Har Mercedes tröttnat på Force India?

av Anna Andersson

Från och med Kinas GP ska backspeglarna återigen sitta på cockpit och ingenting annat. Precis som jag skrev i bloggen tidigare i veckan har förarna reagerat, de anser att de inte ser ordentligt i backspeglarna och vill av säkerhetsskäl ha tillbaka dem på cockpit.
Även bråket mellan Michael Schumacher och Fernando Alonso har sin grund i just det problemet. Alonso såg helt enkelt inte tysken för hans backspeglar hade fått sin placering med tanke på aerodynamiken och inte på säkerheten.
Men detta blir det nu en förändring på, om två veckor, i Kina, ska backspeglarna sitta på cockpit, skriver Autosport.
•••
Det ryktas om att Force India snart får se sig om efter en annan motorleverantör. Enligt Motorsportmagazin har Mercedes tröttnat på att indierna alltid betalar sina räkningar för sent.
•••
Dagens Sebastian Vettel:
– När jag yngre ville jag bli Michael Jackson när jag blev stor och det var tufft när jag tvingades inse att jag inte hade hans röst.
•••
Enligt David Coulthard har Red Bull den snabbaste bilen.
Å fan. Men den måste hålla ända in i mål för att vinna…

Tyska tankar

av Anna Andersson

En liten kul notering bara, Sebastian Vettel säger att:
– Tålamod är inte min styrka.
Han gör det i samma andetag som han säger att han vill bli världsmästare i år, men en fundering…
Han har brutit två lopp i år med tekniska problem och förra året var det slarv och tekniska problem som gjorde att han inte riktigt kunde utmana Jenson Button.
Men kan tålamodet ha något med detta att göra? Kan det vara så att hans brist på den varan har gjort att han själv bidragit till vissa av de tekniska problemen? För det är lite märkligt att hans bil har så många fler märkliga fel än vad teamkollens har.
Men vad vet jag? Om detta? Absolut ingenting. Det var bara en fundering.
•••
Michael Schumacher pratar om en pallplacering. Det känns som om både han och bilen måste skärpa till sig lite för att den drömmen ska bli verklighet.
Och det är dags nu, för inte ens tyskarna har hur stort tålamod som helst med honom.  Tyskland är som bekant en nation där saker och ting händer, man väntar inte.
Om det inte handlar om hantverkare;-)
På gubben som ska fixa badkaret har jag väntat sedan i maj och då sa han att det tar en vecka…men det är en annan story.
•••
Vitalij Petrov kör med sorgeband i Sepang, detta på grund av attackerna i Moskva.

Comeback av Johnny Herbert

av Anna Andersson

FIA fortsätter att arbeta med före detta racing stjärnor, efter Alain Prost, Bahrain och Tom Kristensen, Melbourne är det nu Johnny Herberts tur att bistå stewardsen under loppet i Malaysia. Herbert som själv vunnit tre GP-segrar har erfarenhet från 160 F1-lopp.
•••
David Coulthard är ännu inte helt klar för DTM; men hoppas på att skriva på för Mercedes under påsken. Känns som om det är en rätt stor ickenyhet när han sedan äntligen gör det…
•••
Nu går det att köra biljetter till F1-premiären i Sydkorea den 24 oktober.
Det väntas runt 200 000 fans tillbanan och biljetterna kostar i snitt 3000 kronor styck, en sittplats går på ungefär 6000 kronor.
Som hittat…
Arrangörerna hävdar att man lagt priserna på samma nivå som i fotbolls-VM, OS och andra F1-lopp i Asien.
•••
Till FIAs presskonferens på torsdag kommer Rubens Barrichello (Williams), Karun Chandhok (HRT), Kamui Kobayashi (BMW Sauber F1 Team)  och Nico Rosberg (Mercedes).
•••
Lotus målsättning är att vara med bland de fem främsta 2013.

