Senaste skvallret från Australien

av Anna Andersson

Heikki Kovalainen blir inte den enda nordbon som kan få en nyckelroll i Australien. Även Mr Le Mans Tom Kristensen kan spela en huvudroll.
FIA fortsätter på samma linje och låter duktiga förare få vara stewards under loppet och efter Alain prost i Bahrain är det nu dags för dansken Tom Kristensen. Vid sin sida har han Gerd Ennser (Tyskland), Paul Gutjahr (Schweiz) och Steve Chopping (Australien).
I fjol utspelade sig ”Liegate” (där Hamilton ljög för FIA) i Australien så vi får se hur mycket den sympatiske dansken får att pyssla med under helgen.
•••
Jac Villeneuve är imponerad av sin gamle rival. Han tycker att Michael Schumacher gjorde ett bra jobb i Bahrain.
•••
Det ryktas om att Fairuz Fauzy får samma chans hos Lotus som Paul di Resta får hos Force India, med andra ord pratas det om att tredjeföraren får testa under fredagens träning för att samla kilometer och erfarenheter.
•••
För övrigt är Paul di Resta kusin till IRL-stjärnan Dario Franchitti.
•••
Som vanligt snackas det om Michael Schuamcher, men den stora favoriten inför helgens lopp är Sebastian Vettel.
Till och med Lewis Hamilton pekar ut tysken som favorit till segern.
– Red Bull är så mycket snabbare än oss andra att det är löjligt, det är helt galet, säger världsmästaren från 2008 till internationell media.
– Han har den absolut snabbaste bilen och kommer att vara klart före oss.
•••
Lewis Hamilton har ingen manager sedan han och pappan gått skiljda vägar, det snackas om att Mika Häkkinen eller Martin Brundle kan ta över rollen. Men eftersom han har kontrakt med McLaren så behöver han ingen manager just nu.

Första McLaren kopian

av Anna Andersson

Har McLarens skorstenslösning fått sin första kopia?
Det ryktas om att Sauber kan presentera en liknande lösning i Australien, men teamet vill inte bekräfta det. Inte än.
– Fråga mig på fredag, säger Saubers teknikchef Willy Rampf till Auto, motor und sport.
Enligt Red Bulls designer Adrian Newey kan man tjäna ungefär tre tiondelar per varv på en sådan lösning.
•••
I helgen rasade en tunnel in på Spa-banan. Tunneln som ligger mellan kurvorna ”Paul Frère” och ”Blanchimont” blir mycket dyr att renovera för arrangörerna.
Enligt uppgifter i belgisk media är banan avstängd till och med den fjärde april.
Orsaken till olyckan är inte känd och även om det var en tävlig på banan när tunneln rasade in, så har ingen person skadats.
•••
Lewis Hamilton antyder i en intervju att Mark Webber lägger av efter årets säsong. Så helgens tävling kan bli 33-åringens sista på hemmabanan.
•••
Heikki Kovalainen har klartgjort för media att Lotus har problem med hydrauliken.

Snackiet i och kring Albert Park

av Anna Andersson

I morgon drar det i gång ordentligt i Melbourne med FIAs presskonferens och pressträffarna för de olika teamen, men redan nu finns det lite snack att rapportera om så jag samlar i hop det så här:
•••
Nico Rosberg passade på att arbeta i fabriken i veckan, samtidigt som Michael Schumacher åkte på kärlekssemester med frun.
– Vi har stora problem, säger Nico Rosberg till Sport Bild.
–  Men eftersom de är stora vet vi också hur vi ska lösa dem.
Mercedes har jobbat i vindtunneln för att försöka göra bilen slankare och fördela om vikten så att den inte understyr lika mycket. Michael Schumacher har stora problem med den detaljen.
•••
Bernie Ecclestone räddade Karun Chandhoks karriär redan 2006 – även om det var i år som han fick en F1-plats kort före premiären.
– En vecka innan testerna startade 2006 fixade Bernie en plats hos GP2-teamet Durango åt mig. Det var avgörande för min karriär och därför står jag alltid i skuld till honom, säger indiern.
•••
Bridgestone kommer med en uppsättning mjuka däck och en uppsättning hårda däck till Australien, samma två uppsättningar ska man använda sig av de kommande fem loppen. I Monaco använder man sig av de extra mjuka däcken och den gummiblandning som kallas för medium.
•••
Paul di Resta gör F1-premiär när han kör träningen på fredag för Force India.
•••
På fredag tränar killarna kl 02.30 och kl 06.30.

