Vinner Vettel på söndag? Vinner han VM?

av Anna Andersson

I går kom beskedet som vi befarat – F1-bråket är inte över. Istället kör vi ett varv till…
Vad som händer, ja det är bara att avvakta och se. Det är ingen idé att ägna sig åt några mer eller mindre kvalificerade gissningar.
Annars så finns det lite annat som det snackas om inför Tysklands GP:
• Det har gått mode i att ha specialdesignade hjälmar. Jenson Button och Lewis Hamilton hade det på Silverstone och Nick Heidfeld och Timo Glock har det på Nürburgring, båda två har haft en tävling bland sina fans. Heidfeld fick 9000 förslag medan Glock fick 177. Men å andra sidan vände sig Toyotaföraren enbart till skolbarn.
•Felipe Massa, Ferrari, ska bli pappa. Hans hustru Rafaela väntar partens första barn i november. Perfekt tajming, när säsongen är över har han tid för sin familj. Grattis!
•Bernie Ecclestone tippar att söndagens segrare heter Sebastian Vettel. Tidningen Bild frågade honom vilka lopp tysken kan vinna i år och svaret blev:
– Nästa, men han kan självklart vinna de andra också.
Dessutom tror han att tysken kan vinna VM, även om han har 25 poäng upp till Jenson Button.
– Det blir svårt men han kan klara det.
Det svaret hade knappast sett likadant ut i en engelsk tidning….
På återhörande

Anna

F1-snackisar

av Anna Andersson

Efter två veckors paus är det dags att börja snacka F1 igen, även om Bernie Ecclestone gjorde allt han kunde för att få igång snacket redan i helgen. Det är mycket begåvat att berömma Hitler en vecka före Tysklands GP…
Det har i alla fall dragit i gång snacket hos tyskarna som inte kan förstå hur man hyllar Hitler, men å andra sidan älskar sin F1.
Annars snackas det just nu om att
….. Virgin är på väg att lämna Brawn som blivit för dyra och istället satsa sina pengar  på nykomlingen Manor. …USF1 ska sponsrar av YouTube, är det bara en PR-kampanj eller ett försök att låta F1-filmerna på sajten ligga kvar mer än fem sekunder? FOM har för vana att spärra dem snabbare än vad Max Mosley hinner säga ordet budgetgräns.
…de nya teamen Manor, USF1 och Campos tvingades skriva treårskontrakt med motortillverkaren Cosworth för att FIA skulle ge dem en plats i F1 2010. Det säger en anonym teamchef till brittiska Daily Telegraph. Det skulle förklara varför team som Lola och Prodrive inte finns med, de sade i ett tidigt läge att de ville köpa motorer från Ferrari, Mercedes eller Renault.
…Fernando Alonso är klar för Ferrari från och med nästa säsong, men det ryktet har vi hört i snart ett år. Troligen ska han presenteras som ny Ferrariförare i samband med loppet på Monza i september.
Men som sagt allt är bara rykten – men det kan vara kul läsning i alla fall.
Anna

Todt den nye Mosley?

av Anna Andersson

Det ryktas om att Max Mosley vill ha  Jean Todt, som var stallchef i Ferrari, som efterträdare på presidentposten. Då lär i alla fall Luca di Montezemolo och Ferrari bli nöjda… Valet sker i oktober – och det är bara att hoppas att Max Mosley har bestämt sig för om han ska kandidera eller inte fram till dess…

Det är fortfarande nästan två veckor kvar til nästa lopp, det som körs i Tyskland, och det är rätt lugnt på F1-fronten. Vi får se vad som händer den kommande veckan, men jag hoppas att jag slipper skriva om föer F1-bråk. Det räcker nu;-)

Räikkönen har valt…

av Anna Andersson

…att gå den vita vägen. Efter det senaste F1-kvalet kritiserade Mark Webber finländaren för att han låg i fel spår under kvalet:

– Drack han vodka eller vad sysslade han med? dundrade Webber efter kvalet , Red Bullföraren hävdade att finländaren hindrade honom.

