Nytt chassi för Red Bull

av Anna Andersson

Efter premiären i Bahrain är det nu dags för Australien och Mark Webbers hemmalopp och Red Bullföraren är laddad.
Efter missen i Bahrain, där han inte lyckades plocka ut max ur bilen under kvalt och därför blev hängande långt ner i kön längtar han efter revansch:
– Det var mitt fel. Men nu får jag ett nytt chassi och det är något lättare, citerar han i australiensiska medier.
– Det borde göra att vi tar ett steg framåt och mina mekaniker förbereder en helt ny bil.
Men det betyder inte att han kommer att köra med en lättare bil, däremot kan teamet ändra på fördelningen av ballasten och på så sätt kan man anpassa bilen efter hans behov på ett bättre sätt.
•••
Bernie Ecclestone fick ge sin före detta hustru 670 miljoner Euro när de skiljdes efter 25 år. Men det drabbade ingen fattig….och 79-åringen hoppas dessutom på att paret ska försonas.
•••
Ska du till Malaysia? I så fall kan du gå in i depåområdet utan att det kostar en enda krona (och inga dollar eller euro heller för den delen) Efter den fria träningen på fredag har nämligen alla åskådare tillträde dit och får chansen att komma närmare förare, bilar och depåer.
Arrangörerna förväntar sig kring 6000 fans, när det gjorde samma sak under MotoGP-tävlingen i fjol var det 4000 personer som tog chansen.
•••
Heikki Kovalainen har humor. I diskussionen kring regeländringar så säger hans chef Tony Fernandes:
– Heikki tycker man ska avskaffa de blåa flaggorna.
Snacka om att jaga och bli jagad…

Stallen vill ändra reglerna

av Anna Andersson

Och så kör vi vidare på temat formel långtråkig. Det är inte bara fansen i och förarna som reagerat utan nu ska FOTA diskutera reglerna på ett möte i morgon. Teamens organisation vill också ha betydligt mer show än vad loppet i Bahrain erbjöd.
FOTA föreslår att man ska skriva in två depåstopp i reglerna och sedan har de tydligen ett antal andra förslag, men de är inte officiella än.
Men Bernie Ecclestone tror inte på detta. Han är tydlig och säger att det inte går att ändra reglerna för 2010.
– Det skulle ta för lång tid och det vore för komplicerat. F1 är numera en demokrati, teamen har alla varit med och röstat fram detta och då måste de också leva med det, säger han till Bild.
Själv har han nu flera gånger sagt att han vill ha ett alternativspår, som i rallycross, och att detta skulle underlätta antalet omkörningar.
Jag vet inte, ibland känns hans idéer mer som drömmar. Och de kan förändras flera gånger per natt…Vad tycker ni?
Och en sådan sak skulle återigen kosta enorma summor eftersom man måste bygga om banorna och så tjafsade man en hel säsong 2009 bara för att sporten blivit för dyr. Puh.
•••
Michael Schumacher är tillbaka i F1, men inte i förarfacket GPDA. Är han för girig? Det kostar 2000 euro att gå med och sedan 500 per VM-poäng (vilket ger
ungefär 60 000 kronor ).
– Michael stöttar GPDAs arbete, men är inte säker på att han vill vara med. Han har varit ledande i den organisationen i många år och nu vill han att de andra som tagit över ska fortsätta arbetat, säger Schuamchers taleskvinna Sabine Kehm.
Hon är förövrigt den blonda kvinnan som alltid syns som en skugga vid hans sida och som alltid står längst fram med bandspelaren när han intervjuvas. Hon är tidigare journalist, jobbade på tidningen Welt, och efter det att hon skrivit:
”Om Formel 1 är världen, är Michael Schumacher solen som lyser upp den”, så fick hon jobb som hans taleskvinna (det är i alla fall en snabbversion om vad som hände). Det är nu många år sedan, hon fanns vid hans sida redan under tiden i Ferrari.
•••
Sebastian Vettel har flyttat, men han bo kvar i Schweiz. Hans hemstad Heppenheim  däremot ligger någon timme härifrån och är en underbar liten håla med underbara korsvirkeshus och flera fina glasskaféer.

Hård kritik mot nya reglerna

av Anna Andersson

Kritiken mot reglerna efter helgens F1-premiär är hård. Både från fans och förare.
Vad jag tycker kan ni läsa i krönikan från loppet, men vad som är ännu mer intressant är att förarna är så negativa.
Mark Webbers citat säger väl allt:
– Jag blev uttråkad. I 48 varv stirrade jag först på Schumachers bak och sedan på Buttons. Jag försökte allt, jag provade olika linjer, försökte pressa dem, ja allt. Men båda är duktiga förare och ingen gjorde något misstag.
– Jag var chockad över att det var så svårt att köra om och det är inte positivt inför de lopp med ett stopp som vi har framför oss, för alla kommer att köra med samma strategi.
•••
Mercedes är positiva efter premiären och jobbar hårt på att förbättra bilen.
– Kanske kommer segern tidigare än vad vi trott, säger Norbert Haug, Mercedes motorsportchef.