Mercedes jobbar i vindtunneln

av Anna Andersson

Mercedes laddar inför Australiens GP där Michael Schumacher faktiskt är den förare som vunnit flest gånger och där Nico Rosberg trivs. Men för att lyckas nu måste teamet få ordning på bilen som understyr så mycket att Michael Schumacher har enorma problem. För att lösa detta har teamet arbetat hårt i vindtunneln sedan racet i Bahrain. Enligt Bild har man lagt mer vikt på den bakre axeln för att försöka motverka att bilen understyr och på så sätt hitta en bättre balans i bilen.
Och det skulle också passa Schumacher.
•••
Jenson Button är orolig för att skymningen ska ställa till problem för förarna och att det ska bli farligt att köra.
•••
Williams kommer med ett par nyheter till sin FW32, de ska testas på fredag
•••
Jag säger det igen. På söndag ställer vi om klockan. Så missa inte loppet.

Alonsos coola tjänstebil

av Anna Andersson

Helgen börjar närma sig och förarna dyker upp down under så här kommer det senaste snacket och det senaste skvallret:

Det har vissa fördelar med att vara Ferrariförare, förutom en bra lön och en snabb F1-bil så klart. Fernando Alonso har fått en ny tjänstebil – en Maserati GranCabrio. Spanjoren som körde en beskedlig Renault Mégane under sin tid hos fransmännen har nu en bil med 440 hästkrafter och en 4,7 liters V8-motor. Den silvergrågudinnan är värd lite mer än en miljon kronor, skriver Motorsporttotal.

Och den borde se ut så här:

FOTO MSMOTORJOPURNALIST
Foto: MS MOTORJOURNALIST

•••
Nico Rosberg är inte bara vass på banan, han städar rent på pokerbordet också.
När han kom till Melbourne vid 08.00 på morgonen och var lite lagom trött så bad han om att få sitt hotellrum.
– Tyvärr, det är inte klart än, fick han tillsvar.
Så i stället gick han till casinot, lade upp 700 spänn för att spela poker och klev ut tre timmar senare. Då hade han med sig 8 000…

•••
Heikki Kovalainen laddar med musik, han har tänkt se både Pixies och Lady Gaga som uppträder i Melbourne den här veckan.
•••
Det är oklart var Zoran Stefanovic och Stefan GP ska göra i framtiden, om de ens ansöker om en plats till 2011. Teamet avbryter samarbetet med Toyota och lämnar Köln. Serben påpekar att de har en annan idé i bakhuvudet och funderar på om den är möjlig att genomföra. FIA vill ha in anmälningar till och med den 15 april.

Uppladdning inför Albert Park

av Anna Andersson

Så är det måndag igen och allt vad det innebär. en F1-vecka som denna brukar det innebära en massa jobb och så är det så klart även i dag.
Som läget är nu kan jag meddela att Michael Schumacher har laddat inför Australiens GP, som är en av hans favoritbanor, med en kärlekssemester med hustrun Corinna. Han var faktiskt nöjd med sin sjätteplats i premiären, tycker att han lär känna bilen bättre och bättre och hoppas på en förbättring i Australien.
•••
Efter premiärloppet är det många som har synpunkter på reglerna och jag har passat på att samla ihop lite citat:
– Jag är oroad, Bahrains GP var dödstrist, säger Paul Stoddart som anser att man ska införa tankstoppen igen:
– Det kan man göra när F1 är tillbaka i Europa och det borde inte vara så svårt. Det finns tankslangar och det som behövs även för de nya teamen och man behöver bara två personer till i depån för att tanka. Det kan fungera med andra däck också, men det borde vara svårare.