Men något som är mer fel än så kan han knappast säga.

Finländarens tid som partydjur är över, tiden då han syntes berusad på fester är förbi. Han dricker nämligen inte starksprit längre. I vintras tog Kimi Räikkönen beslutet att sluta dricka alkohol, han tillåter sig själva att dricka två glas vin rapporterar finländsk och tysk media. Detta dels för att kontrollera vikten, han tvingades gå ner i vikt under vintern eftersom Ferrari valde att införa KERS, och dels för att göra en bättre säsong än i fjol.

••••

Det ryktas om att F1-bråket trots allt inte är över. Max Mosley är missnöjd med dealen. Suck. När ska detta ta slut? Jag vet snart inte vad jag ska tro.

Anna

Så fick det en lösning, en tråkig sådan

av Anna Andersson

Så är bråket löst, det blir som det är och som det alltid har varit. Ett F1.

Max Mosley får ge sig, precis som teamen vill, och han lämnar sporten till hösten. Han gör det på ett snyggt sätt och blir inte avsatt. Istället ställer han inte upp för omval.  FOTA får igenom sina krav och det finns helt enkelt ingen förlorare och ingen vinnare. 

Men inte heller någon som tappar ansiktet.

Detta är som jag känner en ganska tråkig lösning, det känns som om det har bråkats hela våren, men ändå så händer det ingenting nytt. Så som det brukar vara när det gäller F1. Personligen hade jag gärna sett en piratserie,  det hade kunnat ge sporten ett nytt lyft. Ibland känns det som om de bråk som på något sätt ständigt pågår mellan teamen och FIA sitter inmurade i namnet F1 och att det alltid kommer att vara lika mycket politik som sport inom F1.

Men det är väl bara att acceptera…Nu hoppas jag att resten av säsongen får avgöras på banan och inte vid något styrelsemöte.

 

Vettels revansch

av Anna Andersson

Red Bull dominerade på Silverstone, banan som bara ligger en halvtimme i från deras fabrik. Positivt för teamet och för VM. Jenson Button behöver en utmanare för att VM ska bli riktigt intressant och även om det fortfarande är en bra bit mellan de båda förarna så knappar tysken in. Nästa lopp är på hans hemmabana Nürburgring, även om han själv trivs bättre på Hockenheim som ligger någon halvtimme från hans hemstad Heppenheim. Nürburgring ligger högt och där är vädret kan ställa till problem, lite som på Silverstone. Kanske ett tecken på att Red Bull kan konkurrera med Brawn där med. För ska vi vara helt ärliga så kan österrikarna tacka Brawn för sin första dubbelseger. De var klart svagare än tidigare och Jenson Button hade stora problem med att få till rätt grip. Nu får vi se vad som händer i F1-bråket den kommande veckan. Det är just nu nästan mer spännande än själva VM. Och det är bedrövligt. Min åsikt är och har alltid varit att idrotten ska avgöras på banan, inte vid sidan av, Må gott Anna

Det har körts bil också….

av Anna Andersson

Träningsvärldsmästare Nico Rosberg var snabbast på den avslutande träningen, före sin teamkollega Kazuki Nakajima och Jarno Trulli, Toyota.
Williams kör ofta med lite bensin på träningarna vilket gör att de ser riktigt bra ut och på hemmabanan är det naturligtvis viktigt, men på kvalet har de inte varit lika snabba. I alla fall inte i de tidigare loppen.
Vi får se i eftermiddag.
Sebastian Vettel var fyra, Massa och Räikkönen, båda Ferrari, femma och sexa och VM-ledande Button först på 12:e plats. Men som sagt träning är en sak, kval något helt annat…
Det verkar i alla all som om vi slipper regn, prognosen talar om växlande molnighet.
Annars är det mest snack om budgetbråket. Max Mosley och Bernie Ecclestone vill stämma teamen för kontraktsbrott och för att de bildat en kartell. De menar att Ferrari är skyldiga dem kring 100 miljoner pund och de andra teamen ungefär tio miljoner pund var.
Den rättsliga processen ska inledas i veckans om kommer, så affären är långt i från över…
Anna