Buttons egna ord

av Anna Andersson

Ett par dagar kvar till loppet i Malaysia och efter tävlingen i Australien så känner jag mig överraskande positiv.
Mycket för att det var ett bra race i Melbourne, även om man måste ta det med ett par nypor salt.
Detta eftersom banan i Melbourne inte påminner om någon annan och eftersom vädret spelade en stor betydelse i loppet.
Jag hoppas bara att loppet i Malaysia inte blir ett sådant sömnpiller som premiären, men det tror jag inte.
Anledningen är att Malaysia är en bra bana, det finns bra möjligheter att köra om och dessutom kan vädret återigen ställa till problem.
Antingen blir det en värmeslakt som sliter fruktansvärt på både förare och material, vilket kan göra att det händer mycket i slutet av loppet (hur ska nu Red Bull klara det…;-)) Eller också så blir det som i fjol ett monsunregn.
Oavsett vad känns det väldigt skoj så här inför i alla fall.
•••
Efter Lewis Hamiltons uppträdande på gatorna i Australien ska FIA nu lämna ut en skrivelse till teamen med förhållningsorder, så att förarna ska veta vad man kan och inte kan göra i de olika länderna.
Snacka om dagisverksamhet! Det är väl var och ens skyldighet att veta vad man får och inte får göra i de olika länderna.
Det handlar om respekt.
•••
Bridgestone är oroliga för att banan i Malaysia kommer att gå enormt hårt åt däcken om det blir varmt i helgen.
•••
Segern i Australien var värd allt och lite till för Jenson Button. Han skrev följande rader på Twitter efteråt och de säger allt:
Wow!! What can I say? Such a special weekend for me, not just the win but I also feel a real part of the team now. 🙂

Bråk inför värmeslakten

av Anna Andersson

Australien är överspelat och nu väntar värmeslakten i Malaysia på söndag.
Här är lite av snacket inför loppet:

McLaren har anmält Red Bull till FIA. Konstigt vore det väl annars, inte det faktum att just McLaren anmält teamet utan att ingen i så fall gjort det. Red Bull har varit överlägsna och de andra teamen försöker naturligtvis att hitta en lösning så att de är lika snabba.
Det är precis samma sak som med diffusorerna i fjol, med McLarens skorsten från i år och det faktum att Red Bull bad om att få jobba med motorn eftersom de anser att Mercedes motor är för överlägsen.

Dessutom gör detta att de andra teamen nu arbetar med att hitta en liknande lösning.

•••

Hur sjukt det än låter har Mercedes hemmalopp i Sepang. Huvudsponsorn Petronas är i från Malaysia.
Teamet räknar med att man gör ytterligare framsteg – och det lär väl behövas. Michael Schumachers smekmånad är på väg att ta slut.
•••
Lewis Hamilton är en riktig tjockskalle. Det anser Tim Palla, trafikminister i Victoria, Australien. Där har man nu en kampanj för trafiksäkerhet eftersom det i år varit rekordmånga dödsolyckor i trafiken. Bara i helgen dödades fem personer.
I Victoria bygger kampanjen för säkrare gator på slogan ” Don´t be a dickhead”.
Mark Webber försvarade Hamilton när han sa att han tyckte att saken fått för stora proportioner och även han kritiseras för det uttalandet i sitt hemland.
•••
David Coulthard menar att Lewis Hamilton behöver en manager, eller en farsa. Att han bröt mot trafikreglerna och förhördes av polisen och sedan gjorde ett dåligt kval och därefter kritiserade sitt eget team är ett tecken på att han behöver stöd, tycker hans landsman. Tidigare var Hamiltons pappa också manager och fanns hela tiden vid sonens sida, men sedan de skilts åt finns inget extra stöd.
Nu är det dags att bli vuxen och så länge allt går bra är det inga problem att stå på egna ben, men när det är tyngre är det desto svårare…
•••
Jamie Whincup mästare i V8 Supercar kan få chansen att testa för McLaren.
Den dubble mästaren bytte bil med Jenson Button under ett PR-evenemang inför loppet i Australien och imponerade.