– Jag var och åt middag med min mamma och till och med hon sa att loppet var långtråkigt, säger Lewis Hamilton.

– De kommande loppen blir viktiga, därefter vet vi om vi måste göra någonting eller inte, säger Jenson Button.
– Egentligen skulle detta bli en fantastisk säsong för fansen och blir det inte det så har vi gjort något fel.

– Man kan inte köra om på samma sätt som tidigare för att man inte kan pressa bilen så hårt. Alla tänker på sina däck, om jag kör om nu pressar jag däcken hårt och kanske får jag betala för det om fem-sex varv. Då kan man förlora mer än en plats på en omkörning. Självklart funderar man i de banorna, Adrian Sutil.
•••

HRT hoppas på att ta båda bilarna i mål i Australien.

•••

Stefan GP avslutar sitt samarbete med Toyota. Det blev ingen F1-start och alltså inget samarbete. Nu lämnar serberna lokalerna på Toyota Allé i Köln.

•••

Bråket mellan Red Bull och Mercedes om motorerna kan få konsekvenser i DTM. David Coulthard är överens med Mercedes om att köra, men han har ett kontrakt med Red Bull, han är rådgivare och ambassadör åt teamet. Vill det sig illa ställer sig Bullarna på tvären och Coulthard får inte utmana Ekström…

•••

Glöm för guds skull inte att ställa om klockan på söndag, då missar ni starten.
Förra året var det en helt sjuk helg för mig, åkte med öroninflammation med det sista planet från Frankfurt till Stockholm. Hörde ingenting mer än ett ilsket pip när jag landade och hade fruktansvärt ont i örat. Sov tre timmar eftersom klockan skulle ställas om och åkte till Viasats studio för att vara med i premiären – fortfarande med lock för ena örat.
Sedan var det bar att åka vidare till flyget för att hinna hem till Tyskland igen och jobba till tidningen.
Dessutom var jag höggravid.

FIA låter Renualt förbättra sin motor

av Anna Andersson

Fia har nu tillåtit Renault, som levererar motorer till Red Bull, att göra vissa förändringar och förbättringar på motorn. Detta sedan Renault och Red Bull bett FIA om hjälp, de ansåg att Mercedes motor var för bra och eftersom man frusit utvecklingen av motorer så skulle det sluta med att Mercedes vann alla lopp – alltid.
Mer om detta kan ni läsa i inlägget nedan.

Nu får Renault göra ett antal förändringar när det gäller tillförlitligheten och med att sänka kostnaderna för motorn, skriver Autosport. Detta tillåts för att de olika tillverkarnas motorer ska bli något jämnare. Däremot får man inte arbeta med att sänka bensinförbrukningen, eftersom FIA ansåg att det enbart handlade om prestandan.
Dessutom skickar nu FIA ut en inbjudan till de stall som man vill ha med i startfälet 2011. FIA har en plats över, den som USF! skulle ha haft, och man letar efter ett stall som kan vara med 2011 och 2012. Den här gången letar man både efter ett team som kan vara med och efter en ersättare i fall det skulle bli som i år då USF1 tvingades dra sig ur eftersom man inte klarade av att färdigställa två bilar till säsongsstarten.

Nu är det dags för helg.

Vi hörs nästa vecka och då ska vi ladda inför Australiens GP – och tidsomställningen. Glöm inte den!

 

