Får Briatore sparken?

av Anna Andersson

Återigen så är det dags för en F1-skandal. Nu handlar det mesta om Crashgate och inför årets lopp i Singapore kan det hända att Renault tvingas lämna F1. Så illa är det inför världsrådets möte den 21 september.
Enligt spanska AS så gör Renault nu allt för att slippa ett tufft straff. De funderar till och med på att ersätta Flavio Briatore med Frederic Vasseur för att blidka FIA. Vasseur jobbar med GP2-teamet ART Grand Prix och den andra starka figuren i det teamet är Nicholas Todt, son till Jean Todt som nu kandiderar för att ta över president posten inom FIA…
Det har även snackats om att Alain Prost kan få ta över efter Flavio Briatore, detta för att rädda teamet kvar i F1. Ungefär så som McLaren tänkte när Ron Dennis lämnade in…
Anna

Så är depåstoppen planerade

av Anna Andersson

Kimi Räikkönen ser ut att ha riktigt bra chanser att ta hem sin andra raka seger – eller kika hur depåstoppen troligen kommer att ligga i morgon.  Lewis Hamilton har för övrigt den lättaste bilen i hela startfältet.
När det gäller Red Bull så sa Christian Horner att de satsar på en ”en stoppare” och Vettel som var riktigt sur efter kvalet drömmer fortfarande om en seger.
Varv 15: Lewis Hamilton, Adrian Sutil
Varv 17: Kimi Räikkönen
Varv 22: Fernando Alonso
Varv 23: Vitantonio Liuzzi, Sebastian Vettel
Varv 24: Heikki Kovalainen, Mark Webber
Varv 25: Jenson Button
Varv 26: Rubens Barrichello, Giancarlo Fisichella
Varv 28: Robert Kubica
Varv 29: Nick Heidfeld, Romain Grosjean
Varv 30: Jarno Trulli
Varv 31: Jaime Alguersuari, Kazuki Nakajima
Varv 32: Sébastien Buemi, Nico Rosberg
Varv 33: Timo Glock
Anna

När jag blev omkörd av Barrichello

av Anna Andersson

F1 på Monza, för mig har det nästan en magisk klang. Antagligen för att det första F1-lopp som jag såg på plats var just på Monza, jag vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig, men inte ett rött hav inne i en underbar slottspark i alla fall. Detta var när Michael Schumacher fortfarande körde för Ferrari och jag hade möjlighet att komma in i Ferraris VIPområde, gjorde en intervju med Stefano Domenicali och fick möjlighet att träffa förarna. Dessutom såg jag loppet från Ferraris egen VIP-läktare, precis ovanför depån vilket gjorde att jag hade en underbar koll på vad som hände under depåstoppen.
Men det som jag minns allra bäst var morgonen före loppet, jag lämnade Milano strax före nio på morgonen och det var kö på motorvägen. Den sträcka som dagen innan tagit ungefär 20 minuter tog nu över två timmar. Trafiken leddes om ut på landsbygden och till slut kom vi in i parken. Där körde min chaufför i ungefär 10 km/tim och lämmeltåget av fans gick raskt förbi oss. Och det var hur mycket folk som helst, strömmen upphörde aldrig.
Av någon anledning tittar jag till höger och där, på grusvägen kommer en tunnhårig kille glidande på en miniskoter. Det var Rubens Barrichello. Han orkade inte sitta i bilkön utan tog ett betydligt smidigare fordon när han skulle köra till paddock. Det var en rätt märklig syn, ungefär samtidigt upptäcker min chaufför honom och killen som heter Sven och är i från Tyskland berättar att han kört Michael Schumacher dagen innan och det var en skräckuplevelse…
Det var mycket trafik på motorvägen utanför Milano och Michael Schumacher hade brottom, han satt i baksätet, på mittenplatsen och nästan hängde med huvudet vid växelspaken. Samtidigt började han dirigera föraren Sven som blev mer och mer nervös. (Vilket han antagligen var redan innan med tanke på vem som satt i baksätet…)
– Han började ge mig instruktioner på hur jag kulle köra, ta höger, gasa nu så du kommer om, där kan du trycka dig in, så ta vänster nu, gasa sa jag. Han var helt otrolig, berättade Sven för mig.
– Han fick mig att köra som en F1-kung där på motorvägen och jag gjorde manövrar jag aldrig hade drömt om att göra och jag skulle aldrig klara av att göra det igen. Men det var som om djävulen flög ur mig och jag bara skulle fram.
Jag önskar att det hade funnits en videokamera i den bilen, det hade varit skoj att se den färden på Youtube…Sven var mäkta stolt över att han blivit dirigerad av Schumi och ja tysken kom fram i tid. Antagligen skulle han vara en djävel på att läsa karta också…
Men sedan fick inte Sven hämta honom fler gånger i stället fick han köra mig – men å andra sidan fick jag en riktigt bra story och den kommer jag alltid att förknippa med Monza.
Höres
Anna

