Tillbaka till framtiden?

av Anna Andersson

Det känns lite som om vi är tio år tillbaka i tiden, Michael Schumacher pratar återigen om VM-guld och har verkligen lust att köra F1. Det känns verkligen som om han kan tillföra någonting den här säsongen. Oavsett vad man tycker om Michael Schumacher som person så ger ha en dimension till åt sporten. Han är en av fyra (!) världsmästare i startfältet och bara det faktumet gör att det blir extra kul. Dessutom blir det blir kul att se vad han kan göra åt de unga vildarna Vettel, Hamilton och Rosberg, och om han kan hota Button och Hamilton.
Och en laddad Schumi kan få vem som helst att se ut som en trasig glödlampa.
•••
Ross Brawn är nöjd med Michael Schumachers GP2-test. Men vad annars skulle han säga?
•••
McLaren har anställt aerodynamikern John Iley som tidigare arbetat för både Ferrari och Renault. Iley har varit arbetslös sedan i juni, han fick bära ansvaret för Ferraris miss, F60, men fick inte börja jobba för något annat stall förrän 2010.
Anna

Mercedes lanserar en gammal bil

av Anna Andersson

Nästa vecka presenterar Mercedes sin nya bil – eller snarare den gamla. Mercedes presenterar sitt nya team, eller det team som hette Brawn förra året, i Stuttgart på måndag nästa vecka. Då ska Michael Schumacher klä sig i teamets kläder för första gången och man ska visa upp bilen.
Men det handlar inte om den nya bilen, för den är inte färdig. I stället så visar man upp fjolårets bil, den som gav Brawn VM-guldet, men med en ny lackering. Den nya bilen får vi i stället kolla in under testerna som inleds den 1 februari.
••••
Campos bil har klarat FIAs kraschtester.
••••
Pedro de la Rosa som försteförare hos Sauber, känns det hett och spännande?
Inte direkt.
•••
Vitalj Petrov bekräftar att han förhandlar med Renault. Fjolårets tvåa i GP2 har fortfarande lite tid på sig. Förhandlingarna ska vara avslutade den 1 februari då testerna inleds.
Anna

Renault får bakläxa

av Anna Andersson

Sitter och funderar över säsongen som kommer och över det faktum att det fortfarande är så många förarplatser över. Det känns inte helt tryggt att ett team som USF1 faktiskt har två förarplatser lediga…
Men Toro Rosso bekräftade i alla fall i går att Jaime Alguersuari ska köra för teamet tillsammans med Sebastien Buemi.
••••
Peter Sauber hävdar att han ännu inte har bestämt sig för vem som blir Kamui Kobayashis teamkollega, men det mesta tyder väl på att det blir Giancarlo Fisichella. Italienaren är ju tredjeförare i Ferrari och de vill ha honom i gång, dessutom levererar de motorer till just Sauber….
••••
 Och så har det hänt igen, enligt fransk media har Renault inte klarat det första crashtestet och teamet måste förbättra frontpartiet och göra ett nytt test hos FIA. Förra året var det samma sak, men vid nästa försök klarade teamet testet.
Anna

Är Schumi 2 också på väg tillbaka?

av Anna Andersson

Det är ungefär två månader kvar till F1-premiären och nu börjar det äntligen hända lite på marknaden igen. Det har känts lite avslaget den senaste månaden – bortsett från Michael Schumachers comeback då – men nu har det återigen dykt upp en del snack som vi självklart ska presentera eller vad sägs om:
….att Ralf Schumacher arbetar vidare mot en F1-comeback. Enligt envisa rykten i Tyskland har han haft möten med Zoran Stefanovic, mannen som vill till F1 med sitt team Stefan GP. Stefanovic har ingen startplats för 2010, men vill köpa den bil som Toyota utvecklat för 2010. Om det inte blir någon start 2010 så är tanken att man ska testa 2010 och sedan köra 2011. Stefan GP har inte skrivit under något avtal med F1 och får därför testa hur mycket man vill. Ralf Schumacher har kört DTM för Mercedes de senaste åren och kontraktet gick ut den sista januari förra året.
…Gary Paffett, som även han kör DTM för Mercedes, fortsätter att arbeta som testförare för McLaren.
… det mesta talar för att Paul di Resta, kör DTM för Mercedes så klart, blir testförare för Force India 2020. Målet är en förarplats 2011.
…det känns som om Mercedes placerar ut sina förare lite varstans för att sedan kunna hitta guldkornen till sitt team. Men själva har de inte presenterat någon testförare än.
Anna

