den nya.
Rosberg startar som fyra, medan Schumacher var sju tiondelar bakom och är nia i morgon. Hans startpositioner sju, sju, åtta och nio är inte  direkt vad han och tyskarna hade hoppats på.
– Men jag är inte orolig, säger Michael Schumacher.
– Jag vet var de sju tiondelarna ligger. Vi var förlångsamma redan i morse och fick inte till balansen i bilen. Vi har varit positiva under helgen, men när man ser tillbaka har vi hela tiden haft samma problem och vi har inte fått ordning på det.
Han menar att anledningen till att han var så långt efter Rosberg är just den nya vingen:
– Det gjorde att avståndet var större än någonsin och det kanske vi måste ta oss en funderare över.
Sedan tillägger han att hoppet är det sista som överger människan.
Men det känns som om Schumi och hans team behöver komma i fas, det är lite för många småsaker som inte fungerar.
•••
McLaren var starka under träningarna, och Q1 och Q2 – men fick inte till det under Q3.
– Jag fattar inte vad det är som inte stämmer, det måste vi analysera, säger Hamilton.
•••
Den förre F1-föraren Sakon Yamamoto gör comeback. Han blir fredagsförare och ersättare hos HRT. Han har kört 14 lopp för Jordan, Super Aguri och Spyker.
•••
Även Renault utvecklar en skorstenslösning.
•••
Det verkar bli regn i Kina, det borde betyda att det blir ett spännande lopp eftersom det är så oförutsägbart.

Tokkörning och krav på straff

av Anna Andersson

Vulkanutbrottet på Island ställer till problem även för F1-teamen, som bloggen tidigare rapporterat har både Williams och Virgin delar till bilarna som är kvar i Storbritannien.
Red Bull lyckades däremot få ut en medarbetare med de delar som sakades. Vederbörande tog sig till Paris via tunneln under den engelska kanalen när Storbritanniens luftrum stängdes och han hann precis med ett av de sista flygen i från Frankrike innan den flygplatsen stängdes.
Även McLaren lyckades få en medarbetare till Paris, den personen hoppade in i bilen och tokkörde de femtimmarna för att hinna med flighten – och han klarade sig med tio minuters marginal.
Otroligt egentligen vad vana vi blivit vid att flyga, nu fungerar plötsligt ingenting. Jag har familjemedlemmar som sitter fast i Norge, Kina, Spanien och i Sverige…
Och jag är långtifrån ensam.
•••
Teamen vill ha gratisdäck även efter 2011, när Bridgestone lämnar F1. Michelin har tidigare sagt att de gärna ställer upp, men att de då vill sälja däcken.
•••
Efter Lewis Hamiltons sicksackåkande i Malaysia där han hindrade Vitalij Petrov kräver förarna nu att tävlingsledningen ska bestraffa en sådan körstil. Lewis Hamilton kom undan med en varning.
– Alla vet att man inte får göra så, vi vill inte ha ett gult kort utan ett rött, säger Lotus Jarno Trulli.
 – Det tycker merparten av förarna, oavsett om det gäller Lewis eller någon annan.

Förarkritik mot Hamilton – och Mercedes nya lösning

av Anna Andersson

Två träningar och Mercas motorer är i toppen den frågan som väcks är naturligtvis hur mycket mindre bensin har de i tanken jämfört med Red Bull och Ferrari?
Mercedes testade sin skorstenslösning i dag, men till skillnad mot McLaren behöver förarna inte göra någonting med knäna utan det är vad jag förstått en förändring av bakvingen. Enligt de intervjuer som Ross Brawn och Norbert Haug har gett så verkar de vara nöjda, men jag har ännu inte sett om de kommer att använda sig av systemet under kval och lopp. Det får vi avvakta.
Även Ferrari testade sin version och där verkar det som om den fungerar, för de var klart snabbare än konkurrenterna på rakorna. Men de har tidigare sagt att de inte använder sig av systemet under racet förrän i Barcelona. De har ju andra problem just nu – Fernando Alonso drabbades återigen av motorskador och under det andra passet körde han med den motorn han hade under loppet i Bahrain. Den var egentligen tänkt att sparas till kval och lopp i Kina så nu får vi ser hur det går.
Williams skulle ha testat sin skorstenslösning, men på grund av askmolnet så står flygtrafiken stilla i Storbritannien och lösningen är kvar hemma i fabriken.
•••
BBCs expert Eddie Jordan sitter också fast i Storbritannien och även Virgin saknar en del material om skulle ha flugits in till Kina.
•••
Jäkla läskig krasch för Sebastien Buemi under det första passet och vilken tur den kameramannen hade som precis han ducka när däcket kom flygande. Han klarade sig, men kameran fick en rejäl smäll.
•••
Adrian Sutil, Force India, varnades av tävlingsledningen efter det första passet. Han körde en ny bästatid i en sektor där det var guld flagg sedan Fernando Alonsos Ferrari blivit stående med en motorskada.
Tävlingsledningen hörde även Michael Schumacher, men teammanager Ron Meadows övertygade beslutsfattarna om att tysken hade reagerat på flaggorna i tid.
•••
Flera förarkollegor (bland annat Rubens Barrichello och Robert Kubica) har kritiserat Lewis Hamilton för hans körstil, i Malaysia bytte han linje vid ett antal tillfällen när han kämpade mot Renaults Vitalij Petrov, något som inte är tillåtet.
Men han försvaras av sin teamchef Martin Whitmarsh.
– Han kör med stor lidelse, men han kör säkert, säger Whitmarsh.