Köper Mercedes Brawn – och tar med sig Rosberg?

av Anna Andersson

Merdeces köper Brawn – och Nico Rosberg.
Det är det senaste snacket i F1-världen.
Nico Rosberg har länge kopplats i hop med McLaren. Mercedes som är den störste enskilde ägaren av McLaren vill ha en tysk förare och Rosberg kör med tysklicens, även om han har både ett tyskt och ett finländskt medborgarskap.
Nu skriver Blick, Schweiz, att Mercedes vill storsatsa på F1, den tyska biltillverkaren ska enligt tidningen köpa 75 procent av Brawn-Mercedes med hjälp av investerare från Saudiarabien. Man kontrakterar Nico Rosberg redan till nästa säsong och struntar i att förlänga kontraktet med McLaren när det går ut 2011.
Det vore enormt tungt för McLaren, men som sagt än så länge är ingenting bekräftat…
•••
Förövrigt kör Renault med KERS igen på Monza, stallet har inte använt sig av det systemet under sommaren.
•••
I morgon presenterar Ferrari sin nya storsponsor den spanska banken Santander, sedan är det väl en tidsfråga innan Fernando Alonso presenteras…
På återhörande

Anna

De första detaljerna från utredningen om Renaults eventuella fusk

av Anna Andersson

Det har varit en helt utan F1 och under mina två första lediga dagar på ungefär en månad har jag samlat kraft inför helgen på Monza. Så det blev lite DTM, en bundesligapremiär i handboll, men detta bara för skojs skull;-)

Nu är det dags att ta tag i motorsporten på allvar igen och man hinner knappt starta måndagen innan de första ryktena ramlar in. Detta för att tysken Nico Rosberg (han har även finländskt medborgarskap men han har en tysk förarlicens och därför anses han vara tysk i F1-sammanhang) i efterhand skulle kunna ta sin första GP-seger.

Han var nämligen tvåa i Singapore där Fernando Alonso vann, men eftersom FIA nu undersöker loppet så kan spanjoren förlora segern. Anledningen är att man misstänker att Nelson Piquet Jr kraschade medvetet för att hans Renaultkollega skulle vinna loppet…

De första ryktena från undersökningen har läckt ut och det finns tydligen ingenting i radiotrafiken som tyder på en medveten krasch, en däremot ska Piquet ha frågat vilket varv han befann sig på flera gånger. Dessutom snackas det om att han tappade kontrollen över sin bil redan under uppvärmningen bara för att han skulle se vad som krävdes för att landa i muren och på så sätt tvinga ut säkerhetsbilen – och ge Fernando Alonso en fördel.

Dessutom rykts det om att Flavio Briatore sa till honom att han skulle få köra en säsong till för Renault om han genomförde kraschen, detta trots att han inte presterat det som teamet förväntat av honom. Men när Piquet Jr sedan fick köra 2009 men inte utvecklades som han skulle ställde han manager (!) Flavio Briatore honom utanför dörren inför Europas GP – och hämnden var naturligtvis att släppa informationen om Singapore.

Men som sagt detta är rykten och ingenting annat, men trots det värt att notera…Den 21 september står Renault inför FIAs världsråd.

När det gäller BMW har nu ytterligare några intressenter dykt upp. Dels skrev vi häromdagen att Lotus visat intresse men nu är även ett indiskt konsortium intresserade skriver Times of India. De ska vilja betala 50 miljoner Euro för teamet, men de vill ha garantier på att de kan dra in 100 miljoner Euro under de kommande tre åren och med rätt sponsorsdealar är det knappast någon omöjlighet.

Dessutom snackas det om att schweizaren Neel Jani, som tidigare varit testförare för BMW, skulle få en av de två förarplatserna. Hans pappa är indier och det skulle naturligtvis göra marknadsföringen i Indien något lättare…

För övrigt blir det ingen Sebastien Loeb i säsongsfinalen, han har inte fått någon förfrågan från F1. Men premiären i Abu Dhabi lär bli utsåld. Arrangörerna har ett fåtal biljetter kvar och man förväntar sig kring 50 000 åskådare.

