USF1 ber om uppskov – till 2011

av Anna Andersson

I dag går José Maria López ut och säger att han inte räknar med att det blir något F1 för honom i år och samtidigt så nås vi av rykten som säger att USF1 har bett om att få startar 2011 i stället eftersom de inte hunnit få klart en bil. Dessutom ska de ha erbjudit FIA en hög sjusiffrig summa (och vi pratar dollar) som garanti för nästa säsong meddelar SpeedTV.
Den amerikanska kanalen säger också att teamet har haft två förare under kontrakt, USF1 gjorde klart med den förre Hondatestföraren James Rossiter i december.
Han hade precis som López betalat åtta miljoner dollar – men när han märkte att det inte stod rätt till bad han om vissa garantier, detta var i början av februari och när teamet inte kunde lämna dem så bröt han dealen. Sedan tog det bara ett par dagar till dess att USF1 meddelade López manager att de inte skulle stå på startlinjen i Bahrain.
Rossiter har sedan dess skrivit på för IRL och KVRT.
Soppan kring USF1 blir allt mer grumlig, det är bara att avvakta och se vad FIA meddelar de närmsta dagarna, men det känns knappast som om teamet kommer till start. Inte i år och inte i framtiden heller.

Varför ska FIA ge dem uppskov? För att de ska misslyckas en gång till nästa år? F1 behöver betydligt bättre reklam i USA än vad USF1 har levererat den senaste månaden.
Anna

Hamilton avslutade bäst

av Anna Andersson

De sista testerna är avklarade – och McLarens Lewis Hamilton är i topp.
I går avslutades årets tester i Barcelona och nu kan teamen bara vänta på kvalet i Bahrain den 13 mars.
Den sista dagen i Barcelona var det många som testade gränserna på sina bilar (de flesta tränade kvalvarv) och det var sju team inom en halv sekund. Lewis Hamiltons snabbaste tid 1.20,472 var den bästa i Barcelona sett till samtliga dagar.
Värt att notera var att:
Felipe Massa tvingades stanna i depån för reparation under en del av förmiddagen
•Adrian Sutil, Force India överraskade med sin fjärdeplats
•Michael Schumacher var sexa, 0,273 efter Hamilton, och han körde kvalvarv med sin Mercedes under förmiddagen men ägnade eftermiddagen åt att testa inför loppet
•Lotus verkar vara den snabbaste  nykomlingen.
•Virgin hade problem med hydrauliken,
•Jac Villeneuve är på väg till Köln för att testa ut en sits för Stefan GP.
•Stefan Gp säger att de ska presentera teamet den kommande veckan, men de har ännu ingen startplats.
Här är de avslutande tiderna från Barcelona.
Plats, förare, team, däck,  bästa tid, antal varv
 1.  Hamilton      McLaren-Mercedes     (B)  1:20.472  134
 2.  Webber        Red Bull-Renault     (B)  1:20.496   59
 3.  Massa         Ferrari              (B)  1:20.539  113
 4.  Sutil         Force India-Mercedes (B)  1:20.611   99
 5.  Vettel        Red Bull-Renault     (B)  1:20.667   76
 6.  M.Schumacher  Mercedes GP          (B)  1:20.745  122
 7.  Barrichello   Williams-Cosworth    (B)  1:20.870   83
 8.  Kobayashi     BMW-Sauber           (B)  1:20.911   67
 9.  Buemi         Toro Rosso-Ferrari   (B)  1:22.135   87
10.  Kubica        Renault              (B)  1:23.175  106
11.  Kovalainen    Lotus-Cosworth       (B)  1:25.251   65
12.  di Grassi     Virgin-Cosworth      (B)  1:26.160   47

Anna

Rosberg snabbast – Ferrari med ny aerodynamik

av Anna Andersson

Regnet i Barcelona hindrade teamen i från att genomföra testerna så som de ville. Det regnade häftigt under förmiddagen och flera av teamen tog en tidigare lunch.
Det var svårt att genomföra några seriösa tester förrän efter kl 14.00, vissa team testade depåstopp medan andra testade däck medan regnet föll.
Under eftermiddagen gick det sedan att testa inför loppen, men det är svårt att lägga något större värde i tiderna eftersom förhållandena på banan förändrades mycket under dagen. Det är dock värt notera att Nico Rosberg, Mercedes och Felipe Massa, Ferrari, samt Toro Rossos Sebastien Buemi körde väldigt jämna tider.
Ferrari kom med ny aerodynamik och det är anmärkningsvärt att Massa sänkte sin varvtid med 3,5 sekunder när han fick nya däck, hos andra team var den skillnaden inte lika stor.
Annars kan vi konstatera att:
•Virgin tvingades till en paus eftersom de läckte bensin.
•Renualts Vitalij Petrov hade tekniska problem
•Lotus hade problem med inställningarna och Jarno Trulli klagade på att bakdäcken blev slitna väldigt fort.
•Heikki Kovalainen spelade golf – jo han meddelade det via twitter…
•Force India hade ny frontvinge.
•Nico Rosberg körde flest varv, 128, och han hade också dagens snabbaste tid. Den satte han innan regnet kom.
•I morgon avslutas testerna och Autosport följer dem live på nätet.
Dagens tider:
Plats, namn, team, bästa tid,  differens, varv
1.  Nico Rosberg        Mercedes     1m20.686s            128
 2.  Sebastien Buemi     Toro Rosso   1m21.413s  + 0.727s  106
 3.  Jenson Button       McLaren      1m21.450s  + 0.764s  105
 4.  Rubens Barrichello  Williams     1m21.975s  + 1.289s  101
 5.  Felipe Massa        Ferrari      1m22.344s  + 1.658s  115
 6.  Vitaly Petrov       Renault      1m22.523s  + 1.837s  68
 7.  Adrian Sutil        Force India  1m22.606s  + 1.920s  61
 8.  Sebastian Vettel    Red Bull     1m23.123s  + 2.437s  51
 9.  Jarno Trulli        Lotus        1m25.059s  + 4.373s  102
10.  Kamui Kobayashi     Sauber       1m26.216s  + 5.530s  105
11.  Timo Glock          Virgin       1m26.305s  + 5.619s  31