Nyheter inför träningarna – och lite annat skvaller

av Anna Andersson

Undrar om jag är den enda som faktiskt lyckats flyga i dag och dessutom hamnat på rätt destination… Även om det tog TID. Är i alla fall i tryggt förvar i Skåne så i morgon kan jag lova en betydligt bättre uppdatering av bloggen.
Sedan är nästa fråga om jag kommer hem igen efter helgen, men det är ett annat problem.
Nu ska vi ägna oss åt väsentligheter.
Alltså, Bernie Ecclestone har varit i Sydkorea och kollat in banan och han menar att det inte är några problem att köra där i höst, vilket arkitekten Herrman Tilke antydde i en intervju med den tyska tidningen Focus. F1-gurun meddelar också att både USA och Ryssland är på väg in i F1-kalendern, för USA:s del handlar det om ett lopp vid New York, men inte på Manhattan. Istället ska stadens Skyline synas i bakgrunden.  När det gäller Ryssland hälsar Bernie Ecclestone att man förhandlar med mellan två och tre städer.
•••
David Coulthard ska köra DTM, men han kan sitta i en F1:a redan i helgen. BBC:s kommentator är nominerad som ersättare för Red Bull och Toro Rosso. Om någon av de ordinarie förarna skadar sig är det DC som tar över, tredjeförarna Daniel Ricciardo och Brendon Hartley är i Spanien för starten av Renault World Series.
•••
Michael Schumacher tror fortfarande på VM-guld. Intressant. I vilken värld lever han?
Nåja chansen finns, men det låter lite patetiskt om jag får säga så.
•••
Efter McLaren och Sauber kan Mercedes sätta in ett skorstenssystem redan i helgen. Det har testats i vindtunneln och i simulatorn och där fungerar det. Därför ska det testas under träningen i morgon.
Enligt Ross Brawn så kan systemet användas på söndag.
– Om träningen bekräftar de resultat som vi fått tidigare så använder vi oss av det i loppet, säger han till Auto Motor und Sport.
Även Ferrari och Williams kommer att testa sina system i morgon fredag, men Ferrari kommer inte att använda det under racet förrän tidigast i Barcelona den 9 maj.
•••
Varken Lola eller Prodrive kommer att ansöka om en F1-plats till 2011.
•••
Det är troligt att det regnar under loppet på söndag, risken är 70 procent. Däremot ska det vara uppehåll under fredagen och lördagen, säger metrologerna i alla fall…