Chocken!

av Anna Andersson

Jösses det kom ett besked om F1:s framtid och det var nog många som satte både sillen och snapsen i halsen. Åtta team lämnar F1 till nästa år och startar en egen piratserie.
Jag måste erkänna att jag blev förvånad, jag trodde inte att de skulle våga dra det så långt, även om det hela tiden har pratats om en piratserie. Sportbladet skrev för flera veckor sedan om planerna på den nya serien och att det är troligt att man tar över den konkurshotade serien A1GP som redan har tv-rättigheter och kontrakt med banor världen över. Redan då sade Kimi Räikkönen att han var rätt säker på att Ferrari skulle lämna F1, men normalt sett är steget från planering till verklighet väldigt långt.
Å andra sidan så är teamen så fruktansvärt förbannade på att det är någon som bestämmer saker över deras huvud och inte lyssnar på dem att de fått nog och jag förstår dem. Den här vårens budgetbråk har varit enormt enerverande både för förare, team och fans. Det har hela tiden känts som om Max Mosley inte lyssnat utan kört sitt race och någonstans så brister det. Jag förstår att team som investerat miljoner plötsligt inte kan dra ner sin budget så drastiskt, de har lån och kontrakt som måste betalas. Men det tycks Max Mosley ha glömt i sin stävan att göra F1-sporten billigare.
Hur blir det nu i framtiden?
Det är en svår fråga. Vad händer med TV-rättigheterna? Kommer vi att få se den nya serien i svensk TV? Blir biljetterna billigare och blir sporten mer åtkomlig? De är bara några av de frågorna som måste lösas. Jag är ändå positiv till detta, för bråket var tvunget att få ett slut och det var bara en tidsfråga innan det skulle krascha mellan Luca di Montezemolo, Flavio Briatore och Max Mosley.
Just nu verkar det som om italienarna gått segrande ur striden.
Men fortsättning lär följa – det är ju trots allt F1 vi pratar om.
Glad midsommar!
Anna

Besked????

av Anna Andersson

I morgon midsommarafton ska det äntligen komma ett besked om F1s framtid.  Hela vekan har FIA och FOTA tjafsat brevledes och än har det inte läckt ut någon information om åt vilket håll det lutar. Det enda som sagts är att parterna inte är överens.
Jag hoppas på en definitiv lösning nu och inte en typiskt F1-besked – fristen är förlängd till nästa vecka…
Jag vågar inte spekulera i vad de kommer att komma fram till, men jag tippar på en kompromiss.
Vilket också det är typiskt för formel 1.
Glad midsommar!

Och bråket bara fortsätter….

av Anna Andersson

Så var det klart, tre nya team och samtliga F1-stall från i år har fått klartecken för 2010.
Eller är det klart egentligen?
Läser man det finstilta så har det egentligen inte hänt någonting mer än att tre nya team är klara för F1 2010. FIA har givit Ferrari, Red Bull och Toro Rosso en plats till nästa säsong utan att nämna att de också kräver vissa villkor – medan McLaren, Renault, BMW, Toyota och Brawn som kräver samma villkor måste förklara sig och ge upp sina önskemål före den 19 juni för att få en plats. Detta gör FOTA irriterade och de fortsätter att hota med en piratserie – så egentligen har det inte hänt någonting. Konflikten kvarstår och jag börjar precis som många andra fans att tröttna på den här såpan. Sporten tappar i trovärdighet när man hela tiden sätter nya gränser och när den är uppnådd så får man en veckas respit till. Det känns rätt löjligt, vad ska man lita på? Vem ska man lita på?
Ska vi överhuvudtaget skriva om detta för det känns som om det nästan bara är spekulationer, det kommer inga klara besked. Kanske är det så enkelt att vi kan strunta i allt detta fram till i november – då har de kommit fram till en lösning. Grattis…

Anna

Sida 384 av 390