Red Bull anmäler Mercedes

av Anna Andersson

Också var det dags igen…det är dags att rapportera om ett litet F1-bråk. Varför är jag inte förvånad.
Återigen är det Red Bull som är irriterade, först bad de ju FIA kika på McLarens skorstenslösning och nu ber de FIA kika på Mercedes motor. Christian Horner och Red Bull anser att Mercedes har fler hästkrafter i sin motor än vad som är tillåtet. Enligt facktidsskriften Auto Bild säger han:
– Vi har mellan 3,5 och 4 procent sämre prestanda än Mercedes och enligt reglerna ska det bara vara två procent. Men Mercedes vägrar att fixa till det.
Renault, som levererar motorerna till Red Bull, har redan lämnat in en liknande förfrågan hos FIA. Det finns uppgifter som säger att Renault har mellan 20 och 30 hästkrafter mindre än Mercedes, men deras motor förbrukar mindre bensin vilket naturligtvis är en fördel när det är tankförbud under loppet. Enligt Williams teknikchef Sam Michael hade Ferrari tio kilo mer bensin än vad Red Bull hade vid starten av F1-premiären och räknar man om det till varvtider borde det ha gjort i snitt ungefär 0,2 sekudner per varv – vilket i sin tur ger 9,8 sekunder på ett helt lopp. Där har Red  Bull en fördel.
Men tändstiftet gick sönder för Red Bull Sebastian Vettel så Ferrari vann dubbelt.
•••
Williams verkar nöjda med sin nya Nico. De hoppas att Hülkenberg stannar länge hos dem.
•••

Red Bulls trailer var inblandad i en trafikolycka på väg till Melbourne. Två lastbilar och en personbil krockade och en 32-årig man skadades lätt. Men båda F1-bilarna klarade sig däremot utan skador.
•••
Michael Schumacher säger nu att han är enormt glad för Ferraris skull efter dubbelsegern, men med tanke på hur nedskriven han blivit i italien så…vad ska han säga. Han måste ju göra något för att bli poppis igen.
•••
Monza har skrivit ett nytt kontrakt med F1 och stannar till 2016. Kontraktet gick ut 2012 och det har spekulerats i om ett lopp i Rom skulle kunna förstöra för den klassiska banan i slottsparken. Men så är inte fallet. Blir det F1 i Rom 2013 så blir det två lopp i Italien.

Återkommer i eftermiddag eller kväll – om det händer något spännande, annars så hörs vi igen efter helgen.
Och har ni några funderingar eller förslag på förbättringar när det gäller vår motorsajt så är ni alltid välkomna att höra av er!

Mercedes säljer McLaren

av Anna Andersson

Flavio Briatore har visserligen lämnat F1, men hans namn svävar på något sätt kvar över sporten och därför kommer det lite skvaller kring mannen som kallats för F1-sportens sista playboy.
I dag blev han pappa. Hans hustru, Elisabetta Gregoraci, fick en son under torsdagen. Falco Nathan väger 4,1 kg skriver Gazzetta dello Sport och pappa Briatore var med vid födseln. Han har sedan tidigare en dotter, Leni, tillsammans med Heidi Klum. Men dottern har Heidi Klums nuvarande man, popsångaren Seal, adopterat.
•••
Mercedes var länge den störste delägaren i McLaren, men nu köper britterna tillbaka sitt stall. I nuläget tillhör elva procent tyskarna.
•••
Heikki Kovalainen har en ny sponsor, finländska Fonecta. Kontraktet gäller till och med 2011.
•••
Mark Webber får en egen läktare i Melbourne. Kanske räcker det för att han ska köra till sig en placering i toppen på hemmaplan.

FIA ber flera team att bygga om bilarna

av Anna Andersson

Så var det bråk igen;-) Ibland känns det som om F1 är rena sandlådan, men å andra sidan gör det att vi har något att skriva om och något att snacka om.
Den här gången gäller det diffusorerna, efter premiären har FIA bett fem team att bygga om sina diffusorer, inte för att de är regelvidriga utan för att de ”inte är menat så enligt reglementet”.
Enligt Motorsporttotal handlar det om fem team, två av dem är Mercedes och Renault.
– Jag kan inte nämna några namn, men det är inte Ferrari, citeras Red Bulls teamchef Christian Horner.
Det är oklart om FIA kan tvinga teamen att bygga om bilarna och enligt McLarens Martin Whitmarsh som är chef för FOTA, så handlar det om att teamen ska hitta en gemensam linje.
•••
Nelson Piquet Jr är redan där, nu ska nästa F1-förare köra NASCAR. Narain Karthikeyan blir Indiens första NASCARförare när han kör vissa utvalda lopp i Truck Series.
•••
Nico Rosberg är nöjd med att han var före Michael Schumacher i Bahrain och Mercedesföraren satsar på en pallplats i Australien.

Sida 371 av 390