Regn i Barcelona

av Anna Andersson

Så var regnet tillbaka – den här gången i Barcelona. F1-teamen hann knappt vänja sig vid det fina vädret innan det var dags för regn under lördagens förmiddag. Det var bara vissa förare som hann köra ett snabbt varv innan regnet började falla, Mercedes Nico Rosberg var snabbast med 1:20.686 före Sébastien Buemi (Toro Rosso) och Adrian Sutil (Force India). Världsmästare Jenson Button hade en tuff dag, han rullade ur från banan redan under det första varvet och kunde sedan börja testa på blöt bana. Dessutom var det så att lera team tog en tidigare lunch eftersom det regnade så häftigt.
Här kan ni följa dagens tester:
http://live.autosport.com/commentary.php/id/184
Anna

Hülkenberg snabbast och Alonso imponerar

av Anna Andersson

Nico Hülkenberg hade den bästa varvtiden, men Ferrari körde i ett vansinnigt tävlingstempo. Det är resultatet efter fredagens tester i Barcelona.
F1-teamen kör de sista testerna inför premiären om två veckor och under fredagen. Snabbast var Williams tyske förare som körde med olika bensinmängder ombord, hans snabbaste tid var 1.20,614 och den körde han under eftermiddagen då det var i det närmaste perfekta förhållanden. Fästet blev allt bättre ju längre dagen led och det gör att Fernando Alonsos 1.20,637 från förmiddagen när det inte var riktigt samma fina fäste är imponerande
Under eftermiddagen körde spanjoren 43 varv i tävlingstempo och samtliga varv var han snabbare än 1.25 och det är riktigt imponerande. Dessutom verkar det som om bilen är skonsam mot däcken, det var inte så att däcken plötsligt dog efter ett visst anta varv och tiden rusade i höjden.
Om det nu var så att Red Buk hade ungefär samma mängd bränsle ombord så verkar de kunna vara i närheten av Ferraris prestation, men sedan är frågan var Mercedes och McLaren håller till. Michael Schumacher körde sina stints på 1.24, men de var betydligt kortare, Hamilton körde på 1.26 ungefär men det är oklart hur länge han hade kunnat hålla det tempot eftersom han blev stoppad av en röd flagga.
Vi får se vad morgonen erbjuder.
Här är dagens tider:
Plats, förare, team, däck, varvtid, antal varv
1.  Hulkenberg    Williams-Cosworth    (B)  1:20.614   99
 2.  Alonso        Ferrari              (B)  1:20.637  134
 3.  de la Rosa    BMW-Sauber           (B)  1:20.973  114
 4.  Liuzzi        Force India-Mercedes (B)  1:21.056   90
 5.  Vettel        Red Bull-Renault     (B)  1:21.258  125
 6.  Alguersuari   Toro Rosso-Ferrari   (B)  1:21.571  104
 7.  M.Schumacher  Mercedes GP          (B)  1:21.689   85
 8.  Hamilton      McLaren-Mercedes     (B)  1:22.152   93
 9.  Kubica        Renault              (B)  1:24.912   53
10.  Trulli        Lotus-Cosworth       (B)  1:25.524   70
11.  Glock         Virgin-Cosworth      (B)  1:25.942   52

Spanjorerna dominerar i Barcelona

av Anna Andersson

Spanjorerna jublar i Barcelona. Fernando Alonso var snabbast under förmiddagens tester. Ferrariföraren körde ett varv på 1:20.637, men han imponerade med longruns kring 1.25.
Näst snabbaste var Pedro de la Rosa, även han spanjor.
Annars ser tiderna ut så här:
Plats, förare, team, däck, varvtid, antal varv
1.  Alonso        Ferrari              (B)  1:20.637   60
 2.  de la Rosa    BMW-Sauber           (B)  1:20.973   46
 3.  Liuzzi        Force India-Mercedes (B)  1:21.056   23
 4.  Vettel        Red Bull-Renault     (B)  1:21.258   55
 5.  Alguersuari   Toro Rosso-Ferrari   (B)  1:21.571   36
 6.  M.Schumacher  Mercedes GP          (B)  1:21.689   45
 7.  Hamilton      McLaren-Mercedes     (B)  1:22.152   39
 8.  Hulkenberg    Williams-Cosworth    (B)  1:23.513   82
 9.  Kubica        Renault              (B)  1:24.912   44
10.  Glock         Virgin-Cosworth      (B)  1:26.622   18
11.  Trulli        Lotus-Cosworth       (B)  1:26.677   40
Förövrigt är banan i Sydkorea nästan klar, till 66 procent heter det i ett uttalande. Anläggningen är till 66 procent klar, själva banan till 70 procent och huvudläktaren till 80 procent.
Ett märkligt mått att mäta det med…
Anna