Efter Australien – inför Malaysia

av Anna Andersson

Efter loppet i Australien får Michael Schumacher svidande kritik, inte i Tyskland så klart – även om RTLs tittarsiffror var betydligt sämre än de rekordsiffror de hade i Bahrin. I Australien var det 4,42 miljoner som såg loppet vilket var lite mer än i fjol då det var 4,35 miljoner.
The Sun skriver om en anonym eftermiddag:
”Detta var inte anledningen till att Mercedes betalar honom 30 miljoner Euro för att komma tillbaka. Fortsätter han på det sättet kanske han inte ens avslutar den första av de ter åren han har i kontraktet.”
Och italienska La stampa skriver:
Bilen är inte den bästa, men föraren som har sju titlar och en inkomst på 30 miljoner, verkar ha tappat bort instruktionerna. Beviset? Han blev omkörd av en Virgin och Badoer blev korsfäst för mindre.” Dessutom undrar de om det verkligen är Schumacher som kör:
”Kanske hade Montezemolo rätt när han påstod att det var hans tvilling.”
•••
Lewis Hamilton kritiserade sitt andra depåstopp och är irriterad på teamet. Han menar att det förstörde loppet för honom, men teamchef Martin Whitmarsh försvarar det.
– Lewis satt fast bakom Kubica och tappade tid, dessutom hade han vissa problem med vänster bakhjul, säger Whitmarsh enligt Motorsporttotal.
– Dessutom såg vi att Michael och Webber körde rekordtider med nya däck, det var ungefär en sekund snabbare per varv därför tyckte vi att det var det bästa beslutet. Jag är besviken över resultatet men inte över beslutet, det tycker jag är helt riktigt.
•••
150 000 Euro, så mycket värderas skadorna på Sebastien Buemis Toro Rosso till efter det att han rammats av Kamui Kobayashi.
•••
På fredag lämnar Heikki Kovalainen plats i sin Lotus åt hemmaföraren Fairuz Fauzy.
•••
Mercedes lämnade McLaren på grund av deras nya sportbil. Det bekräftar Norbert Hug, Mercedes.
Ron Dennis ville bygga den nya sportbilen MP4-12C, men Mercedes som själva bygger sportbilar ville inte vara med på ett sådant samarbete.
– McLaren ville gå åt ett eget håll, med något vi på Mercedes gjort i flera åt. Det var inte vår väg och därför hittade vi en annan lösning, säger Haug till El Pais.

Förarna klagar

av Anna Andersson

Förarna är trötta på backspeglarna. Många anser att de är en säkerhets risk och används i ett aerodynamiskt syfte, inte för att man ska kunna titta på vad som händer bakom bilen.
Detta har gjort att förarföreningen nu tar upp frågan:
– Får man inte tillräcklig information av teamet så har man ett problem. Man kan se när någon är direkt bakom bilen, men om någon är två sekunder bort så har man ingen aning om vad som händer, menar Pedro de la Rosa.
– Spegeln ska vara till för att man ska kunna se vad som händer bakom bilen och då måste den sitta på chassit för det är den bästa placeringen. Nu har man flyttat ut speglarna för att aerodynamiken ska bli bättre. Men detta handlar om säkerhet och där är alla förare enade.
Rubens Barrichello håller med:
– Alla har problem med det, utom Lewis. För mig är problemet att det handlar om aerodynamiken, men när spegeln sitter på sidepodsen så vibrerar den.
Frågan ska nu tas upp med FIA och med tanke på säkerheten så borde det väl vara självklart att förarna ska kunna använda backspegeln för att se vad som händer.
Inte bara för att köra någon tiondel snabbare.
•••
Mark Webber varnades för incidenten där han körde Lewis Hamilton av banan, tävlingsledningen ansåg att det var ett tillräckligt tufft straff att köra in i depån en extra gång.
•••
Jag har inga problem med att kliva upp tidigt på påskdagen. Inte efter ett sådant race.
Fasen vad glad man bli när det är action från start till mål.