•••
Bernie Ecclestone har inte gett upp hoppet om USA. Han hoppas på att F1 ska komma tillbaka till det stora landet i väster.
•••
Jose Maria Lopez har betalat över 800 000 dollar för en förarplats hos USF1, men nu har han varken pengar eller en cockpit.
Men han är inte bitter,
– Jag kände förtroende för dem och jag har ansvar för mig själv, därför kan jag inte fundera över om de bedrog mig eller inte.
– Vi litade på dem och det fanns saker som de sa som aldrig inträffade och när jag var i Charlotte såg jag saker som ingen berättat för oss. Men jag har inte tappat tron.
Istället hoppas han på att han ska få en ny möjlighet i F1 framöver.

Kimi har gjort sitt i F1

av Anna Andersson

En rätt lugn måndag, efter en sådan arbetsvecka som förra så måste man få någon dag att pusta ut och ta hand om barn och familj;-)

Men här kommer i alla fall en liten snabb rapport med det senaste snacket efter premiären:

• Bridgestone tycker att Ferrari och Red Bull är de team som tar bäst hand om däcken:

– Ferrari är något snällare emot däcken än vad Red Bull är därför var Fernando Alonso lite snabbare än Sebastian Vettel, säger Bridgestones utvecklingschef Hirohide Hamashima och han förväntar sig att förhållandena är de samma i Australien.

• I Australien kommer FIA att precisera reglerna kring diffusorerna.

• Paul di Resta ska köra för Force India under fredagen i Australien.

•Enligt Ferraris teammanager Luca Baldisseri kommer inte Kimi Räikkönen tillbaka till F1, han menar att finländaren hade urtrist i F1 den sista tiden.

– Men han spelade inte sina kort riktigt rätt i teamet. Han pratade bara med sin tävlingsingenjör Andrea Stella, det gjorde han även 2007 när Chris Dyer var hans ingenjör. Han är en speciell person men som förare har han en stor talang.

•Michael Schumacher såg till att det var fantastiska tittarsiffror i Tyskland, 10,5 miljoner människor såg loppet på RTL och det var 49,2 procent av alla som kollade på TV under eftermiddagen. Men även tyska Sky sände loppet så siffran för de som kollade F1 var ännu högre.

På återhörande

Motorn orsakade Vettels problem

av Anna Andersson

Det pratades om att det var avgasröret som låg  bakom det faktum att Sebastian Vettel plötsligt tappade fart.

Men det var det inte.

Istället bekräftar Red Bull att det var motorn från renault som var problemet.

Det måste kännas bittert för Sebastian Vettel. I fjol hade han stora problem med motorn och jag törs nog säga att den var en stor anledning till att han inte vann VM 2009. Red Bull valde trots det att behålla Renault som motorleverantör och vad händer?

När Sebastian Vettel är i ledningen av premiären så går motorn.

Nu måste han troligen ha en ny motor redan till loppet i Australien och det kan bli dyrt i slutet av säsongen eftersom varje förare bara får använda sig av åtta motorer under en säsong.

 

Schumi har rätt

av Anna Andersson

Dubbelt Ferrari i premiären och nu är det dags för en liten snabb analys:

För Ferrari är en dubbelseger fantastiskt sett till fjoårets usla säsong.

För McLaren var en tredjeplats klart bättre än förväntat.

För Mercedes är plats fem och sex i nivå med förhoppningara även om alla galna tyska schumifans trodde han skulle ta sig till prispallen. Tycker ändå att Schumacher gjorde en mycket bra insats sett till förutsättningarna.

För HRT var det fatastiskt att de stod på startlinjen och för Heikki Kovalainen är det en liten seger att vara 15:e man och bäst av de nya teamen.

Däremot måste jag hålla med Michael Schumacher när han säger att det var lite kamp i början, sedan hände det endel när det var dags för depåstopp och sedan var det bara att köra vidare på rad. Jag hade önskat mig lite mer aktion, nu var det ju ett mekaniskt fel som såg till att Vettel inte körde solo från start till mål och just nu känner jag att jag saknade tankstoppen.

En betydligt mer fyllig analys får ni i Sportbladet måndag. Nu är det dags att koncentrera sig på nästa uppgift.

Tidningen.

Hör av mig om det dyker upp något mer intressant skvaller under dagen/kvällen.

 

 

Vettels avgasrör skadat – Ferrari mot seger

av Anna Andersson

Det verkar som om Sebastian Vettel har skadat avgasröret och det finns en risk att han tappar ännu mer. Hans motor tappar mer och mer kraft. Nu är läget Ferrari, Alonso, Massa, före Hamilton, Vettel, Rosberg, Schumacher. Button och Webber.

Det är bara fem varv kvar nu.

Återkommer i eftermiddag när loppet är klart, intervjuerna färdiga och texterna till webben skrivna. Då är det dags för bloggen och sedan för analyser och texter till tidningen. Det är bara att gasa;-)

Alonso är på väg mot seger

av Anna Andersson

Nu är Fernando Alonso förbi och på väg mot seger. Vettel får försvara sig mot  Massa.

Till nästa lopp hoppas jag att vi har coverit live i gång.

Vettel tappar mark

av Anna Andersson

Vettel klagar på loss of power och nu är båda Ferraribilrna i kapp. 15 varv kvar till mål.

frågan är vad som är galet hos Vettel.

Sida 372 av 390