Kaos

av Anna Andersson

Nu är det bara ett par dagar kvar till jul och det är snö och kallt även här i Tyskland. Det har varit runt 15 grader kallt under helgen och det tillhör inte vanligheterna.
Däremot fick jag en fördom bekräftad, tyskar kan inte köra bil när det är snö. Det är helt omöjligt.
Under mina snart tio år i Tyskland så blir jag lika förvånad varje gång, det är liksom ingenting som fungerar nä det snöat i femton minuter.
Körde en sträcka som normalt sett tar 20 minuter i fredags och det snöade lite lätt och var väl tre grader kallt. Dit tog det 45 minuter, hem tog det en timme och femton minuter, trots att jag körde en omväg där det gick att köra krig 30 km/tim och på så sätt säkert tjänade ungefär en halvtimme. 
Anledningen var att folk kör i max tio km per timme och är helt livrädda. Suck.
Men, men även om de är kassa på att köra bil i snö så är de desto bättre på att köra bil på bana och nu verkar det som om Michael Schumachers comeback blir av…
Hans taleskvinna Sabine Kehm, som varit anställd hos Ferrari, lämnar sitt jobb hos italienarna och ska i stället jobba enbart för Michael Schumacher. De har jobbat tillsammans i tio år och när hon nu lämnar Ferrari för att följa Schumi så kan det inte finnas så många andra anledningar än att han ska tillbaka.
Dessutom hade Ferraris president Luca di Montezemolo en middag med ett antal utvalda journalister och han förklarade varför Schumacher inte stannar hos dem:
– Michael var bered att köra den tredje bilen för oss, men vi får inte starta med tre bilar. Då kunde vi inte erbjuda honom det han ville och då kan vi inte heller behålla honom.
– Tyvärr kunde han inte bevisa för världen vad han kunde i somras. När han lämnade återbud såg han enormt ledsen ut. Han var helt förkrossad.
Och antagligen tändes hoppet om en comeback redan där.
Återkommer när det finns mer i ärendet.

Anna

Bilpresentattion den 30 januari

av Anna Andersson

Tiden för påkostade bilpresentationer där teamen själva ville stå för showen är förbi. I år kan det bli enkelt och flera team på ett ställe. Det verkar som om flera stall vill presentera sina bilar samtidigt i Valencia. Det var Toro Rossos Sebastien Buemi som antydde det i en intervju och nu är ryktesmaskinen igång…
Det pratas nu om att bilarna ska presenteras i Spanien den 30 januari och bara två dagar senare så startar testerna just där.  Ännu är det inte klart om alla team kommer att vara med på ett sådant spektakel.
Anna

Schumis möte med Mercedes

av Anna Andersson

Vad är det som händer i Stuttgart? Ryktena om Michael Schumacher lever vidare, själv svarar han bara ”vem vet” på frågan om en comeback men nu ska han till Stuttgart och träffa sin manager Willi Weber på måndag. I Stuttgart finns som bekant även Mercedes huvudkontor.
Alla inom Schumacherklanen svarar svävande på frågan om comeback och enligt Bild har han även köpt en ny maskin för att träna upp nacken. Den har läkt efter vårens MC-olycka men för en eventuell comeback krävs det ännu mer styrka.
Vad ligger det egentligen i alla dessa rykten? Någonting är det säkert, men frågan är bara vad. Michael Schumacher förlängde sitt kontrakt som rådgivare för Ferrari i höstas och är bunden till italienarna i tre år till, men vem vet vilka möjligheter han har att bryta det?
Samtidigt undrar jag vad han kan vinna på en comeback?  Ingenting. Han är över 40 år, har alla pengar i världen och har redan vunnit allt. Kan han göra annat än förlora?
Anna

Villeneuve till Renault?

av Anna Andersson

F1-testar unga förare i Jerez, jag har njutit av de första nybakade pepparkakorna och samtidigt är det full fart på ryktena inom Formel 1. Vi har redan skrivit om att Stefan GP vill ta över Toyota och nu snackas det om att även Renault kommer att sälja teamet till nästa år och att det nya ägarna vill satsa på Jac Villeneuve …Faktum är att Renault har sagt att man ska lämna ett besked om framtiden innan året i slut och under juniortesterna i Spanien nu har Ho-Pin Tung testat för teamet. Därför ryktas det nu om att Gravity som har sin bas i Luxemburg ska ta över teamet. Gravity är ett managementbolag och representerar kinesen Tung (kul namn förresten) och nu snackas det om att Jac Vileneuve ska starta för Renault alternativt Gravity nästa år. Villeneuve körde Spas 24-timmars tillsammans med Tung, dessutom känner han teamet bra och han vill tillbaka till F1.
Men som sagt detta är rykten och snack. Sanningshalten får ni själva bedöma.
Anna

Massa jr är här

av Anna Andersson

Grattis Felipe Massa, i går kväll klockan 18.27 blev han pappa för första gången. Han var med när hans hustru Rafaela födde parets första barn, en son som var 49 cm lång och vägde 3370 gram.

Hela familjen mår bra.

•••

Bob Bell stannar som teamchef för Renault F1, han ersatte Flavio Briatore efter crashgate. Bells jobb som teknisk direktör tar James Allison över.

Anna

Vad händer i Köln?

av Anna Andersson

Vad är det som händer hos Toyota?
På fabriken arbetar man fortfarande – trots att teamet ska lämna F1.

Toyota har sin bas i tyska Köln och där är det nu klart vilka 150 personer som tvingas lämna företaget när F1-satsningen läggs ner. Men samtidigt forsätter arbetet med nästa års bil.
Motorsporttotal skriver att man arbetar i skift i vindtunneln, arbetar med chassit och dessutom har man beställt 20 stycken V8-motorer.
Tydligen förhandlar Toyota nu med den serbiske affärsmannen Zoran Stefanovich om att ta över teamet. Han skulle i så fall kunna ta över teamet och Toyota slipper då betala straffet på över 100 miljoner Euro för att man bryter Concode Agreement.
Men stämmer detta betyder det att Peter Sauber inte kan vara säker på den 13:e startplatsen för sitt team, schweizaren har hittills utgått i från att det bara varit en formalitet.
Anna

Sida 378 av 390