Webber snabbast

av Anna Andersson

Mark Webber var snabbast på den andra dagen, och han var inte bara snabbast. Han var överlägsen. Han var ungefär en sekund snabbare än sina närmsta konkurrenter.
För Ferraris del var det en dag med problem, Fernando Alonso hade problem med elektroniken och tvingades till en lång paus. De hade ett antal nya delar med till bilen och det fungerade inte riktigt.
Annars kan vi konstatera att de etablerade teamen är lång i från nykomlingarna och Virgin hade återigen en dag fylld av otur. Lucas di Grassi kraschade och fick parkera sin bil, men han ska kunna köra i morgon fredag.
Plats, namn, team, däck, bästa tid, antal varv
 1.  Webber        Red Bull-Renault     (B)  1:21.487  109
 2.  Hulkenberg    Williams-Cosworth    (B)  1:22.407   81
 3.  Rosberg       Mercedes GP          (B)  1:22.514  107
 4.  de la Rosa    BMW-Sauber           (B)  1:23.144   73
 5.  Button        McLaren-Mercedes     (B)  1:23.452  100
 6.  Liuzzi        Force India-Mercedes (B)  1:24.064   64
 7.  Alonso        Ferrari              (B)  1:24.170   74
 8.  Petrov        Renault              (B)  1:24.173   73
 9.  Alguersuari   Toro Rosso-Ferrari   (B)  1:24.869  111
10.  di Grassi     Virgin-Cosworth      (B)  1:27.057   31
11.  Fauzy         Lotus-Cosworth       (B)  1:28.002   76

Red Bull var snabbast när Ferrari parkerade

av Anna Andersson

Mark Webber inledde starkast och Fernando Alonso hade det tungt.
Det är resultatet efter förmiddagens tester i Barcelona.
Red Bull, som var på banan redan i går, var snabbast under förmiddagen, Mark Webber körde på 1:21.487, därefter följde Nico Rosberg. Mercedes och Nico Hülkenberg Williams.
Ferrari däremot hade otur, Fernando Alonso körde bara 22 varv, han blev stående med ett teniskt problem. Även Lotus Fairuz Fauzy hade problem med tekniken och värst drabbades Virgins Lucas di Grassi som körde in i en däckstapel och därmed torde testdagen vara avslutad för det nya brittiska teamet.
Ska försöka återkomma med fler tider i kväll.
Anna

FIA gör en extra koll i USA

av Anna Andersson

Efter alla negativa rapporter från USF1 så reagerar ny FIA, Motorsporttotal skriver att förbundet nu skickar Charlie Whiting till USA och Charlotte för att med egna ögon se vad som egentigen händer.
Stallchefen Ken Anderson har ju bett FIA om att få slippa de fyra första loppen under säsongen. De hinner helt enkelt inte få i ordning en duglig F1-bil.
Enligt Concorde Agreement får max 13 team starta den här säsongen och om USF1 lämnar in så står Zoran Stefanovic beredd med både team och förare.
Mer om det hittar ni här:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/formel1/article6671621.ab
****
Förövrigt så var Red Bull och testade i Barcelona i dag. Teamet var inte med i testerna i Valencia och passade på att lägga in en extra dag.
****
Willy Rampf lämnar Sauber efter tio år i fabriken i Hinwil, 56-åringen längtar efter pension. Han ersätts av James Key som varit teknikchef hos Force India. Bytet sker i april.
Anna

Är det över för USF1?

av Anna Andersson

Det strömmar ut rykten om US F1 och nu börjar även anonyma källor att uttala sig om projektet och det är allt annat än positivt. Hos Motorsporttotal får Ken Anderson skulden för att projektet misslyckats. Dessutom skriver både Motorsporttotal och Autosport att alla medarbetare inte har fått lön eller att lönen kommit för sent.  Dessutom hävdar medarbetarna att man inte har säkrat budgeten för tre år som företaget lovat från början och att sponsorerna inte betalar det de ska eftersom man inte har någon bil.
Det verkar som om det inte längre finns någon väg tillbaka för USF1, teamet har redan bett FIA om att få hoppa över fyra lopp, de har varken bil eller förare eftersom Jose Maria Lopez förhandlar med Campos om en förarplats.
Det känns just nu som om det bara är en tidsfråga innan drömmen om ett amerikanskt F1-team spricker.
Även officiellt.
Anna

Sida 375 av 390