•••

Button vann i Australien, vinner han VM?

Enligt statistiken gör han det.

•••
Är det något ni saknar på sidan inför och efter loppen så passa på att säg er mening. Vi vill ju göra ett bra jobb och att ni som följer med oss ska vara nöjda.

Slutrapport från Australien

av Anna Andersson

Jösses, det hände mer på halva loppet i Australien än vad det gjorde på hela helgen i Bahrain. Jag började ambitiöst med att försöka ge er lite information via bloggen eftersom vår livebevakning startar först när Europasäsongen sätter i gång.
Men det hände så himla mycket att jag faktiskt inte hann med och det var viktigare att få ut en text på Sebastian Vettel och att få tag på förarkommentarer och presskonferens och liknande efteråt.
Så därför kommer en snabb sammanfattning här, jag skulle tro att det blir en längre analys i tidningen i morgon.
Men det beror lite på utrymmet och på vad mer som händer, framförallt med tanke på att loppet var slut ungefär ett dygn innan tidnigen kommer ut….
Men mina intryck från Australien är
…att Michael Schumacher fortfarande är ringrostig och att varken han eller bilen är i toppform. Det blev tydligt när han och Fernando Alonso skulle jaga i kapp från ungefär samma position. Alonso slutade fyra, Schumacher på tionde plats
….Michael Schumacher var riktigt glad och snackig efter loppet. Det verkar i alla fall som han har kul. Frågan är hur länge han tycker att det är kul att köra en bit i från täten…
…. Det som hände Sebastian Vettel får inte hända om han vill bli världsmästare.
… Vettel hade kunnat ha 50 poäng, i stället har han 12.
… Felipe Massas start var imponerande.
… På reprisen ser man att Button kör på Alonsos bakhjul, vilket gör att Alonso kör på Schumacher. Där tog loppet typ slut för två världsmästare i alla fall.
…Jag är jävligt glad över att jag inte tröttnade efter Bahrains GP och unnade mig en sovmorgon. Detta var något av det roligaste jag sett på länge. Snacka om racing.

Vettel är borta

av Anna Andersson

Sebastian Vettel är borta. För andra gåmngen på två lopp får han ett tekniskt problem med bilen och den här gången körde han av – och söndagen är förstörd.

Det blir intressant att höra vilket tekniskt problem det var hos Vettel, han lär inte vara nöjd.

Istället är Jenson Buttoon i ledningen (5,1 sek)  före Robert Kubica som hotas av Lewis Hamilton. 30 varv är körda.

•••

Lite mer än halva loppet är kört och redan har det varit mer action än under hela helgen i Bahrain.

Läget efter 18 varv

av Anna Andersson

Sebastian Vettel leder, tog sex tiondelar på varv 11, Jenson Button är tvåa. Sedan följer Robert Kubica (2,8), Nico Rosberg (3,5), Felipe Massa (7,3), Mark Webber (10,1), Lewis Hamilton (10,4), Rubens Barrichello (11,5). Alonso har gått förbi de la Rosa och är redan nia. Adrian Sutil och Vitalij Petrov har brutit. Mark Webber tappade flera placeringar när han snurrade direkt efter depåstoppet.

 

•••

Alonso har plockat ytterligare två placeringar och är sjua. Schumacher är uppe på plats 13.

•••

Button hade ett fruktansvärt dåligt depåstopp som tog typ åtta sekunder, undrar hur det hade sett ut om det varit normalt…Han har 3,2 sekunder upp till Vettel.

•••

Webber har tappat och är åtta. Han halkade av i en duell med Hamilton.

•••18 varv topp åtta:

Sebastian Vettel, Jenson Button (3,9), Robert Kubica (7,1), Nico Rosberg (9,3), Felipe Massa (11,7), Lewis Hamilton (12,3), Fernando Alonso (14,4) och Mark Webber (16,7).

Sida 369 av 390