Schumi får beröm och annat snack

av Anna Andersson

Det har varit oroväckande lugnt inför söndagens lopp, det är onsdag och snacket handlar mest huruvida Mercedes kommer att ha en chans att ta in på toppteamen, eller om de får vänta till Barcelonas GP i maj.
Så låter det i alla fall i Tyskland.
Annars så kan jag meddela att Bernie Ecclestone svänger förbi Sydkorea på väg till Shanghai för att skaffa sig en egen bild av bygget. Arkitekten Hermann Tilke har uttryckt sin oro för att banan inte ska hinna bli klar i tid och att loppet därför kommer att strykas.
•••
Robert Kubica trivs betydligt bättre hos Renault än hos BMW, för nu får han mer uppmärksamhet. Inte så konstigt med tanke på att han hos tyska BMW var teamkompis med en tysk…
••
Nu verkar det som om det inte handlar om huruvida KERS kommer tillbaka utan när. Teamcheferna är inte överens än.
•••
Ferrari och Shell förlänger sitt samarbete till 2015.
•••
2013 kommer det nya regler för motorerna och nu ryktas det om att turbomotorerna kan göra comeback. Informationen kommer i från Pitpass. Turbomotorerna är betydligt mer bensinsnåla än dagens V8:or. Mellan 1977 och 1988 användes Turbomotorer, men eftersom bilarna blev allt snabbare och farorna allt större så förbjöds de.
•••
Ross Brawn öser beröm över Michael Schumacher och menar att det inte är hans fel att läget är som det är (Schumi har nio poäng och är tia i VM).
– Han levererar alltid en teknisk feedback som är enormt imponerande, säger superhjärnan Brawn i tysk media.
•••
Ja hopp, maken är i Norge på jobb hela helgen så när man inte har någon farmor eller mormor runt hörnet är det bara att ta med sig barnen på flyget och åka mot norr.
Allt för att kunna arbeta koncentrerat i helgen;-)

Mercedes och McLaren träter – Alonso tjänar bäst

av Anna Andersson

Det senaste lilla bråket i F1-världen är mellan exmakarna McLaren och Mercedes. Tyskarna hävdar att det var de som ville bryta samarbetet eftersom McLaren kom med en egen sportbil – något som konkurrerar med Mercedes.
Men Ron Dennis, Mr McLaren, är an en annan åsikt:
– Mercedes ville ha mer och mer kontroll över McLaren och det ville inte vi, säger Ron Dennis enligt Motorsport Magazin.
– När de ville ha mer kontroll gav vi dem mindre kontroll.
Han förklarar att teamet inte skulle bli ett fabriksteam och att han sa till Mercedes:
– Vi är inte till salu och då höll de sig efter det.
I stället köpte Mercedes Brawn GP, som de levererade motorer till i fjol.
Nåja, det finns väl alltid två sidor av storyn och sanningen ligger väl någonstans i mitten…
•••
Bruno Senna har en ny motor vid kvalet i Kina. Det är en försiktighetsåtgärd.
•••
Teamen håller med Michelin som vill ha större fälgar om de ska komma tillbaka till F1. Michelin vill öka diametern från 15 till 18 inch.
•••
Lotus planerar en uppdatering av bilen i Barcelona den 9 maj. Det gör även Mercedes.
•••
Mark Webber tror inte att Mercedes har någon chans att nå ett VM-guld. Han menar att det blir en kamp mellan Red Bull, Ferrari och McLaren.
•••
I går fyllde Max Mosley 70 år.
•••
Det sägs att Fernando Alonso är den som tjänar mest i F1, runt 250 miljoner kr om året.
•••
Eftersom reglerna är som de är i Kina lär det inte bli allt för mycket twittrande, även om HRTs Karun Chandhok meddelat att några fans på flygplatsen visade honom hur man kommer runt censuren.

Renault med update och McLaren avbryter – det senaste snacket från Shanghai

av Anna Andersson

Så nu börjar det hända lite igen, kul. Det har varit ganska bra trafik på bloggen under dagen vilket naturligtvis glädjer mig och inför helgen så hoppas jag att det blir än mer. Det märks tydligt när det är racevecka för då går trafiken upp rejält. Skoj.
Jo, skulle rapportera om lite snack i från dagen. Så det kommer här:
Resan till Shanghai började med ett par skräckminuter för Sebastian Vettel. Red Bullföraren var ombord på det Swissair plan som skulle ha startar från Zürich kl 13.05 i dag men planet tvingades avbryta starten. Ute på startbanan fick piloten ett felmeddelande från en av de fyra motorerna och därför återvände planet till gaten och alla passagerare fick lämna planet. Först kl 17.00 lyfte en maskin till Kina.
Vettel vann det senaste loppet i Malaysia och han vann även i regnet i Shanghai för ett år sedan.
•••
Sedan FIA klargjort vilka regler som gäller för fjädringen har McLaren avbrutit den planerade förbättringen av bilen. Deras uppfinning höll sig inte inom de givna reglerna.
•••
Renault kommer med ett nytt underrede och en ny frontvinge till Kina. Målet är att ta sig förbi Mercedes, om det inte går i kvalet så redan i starten av söndagens lopp. Teamet har ett enormt tempo i utvecklingen av bilen, de arbetar dubbelt så snabbt som i fjol – i alla fall enligt teknikchefen James Allison som även lovordar Robert Kubica och hans arbetsmoral.
•••
Den regerande mästaren Jenson Button kan faktiskt ta över mästerskapsledningen om han gör ett bra resultat i Kina. Än så länge är säsongen riktigt jämn – skoj som bara den.
•••
Förre Renaultmedarbetaren Pat Symonds får arbeta med F1 igen, han får inte ha någon operativ roll än enligt överenskommelsen med FIA efter crashgateskandalen, men han får arbeta som rådgivare. Så var det med den femåriga avstängningen…
•••
Timo Glock kör för Virgin – men till Kina flyger han med Lufthansa…
•••
Jenson Button sprang i två och en halv timme i går.
•••
Mark Webber, Heikki Kovalainen och Jaime Alguersuari beklagar sig över att det är kallt i Kina.
Prognoserna påstår att det ska bli regn på söndag.