Anna

Är Lotus på väg till F1?

av Anna Andersson

Kan Lotus komma tillbaka till F1? Ska de ta över BMW?
Peter Sauber har varit i Malaysia för att rädda sitt F1-team. I Tyskland och Schweiz snackas det nu om att Peter Sauber som äger 20 procent av BMW-Sauber varit i Malaysia och träffat företrädare för Petronas som redan nu sponsrar teamet och dessutom skriver Motorsporttotal att även en del brittiska affärsmän som arbetar med F3-teamet Litespeed är inblandade. Litespeed var med i den första rundan när FIA sökte nya F1-team men fick ingen plats och de arbetar nu med F1-designern Mike Gascoyne, Lotus och nyligen har de värvat Dany Bahar som arbetat för Red Bull och Ferrari. Lotus hör dessutom till Proton som kontrolleras av Malaysias regering.
Men det är ännu oklart om Lotus och deras gäng arbetar tillsammans med Peter Sauber för att hitta finansiärer i Malaysia eller om de slåss mot de malaysiskaintressenterna för att själva ta över teamet.

Anna

Schumi till Monza

av Anna Andersson

Michael Schumacher kommrt till Monza för att stötta Ferrari, han har till och med avbokat ett MC-lopp för den sakens skull. Han skulle ha kört säsongsfinalen i IDM Superbike på Hockenheim, men hans taleskvinna säger till Kölner Express att han flyger till Italien istället.

Anna

 

Tar Nokia Räikkönen till Renault?

av Anna Andersson

Det är ingen F1-vecka, men ändå fullt av rykten och snack, därför bjuder jag nu på detta – och sanningshalten den är upp till var och en att bedöma…
•Nico Hülkenberg är testförare för Williams men kandiderar för en förarplats nästa år. Det bekräftar Sam Michael för Autosport.
•Kimi Räikkönen till Renault. Så är det dags för nästa rykte om finländaren, det har handlat om Brawn, McLaren-Mercedes och nu Renault. I Tyskland snackas det om att Nokia ska gå in som ny sponsor hos fransmännen nu när ING har hoppat av och då vill de självklart ha finländaren i en bil….Den andra får Romain Grosjean fortsätta att ratta och Alonso vart han är på väg vet väl alla numera;-)
•Bernie Ecclestone vill se ett GP i Indien 2011. Kontraktet är redan undertecknat.
•Renault undersöks ju av FIA för det som hände under Singapores GP 2008 då Nelson Piquet kraschade och Fernando Alonso vann. Men det är inte bara det som FIA tittar på, en av FIAs talesmän säger till The Independent att förbundet även undersöker andra saker när det gäller Renault.
•FOTA, teamens organisation, firar ett år den 11 september och de ska välja en ny styrelse i december.
Det var allt för i kväll.
På återhörande

Anna

Fernando kör för Ferrari redan på Monza?

av Anna Andersson

Fernando Alonso och Ferrari tycks vara en story som aldrig dör…nu ryktas det i Italien om att han ska köra för Ferrari redan på Monza om två veckor. Han ska ta över Felipe Massas bil skriver både ”La Repubblica'”och ”Il Giornale”. De hävdar att han ska presenteras som ny förare redan i morgon tisdag. Men detta dementeras av Ferrari och av Renault. Samtidigt räknar Force India med att Ferrari ska fråga dem om de kan tänka sig att släppa Giancarlo Fisichella till loppet på Monza.
Dessutom snackas det nu om att Kimi Räikkönen är aktuell för både Brawn och sitt gamla team McLaren-Mercedes när Fernadno Alonso nästa år går till Ferrari, men Lewis Hamilton själv vill hellre att Heikki Kovalainen ska stanna.
Men det är klart, kommer Räikkönen blir konkurrensen betydligt tuffare och det kan ju bli jobbigt för honom…Med Heikki Kovalainen i teamet är han klar etta och med Räikkönen så har han inte en positionen längre.
Anna

Fisichella kör för Ferrari redan på Monza

av Anna Andersson

Vilken start i Spa! Snacka om fullgas redan från början samtidigt vill jag rapportera om lite snack…. Bild Am Sonntag skriver i dag om två saker, dels att Luca Badoer tvingas lämna plats för Giancarlo Fisichella till loppet på Monza, anledningen är att Badoer inte presterat och att Force India är skyldiga Ferrari massa pengar för att de använde sig av Ferraris motorer förra året.
Dessutom vill Ferrari att alla team ska köra med tre bilar nästa år och Stefano Domenicali vill ha Michel Schumacher i en av dem. Men det finns naturligitvis tre stora problem, dels så är Michael Schumacher inte frisk än, dels vill inte Franck Williams köra med tre bilar och om det är 13 team nästa år blir det i så fall 39 bilar och det finns det inte plats för….
Jenson Button gav nyss en intervju med RTL och han var enormt besviken på Grosjean som han anser bär skulden för kollisionen.
– Han bromsade bort sig. Detta är jätte frustrerande, säger VM-ledaren som nu tappade tio poäng till.
Nu är det bara att hoppas att Red Bull och Barrichello inte tar för många poäng.

Anna

Sida 381 av 390