Ferrari med gammal motor och ny aerodynamik

av Anna Andersson

Förarna börjar landa i Shanghai och de flesta kämpar med jetleg – om man inte som Karun Chandhok tvingas vänta 40 minuter i passkontrollen.
Annars handlar det en del om Ferraris motorproblem. Teamet hade problem med motorn så väl i Bahrain som i Malaysia där Fernando Alonso tvingades bryta och dessutom har Sauber som köper motorer av Ferrari haft problem.
Ferrari tror att Sauber hade problem med en sensor, medan Fernando Alonso troligen fick problem med motorn eftersom hans växellåda gick sönder redan under formationsvarvet och han tvingade vara rätt tuff i sin körning. Nu kommer Ferrari att använda sig av motorerna från premiären i Bahrain, de använde inte den i Australien eftersom de ville vara extra försiktiga, men nu har de inte längre något val.
Man får bara använda åtta motorer per säsong och både Felipe Massa och Fernando Alonso ha redan använt tre motorer.
I Kina är det dags för det fjärde loppet för i år.
•••
Ferrari kommer med ny aerodynamik till Kina för att kunna konkurrera med Red Bull.
•••
De första väderprognoserna inför helgen säger att det ska vara torrt under fredag och lördag, men regna under söndagen. Risken för regn varierar mellan 55 och 85 procent.
•••
Ferrari meddelar via en icke namngiven talesman att det inte är någon brådska med att förlänga Felipe Massas kontrakt – det gör att ryktena om Robert Kubica återigen tar fart.
•••
I oktober 2011 ska det köras F1 i Indien, men man har ännu inte börjat bygga banan. Däremot är man nästan klara med förberedelserna INFÖR bygget.
Arkitekt? Bernie Ecclestones husgud Hermann Tilke förstås…
•••
Vad har Oliver Kahn med F1 att göra? Jo nu kritiserar han Michael Schumacher:
– Han har valt en problemfylld väg, säger den förre målvaktshjälten….

Button gillar att twittra

av Anna Andersson

En ganska händelsefattig måndag som jag mestadels ägnat åt Corinna Schumachers satsning på westernridning, pratat kort med Mattias Ekström och med Tom Söderström som tog nya VM-poäng i motocross under helgen som gick.
Men när det gäller F1 har det varit rätt lugnt, det finns ett par småsaker att rapportera:
En av Brawnteamets trailers går det att buda in på auktionssajten ebay. Det är en trailer som om jag fattat det rätt tagits över av USF1, men nu säljs. I skrivandets stund är det högsta budet 16,970.00 pund.
Du hittar den på:
http://cgi.ebay.co.uk/Formula-One-Motorsport-Trailer-1-2-NO-RESERVE-/260583097200
•••
Jenson Button och WTCC-stjärnan Andy Priaulx har en rätt lustig konversation över Twitter. Button har varit i Japan där flickvännen Jessica har presenterat sin fotobok (Jessica’s Secret’) och när han inte har så mycket för sig passar han på att twittra. Den är rätt underhållande. För övrigt twittrar också Heikki Kovalainens flickvän Catherine Hyde.
Någon som har fler twittrande F1-favoriter att dela med sig?
•••
Lillebror Schumacher hoppas fortfarande på en F1-styrning, men bara om den är riktigt bra. Var tror han att han ska få den i från. Han stärkte inte direkt aktierna hos Toyota och i DTM har han ju imponerat…
•••
Michelin bekräftar att de är intresserade av F1, men de vill inte ha monopol utan vill att någon annan däckleverantör också sa kliva in.
•••
HRTs ledning fortsätter att vara kritisk till Dallara som byggt chassit.
•••
Hoppas det rör lite på sig i F1-världen i natt och under morgondagen.

Sida 367 av 390